AHU AFN tekniikkaan, vikakoodit/ongelmat uuden ecun myötä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

AHU AFN tekniikkaan, vikakoodit/ongelmat uuden ecun myötä

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 9.10.2012 11:04

-99 AHU Pasuunaan vaihdettu BV43 fööni ja ecu on AFN koneisesta Passatista (038 906 018 P). VCDS:llä tehdyn ajoneston sopeutuksen jälkeen lähti tulille kun vähän avainta näytti mutta ei nyt aivan yhteensopiva taida kuitenkaan tuo ecu olla. Öljynpaineista ei esim saa tietoa ja alkaa herjata niistä mittaristossa, myöskään mittari ei näytä kierroslukua. Muita ongelmia on että airbag ei enää juttele mittariston kanssa ja hehkun valoon ei saisi yhteyttä. Hehkun valo kuitenkin pelaapi vcds testauksessa. Vanhan ecun loppu oli FQ, löysin kerran (tdiclubin foorumilta?) samanlaisesta ongelmasta juttua mutta nyt en löydä sitä enää kirveelläkään (enkä googlella).
Onko ideaa pitäisikö nyt tuohon vanhaan ecuun vaan saada vnt-ohjauksen softa (ehkä vähän piristetty versio) vai mitähän sitä...

Muutama linkki vcds virhekoodeihin...
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 1762_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 9904_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 6474_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 9059_n.jpg

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 9.10.2012 11:56

No nyt löytyi se topicci missä aivan samat ongelmat ja suomen maahanhan nämä ogelmat näyttääkin menevän eli otetaan seuraavaksi varmaan findieseliin yhteyksiä :)
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=282782

niksi91
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.9.2012 16:51

ViestiKirjoittaja niksi91 » 10.10.2012 5:35

Mikä vanhassa ecussa oli vika ja mitä auto teki sillä kiinostaa vaan kun itellä ongelmia ahu pasuunan kanssa kun ei näytä kierroksia ja vilkuttaa öljyn valoo ja ei lähe käyntiin ei edes lupaa?

niksi91
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.9.2012 16:51

ViestiKirjoittaja niksi91 » 10.10.2012 6:11

Mikä vanhassa ecussa oli vika ja mitä auto teki sillä kiinostaa vaan kun itellä ongelmia ahu pasuunan kanssa kun ei näytä kierroksia ja vilkuttaa öljyn valoo ja ei lähe käyntiin ei edes lupaa?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 10.10.2012 11:09

Ei vanhassa ecussa ollut mitään vikaa. Se ei vaan osaa ohjata vnt-turboa kun ahu on hukkaporttiturbolla... Uuden ecun vika voisi viitata etkan mukaan jotenkin valmistenumeroihin. 018 P päättyvä ei ole ollut ikinä käytössä omaa kotteroa vastaavassa vaan ainoastaan 018 GA, tällänen löytykin sopivasti halvalla ebaysta niin pääsee ihmettelemään toimiiko ilman herjoja.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 18.10.2012 17:37

Nonniiin tänään tuli maailmalta 018 GA päätteinen ecu. Matoloota autoon, sopeutus ja käyntiin. Kaikki pelaa nyt niin kuin pitääkin.. Kiekkamittari pelittää, öljynpaineista ei tule herjaa ja ennen katosi yhteydet myös hehkun valoon ja airbagin yhteys tilttasi, mutta nyt tosiaan pelaa nekin.
Tästä voisi päätellä että eri runkonumerosarjoissa on joku johdotus tms?? ero niin tuon 018 FQ päätteisen lootan sijaisena ei toimi kuin GA päättyvä...

Mutta ei tästä enää sen enempää, ongelma ratkaistu, kansi kiinni omaiset on nähneet :)

Jhaapakoski
-
Viestit: 66
Liittynyt: 17.2.2012 18:05

ViestiKirjoittaja Jhaapakoski » 6.5.2013 23:54

Lainataanpas topicia.
Eli tarkoitus olis vaihtaa ahu moottori afn ympäristöön, jos nyt laitan ahuun kiinni kaikki afn koneen laitteet (ecu suuttimet turbo) niin pitäiskö sen toimia normaalisti? Molemmat moottorit on saman vuosimallin autosta,

Huomena pitäis moottori hakia, joko enemmän ajettu afn kauempaa tai ahu läheltä.
ecussa karalan softa 156hp/310nm kestääkö ahu tuon?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 7.5.2013 15:37

Eiköhän tuo ole täysin bolt-on homma kunhan katsoo vaan nuo valmistenumeroiden sopivuudet ettei tule samaa ropleemaa kuin minulla...
156hp ahun hukkis vakioföönillä on kyllä aikamoisen reippaasti, pakopaineet varmasti suht miehekkäät.. On jo afn vakioföönillekin aika maksimit mitä sieltä uskaltaa ottaa varmasti...

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 7.5.2013 16:53

AFN:n ecussa on eri ohjelma, ahdin ja suuttimet kuin AHU:ssa. Mut jos pelkkä runkomoottori on vaihtunut niin noilla ei ole mitään merkitystä. AHU:n ja AFN:n ero on vain kiertokangen laakereiden yläliuska, joka on eri materiaalia. AHU kestää vakiona 300hv ihan ok, mutta omalla ahtimellaan ja suuttimilla 150hv voi kyllä unohtaa.

Muista kuitenkin että pitkittäisessä ja poikittaisessa on hieman eri lohkot joten eivät ole keskenään vaihtokelpoisia.

Eri ecuissa ja johtosarjoissa on myös kytkentäeroja vaikka liittimet olisivatkin samat, kytkentäerot selviävät mm. Autodatasta katsomalla kytkentäkaaviot jos sellainen on jossain käytettävissä. Esimerkiksi AHU Passatissa on eri kytkennät kuin AHU Golf3:ssa tai AHU Cordobassa, samoin myös Golf 3:n ja Cordobankin välillä on pieni ero ( vesihehkujen ohjaus ja hehkun merkkivalon johtimet päikseen eri paikassa ). Tämä oli vain esimerkki että eroja on, joskus enemmän ja joskus vain yhden tai kahden johtimen verran.

Lisäksi tietenkin ecut hyväksyvät aika paljon erimallisten ecujen ohjelmia, esim. joihinkin hukkisversioiden ecuun voidaan laittaa VNT-softa ahtimen vaihdon yhteydessä.

Jhaapakoski
-
Viestit: 66
Liittynyt: 17.2.2012 18:05

ViestiKirjoittaja Jhaapakoski » 7.5.2013 19:46

Eli pelkkä perusmoottori vaihtuu, turbo suuttimet on afn ja laitan nuo vesihehkutkin afn:stä jos ne sopii.

Moottori on pitkittäisestä ja tulee siis poikittaiseen. Noin päin tais olla vaihtokelpoinen? Muistelen lukeneeni noin.

Tosiaan tuon ahu moottorin jo hain, toivotaan että mahd. pienellä vaivalla menee paikalleen. Kiitos neuvoista!

E: Tässä audifinssin puolelta putkon viesti

Vanhat jakaja pumpulliset:

1Z=ekat ihan outoja mut viimeisimmät samoja kun AHU

AHU muuten sama kun AFN paitsi eroa pienemmät suuttimet, ylemmät kiertokangen laakeriliuskat (joissakin eroa myös venttiilinjousissa), ecu, N75 ja turbo. Ahu hukkaportilla gt15 tai k03 (ei ole mitään isompaa turboa joka sopii suoraan) jos kone pitkittän niin turbo on pakosarjan yläpuolella.
Vakio ahdot noin 0,8bar. Antaa täydet syötöt jos maf yli 650mg.
Ahtojen outokäyttäytyminen johtuu yleensä N75:sta


AFN vnt:llä joko ( irrallinen pakosarja) vnt15 tai gt1749v tilalle sopii lähes suoraan (ahtoputkenlähdössä eroa) gt1749va joka on pitkittäisen 130hp pumpparin ahdin. Seuraavaa pykälää isompi joka menee suoraan on 170hp 2.0 16v pumpparin ahdin. Ecuja löytyy joko 021XX tai 018XX loppuisia ja 018 loppuiset ovat ulkoisella mapilla (2,5bar)
Vakio ahdot 0,95bar jos pahasti heittää niin vaihtoon N75 ja letkut samalla, myös vnt mekanismi voi jumettaa.

Molempia koneita löytyy pitkittäisinä ja poikittaisina, mutta lohkot ovat erilaiset ja samoin kaikki koneen ympärillä (syöttöpumppu sama).
Pitkittäisen saa sopimaan poikittaisen tilalle mutta ei toisin päin

EGR:n tukkiminen ei sytytä vikavaloa kummassakaan ja viallisen maffin voi korvata softassa MAP ohjauksella

Jhaapakoski
-
Viestit: 66
Liittynyt: 17.2.2012 18:05

ViestiKirjoittaja Jhaapakoski » 7.5.2013 22:26

Noniin ei mennyt todellakaan putkeen, eli mulla on borassa tuo ahf kone. Senhän totesin jo aiemmin toisessa ketjussa. Ei sitä ihminen muista ja jostain tuo afn rupesi pyörimään päässä.

Eli nuo on varmaan sen verran erilaisia ettei sovi oikein mitenkään keskenään vaihtoon. Eikun konetta takaisin viemään, no onneksi en hakenut yhtään tuon kauempaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa