Ratkaistu: 1.9tdi kolina. M-Liikkeen arvio väljä männäntappi
Valvoja: ffp jäsenet
Ratkaistu: 1.9tdi kolina. M-Liikkeen arvio väljä männäntappi
EDIT: Syy selvisi ja oli ilmastoinnin hihnapyörä, josta ns. "kumisulakkeen" sakarat suurimmalti osin rikki. Hihnapyörän päätylaipasta kiinni ja pystyi toteamaan 10-20mm kehänsuuntaisen klapin. Osa Laakkosella 272e ja esim. ebaysta löytyy huomattavasti halvemmalla (100e)
Kolinan lähde
__________________________________________________________________________________________
Auto ollut kuukauden päivät omistuksessa ja heti kaupanteon jälkeen kuulin ensimmäisellä kerralla talliin ajettaessa omituista kolinaa. Mieleen tuli tottakai kaksoismassavauhtipyörä ja aika varattiin merkkikorjaamolle.
Kerroin tietenkin marmoritiskillä oman veikkauksen, mutta mekaanikon mukaan ääni tulisi kauempaa ja ehkä 3-4 pytyn luota. Lopullinen arvio oli kulahtanut männäntappi ja tämän takia tulisi ottaa kone kokonaan levälleen, arvio minimissään 2000e. Tähän väläytettiin vaihtomoottoria ehkä järkevämpänä optiona.
Rikkoutuneen kaksoismassavauhtipyörän ääni on kuulemma pehmeämpi, kuin mikä omastani kuuluu. Onko arvon foorumilaisilla kokemuksia kuluneista männäntapeista ja millaisia ääninäytteitä tuolloin ilmenee?
Omat äänet ilnenee näin:
-Kylmällä koneella satunnaista terävää kolahtelua
-Kytkin pohjassa ei ääniä, tai sitten esiintyvät todella hiljaisena
-Vaihde silmässä, kytkintä nostettaessa alkaa aikamoinen pauke voimansiirtymisen rajapinnassa
-Ajossa (tasaisella nopeudella, kiihdytettäessa tai moottorijarrutuksella) ei ääniä. Ei mielestäni kyllä tärise/jyrise, mutta en myöskään vedätä alhaisilla kierroksilla.
Oma ääninäyte vielä tässä (n. 20s kohdalla nostan kytkintä 1-vaihde silmässä. Talli korostaa ääntä huomattavasti):
https://www.youtube.com/watch?v=JDvMgSe ... ata_player
Ääntä vertailin seuraavaan pätkään, jossa diagnosoitu rikkinäinen vauhtilimppu (~30s kohdalla paras vertailukohta):
https://www.youtube.com/watch?v=HbO7QoW ... ata_player
Miten on. Käytän tässä kohtaa "kilauta kaverille" mahdollisuutta, ennen kuin uskaltaa lukita vastauksen. Nyt puhutaan kuitenkin sellaisista summista ja hukkatöistä, että ihan fifty-fifty pelillä ei omalla pussilla kykene pelaamaan (toki myyjäliikkeen vastuu jne.)
Pystyykö muuten tuota vauhtipyörää todentamaan esim. auto pukeille, startti irti ja aukosta katsoo miten limppu käyttäytyy renkaasta pyöritettäessä, vaihde silmässä?
Autona siis A4 1.9tdi quattro -05 (AVF) ja 6-lovisella manuaalilla. 245tkm. Edelliselle omistajalle terveisiä.
Viimeksi muokannut Arseki, 3.11.2013 21:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tuota omaa näkemystä tuputin pariin otteeseen, mutta vahvasti siellä oltiin toista mieltä. Mielipidettä oli kuulemma haettu myös sisarmerkin korjaamoltakin, samalla tontilla kun sijaitsevat.
Ehkä sitä voisi pikkuhiljaa alkaa katselemaan kiinteää vauhtipyöräsettiä - ennen kuin koneswappia lähtee kuitenkaan toteuttamaan ;)
Ehkä sitä voisi pikkuhiljaa alkaa katselemaan kiinteää vauhtipyöräsettiä - ennen kuin koneswappia lähtee kuitenkaan toteuttamaan ;)
Paha mennä sanomaan, että onko nykyiset varaosana myytävät kaksoismassa paketit samaa laatua kuin ennen vai nykyään. Jos omassa autossa oleva 375tkm ajettu, 100tkm lisäväännöllä rasitettu kytkin vieläkin pelaa aika asiallisesti niin väittäisin olevan aika laadukas. Kuitenkin, jos sinne toimivan kaksoismassan löydät ja et aio koneesta ottaa lisätehoa niin olet siihen varmasti tyytyväisempi kuin kiinteään pakettiin. Suomen ulkopuolelta lisävaihtoehtoja olisi myös ja johonkin noista luvataan ihan hyvät väännön kestot. http://www.darksidedevelopments.co.uk/d ... utch-kits/
Kokemuksia en tosin ole noihin lukenut, joten sen osalta aika arvailun varassa.
Kokemuksia en tosin ole noihin lukenut, joten sen osalta aika arvailun varassa.
Ei siinä välttämättä ole mitään liikkeellelähtö ongelmaa. Kaksoismassa alkaa paukuttaa kun niitit irtoilee/löystyy ja kilometrien myötä se pahenee.
En uskalla sanoa näkyskö sieltä mitään. Pyörää mekaanisesti pyöritettäessä mekaaniset äänet on kuitenkin aika brutaalit muutenkin ja tuntuu että kaikessa on välystä.
Voimansiirrosta tuo ääni kuitenkin tulee ja jos sulla ei oo vetarit totaali paskana, niin...
Kaupasta uusi kaksoismassa tai kiinteä vauhtis ja uusi levy. Muista myös työsylinterin vaihto! (sekin väsyy)
HUOM: vaikka tietyille koneille kuten mulla (bls), luvataan sachsin ja valeon kiinteät, niin ne ei välttämättä sovikaan ihan "bolt on". Pitää sorvata vähän vauhtista ja/tai jyrsiä paikkoja.
no, mää laitoin sitten uuden kaksoismassan, levyn ja työsylinterin....
En uskalla sanoa näkyskö sieltä mitään. Pyörää mekaanisesti pyöritettäessä mekaaniset äänet on kuitenkin aika brutaalit muutenkin ja tuntuu että kaikessa on välystä.
Voimansiirrosta tuo ääni kuitenkin tulee ja jos sulla ei oo vetarit totaali paskana, niin...
Kaupasta uusi kaksoismassa tai kiinteä vauhtis ja uusi levy. Muista myös työsylinterin vaihto! (sekin väsyy)
HUOM: vaikka tietyille koneille kuten mulla (bls), luvataan sachsin ja valeon kiinteät, niin ne ei välttämättä sovikaan ihan "bolt on". Pitää sorvata vähän vauhtista ja/tai jyrsiä paikkoja.
no, mää laitoin sitten uuden kaksoismassan, levyn ja työsylinterin....
Ei siinä välttämättä ole mitään liikkeellelähtö ongelmaa. Kaksoismassa alkaa paukuttaa kun niitit irtoilee/löystyy ja kilometrien myötä se pahenee.
En uskalla sanoa näkyskö sieltä mitään. Pyörää mekaanisesti pyöritettäessä mekaaniset äänet on kuitenkin aika brutaalit muutenkin ja tuntuu että kaikessa on välystä.
Voimansiirrosta tuo ääni kuitenkin tulee ja jos sulla ei oo vetarit totaali paskana, niin...
Kaupasta uusi kaksoismassa tai kiinteä vauhtis ja uusi levy. Muista myös työsylinterin vaihto! (sekin väsyy)
HUOM: vaikka tietyille koneille kuten mulla (bls), luvataan sachsin ja valeon kiinteät, niin ne ei välttämättä sovikaan ihan "bolt on". Pitää sorvata vähän vauhtista ja/tai jyrsiä paikkoja.
no, mää laitoin sitten uuden kaksoismassan, levyn ja työsylinterin....
EEDIT: mulla on +500nm ja voimansiirrossa vakiohilppeet mutta kytkin ei ole koskaan ollut ongelma...
EEDIT2: eniten tuossa sun videossa häiritsi se, että JÄTKÄLLÄ ON RUUDULLISET HOUSUT =)
En uskalla sanoa näkyskö sieltä mitään. Pyörää mekaanisesti pyöritettäessä mekaaniset äänet on kuitenkin aika brutaalit muutenkin ja tuntuu että kaikessa on välystä.
Voimansiirrosta tuo ääni kuitenkin tulee ja jos sulla ei oo vetarit totaali paskana, niin...
Kaupasta uusi kaksoismassa tai kiinteä vauhtis ja uusi levy. Muista myös työsylinterin vaihto! (sekin väsyy)
HUOM: vaikka tietyille koneille kuten mulla (bls), luvataan sachsin ja valeon kiinteät, niin ne ei välttämättä sovikaan ihan "bolt on". Pitää sorvata vähän vauhtista ja/tai jyrsiä paikkoja.
no, mää laitoin sitten uuden kaksoismassan, levyn ja työsylinterin....
EEDIT: mulla on +500nm ja voimansiirrossa vakiohilppeet mutta kytkin ei ole koskaan ollut ongelma...
EEDIT2: eniten tuossa sun videossa häiritsi se, että JÄTKÄLLÄ ON RUUDULLISET HOUSUT =)
Kytkin tuntuisi toimivan ihan ok - jos ravistaa, niin on aivan minimaalista. Vetareita en myöskään epäile, kun menneisyydestä kokemusta hajoavista sellaisista on (on kyllä kolisseet muutenkin kuin liikkeellelähdöissä).
Kerkesin tuossa jo katsastamaan Speed Autoteilen 1-massapakettia (500Nm), jonka myötä tulisi startti vaihtaa "vanhan malliseen", eli 5-v versioon, mutta aikalailla bolt-on tuo muuten taitanee olla. Työsylinterin sijainti onkin ilmeisesti sen verran paha, että tulee laittaa samalla vaivalla - kiitos tiedosta.
Ja hei, nuo housut on 100% kotilökärit ja mielen myrskyissä päätin iltasella käydä tallentamassa ääninäytteet ilman minkäänsortin aikomusta laittaa em. pätkää nettiin :). Merkkikorjaamon raportti nosti viimeistään epäilyksen omasta mielenvikaisuudesta ja pakko oli käydä hakemassa täältä terveen paperit. Nuo ruutuhousut pääsivät näin ollen hetkeksi julkisuuden huipulle :P.
MJ: todennäköisesti tulee jossain vaiheessa sen verran väännön nälkää, että softaa tulee hieman uudistaa - kiinteä limppu kyllä mielessä.
Kerkesin tuossa jo katsastamaan Speed Autoteilen 1-massapakettia (500Nm), jonka myötä tulisi startti vaihtaa "vanhan malliseen", eli 5-v versioon, mutta aikalailla bolt-on tuo muuten taitanee olla. Työsylinterin sijainti onkin ilmeisesti sen verran paha, että tulee laittaa samalla vaivalla - kiitos tiedosta.
Ja hei, nuo housut on 100% kotilökärit ja mielen myrskyissä päätin iltasella käydä tallentamassa ääninäytteet ilman minkäänsortin aikomusta laittaa em. pätkää nettiin :). Merkkikorjaamon raportti nosti viimeistään epäilyksen omasta mielenvikaisuudesta ja pakko oli käydä hakemassa täältä terveen paperit. Nuo ruutuhousut pääsivät näin ollen hetkeksi julkisuuden huipulle :P.
MJ: todennäköisesti tulee jossain vaiheessa sen verran väännön nälkää, että softaa tulee hieman uudistaa - kiinteä limppu kyllä mielessä.
Mulla raklattaa kylmänä(pakkasella) BKD:n perässä oleva kaksoismassa melko äänekkäästi, eikä kytkimessä ole toiminnan puolesta mitään outoa.
Melkeinpä yhtä pahasti ääntää kuin tämä: http://www.youtube.com/watch?v=iQTV2Bt6PoI
Vielä hiljenee kun ilma ja / tai moottori ja vaihteisto lämpenee, eli venytetään korjaamista vielä vähän, kun on "vähän" muita menoja... :D
Ja joo, se työsylinteri on vähän niinkuin painelaakeriin integroitu. Kannattaa vaihtaa samalla, koska jos porsii viikko remontin jälkeen, niin purattaa taas kaiken auki.
Melkeinpä yhtä pahasti ääntää kuin tämä: http://www.youtube.com/watch?v=iQTV2Bt6PoI
Vielä hiljenee kun ilma ja / tai moottori ja vaihteisto lämpenee, eli venytetään korjaamista vielä vähän, kun on "vähän" muita menoja... :D
Ja joo, se työsylinteri on vähän niinkuin painelaakeriin integroitu. Kannattaa vaihtaa samalla, koska jos porsii viikko remontin jälkeen, niin purattaa taas kaiken auki.
Itselläni viime kesänä piti A4 ihme kolkotusta kanssa satunnaisesti kylmänä. Kuumana raklatti tietyllä kierros alueella. Tutulta kysäsin, että mikä voisi olla? Sano sitten, että männän tapissa saattaa olla väljää, kun kuuli äänen. Noh, kokeiltiin sitten ruuvarilla männät tulpanreiästä, että miten liikahtaa, kun imutahti on päällänsä. Liikahti 2 pytyn mäntä ehkä millin, ei muutakun öljypohja auki ja katsomaan mitä löytyy... Tuttu on siis töissä Hämeenlinnan vaunulassa mekaanikkona.
No löytyhän sieltä:
Silleesti
Elikkäs 2 ja 4:n KK laakerit ihan selvät, tulivat 4 osassa pihalle... Ja tolla ajettiin Oulusta Hämeenlinnaan :DD
Autona oli vm.96 A4 1.8Tq 134tkm mittarissa. Tod. näk ruuvattu...
Tää on vaan tämmönen esimerkki, että ei se aina näytä siltä mitä on. Itse vaihdoin eka nokkien välisen ketjun ja kiristäjän, kun omasta mielestä kuulosti ketjun kolinalta venttiili koppaan.
Eli tuskin ne laakkosenkaan arviot ihan hatusta heitettyjä on?
No löytyhän sieltä:

Silleesti

Elikkäs 2 ja 4:n KK laakerit ihan selvät, tulivat 4 osassa pihalle... Ja tolla ajettiin Oulusta Hämeenlinnaan :DD
Autona oli vm.96 A4 1.8Tq 134tkm mittarissa. Tod. näk ruuvattu...
Tää on vaan tämmönen esimerkki, että ei se aina näytä siltä mitä on. Itse vaihdoin eka nokkien välisen ketjun ja kiristäjän, kun omasta mielestä kuulosti ketjun kolinalta venttiili koppaan.
Eli tuskin ne laakkosenkaan arviot ihan hatusta heitettyjä on?
Miten hyvin tuollainen vauhtilimppuvamma jaksaa kantaa ääntä kampiakselin välityksellä vai kuuluuko ääni puhtaasti kytkinkotelosta? Kuten mainitsin, niin mekaanikko oli kuunnellut stetoskoopilla ja päätynyt tuonne 3-4 sylinterin paikkeille.
Oli niin tai näin, niin ilmeisesti on pakko hankkia vielä toinen mielipide (ehdotuksia voi laittaa osaavista paikoista lahti +100km) tai sitten ottaa laatikon suosiolla alas (ja edelleen paikkaa saa ehdottaa).
Yllä olevalle postaukselle sen verran, että omat kokemukset edellisten merkkien merkkihuolloista on aikalailla vaihtelevia. Eihän siinä mitään jos on krediittejä rajattomasti, mutta omaan näkökantaan ei käy se, että lähdetään kokeilemaan "olisikohan vika tuossa" ja xxxx euroa, kuten aloituspostauksen moottorinvaihtoehdotus - kylmiltään. Samanlaista meininkiä on osunut kohdalle, kun ilmaa vuotavan pa-suodattimen takia oltiin jo vaihtamassa syöttöpumppua (oli pitemmän seisonnan jälkeen käynnistysvaikeuksia, muuten toimi hyvin)..
Kaikella kunnioituksella merkkikorjaamoja kohtaan :-).
Oli niin tai näin, niin ilmeisesti on pakko hankkia vielä toinen mielipide (ehdotuksia voi laittaa osaavista paikoista lahti +100km) tai sitten ottaa laatikon suosiolla alas (ja edelleen paikkaa saa ehdottaa).
Yllä olevalle postaukselle sen verran, että omat kokemukset edellisten merkkien merkkihuolloista on aikalailla vaihtelevia. Eihän siinä mitään jos on krediittejä rajattomasti, mutta omaan näkökantaan ei käy se, että lähdetään kokeilemaan "olisikohan vika tuossa" ja xxxx euroa, kuten aloituspostauksen moottorinvaihtoehdotus - kylmiltään. Samanlaista meininkiä on osunut kohdalle, kun ilmaa vuotavan pa-suodattimen takia oltiin jo vaihtamassa syöttöpumppua (oli pitemmän seisonnan jälkeen käynnistysvaikeuksia, muuten toimi hyvin)..
Kaikella kunnioituksella merkkikorjaamoja kohtaan :-).
Ota metrin mittainen harjanvarsi. Pistä varren toinen pää moottorin kylkeen kiinni ja toiseen päähän vaikka jogurttikuppi ja kuppi korvalle. Pystyt paikallistamaan äänen suuntaa ilman stetoskooppiakin.
Pistät kaverin polkemaan kytkintä samoin kuin sun (jo legendaarisella) "ruutuhousu"-videolla =) ja itse otat ja kuuntelet. Uskon että pystyt paikallistamaan raklatuksen äänilähdettä.
ja huom, en vittuile.
Pistät kaverin polkemaan kytkintä samoin kuin sun (jo legendaarisella) "ruutuhousu"-videolla =) ja itse otat ja kuuntelet. Uskon että pystyt paikallistamaan raklatuksen äänilähdettä.
ja huom, en vittuile.
-Mutta mistä ihmeestä saa metrin mittaisia harjanvarsia?
Nimimerkillä: Niksipirkka :)
Tuollaisen autokäyttöön soveltuvan "stetoskoopin" askartelee näppärästi kuulosuojaimista: Leikkaa sopivaa esim. pesu-/ pa-letkua ja liittää kolmesta pätkästä Y-haaralla Y.n muotoisen viritelmän: orpoon päähän sitten sopiva metallitanko ja kuulosuojainten kuppeihin poralla läpireijät, joihin työntää kaksi vapaaksi jäävää letkunpäätä: sitten kelpaa kuulostella.
Nimimerkillä: Niksipirkka :)
Tuollaisen autokäyttöön soveltuvan "stetoskoopin" askartelee näppärästi kuulosuojaimista: Leikkaa sopivaa esim. pesu-/ pa-letkua ja liittää kolmesta pätkästä Y-haaralla Y.n muotoisen viritelmän: orpoon päähän sitten sopiva metallitanko ja kuulosuojainten kuppeihin poralla läpireijät, joihin työntää kaksi vapaaksi jäävää letkunpäätä: sitten kelpaa kuulostella.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palailen asiaan, kun oli tuossa päivällä hiukan aikaa paneutua kolinoihin. Yritin stetoskoopilla kuunnella koneen ja kytkinkotelon sielunelämää - tosin huonolla menestyksellä. Mitään erikoisempaa ei kuulunut.
Kävin piruuttani apulaitteet läpi ja kas, kolina kuulostaa tulevan ilmastoinnin kompurasta. Jonkin verran kantautuu ohjaustehostimeenkin ja vielä vähemmän laturiin, joten kuvittelisin ongelman olevan kuitenkin ilmastoinnin alueella.
Jännäksi homman tekee se, että ilmastointi päällä ei kolinaa esiinny yhtään. Heti kun lyö economyn päälle (tiputtaa ilmastoinnin pois) alkaa kolina. Mikä vielä jännempää, niin kytkimen painallus vaikuttaa ääneen alentavasti. Katsoin että moniurahihnan kiristin pompuuttaa jonkin verran (ehkä millin pyörästä katsottuna). Koetin kuunnella siitäkin, mutta hyvin vaimeaa ääntä - ei kolinan tyylistä kuitenkaan.
Olisiko kenelläkään mitään ideaa, miten tuo ääni syntyy? Jos se tulisi kompuran ollessa päällä ymmärtäisin yskän, mutta kun se tulee sen ollessa poissa päältä ja kytkinpedaali ylhäällä.. Lisäksi - pienenä referaattina - äänihän on pahemmillaan liikkeellelähdössä (ilmastointi päällä ei mitään ääniä, vaan vaatii eco-asennon). Paikallaan kaasuttaessa taas ei kuulu mitään erikoista, elikäs vaatii voimansiirron aiheuttamaa kuormitusta.
https://www.youtube.com/watch?v=0r8swi0PmnU Huonoa settiä, mutta ainakin ruutuhousut jäi kotiin.
Kävin piruuttani apulaitteet läpi ja kas, kolina kuulostaa tulevan ilmastoinnin kompurasta. Jonkin verran kantautuu ohjaustehostimeenkin ja vielä vähemmän laturiin, joten kuvittelisin ongelman olevan kuitenkin ilmastoinnin alueella.
Jännäksi homman tekee se, että ilmastointi päällä ei kolinaa esiinny yhtään. Heti kun lyö economyn päälle (tiputtaa ilmastoinnin pois) alkaa kolina. Mikä vielä jännempää, niin kytkimen painallus vaikuttaa ääneen alentavasti. Katsoin että moniurahihnan kiristin pompuuttaa jonkin verran (ehkä millin pyörästä katsottuna). Koetin kuunnella siitäkin, mutta hyvin vaimeaa ääntä - ei kolinan tyylistä kuitenkaan.
Olisiko kenelläkään mitään ideaa, miten tuo ääni syntyy? Jos se tulisi kompuran ollessa päällä ymmärtäisin yskän, mutta kun se tulee sen ollessa poissa päältä ja kytkinpedaali ylhäällä.. Lisäksi - pienenä referaattina - äänihän on pahemmillaan liikkeellelähdössä (ilmastointi päällä ei mitään ääniä, vaan vaatii eco-asennon). Paikallaan kaasuttaessa taas ei kuulu mitään erikoista, elikäs vaatii voimansiirron aiheuttamaa kuormitusta.
https://www.youtube.com/watch?v=0r8swi0PmnU Huonoa settiä, mutta ainakin ruutuhousut jäi kotiin.
Eikös tuokin ole muuttuvatilavuuksinen kompura, eli se pyörii aina, oli päällä tai ei...
Tuossa vähän lisäinfoa aiheeseen jos auttaa vianhakua:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15720.0
Tuossa vähän lisäinfoa aiheeseen jos auttaa vianhakua:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15720.0
Ok, kiitti tiedosta!
Otin tuossa moniurahihnaa sen verran päältä pois kuin uskalsi (on muuten varsin halavattu tuossa oleva versio kiristimestä löysyttää - melkein voisi sanoa notta pelotti rystysten puolesta). Vielä enemmän lisäsi huonon mahdollista tulemista housuun se, että ohjaustehostimen ja ilmastoinnin väliseen siivapyörään kun ei pääse yläkautta mitenkään käsiksi, jos hihna pyörähtäisi sen päältä pois.
No, kompuran pyörässä ei tuntunut mitään erikoista yhdellä kädellä lirkutellessa, joten kai tuo keula pitää pamauttaa huoltoasentoon - ei sinne väliin muuten ihminen mahdu.
Aika kaukana mennään tällä hetkellä alkuperäisestä skenaariosta, vauhtipyörästä tai siitä männäntapista.
Otin tuossa moniurahihnaa sen verran päältä pois kuin uskalsi (on muuten varsin halavattu tuossa oleva versio kiristimestä löysyttää - melkein voisi sanoa notta pelotti rystysten puolesta). Vielä enemmän lisäsi huonon mahdollista tulemista housuun se, että ohjaustehostimen ja ilmastoinnin väliseen siivapyörään kun ei pääse yläkautta mitenkään käsiksi, jos hihna pyörähtäisi sen päältä pois.
No, kompuran pyörässä ei tuntunut mitään erikoista yhdellä kädellä lirkutellessa, joten kai tuo keula pitää pamauttaa huoltoasentoon - ei sinne väliin muuten ihminen mahdu.
Aika kaukana mennään tällä hetkellä alkuperäisestä skenaariosta, vauhtipyörästä tai siitä männäntapista.
Nostetaanpa aihetta, kun on tullut muutosta tilanteeseen. Vaihdatin siis hihnapyörän laakkosella ja nyt ei auto kuulosta enää maansiirtokoneelta (niin paljon kuin pd vehje voi olla kuulostamatta) :P.
Suolainen hinta moiselle lärpäkkeelle, 272e O_o. Saksasta tilaamalla tietenkin halvemmalla (satasen pintaan), mutta nyt meni siis autoliikkeen piikkiin.
Tiskijukan mukaan tapauksia ei ole hänen tiedossaan, että olisi näistä värkeistä ko. pyöriä mennyt ja paha sanoa mikä tuonkin on hajottanut. Kompura tuntui kuulemma herkältä ja hyvinhän se kesällä tuotti kylmää.
Aika kauas meni alkuperäinen arvio vikalähteestä (liikkeen ja ensin myös omakin). Männäntapit pysyy vielä mukana humpassa ja toivottavasti pysyy jatkossakin :).
Ohessa kuva mitä on jäänyt mekaanikon käsittelyn jälkeen osista jäljelle.

Suolainen hinta moiselle lärpäkkeelle, 272e O_o. Saksasta tilaamalla tietenkin halvemmalla (satasen pintaan), mutta nyt meni siis autoliikkeen piikkiin.
Tiskijukan mukaan tapauksia ei ole hänen tiedossaan, että olisi näistä värkeistä ko. pyöriä mennyt ja paha sanoa mikä tuonkin on hajottanut. Kompura tuntui kuulemma herkältä ja hyvinhän se kesällä tuotti kylmää.
Aika kauas meni alkuperäinen arvio vikalähteestä (liikkeen ja ensin myös omakin). Männäntapit pysyy vielä mukana humpassa ja toivottavasti pysyy jatkossakin :).
Ohessa kuva mitä on jäänyt mekaanikon käsittelyn jälkeen osista jäljelle.

Hienoa että vika löytyi, ja vielä hienompaa että kerroit sen myös muille. Riepoo kun tutustuu mystiseen vikaan eikä koskaan tuu selvyyttä mikä siinä oli.... :-) Hyvä hyvä!!!
Kyllä tapoihin kuuluu, että jos apua osaa kaivata, niin pitää sitä pyrkiä antamaankin. Tuo ei taida kuitenkaan ihan tyypillisiä vikoja olla näissä malleissa ja helposti olisi mennyt lankaan tuon vauhtipyörän suhteen - toivottavasti säästää jatkossa edes yhdeltä turhalta korjaukselta.
Tosin nyt kyllä luistaa levykin siihen malliin, että tullee se vauhtipyöräkin samalla rempalla kyseeseen :P
Aloituspostaukseen editoitu ratkaisu, joten ei tarvitse kahlata enempiä. Audimies kiittää
Oliko tässä merkkiliike siis todennut männäntapin olevan syypää? Jos remontti olisi tehty ja vika ei olisikaan ollut tuossa, olisi asiakas ollut hyvin vahvoilla, ettei joudu maksamaan remonttia. Tai jos olisi vienyt auton tuolla perusteella muualle tehtäväksi niin laskun olisi voinut kiikuttaa merkkarille maksettavaksi... kuluttajansuoja on hyvin mukava asia meille, sen perusteella kun voi maksattaa aiheettomat korjaukset vikadiagnoosin tekijällä, jos diagnoosi on siis väärä. Diagnoosi toki on hyvä olla kirjallisena ja kuittia vastaan tehty.
En siis tarkoita että yksikään paja tuohon suostuu automaattisesti, mutta kuluttajalautakunnan kautta oikeuteen niin eiköhän maksaja löydy.
En siis tarkoita että yksikään paja tuohon suostuu automaattisesti, mutta kuluttajalautakunnan kautta oikeuteen niin eiköhän maksaja löydy.
Ei se kuluttajansuoja onneksi noin surkea sentään ole. Jos merkkiliike (tai mikä tahansa muu liike) toteaa vian olevan männäntapissa, ja purkaa koneen turhaan, asiakkaan ei tarvitse sitä maksaa tietenkään. Mutta jos asiakas vie autonsa muualle korjattavaksi toisen liikkeen diagnoosin perusteella, niin ei sitä turhaa laskua voi toisessa liikkeessä maksattaa.
Entäs jos pellin alle olisi vaihdettu puolta vähemmän ajettu kone, jolloin auton arvon olisi voitu katsoa nousseen? Kai siitä jonkin kokoinen siipale tälläisessä keississä tulisi itsellekin.
Olisi kyllä naama voinut venähtää, kun uuden motin kanssa sama kolina olisi jatkunut :D (vanhat apulaitteet olisi toki jäänyt kiinni).
Oli miten oli, mutta tästä siis lähdettiin ("nakse" sana ei kyllä kuulu kokoelmiini):
e: autohan oli siis yli 3h tarkastuksessa, mutta selvisin "vähällä"
Olisi kyllä naama voinut venähtää, kun uuden motin kanssa sama kolina olisi jatkunut :D (vanhat apulaitteet olisi toki jäänyt kiinni).
Oli miten oli, mutta tästä siis lähdettiin ("nakse" sana ei kyllä kuulu kokoelmiini):

e: autohan oli siis yli 3h tarkastuksessa, mutta selvisin "vähällä"
Mää kyl luulen, että asiakas sen työn tilaa ja laittaa vielä nimen johonkin paperiin. Että vois siinä olla käräjöimistä tiedossa jos yrittää merkkiliikkeen mukaan kustannuksiin saada.
Se nyt vaan on jotenkin mennyt siihen, että tätä nykyä asiakas maksaa asentajan harharetket tekniikan ihmellisessä maailmassa.Joskus vanhaan hyvään aikaan ajateltiin niin, että hyvä asentaja löytää vian ammattitaitonsa ja osaamisensa perusteella kohtuullisessa ajassa, eikä siten asiakasta tarvitse laskuttaa ylimääräisestä työstä.
Muistan kun mulla seatin rimpulassa oli käyntihäiriö. Onneksi se oli vielä takuuaikana, mutta kun ei vikaa muuten löytynyt, niin lähtivät sitten perinteiselle osien vaihtelulinjalle. Aika kasan osaa vaihtoivat ennen kuin löysivät viallisen ruiskusuuttimen. Ei onneksi tarvinnut miettiä paljonhan sen osakasan arvo olisi ollut tai mitähän työ olisi maksanut....
Toinen hauska keskustelu aiheesta "ketä laskutan" on jäänyt mieleen kun jälkiasenteisen koukun asentaja oli jättänyt yhden tulpan pois ja vedet tuli takakontiin ja sitä sitten etsittiin oikein etupuskurin kautta. Kun en suostunut tätä laskua maksamaan niin jäivät sinne tiskin taakse miettimään, että kenen piikkiin tämä menee.
Se nyt vaan on jotenkin mennyt siihen, että tätä nykyä asiakas maksaa asentajan harharetket tekniikan ihmellisessä maailmassa.Joskus vanhaan hyvään aikaan ajateltiin niin, että hyvä asentaja löytää vian ammattitaitonsa ja osaamisensa perusteella kohtuullisessa ajassa, eikä siten asiakasta tarvitse laskuttaa ylimääräisestä työstä.
Muistan kun mulla seatin rimpulassa oli käyntihäiriö. Onneksi se oli vielä takuuaikana, mutta kun ei vikaa muuten löytynyt, niin lähtivät sitten perinteiselle osien vaihtelulinjalle. Aika kasan osaa vaihtoivat ennen kuin löysivät viallisen ruiskusuuttimen. Ei onneksi tarvinnut miettiä paljonhan sen osakasan arvo olisi ollut tai mitähän työ olisi maksanut....
Toinen hauska keskustelu aiheesta "ketä laskutan" on jäänyt mieleen kun jälkiasenteisen koukun asentaja oli jättänyt yhden tulpan pois ja vedet tuli takakontiin ja sitä sitten etsittiin oikein etupuskurin kautta. Kun en suostunut tätä laskua maksamaan niin jäivät sinne tiskin taakse miettimään, että kenen piikkiin tämä menee.
Asiakas on aina työn tilaaja ja maksaja, mutta se ei poista asiakkaan oikeutta hakea korvausta muualta, sen jälkeen kun on itse laskun maksanut. Kuluttajansuoja on hienompi asia kuin moni täällä ymmärtää. Korjaamoiden vastuu tekemästään työstä, sisältää myös vianhaun, kantaa yllättävän pitkälle... aivan kuten virhevastuu liikkeen kanssa tehdyssä autokaupoissa, ei se ole 6kk mittainen vaan ikuinen, vastuu myyjän osalta päättyy vasta kun asiakas myy auton pois. Se millä osuudessa myyjä vastaa kustannuksista, riippuu taas muista seikoista.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa