Mk4 golf tyhjäkäynti / Laturin toiminta

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

Mk4 golf tyhjäkäynti / Laturin toiminta

ViestiKirjoittaja Gollpero » 23.5.2013 17:31

Moro

Kylmällä koneella tyhjäkäynti normaali. Koneen lämmettyä tyhjäkäynti nousee noin 1100.
Auton sammutus -> tyhjäkäynti normaali, kunnes hetken päästä kierrokset nousee taas.
Mistäköhän vikaa lähtee etsimään?
Viimeksi muokannut Gollpero, 4.6.2013 16:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.5.2013 18:58

Vaikka vikakoodeista.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 23.5.2013 20:45

Ja täältä saa helpommin neuvoja kun kertoo viestissä moottorin tyypin tai koodin.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 24.5.2013 15:37

Tällästävikakoodia pukkaa.

Auto josta vikakoodit tulee: Mk4 golf, V6 2.8L 1J1

Onkohan joku rele kyykännyt?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 24.5.2013 16:03

Oisko tuosta apua: click

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 24.5.2013 16:53

Alustava korjaus minkä releille tein oli niiden heiluttelu ja releiden suojakopan oikealle paikalle laitto -> ei ollut alunperin kunnolla pohjassa, josta johtuen releet varmaankin pääsivät heilumaan tms.

Käytin autoa kymmenisen minuuttia pihassa koneen lämpimäksi ajamisen jälkeen, kierrokset pysyivät normaalina.

Maanantaina pääsee lukemaan vikakoodit uudestaan, josko vikakoodi olisi kadonnut . Onkohan tämä koodi itsestään nollautuva vai vaatiiko se nollauksen?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.5.2013 18:40

Varmempi jos saat nollattua. Merkkiliikekään ei tiedä millaiset koodit ja monenko käynnistyksen jälkeen nollautuu. Vaihtoehtoja on annettu eri koodeihin -98 A3:eenkin x, 10, 20 ja ∞.

Mitä vähäpätöisempi, sitä herkemmin nollautuu. Eli turvajärjestelmistä ei koskaan.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 24.5.2013 22:16

Jahas

Kävin pesemässä auton. Annoin auton tarkoituksella käydä pitkän aikaa tyhjäkäynnillä jonottaessani pesuun.
Tyhjäkäynti oli normaali noin 20 min ajan, kunnes taas kierrokset nousivat hitaasti noin 1100...

Selkeästi vika on paikannettu heiluttelemiini releihin. Pitää viikonlopun aikana napata rele irti ja katsoa onko hapettunut, kun suojakaan ei kerran ollut kunnolla paikallaan.

Releen toiminnasta tiedän sen verran, että se joko johtaa tai sitten ei.
Jos rele tärähdyksen tms. takia ei hetkeen johda -> kierrokset nousee, eikös?

Kysymykseni onkin, että kun rele alkaa johtamaan taas, miksi kierrokset eivät laske ennen uusintakäynnistystä.

PS: voisiko H.Jormalainen kaivaa releiden koodit jossain välissä, jos sattuisikin rele olemaan rikki...epätodennäköistä, mutta vaihtoehto kuitenkin

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.5.2013 21:35

En osaa noista sanoa.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 26.5.2013 11:34

Ymmärtääkö marmoritiskin varaosamyyjä, jos sanon, että tarviin releen J271?
Vai tarvitaanko tähän joku muu koodi?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.5.2013 18:43

Tuskin, mutta osanumerolla ainakin. Ja kyllä sillekin voi asian selittää niin kyllä se sitten löytää.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 26.5.2013 19:25

Totta.
Konehuoneen puolella ei kuitenkaan montaa relettä ole.
Toivotaan, että vika korjaantuu releiden vaihdolla, mutta aika näyttää miten käy

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 28.5.2013 17:34

Update:

Rele vaihdettu -> ei tietoa vielä vaikuttaako mihinkään...

uusi vika havaittu: Laturi ei lataa.Auton käydessä jännite noin 12.5 V ja auton käydessä jännite tippuu akun jännitettä vastaavaksi. Mittaristossa ei pala mitään ylimääräisiä valoja.

-Onkohan laturin hiilet menneet? Mikä on korjaustoimenpide korjaamolla?
-Laturin jännitteensäädin mennyt? Toimenpide korjaamolla?
-Paljonkohan maksaa ko. osat?

PS:
Akku vaihdettu viikko sitten uuteen. Vanha akku oli 62Ah/480A, uusi on sen sijaan 62Ah/520A. Onko tällä merkitystä mihinkään?

Olipahan paljon kysymyksiä, toivottavasti joku jaksaa vastata...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.5.2013 18:09

Vanha akku oli 62Ah/480A, uusi on sen sijaan 62Ah/520A. Onko tällä merkitystä mihinkään?
Parempi virranantokyky kylmänä.

Jännitteensäädin itsessään ei ole monimutkainen vaihtaa, mutta tossa kuutoskoneisessa se voi olla ahtaassa paikassa.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 28.5.2013 18:16

Juurikin tämän ahtauden takia olen viemässä korjaamolle vaihdettavaksi. Ei riitä itellä tarmoa räpeltää.

Tällä hetkellä mietityttää eniten tuo latauksen valo, miksi se ei pala, kun kerran laturi ei lataa?

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 3.6.2013 15:44

Pävitystä tilanteeseen

Laturi on entinen. Vaihto töineen 600€ pintaan, melko kallista...
Kuulema ei saa mun autoon jännitteensäädintä erikseen?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.6.2013 16:37

Melko kallista.

Jos sun moottorikoodi on BDE niin alkuperäinen säädin on 06B 903 803 B ja hinta n. 110 €, mikä sekin on melko kallis. Autosähköliikkeestä tietty luulis saavan halvemmalla.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 3.6.2013 17:27

Laturi maksaa n.270€ + 3 h töitä.
Pitää kuulemma ottaa ilmastoinnin kompura pois edestä ja tiputtaa konetta, jotta saa laturin irti.

Tuleepa samalla vaihdettua ilmastoinnin kylmäaineet jos ei muuta

Edit. Kuuluuko jännittesäätimeen hiilet mukaan? Jos ne korjaamolla on kattonut, että hiilet menny tms. ?
Tai sitten autooni ei vaan saa ko. osaa erikseen/ osan vaihtaminen ei korjaa vikaa.

Noh, joka tapauksessa uusi laturi on jo tilattu...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.6.2013 18:55

Kuuluuko jännittesäätimeen hiilet mukaan?
Kuuluu. Näkyy noissa kuvissakin.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 4.6.2013 16:34

Nyt on auto haettu korjaamolta.
Mittasin akun navoista tyhjäkäynnillä 12.4V. Sammutin auton ja jännite sama 12.4.
Normaalia?
Lataako laturi akkua vain jos se vaatii latausta (jännite alle 12V?) tai kun kierroksia on x-määrä?

Joka tapauksessa auto lähtee hyvin käyntiin, eli pohdinko vain asioita liikaa :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.6.2013 16:41

Kyllä se tyhjäkäynnilläkin pitäisi olla selvästi suurempi. Riippuu lämpötilakompensoinnista, mutta ainakin jotain luokkaa 13,5 V.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 4.6.2013 16:51

Onkohan se nyt sitten matkattava valittamaan?
Laturi 310-9041860 hinta 246,58

Edit: Autoni valmistenumero on WVWZZZ1JZ2D355040

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.6.2013 17:14

Kyllä.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 5.6.2013 16:24

Tänään aamulla päätin vielä kokeilla ennen korjaamolle takaisin vientiä paljonko latausjännite on.
Latausjännite oli koneen ollessa kylmänä 14.4 ja lämpimänä 13.2..

Onneksi uusi laturi lataa, eli ei tarvitse lähteä valittamaan korjaamolle :)
Mistäköhän johtui tuo aikaisempi latauksen vähäisyys?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa