Vw Golf IV 1.8t -98 Ongelma, VOI POISTAA
Valvoja: ffp jäsenet
Vw Golf IV 1.8t -98 Ongelma, VOI POISTAA
Semmonen ongelma on nyt vaivannu hetken aikaa että golffi toimii kylmällä koneella mielestäni moitteettomasti, vetoja on sen verran mitä nyt vakiossa kuuluukin mutta kun kone lämpiää normaaliin lämpöön alkaa ongelmat tulee..
eli kaupunki ajossa paukuttelee välillä putkeen vaihdetta vaihtaessa, nykii välillä matkaajossa (pintakaasulla ajettaessa) ja vedot tuntuis vähenevän huomattavasti.
ahdot on tyhjäkäynnillä mittarin mukaan -8 ja kunnonkiihdytyksessä nousee vain maksimissaan hyvänäpäivänä 0.5 onko tämäkään normaali?
Niin ja kone on AGU.
Vaihdettu on tulpat, puolat, sytytyspääteaste ja bensansuodatin.
testerillä ei viimeksi näyttänyt mitään vikakoodeja mihinkään päin.
nyt alkaa meneen sormisuuhun tän masiinan kanssa eli olisko viisaimmilla neuvoja mistä lähteä seuraavaksi vikaa etsimään?
Kiitos neuvoista.
eli kaupunki ajossa paukuttelee välillä putkeen vaihdetta vaihtaessa, nykii välillä matkaajossa (pintakaasulla ajettaessa) ja vedot tuntuis vähenevän huomattavasti.
ahdot on tyhjäkäynnillä mittarin mukaan -8 ja kunnonkiihdytyksessä nousee vain maksimissaan hyvänäpäivänä 0.5 onko tämäkään normaali?
Niin ja kone on AGU.
Vaihdettu on tulpat, puolat, sytytyspääteaste ja bensansuodatin.
testerillä ei viimeksi näyttänyt mitään vikakoodeja mihinkään päin.
nyt alkaa meneen sormisuuhun tän masiinan kanssa eli olisko viisaimmilla neuvoja mistä lähteä seuraavaksi vikaa etsimään?
Kiitos neuvoista.
Viimeksi muokannut Samppa142, 31.7.2013 9:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodit kummiskin kannattaisi uusiksi katsoa jos jotain olis tarttunut.
Moottorin lämpöanturikin ehkä vois olla syynä, samalla kun vikakoodit lukuun niin vois katsoa antaako järkeviä arvoja
- Niin ja millähän laitteella vikakoodit on aiemmin luettu -kun nuo ainakaan kaikki yleismallin vianlukijat ei sitten osaa aina kaikkia kertoa mitä kummiskin VAG-COM /VCDS osaisi.
Moottorin lämpöanturikin ehkä vois olla syynä, samalla kun vikakoodit lukuun niin vois katsoa antaako järkeviä arvoja
- Niin ja millähän laitteella vikakoodit on aiemmin luettu -kun nuo ainakaan kaikki yleismallin vianlukijat ei sitten osaa aina kaikkia kertoa mitä kummiskin VAG-COM /VCDS osaisi.
maffia en oo vielä tarkastanu.. mitä aineita uskaltaa käyttää? onko jotain ohjeita putsaukseen?
vikakoodit luettiin bosch-lukijalla Levorannan Autoliikkeessä ja näytti joskus just tota lämpöanturia, nollattiin koodit ajelin vklp yli mitattiin uudelleen ei ollu koodi tullut takasin.. nyt tänään varmuuden vuoksi vaihdoin sen uuteen, katotaan että toimiiko jo sillä kunnolla.. mutta jos ei niin onko muita vaihtoehtoja kun toi Maffi ?
vikakoodit luettiin bosch-lukijalla Levorannan Autoliikkeessä ja näytti joskus just tota lämpöanturia, nollattiin koodit ajelin vklp yli mitattiin uudelleen ei ollu koodi tullut takasin.. nyt tänään varmuuden vuoksi vaihdoin sen uuteen, katotaan että toimiiko jo sillä kunnolla.. mutta jos ei niin onko muita vaihtoehtoja kun toi Maffi ?
Maffi on nyt putsattu mutta ei auttanu.. lämpöanturin vaihtokaan ei auttanu.. muita ideoita?
ja korjaus vielä tohon ahto-ongelmaan siis normaalisti ahtaa vaan 0.3 - 0.4 ? mikäs tähän vois vaikuttaa? Bypass? voiko bypass vaikuttaa myös putkeen pamautteluun ja nykimiseen?
paljonko vakio 1.8t AGU koneen pitäis ahtaa?
Kiitos taas vastauksista.
ja korjaus vielä tohon ahto-ongelmaan siis normaalisti ahtaa vaan 0.3 - 0.4 ? mikäs tähän vois vaikuttaa? Bypass? voiko bypass vaikuttaa myös putkeen pamautteluun ja nykimiseen?
paljonko vakio 1.8t AGU koneen pitäis ahtaa?
Kiitos taas vastauksista.
Vakio 1.8t AGU koneen ahtopaineet on 0.6 bar. Kun testailet niitä ahtopaineita, niin muista että ei nuo ahtopaineet nouse korkealle pienillä vaihteilla. Tarvitsee vauhtia pohjalle, että ilmavirtaa on. Itse testannut aina 5 vaihteella kaasu kerralla pohjaan ja kiihdytys 80-120km/h.
Kyllä melkein sinun tapauksessa epäilisin ihan yksinkertaisuudessaan ahtovuotoa. Pieni halkeama jossain niin jaksaa pitää juuri sen 0.3-0.5bar ja loput vuotaa. Omien kokemuksien mukaan herkin paikka on halkeamille on bypassilta lähtevä paksumpi letku. Eli ei se pieni mikä lähtee bypassin päältä, pohjapuoli taas on imuputkessa, vaan se ainoa jäljelle jäävä. Itsellä tullut juuri siihen letkuun useamman kerran halkeama heti letkun alkuun bypassin puoleen.
Muuten ongelmasi kuulostaa tulppiin liittyvältä. Olit tosin vaihtanut ne. Itsellä ollut putkeen pamautuksia juurikin huonoilla tulpille. Kuten myös tuota takakaasulla nykimistä. Tai tarkemmin sanoen kuin yhtäkkiä tulisi vahva moottorijarrutus vaikka ihan tasakaasulla ajetaan. Syynä on ollut omassa tapauksessa huonot tulpat ja vähäinen polttoainemäärä. Kun on puolisen tankkia tai yli niin ei ole ikinä tehnyt tuota.
Kyllä melkein sinun tapauksessa epäilisin ihan yksinkertaisuudessaan ahtovuotoa. Pieni halkeama jossain niin jaksaa pitää juuri sen 0.3-0.5bar ja loput vuotaa. Omien kokemuksien mukaan herkin paikka on halkeamille on bypassilta lähtevä paksumpi letku. Eli ei se pieni mikä lähtee bypassin päältä, pohjapuoli taas on imuputkessa, vaan se ainoa jäljelle jäävä. Itsellä tullut juuri siihen letkuun useamman kerran halkeama heti letkun alkuun bypassin puoleen.
Muuten ongelmasi kuulostaa tulppiin liittyvältä. Olit tosin vaihtanut ne. Itsellä ollut putkeen pamautuksia juurikin huonoilla tulpille. Kuten myös tuota takakaasulla nykimistä. Tai tarkemmin sanoen kuin yhtäkkiä tulisi vahva moottorijarrutus vaikka ihan tasakaasulla ajetaan. Syynä on ollut omassa tapauksessa huonot tulpat ja vähäinen polttoainemäärä. Kun on puolisen tankkia tai yli niin ei ole ikinä tehnyt tuota.
Onko tulpat oikeanlaiset / alkuperäiset tai varmasti niitä vastaavat?
Väärillä tulpilla voi tosiaan ilmetä lämmettyään jotain käyntiongelmia.
Putkeen pamahtelu voisi johtua myös rikkinäisestä bypassista / väärin toimivasta mäntäbypassista tai dumpventtiilistä, mikäli autoon on sellainen asennettu.
Rikkoutunut MAF voi tehdä myös kaikki edellä kuvatut viat. Rikkoutunut MAF voi myös olla syynä lievään ahtojen puuttumiseen, kun seokset heittävät häränpyllyä.
Toisaalta, puuttuuko sulta sitten oikeasti ahtopainetta, onkin ihan toinen kysymys.
Yli 10v vanha ja ties kuinka paljon ajettu turbo? 0,1bar ahtojen puuttuminen on mielestäni täysin normaalia, mikäli ahdinta ei ole koskaan (lähiaikoina) vaihdettu...
Itse huomasin aika selkeän eron ihan persdynollakin jo edelliseen verrattuna, kun vaihdoin aikoinaan ~180tkm ajettuun AGUun uuden vakioturbon. Vanha ei siis ollut täysin rikki - ei ollut akselissä mielettömiä välyksiä ja siivetkin olivat vielä tallella, hukkaportti vain jumiutui auki, kiitos halkeilleen pakopesän.
Väärillä tulpilla voi tosiaan ilmetä lämmettyään jotain käyntiongelmia.
Putkeen pamahtelu voisi johtua myös rikkinäisestä bypassista / väärin toimivasta mäntäbypassista tai dumpventtiilistä, mikäli autoon on sellainen asennettu.
Rikkoutunut MAF voi tehdä myös kaikki edellä kuvatut viat. Rikkoutunut MAF voi myös olla syynä lievään ahtojen puuttumiseen, kun seokset heittävät häränpyllyä.
Toisaalta, puuttuuko sulta sitten oikeasti ahtopainetta, onkin ihan toinen kysymys.
Yli 10v vanha ja ties kuinka paljon ajettu turbo? 0,1bar ahtojen puuttuminen on mielestäni täysin normaalia, mikäli ahdinta ei ole koskaan (lähiaikoina) vaihdettu...
Itse huomasin aika selkeän eron ihan persdynollakin jo edelliseen verrattuna, kun vaihdoin aikoinaan ~180tkm ajettuun AGUun uuden vakioturbon. Vanha ei siis ollut täysin rikki - ei ollut akselissä mielettömiä välyksiä ja siivetkin olivat vielä tallella, hukkaportti vain jumiutui auki, kiitos halkeilleen pakopesän.
Kiitos paljon kun olette jaksanu vastailla.. tulpat tarkistin oli ihan hyvänkuntosen näköset, ne on jotkut kohtalaisen kalliit iridium tulpat.. mutta minkälaiset tulpat toimii tollasessa? ehjät bypass ja n75 tulossa postissa niin näkee että onko niillä vaikutusta.. tänään huomasin että putki on melkein "katkennu" downpipen joustosta O.o
voikos se vaikuttaa noihin vikoihin? kun kumminkin lambda on vasta sen jälkeen`?
voikos se vaikuttaa noihin vikoihin? kun kumminkin lambda on vasta sen jälkeen`?
Voi ja hyvin todennäköisesti vaikuttaakin.
Edit: Ja tuo "kohtalaisen kalliit iridiumtulpat" ei kerro sitä, onko niissä oikea lämpöarvo. Liian kuumat ei toimi lämmettyään varmasti kunnolla. Niinkuin ei toimi vakiomoottorissa liian kylmätkään. Alkuperäiset platinat / vastaavan lämpöarvoiset toimii vakiomoottorissa ja lastutetussakin moottorissa vielä vallan mainiosti.
Edit: Ja tuo "kohtalaisen kalliit iridiumtulpat" ei kerro sitä, onko niissä oikea lämpöarvo. Liian kuumat ei toimi lämmettyään varmasti kunnolla. Niinkuin ei toimi vakiomoottorissa liian kylmätkään. Alkuperäiset platinat / vastaavan lämpöarvoiset toimii vakiomoottorissa ja lastutetussakin moottorissa vielä vallan mainiosti.
Valmistajan suositus on Bosch F(R) 7 LTCR, alkuperäinen varaosanumero 101 000 051 AA. Vastaavia tulppia on mm. NGK BKR 6 ETA-10, NGK PFR6Q (101 000 063 AA) ja Beru 14 F7 DPUR02. Omassa käytin joskus Denson tulppia (Denso Iridium IK22).
Näistä kaikkien pitäisi toimia normaalisti, ovat siis lämpöarvoltaan, vastusarvoltaan ja muutenkin toisiaan vastaavia.
Mutta korjaa nyt ihan ekana se pakoputki, sieltä se imee ilmaa pakokaasun sekaan ja lambda haistelee ihan päin sanonko mitä ja näinollen sekoittaa seokset päin häränpyllyä.
Siinä ei paljoa uudet tulpatkaan auta, jos seos on älyttömästi liian rikkaalla.
Näistä kaikkien pitäisi toimia normaalisti, ovat siis lämpöarvoltaan, vastusarvoltaan ja muutenkin toisiaan vastaavia.
Mutta korjaa nyt ihan ekana se pakoputki, sieltä se imee ilmaa pakokaasun sekaan ja lambda haistelee ihan päin sanonko mitä ja näinollen sekoittaa seokset päin häränpyllyä.
Siinä ei paljoa uudet tulpatkaan auta, jos seos on älyttömästi liian rikkaalla.
Noniin, vika on nyt joku aika sitten palannut taas.. eli tyhjäkäynti on epätasaista ja ampuu putkeen vaihdetta vaihtaessa.
Tulpat on Bosch FR 7 KPP33+, onko sopivat?
ja jos vika ei ole näissä niin mistä vikaa etsimään?
Onko vapaavirtaussuodattimella tälläseen vikaan vaikutusta? koska tonne on sellainenkin lykätty... O.o
ja ahdot muuten nousee 0.5 kun 5 vaihteella oikein kunnolla kiihdyttää. :)
Auttakaa onnetonta :D
Tulpat on Bosch FR 7 KPP33+, onko sopivat?
ja jos vika ei ole näissä niin mistä vikaa etsimään?
Onko vapaavirtaussuodattimella tälläseen vikaan vaikutusta? koska tonne on sellainenkin lykätty... O.o
ja ahdot muuten nousee 0.5 kun 5 vaihteella oikein kunnolla kiihdyttää. :)
Auttakaa onnetonta :D
Kiinnostais kans mahdolliset vikojen aiheuttajat.
Itsellä -00 GTI AGU :laa ja ongelmat:
kylmällä koneella ok, kiihdytys tasaista ja hyvin vetoja
Lämpimällä paukauttaa putkessa vaihdetta vaihtaessa ja kiihdytys 1&2 vaihteella laiskaa sekä kuuluu aika erikoisia ääniä, en sanoisi pätkimiseksi mutta tehot kateissa ja todella vaikean kuuloiselta kuuluu kiihdytys. 3 vaihteella ääntä ei kuulu ja kiihtyy paremmin.
Ääni kuuluu pahiten kun 2 vaihteella lyö kaasun pohjaan jaa kierrokset nousee yli 3500 rpm
mutta jos ei kiihdytä lämä pohjas nii ääni ei kuulu niin pahasti.
Tulpat juuri vaihdettu, ei mitään muutosta. (erimerkkiset kun vanhat)
ahtomittaria ei ole joten paineita ei ole mutta kyllä viheltää ja suhahtaa
Itsellä -00 GTI AGU :laa ja ongelmat:
kylmällä koneella ok, kiihdytys tasaista ja hyvin vetoja
Lämpimällä paukauttaa putkessa vaihdetta vaihtaessa ja kiihdytys 1&2 vaihteella laiskaa sekä kuuluu aika erikoisia ääniä, en sanoisi pätkimiseksi mutta tehot kateissa ja todella vaikean kuuloiselta kuuluu kiihdytys. 3 vaihteella ääntä ei kuulu ja kiihtyy paremmin.
Ääni kuuluu pahiten kun 2 vaihteella lyö kaasun pohjaan jaa kierrokset nousee yli 3500 rpm
mutta jos ei kiihdytä lämä pohjas nii ääni ei kuulu niin pahasti.
Tulpat juuri vaihdettu, ei mitään muutosta. (erimerkkiset kun vanhat)
ahtomittaria ei ole joten paineita ei ole mutta kyllä viheltää ja suhahtaa
Oon nyt ajellu ton vian kanssa eteenpäin muutamat kuukaudet ku ei niin paljoa haittaa.. vakio ilmanputsarinkin löysin ja vaihdoin mutta ongelma ei hävinnyt.
Nyt sitten tänään ku töistä lähdin niin alko yhtäkkiä pienessä ylämäessä alko kuulua outoa metallista kilinää edestä oikeelta, jostain kuskinpuolen pyörän luota .. ääni kesti noin 10sek ja sitten huomasin kun kotipihaan pääsin että tyhjäkäynnillä ahtomittari näyttää n.- 4 !?!?
mitä tapahtui? kulki ihan normaalisti kyllä sen kilinän jälkeenkin ?
neuvot olis ihan jees ennekun toi pamahtaa lopullisesti! :D
Nyt sitten tänään ku töistä lähdin niin alko yhtäkkiä pienessä ylämäessä alko kuulua outoa metallista kilinää edestä oikeelta, jostain kuskinpuolen pyörän luota .. ääni kesti noin 10sek ja sitten huomasin kun kotipihaan pääsin että tyhjäkäynnillä ahtomittari näyttää n.- 4 !?!?
mitä tapahtui? kulki ihan normaalisti kyllä sen kilinän jälkeenkin ?
neuvot olis ihan jees ennekun toi pamahtaa lopullisesti! :D
Eihän sulla oo bypassia vaihdettu mihinkään tuning-versioon?
Kaverilla A3 1.8T nyki ja paukkui ja nyki teki vaikka mitä, kun oli ulos puhaltava venttiili. Mulla TT nyki ja rytkytti kans välillä, kun oli joku puning-venttiili (joka ei kunnolla edes toiminut). Jumiutui siis auki ilmeisesti välillä.
Ja siis rikkinäinen bypass voi oireilla samoin. Tai sitten voi olla oireilemattakin.
Kummastakin katosi paukkumiset ja nykimiset, kun vaihtoi uuden (ehjän) alkuperäisen 710N-bypassin tilalle...
Tyhjäkäynnillä ahtomittarin pitääkin näyttää miinusta. Normaalisti n. -0.7bar.
Ootko muuten ahtovuotoja tarkistanut? ainakaan mitään mainintaa kyseisestä operaatiosta ei ollut. Ahtovuodotkin voivat oireilla nykimisinä ja putkessa polttamisina. Ja juurikin ahtojen heittelyinä ja katoamisina.
Helppo testata vaikka tubeless-venttiilistä ja colapullosta tehdyllä adapterilla (sikäli, mikäli paineilmaa on saatavilla). Haulla löytyy paljonkin juttuja ahtovuotojen etsimisistä.
TT:ssä mulla oli mm. imusarjan alla kulkeva huohotinputki hapertunut ihan pssskaksi. Sen kun vaihtoi, niin kulku parani huomattavasti ja (sen kertaiset) nykimisetkin hävisivät.
Sen kyllä huomasi melko helposti, kun kuunteli korva lähellä imusarjaa. Kauhea suhina kuului imusarjan alta.
Metalliset kilinät näissä on ihan normaaleja. ;)
Anna kun veikkaan, sellaista kevyttä kilinää, ihan niinkuin olisi jarrulevyssä jotain irtonaista? Esim. pienehkö kivi? Saattoi välillä kuulua kirskumista ja ihan niinkuin metalli hankaisi metallia vasten? Tai niinkuin se kivi olisi jossain välissä?
Kivi jarrulevyn ja jarrukilven / satulan tms. välissä. Itselläkin aina silloin tällöin tuollainen ilmiö käy. Liinat kiinni, vähän matkaa pakilla ja ääni häviää kun kivi pääsee välistä pois.
Välillä ei meinaa lähteä millään, kauhea kirskuminen ja kihinä kuuluu. Joskus vain kilisee kivet levyjä vasten, eikä mene mihinkään väliin.
Mut jos se ääni nyt ei vastannut kuvausta, niin sitten se oli todennäköisesti jokin muu. :D
(Oon kyllä alkanut epäillä, että Jetassa hiertää välillä muukin kuin kivi satulan välissä. Mutta tutkitaan kun jaksetaan... :D)
Kaverilla A3 1.8T nyki ja paukkui ja nyki teki vaikka mitä, kun oli ulos puhaltava venttiili. Mulla TT nyki ja rytkytti kans välillä, kun oli joku puning-venttiili (joka ei kunnolla edes toiminut). Jumiutui siis auki ilmeisesti välillä.
Ja siis rikkinäinen bypass voi oireilla samoin. Tai sitten voi olla oireilemattakin.
Kummastakin katosi paukkumiset ja nykimiset, kun vaihtoi uuden (ehjän) alkuperäisen 710N-bypassin tilalle...
Tyhjäkäynnillä ahtomittarin pitääkin näyttää miinusta. Normaalisti n. -0.7bar.
Ootko muuten ahtovuotoja tarkistanut? ainakaan mitään mainintaa kyseisestä operaatiosta ei ollut. Ahtovuodotkin voivat oireilla nykimisinä ja putkessa polttamisina. Ja juurikin ahtojen heittelyinä ja katoamisina.
Helppo testata vaikka tubeless-venttiilistä ja colapullosta tehdyllä adapterilla (sikäli, mikäli paineilmaa on saatavilla). Haulla löytyy paljonkin juttuja ahtovuotojen etsimisistä.
TT:ssä mulla oli mm. imusarjan alla kulkeva huohotinputki hapertunut ihan pssskaksi. Sen kun vaihtoi, niin kulku parani huomattavasti ja (sen kertaiset) nykimisetkin hävisivät.
Sen kyllä huomasi melko helposti, kun kuunteli korva lähellä imusarjaa. Kauhea suhina kuului imusarjan alta.
Metalliset kilinät näissä on ihan normaaleja. ;)
Anna kun veikkaan, sellaista kevyttä kilinää, ihan niinkuin olisi jarrulevyssä jotain irtonaista? Esim. pienehkö kivi? Saattoi välillä kuulua kirskumista ja ihan niinkuin metalli hankaisi metallia vasten? Tai niinkuin se kivi olisi jossain välissä?
Kivi jarrulevyn ja jarrukilven / satulan tms. välissä. Itselläkin aina silloin tällöin tuollainen ilmiö käy. Liinat kiinni, vähän matkaa pakilla ja ääni häviää kun kivi pääsee välistä pois.
Välillä ei meinaa lähteä millään, kauhea kirskuminen ja kihinä kuuluu. Joskus vain kilisee kivet levyjä vasten, eikä mene mihinkään väliin.
Mut jos se ääni nyt ei vastannut kuvausta, niin sitten se oli todennäköisesti jokin muu. :D
(Oon kyllä alkanut epäillä, että Jetassa hiertää välillä muukin kuin kivi satulan välissä. Mutta tutkitaan kun jaksetaan... :D)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa