Ongelmana siis mk2 Golf joka kylmänä starttaamisen jälkeen kolistaa ja ravistaa liikkeellelähdössä. Kuitenkin kun pääsee kunnolla liikkeelle kaikki ongelmat loppuvat, eikä ongelmaa saa toistettua ennenkuin auton antaa taas seisoa jokusen tunnin eli kone viilenee.
Viittaa ilmeisesti voimansiirtoon, mutta onko tietoa mistä moinen johtuisi?
Moottorina 1.3c
Kakkis kolistaa liikkeellelähdössä kylmänä
Valvoja: ffp jäsenet
Lisäystä aiheeseen tämän aamun kokemuksien perusteella.
Kolea aamu oli tänään! Koitin kylmällä autolla ajella vähän (auto on yleensä vaimokkeella käytössä) ja peruuttaessa ei ollut mitään ongelmaa, mutta eteenpäin mennessä auto puutui ja sammui, ja kuulosti siltä kuin ei sytyttäisi kunnolla. Uudestaan käyntiin ilman ongelmia, ja kovemmalla kaasulla ja luistattamalla pääsi liikkeelle, mutta hirveä kolina alkoi heti kun vauhtiin pääsi. Sama jatkui vielä kakkosvaihteellakin, jolloin käänsin auton takaisin ja ajoin varovasti pihaan.
Annoin auton tyhjäkäydä pihassa kunnes lämpöviisari rupesi kohoamaan, jonka jälkeen koitin taas ajaa autolla ja ongelma oli hävinnyt.
Jotakin apuja kaipaisin sillä menee yli oman hilseen. Muutenkaan ole tuttuja nämä bensavehkeet kun aina ajanut dieselillä, tosin tiedä häntä onko edes siihen millään lailla liitännäinen homma.
Omat ajatukset voisi jotenkin heikolla ajattelulla olla että kytkin, painelaakeri tai laatikko(öljyt?) sanomassa sopimusta irti, mutta tosiaan ideoita ja vinkkejä kaivataan!
Kolea aamu oli tänään! Koitin kylmällä autolla ajella vähän (auto on yleensä vaimokkeella käytössä) ja peruuttaessa ei ollut mitään ongelmaa, mutta eteenpäin mennessä auto puutui ja sammui, ja kuulosti siltä kuin ei sytyttäisi kunnolla. Uudestaan käyntiin ilman ongelmia, ja kovemmalla kaasulla ja luistattamalla pääsi liikkeelle, mutta hirveä kolina alkoi heti kun vauhtiin pääsi. Sama jatkui vielä kakkosvaihteellakin, jolloin käänsin auton takaisin ja ajoin varovasti pihaan.
Annoin auton tyhjäkäydä pihassa kunnes lämpöviisari rupesi kohoamaan, jonka jälkeen koitin taas ajaa autolla ja ongelma oli hävinnyt.
Jotakin apuja kaipaisin sillä menee yli oman hilseen. Muutenkaan ole tuttuja nämä bensavehkeet kun aina ajanut dieselillä, tosin tiedä häntä onko edes siihen millään lailla liitännäinen homma.
Omat ajatukset voisi jotenkin heikolla ajattelulla olla että kytkin, painelaakeri tai laatikko(öljyt?) sanomassa sopimusta irti, mutta tosiaan ideoita ja vinkkejä kaivataan!
Kävin kolistelemassa kaverin kanssa auton alla ja ainakin vetarit ja kannakkeet ovat ihan OK. Muutakaan hälyttävää en huomannut, itse asiassa olimme molemmat yllättyneitä miten hyväkuntoisen oloinen moottori ja koko auton pohjakin on. Autolla tosin ajettu vasta n. 170tkm :)
Käyn huomenissa vielä katselemassa toiseen kertaan kannatinkumit yms.
Käyn huomenissa vielä katselemassa toiseen kertaan kannatinkumit yms.
Varovasti voi omalla vastuulla kokeilla myös tarkastella moottorin liikettä liikkeellelähtiessä. Eli konepelti auki, kaveri joko rattiin tai katsomaan moottoria, ja koittaa hiukan nytkäyttää liikkeelle. Sekä pakilla että ykkösellä kannattaa koitta nykäyttää liikkeelle. Itellä oli kakkiksessa muinoin etummainen moottorinkannatinkumi entinen, ja kone heilahti melkoisen paljon konetilassa nimenomaan liikkeellelähtiessä. Ei kylläkään sitten moottorin lämpötilasta riipu, jos kannatinkumi on entinen, mutta voihan senkin nyt varmuudeksi tarkistaa.
Nostellaas vanhaa aihetta.
Nyt vihdoin sain varaosalaatikon hommattua ja vaihdettua paikoilleen. Samalla siinä tuli sitten vaihdettua tietty laatikkoon uudet öljyt sekä uusi kytkin, asetelma ja painelaakeri.
Ongelmat - kuinka yllättävää - eivät loppuneet. Ravistaa/kolistaa hemmetisti ajettaessa. Ainakaan tuossa muutaman kilsan testilenkin aikana ravistus ei helpottanut lainkaan.
Puslat tuli katsottua samalla kun laatikon vaihdoin ja ovat vielä ihan hyväkuntoiset.
Nyt viisaammat voivat heittää ideoita kehiin missä mättää ja mitä pitäisi tehdä.. Pierburg on ystävä.
Nyt vihdoin sain varaosalaatikon hommattua ja vaihdettua paikoilleen. Samalla siinä tuli sitten vaihdettua tietty laatikkoon uudet öljyt sekä uusi kytkin, asetelma ja painelaakeri.
Ongelmat - kuinka yllättävää - eivät loppuneet. Ravistaa/kolistaa hemmetisti ajettaessa. Ainakaan tuossa muutaman kilsan testilenkin aikana ravistus ei helpottanut lainkaan.
Puslat tuli katsottua samalla kun laatikon vaihdoin ja ovat vielä ihan hyväkuntoiset.
Nyt viisaammat voivat heittää ideoita kehiin missä mättää ja mitä pitäisi tehdä.. Pierburg on ystävä.
Aikoinaan golf mk3 temppuili johtuen moottorin sähköjohdoista/ruiskuyksiköstä jne .. sen vain muistan (tapahtui 2 vuotta sitten) että kun peruutin tallista ulos moottori kylmänä (peruurus matka noin 10m U:un mallinen pihatie niin toimi hyvin mutta kun kokeili lähteä liikkeelle niin hyytyi ja sammui... takasin talliin pähkäilyä.. auto tulille peruutus kone ok sitten eteepäin.. sammui tai kävi huonosti. Tämä vika muistakseni hävisi vaihtamalla moottorin sähköjohdot sekä imusarjan ja ruiskun välinen laippa...
Ongelma ratkaistu!
Testaillessa autoa nostin auton etupään ilmaan testatakseni vetarit, jonka jälkeen auto lähti huonosti käyntiin, ryki vähän aikaa ja sammui eikä lähtenyt enää lainkaan käyntiin - ei kipinää. Noh, kaikki muut sytytyspuolen osat oli uusittu uusilla osilla paitsi puola joka oli vaihdettu käytettyyn, joten hain uuden puolan (ja uudet tulpat) tänään Motonetistä. Vaihdoin ne että pääsisin uudelle koeajolenkille, ja auto käynnistyikin hienosti osien vaihdon jälkeen.
Hämmästykseni oli suuri kun koeajolenkillä auto ei ravistanutkaan enää. En olisi heti uskonut että puolassa oli vikaa, sillä se oli jo kertaalleen vaihdettu, tosin käytettyyn osaan.
Pääasia että kakkis rokkaa taas kohti uusia ongelmia!
Testaillessa autoa nostin auton etupään ilmaan testatakseni vetarit, jonka jälkeen auto lähti huonosti käyntiin, ryki vähän aikaa ja sammui eikä lähtenyt enää lainkaan käyntiin - ei kipinää. Noh, kaikki muut sytytyspuolen osat oli uusittu uusilla osilla paitsi puola joka oli vaihdettu käytettyyn, joten hain uuden puolan (ja uudet tulpat) tänään Motonetistä. Vaihdoin ne että pääsisin uudelle koeajolenkille, ja auto käynnistyikin hienosti osien vaihdon jälkeen.
Hämmästykseni oli suuri kun koeajolenkillä auto ei ravistanutkaan enää. En olisi heti uskonut että puolassa oli vikaa, sillä se oli jo kertaalleen vaihdettu, tosin käytettyyn osaan.
Pääasia että kakkis rokkaa taas kohti uusia ongelmia!
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa