säädettävän alustasarjan kierteiden puhdistus
Valvoja: ffp jäsenet
säädettävän alustasarjan kierteiden puhdistus
Onko hyviä vinkkejä millä saisi puhtaaksi ruostuneet ja paskaiset tolppien kierteet?
Jollain aineella pitkäaikaista liottamista? Vai meneekö mekaaniseksi hinkkaamiseksi? Hyi.. se kuulostaa jo ihan työlle.
Jollain aineella pitkäaikaista liottamista? Vai meneekö mekaaniseksi hinkkaamiseksi? Hyi.. se kuulostaa jo ihan työlle.
Itsellä rosteriset tolpat mutta olen tavannut tehdä niin että jarrucleenerillä ja paineilmalla ensin putsannut enimmät kakat pois, sen jälkeen crc tai wd40 ruiskutellut jenkoihin.
Sitten vain ruuvannut kohdalle ja jarrucleenerillä putsannut turhat öljyt pois, Ei tähän päivään mennessä ole vielä tarttunut kiinni.
Sitten vain ruuvannut kohdalle ja jarrucleenerillä putsannut turhat öljyt pois, Ei tähän päivään mennessä ole vielä tarttunut kiinni.
Tuo kiinni tarttuminen ei riipu ainoastaan tolpan materiaalista, vaan myös säätökiekkojen materiaalista. Alumiinisilla kiekoilla varustetut menee helpommin jumiin, kuin muovi/rosterikiekoilla varustetut (esim KW, Weitec).
Alumiinikiekkoa kun pyörittelee kierteissä, niin eloksoitu pinta rikkoutuu (jos välissä on vähän vielä hiekanmuruja, niin vielä helpommin) ja alumiini pääsee hapettumaan ja turpoamaan -> jumissa. Ei paljoa WD-40:t auta.
Tähän viittasin tuolla sähköparilla aiemmin. Moni rasva sisältää metalleja, hiiltä jne. jotka edesauttavat tätä hapettumista luomalla rosterin ja alumiinin välille sähköparin. Toki ihan vaan pelkkä vesikin riittää, sen verran on vedessä aina epäpuhtauksia (suolaa mm.). Tämän puolesta tuo tervaspray olisi, en tiedä parhaasta, mutta ainakin hyvä vaihtoehto.
No, paraskin tässä paasaamaan, kun itsellä ei ole kierteissä mitään suojana. "Ei oo kerenny". Paskat, ei oo jaksanu. Eikä kiinnostanu. Kiinnostaisi ehkä, jos alusta olisi joku muu kuin JOM. :D
Mutta kokemuksesta puhun kuitenkin. 2 päivää taisteltiin TT:n H&R:n setin etutolpista korkeudensäätörenkaita auki, kun oli "vähän" hapettunut jumiin. Ja tolpat oli rosteria.
Alumiinikiekkoa kun pyörittelee kierteissä, niin eloksoitu pinta rikkoutuu (jos välissä on vähän vielä hiekanmuruja, niin vielä helpommin) ja alumiini pääsee hapettumaan ja turpoamaan -> jumissa. Ei paljoa WD-40:t auta.
Tähän viittasin tuolla sähköparilla aiemmin. Moni rasva sisältää metalleja, hiiltä jne. jotka edesauttavat tätä hapettumista luomalla rosterin ja alumiinin välille sähköparin. Toki ihan vaan pelkkä vesikin riittää, sen verran on vedessä aina epäpuhtauksia (suolaa mm.). Tämän puolesta tuo tervaspray olisi, en tiedä parhaasta, mutta ainakin hyvä vaihtoehto.
No, paraskin tässä paasaamaan, kun itsellä ei ole kierteissä mitään suojana. "Ei oo kerenny". Paskat, ei oo jaksanu. Eikä kiinnostanu. Kiinnostaisi ehkä, jos alusta olisi joku muu kuin JOM. :D
Mutta kokemuksesta puhun kuitenkin. 2 päivää taisteltiin TT:n H&R:n setin etutolpista korkeudensäätörenkaita auki, kun oli "vähän" hapettunut jumiin. Ja tolpat oli rosteria.
Toi brake cleaneri toimii kyllä hyvin. Hyvänä vinkkinä sanottakoon myös, että aina renkaanvaihdon yhteydessä kannattaa niitä säätörenkuloita hieman aukoa ja jumpata, niin aukeavat sitten taas helpommin, kun pitää säädellä. Itse laitoin ekaksi talveksi pelkkää spray silikoonia kierteisiin(muista varoa jarruja, tai tulee yllätyksiä) ja hienosti aukesivat seuraavana keväänä ja syksynä. Joku oli myös vetänyt sähköteipillä koko hoidon umpeen, niin että säätörinkulaaan tai kierteisiin ei moska pääse, toimiva konsti kai se sekin. Nykyisiin coileihin en lyönyt mitään rasvoja, niin harva kierre, että luulisi aukeavan ilmankin(ja toisaalta ei ole sitten enään mun murhe, kun pistetään auto vaihtoon).
Minä puhdistin tolpat aina renkaan vaihdon yhteydessä paineilmalla. Sitten brakecleaner.
Sitten taas paineilmaa. Sitten crc. Sitten paineilmaa. Sitten crc ja säätöihin käsiksi. Sitten vielä puhdisti kierteet niiltä kohdin missä lautanen oli. Ei teräsharjaa.
Saatoin lopuksi laittaa puhdasta moottoriöljyä säätölautasten päälle kyllästääkseni kierteet lautasten kohdalta.
Ei koskaan juminut 5 vuoden aikana. Königh sport? niminen alusta. En muista enää tarkalleen nimeä.
Sitten taas paineilmaa. Sitten crc. Sitten paineilmaa. Sitten crc ja säätöihin käsiksi. Sitten vielä puhdisti kierteet niiltä kohdin missä lautanen oli. Ei teräsharjaa.
Saatoin lopuksi laittaa puhdasta moottoriöljyä säätölautasten päälle kyllästääkseni kierteet lautasten kohdalta.
Ei koskaan juminut 5 vuoden aikana. Königh sport? niminen alusta. En muista enää tarkalleen nimeä.
Tolpan säätökiekot ainakin ovat muovia/komposiittia/mitä onkaan. Ainakin osassa seteistä.
Täsmälleen sama säätökiekko kuin KW/Weitec-seteissä, eri värinen vain. (Itse asiassa Weitec käytti joissain seteissä mustaa säätökiekkoa...)
Eibach Pro-Street S vs KW säätökiekko
Tässä eibachin setissä taas hieman erilaiset (erilaisella avaimella käytettävät?) -> http://lightspeedmotorsports.com/images/513.jpg
Miten tommonen edes toimii? Onks tossa kaks kiekkoa päällekkäin vai täh? :D
Takapäässä jos ei ole tolppia, eli on vain ne säätölautaset erillisen jousen alla/päällä, niin siellä ne lienee on jonkinsorttista metallia? Jos peräpää on toteutettu samalla kaavalla kuin KW/Weitec seteissä, niin alumiiniahan ne lätyt on.
Täsmälleen sama säätökiekko kuin KW/Weitec-seteissä, eri värinen vain. (Itse asiassa Weitec käytti joissain seteissä mustaa säätökiekkoa...)
Eibach Pro-Street S vs KW säätökiekko
Tässä eibachin setissä taas hieman erilaiset (erilaisella avaimella käytettävät?) -> http://lightspeedmotorsports.com/images/513.jpg
Miten tommonen edes toimii? Onks tossa kaks kiekkoa päällekkäin vai täh? :D
Takapäässä jos ei ole tolppia, eli on vain ne säätölautaset erillisen jousen alla/päällä, niin siellä ne lienee on jonkinsorttista metallia? Jos peräpää on toteutettu samalla kaavalla kuin KW/Weitec seteissä, niin alumiiniahan ne lätyt on.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa