Diesel B4:ään VR6 akselisto?
Valvoja: ffp jäsenet
Diesel B4:ään VR6 akselisto?
Mulla on B4 dieselfarkku, johon vaihtelin pyöränlaakerit taakse. Näyttävät olevan samat, kuin pienemmissäkin Volkkareissa, eivätkä kestä tuon auton painoa. Edellinen omistaja oli vaihtanut ne noin 40tkm sitten. Minun ajoilla se tarkoittaa vaajata puoltatoista vuotta.
Rupesin sitten pohtimaan, mahtaisko VR6:ssa olla topakampi napa ja laakerit? Jos näin on, mahtaako olla millainen projekti vaihtaa taka-akselisto? Entä mitäs etupäähän pitäisi vaihtaa, että että saisi pulttijaon muutettua sinnekkin?
Rupesin sitten pohtimaan, mahtaisko VR6:ssa olla topakampi napa ja laakerit? Jos näin on, mahtaako olla millainen projekti vaihtaa taka-akselisto? Entä mitäs etupäähän pitäisi vaihtaa, että että saisi pulttijaon muutettua sinnekkin?
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Ai. Kuvittelin, että VR6:ssa olis ollut isommat. No ei voi mittään.
Sitä en tiedä, mikä niitä syö, mutta hieman ne on alimitoitetut tuohon autoon, jos ei tuon pidempään kestä. Minun mielestä.
Eihän ne tosin maksa juuri mitään, eikä vaihtokaan ole kummoinen operaatio.
Saa nähdä, kuinka kauan sit kestää, kun vaihdan pienemmällä ET:llä olevat vanteet alle. Silloinhan laakeriin kohdistuva momentti kasvaa.
Sitä en tiedä, mikä niitä syö, mutta hieman ne on alimitoitetut tuohon autoon, jos ei tuon pidempään kestä. Minun mielestä.
Eihän ne tosin maksa juuri mitään, eikä vaihtokaan ole kummoinen operaatio.
Saa nähdä, kuinka kauan sit kestää, kun vaihdan pienemmällä ET:llä olevat vanteet alle. Silloinhan laakeriin kohdistuva momentti kasvaa.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Saadankohan tähän herätettä...
Tuota takapään laakeria on tullut kirittyä jälkehenpäin, kun on takaratas ruvennut lotajamaan.
eKs vrkuutoseen tuli vaihdeltua nuo takapään hilppeet, uutta tuli levyt, laakerit ja ne aapeeäss himmelit. Parin viikon jälkeen iski helvatanmoinen lotina ja kiristelin liki kierroksen mutterista niitä lakereita.
Tuota takapään laakeria on tullut kirittyä jälkehenpäin, kun on takaratas ruvennut lotajamaan.
eKs vrkuutoseen tuli vaihdeltua nuo takapään hilppeet, uutta tuli levyt, laakerit ja ne aapeeäss himmelit. Parin viikon jälkeen iski helvatanmoinen lotina ja kiristelin liki kierroksen mutterista niitä lakereita.
Edellinen omistaja oli tuohon mun nykyiseen vaihtanut toiselle puolelle navan laakerin vaihdon yhteydessä ja uus laakeri kesti sen 40tkm. Toinen kesti noin 50tkm ja se olikin syönyt jo navan ja hieman jarrulevyä, ennekuin pääsin vaihtopuuhiin. Nyt on nekin vaihdettu. Laittelin tarvikeliikkeen valikoimasta ne saksalaiset osat. Saa nähdä kuinka kauan kestää.
Pikkasen topakampaa tavaraa tosiaan sais olla, kun minäkin kuskaan toisinaan pakumallin kontillisen täydeltä tavaraa.
Pikkasen topakampaa tavaraa tosiaan sais olla, kun minäkin kuskaan toisinaan pakumallin kontillisen täydeltä tavaraa.
Eikös nuo takalaakerit ole hyvinkin tarkkoja siitä kiristyksestä. Eli jos jää liian löysälleen niin kuluu nopeasti, mutta vielä pahempi taitaa olla liian kireälle vetäminen.
Mutta mikäs se oikea kireys sitten on?
Ja taitaa noissa laakereissa tosiaan olla aika isojakin laatueroja, Esson kulmapöydässä oli servetin kääntöpuolelle kirjoitettu, että italialaista ei kannata ottaa edes ilmaiseksi.
Mutta mikäs se oikea kireys sitten on?
Ja taitaa noissa laakereissa tosiaan olla aika isojakin laatueroja, Esson kulmapöydässä oli servetin kääntöpuolelle kirjoitettu, että italialaista ei kannata ottaa edes ilmaiseksi.
Viimeksi muokannut Eemeli, 27.6.2013 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos vielä yhden vinkin pistän pakkaa sekoittamaan, niin itse kirin mutterin hylsyllä ja jatkolla, jatkon varresta käsin vääntämällä. Tiukkuus on oikea kun alurikkaa pystyy esim. meisselin kärjellä liikuttelemaan voimaa käyttämättä ja renkaasta käsin kokeilemalla tuntuu hivenen välystä. Voiteluaineen laadulla ja määrällä on sitten myös merkitystä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sit tulee täydellinen kun ensin vähän jollain pihdillä ihan varovasti kiristää, pyörittelee levyä pari kertaa ympäri että tuntee että pyörii hyvin ja tasaisesti, sitten löysäys ja viimeisenä vaseliinilla liukastetusta mutterista kahden sormen otteella kiristys. :)
Tuo toiminu jo ainakin kuusi kertaa ja viimeisimmänkin jälkeen ajettu muutama kymmenen tkm.
Tuo toiminu jo ainakin kuusi kertaa ja viimeisimmänkin jälkeen ajettu muutama kymmenen tkm.
Joo ja jos siellä on kunnolla rasvaa välissä ja pinnat puhtaana, niin ei se pieni liika välys sitä laakeria riko. Kunhan tosiaan on kunnolla sitä vaseliinia välissä. Mulla oli monesti ihan luvattomankin löysällä Kakkiksessa & Corradossa, eikä ne laakerit siitä itseensä ottanut.
Renkaasta kun ottaa kiinni 12-6 otteella ja kokeilee, niin PITÄÄ vähän tuntuakin välystä.
Liian tiukalle noi moni kiristää ja se syö kyllä laakerit paskaksi.
Lämmöstä kun rullat ja koolit vielä vähän laajenee -> noh, jokainen voi päätellä miten tuossa käy, jos välystä on lähtötilanteessa jo välimaastossa "vähän-ei ollenkaan". Ei siellä paljoa vaseliinit enää auta, kun a) ei väliin mahdu b) metalli hehkuu kitkasta punaisena.
Renkaasta kun ottaa kiinni 12-6 otteella ja kokeilee, niin PITÄÄ vähän tuntuakin välystä.
Liian tiukalle noi moni kiristää ja se syö kyllä laakerit paskaksi.
Lämmöstä kun rullat ja koolit vielä vähän laajenee -> noh, jokainen voi päätellä miten tuossa käy, jos välystä on lähtötilanteessa jo välimaastossa "vähän-ei ollenkaan". Ei siellä paljoa vaseliinit enää auta, kun a) ei väliin mahdu b) metalli hehkuu kitkasta punaisena.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa