säädettävän alustasarjan kierteiden puhdistus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

säädettävän alustasarjan kierteiden puhdistus

ViestiKirjoittaja hippi » 10.6.2013 0:21

Onko hyviä vinkkejä millä saisi puhtaaksi ruostuneet ja paskaiset tolppien kierteet?

Jollain aineella pitkäaikaista liottamista? Vai meneekö mekaaniseksi hinkkaamiseksi? Hyi.. se kuulostaa jo ihan työlle.

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 10.6.2013 1:06

Porakoneeseen tai rälläkkään teräsharjalaikka. Noin on täällä putsattu.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 10.6.2013 14:34

itse olen pinelineä ja rostoffia suihkutellu, paineilmalla putsaillu ja rätillä hinkannu. tarpeeksi puhdasta on saanu

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 10.6.2013 15:01

Ja milläs nää vois pitää uuden veroisina? Vaseliinia pintaan ja jeesusteipit päälle?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 10.6.2013 16:04

Uuden veroisina ne pysyy, kun pidät paketissa autotallin tms. hyllyllä.
Moni sotkee jotain rasvoja noihin, joilla todellisuudessa saa kierteet vaan pahemin jumiin (sähköpari). Tervaspray on monen mielestä se paras vaihtoehto.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 10.6.2013 22:47

Itse oon teräsharjalla putsaillu ja aina alusta jumppaa tehdessä putsaillu samalla vetäny kuparitahnat. Ei oo ikinä tarvinnu tapella jumittuneen alustan kanssa...

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 10.6.2013 23:17

Ostaa rosteriset tolpat niin se on hyvä alku sille, että ne pysyy paremmassa kunnossa. Sitten ei harjaa niitä ainakaan millään normaalilla teräsharjalla joka on valmiiksi ruosteisesta metallista tehty.

Tekno
-
Viestit: 375
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 11.6.2013 21:15

Yllättävän toimiva:

Brake cleaner aerosolipurkki käteen ja sumuttamaan kohti kierrettä sopivan läheltä. Vie mennessään aika hyvin lian. Jos jotain jää niin harjaa, mutta yllättävän tehokasta noinkin.

Riku.J
-
Viestit: 271
Liittynyt: 3.9.2003 20:02

ViestiKirjoittaja Riku.J » 12.6.2013 17:08

Itsellä rosteriset tolpat mutta olen tavannut tehdä niin että jarrucleenerillä ja paineilmalla ensin putsannut enimmät kakat pois, sen jälkeen crc tai wd40 ruiskutellut jenkoihin.

Sitten vain ruuvannut kohdalle ja jarrucleenerillä putsannut turhat öljyt pois, Ei tähän päivään mennessä ole vielä tarttunut kiinni.

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

ViestiKirjoittaja KariT » 13.6.2013 10:03

Hyvä tietää itsekkin. Tulevalla viikolla pitäisi vanteiden saapua ja samalla säätää alusta sopivaksi.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.6.2013 10:36

Tuo kiinni tarttuminen ei riipu ainoastaan tolpan materiaalista, vaan myös säätökiekkojen materiaalista. Alumiinisilla kiekoilla varustetut menee helpommin jumiin, kuin muovi/rosterikiekoilla varustetut (esim KW, Weitec).

Alumiinikiekkoa kun pyörittelee kierteissä, niin eloksoitu pinta rikkoutuu (jos välissä on vähän vielä hiekanmuruja, niin vielä helpommin) ja alumiini pääsee hapettumaan ja turpoamaan -> jumissa. Ei paljoa WD-40:t auta.

Tähän viittasin tuolla sähköparilla aiemmin. Moni rasva sisältää metalleja, hiiltä jne. jotka edesauttavat tätä hapettumista luomalla rosterin ja alumiinin välille sähköparin. Toki ihan vaan pelkkä vesikin riittää, sen verran on vedessä aina epäpuhtauksia (suolaa mm.). Tämän puolesta tuo tervaspray olisi, en tiedä parhaasta, mutta ainakin hyvä vaihtoehto.

No, paraskin tässä paasaamaan, kun itsellä ei ole kierteissä mitään suojana. "Ei oo kerenny". Paskat, ei oo jaksanu. Eikä kiinnostanu. Kiinnostaisi ehkä, jos alusta olisi joku muu kuin JOM. :D
Mutta kokemuksesta puhun kuitenkin. 2 päivää taisteltiin TT:n H&R:n setin etutolpista korkeudensäätörenkaita auki, kun oli "vähän" hapettunut jumiin. Ja tolpat oli rosteria.

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 13.6.2013 11:36

Toi brake cleaneri toimii kyllä hyvin. Hyvänä vinkkinä sanottakoon myös, että aina renkaanvaihdon yhteydessä kannattaa niitä säätörenkuloita hieman aukoa ja jumpata, niin aukeavat sitten taas helpommin, kun pitää säädellä. Itse laitoin ekaksi talveksi pelkkää spray silikoonia kierteisiin(muista varoa jarruja, tai tulee yllätyksiä) ja hienosti aukesivat seuraavana keväänä ja syksynä. Joku oli myös vetänyt sähköteipillä koko hoidon umpeen, niin että säätörinkulaaan tai kierteisiin ei moska pääse, toimiva konsti kai se sekin. Nykyisiin coileihin en lyönyt mitään rasvoja, niin harva kierre, että luulisi aukeavan ilmankin(ja toisaalta ei ole sitten enään mun murhe, kun pistetään auto vaihtoon).

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.6.2013 11:49

ja toisaalta ei ole sitten enään mun murhe, kun pistetään auto vaihtoon


Joo, tästä ajattelutavasta pitää kyllä oikein kiittää myös mun ex-TT:n edellistä omistajaa.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 13.6.2013 12:54

FK:n alustasarjan mukana tuli spray puteli, vastaavia myydään verkkokaupoissakin. En tiedä mitä mähmää sisältää, mutta omaani sitä suihkauttelin viime vkl kun alustan vaihdoin.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 13.6.2013 20:13

Minä puhdistin tolpat aina renkaan vaihdon yhteydessä paineilmalla. Sitten brakecleaner.
Sitten taas paineilmaa. Sitten crc. Sitten paineilmaa. Sitten crc ja säätöihin käsiksi. Sitten vielä puhdisti kierteet niiltä kohdin missä lautanen oli. Ei teräsharjaa.

Saatoin lopuksi laittaa puhdasta moottoriöljyä säätölautasten päälle kyllästääkseni kierteet lautasten kohdalta.

Ei koskaan juminut 5 vuoden aikana. Königh sport? niminen alusta. En muista enää tarkalleen nimeä.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 13.6.2013 20:24

Mitäs materiaalia noissa Eibachin Pro Street S:sä on? Jos sellaiset pistäis alle ennen loskakelejä..

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.6.2013 22:08

Tolpan säätökiekot ainakin ovat muovia/komposiittia/mitä onkaan. Ainakin osassa seteistä.
Täsmälleen sama säätökiekko kuin KW/Weitec-seteissä, eri värinen vain. (Itse asiassa Weitec käytti joissain seteissä mustaa säätökiekkoa...)
Eibach Pro-Street S vs KW säätökiekko
Tässä eibachin setissä taas hieman erilaiset (erilaisella avaimella käytettävät?) -> http://lightspeedmotorsports.com/images/513.jpg
Miten tommonen edes toimii? Onks tossa kaks kiekkoa päällekkäin vai täh? :D

Takapäässä jos ei ole tolppia, eli on vain ne säätölautaset erillisen jousen alla/päällä, niin siellä ne lienee on jonkinsorttista metallia? Jos peräpää on toteutettu samalla kaavalla kuin KW/Weitec seteissä, niin alumiiniahan ne lätyt on.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 14.6.2013 6:24

Parit näpsyt Golffin Eibachin Pro-Street-Ässästä:
Etu1
Etu2
Takata1
Takata2

Edestä ja takaa toimii "normaalilla" säätöavaimella, joka toimitetaan sarjan mukana. Säätöpyörät muovihärdelliä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 16 vierailijaa