T4 kolisee, ravistaa, täristää ja kaikkea muuta kivaa
Valvoja: ffp jäsenet
T4 kolisee, ravistaa, täristää ja kaikkea muuta kivaa
Haulla löyty ankarasti kaikenlaista, mutta ei ihan vastaavaa. Eli auto on vm. 91 T4 vaparidiesel, olisko koneena 1x kun on se kaikista tehottomin malli.
Ongelma on se, että vika ei tietenkään ole jatkuvasti päällä, mutta varmaan n. 90% ajasta. Ilmenee myös vaihtelevasti kiihdyttäessä, tasakaasulla, kaasun hölläyksen jälkeen jos ei paina kytkintä, joskus vielä vähän kytkin pohjassakin ja välillä tosiaan ei missään tilanteessa.
Auton keula täristää voimakkaasti ja samalla kuuluu kova kolina, kuulostaa ihan siltä että joku hakkais suoraan kuskin alapuolen lattiaa vasten. Välillä niin kovaa, ettei uskalla enää ajaa ja sitten välillä kun ajaa esim. kuoppaan, niin oireet saattaa hävitä pariksi päivää. Vika saattaa "korjaantua" myös ihan itsekseen yön aikana.
Ulommat vetarit on jo vaihdettu, ei ollu apua. Mitä lähtis seuraavana tutkimaan? Sisemmät vetarit? Laatikko? Kytkin? Joku laakeri? Ei viittis hirveästi alkaa vaihtamaan osia mututuntumalla tämän hintaiseen autoon.
EDIT: Tuli muuten sellainen lisäys mieleen, että kolina lisääntyy aika lailla sillon kun jousitus joustaa ulospäin, eli vaikka töyssyn jälkeen. Samoin kuin oikealle käännettäessä tuntuis pahenevan.
Ongelma on se, että vika ei tietenkään ole jatkuvasti päällä, mutta varmaan n. 90% ajasta. Ilmenee myös vaihtelevasti kiihdyttäessä, tasakaasulla, kaasun hölläyksen jälkeen jos ei paina kytkintä, joskus vielä vähän kytkin pohjassakin ja välillä tosiaan ei missään tilanteessa.
Auton keula täristää voimakkaasti ja samalla kuuluu kova kolina, kuulostaa ihan siltä että joku hakkais suoraan kuskin alapuolen lattiaa vasten. Välillä niin kovaa, ettei uskalla enää ajaa ja sitten välillä kun ajaa esim. kuoppaan, niin oireet saattaa hävitä pariksi päivää. Vika saattaa "korjaantua" myös ihan itsekseen yön aikana.
Ulommat vetarit on jo vaihdettu, ei ollu apua. Mitä lähtis seuraavana tutkimaan? Sisemmät vetarit? Laatikko? Kytkin? Joku laakeri? Ei viittis hirveästi alkaa vaihtamaan osia mututuntumalla tämän hintaiseen autoon.
EDIT: Tuli muuten sellainen lisäys mieleen, että kolina lisääntyy aika lailla sillon kun jousitus joustaa ulospäin, eli vaikka töyssyn jälkeen. Samoin kuin oikealle käännettäessä tuntuis pahenevan.
Viimeksi muokannut SRMK, 21.5.2012 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Auton keula täristää voimakkaasti ja samalla kuuluu kova kolina, kuulostaa ihan siltä että joku hakkais suoraan kuskin alapuolen lattiaa vasten. Välillä niin kovaa, ettei uskalla enää ajaa ja sitten välillä kun ajaa esim. kuoppaan, niin oireet saattaa hävitä pariksi päivää. "
Moottorin korvakkeet/tukikumit, eli heiluuko liikaa kone/laatikko, tuon testaa kaikki autopajat ei tarvetta viedä merkkiliikkeeseen, kymmenen minuutin työ ;)
Moottorin korvakkeet/tukikumit, eli heiluuko liikaa kone/laatikko, tuon testaa kaikki autopajat ei tarvetta viedä merkkiliikkeeseen, kymmenen minuutin työ ;)
Pitikin mennä kehumaan..
Tänään se sitten taas palas samaan vanhaan kuvioon. Kolisee tosi kovasti kaasua painaessa, tasakaasulla ei lähes ollenkaan, kaasua nostaessa kolisee suht pahasti ja kytkin pohjassa ei juuri ollenkaan. Myös tärinä on back ja välillä tuntuu että koko keula heiluis senttitolkulla puolelta toiselle. Lisäksi olin tuntevinani, että keula "muljahtaa" sivulle kun kääntää oikealle. Kolina ja pohjassa tuntuva hakkaus tuntuis edelleen olevan suurinpiirtein kuskin jalkojen kohdalla.
Tänään se sitten taas palas samaan vanhaan kuvioon. Kolisee tosi kovasti kaasua painaessa, tasakaasulla ei lähes ollenkaan, kaasua nostaessa kolisee suht pahasti ja kytkin pohjassa ei juuri ollenkaan. Myös tärinä on back ja välillä tuntuu että koko keula heiluis senttitolkulla puolelta toiselle. Lisäksi olin tuntevinani, että keula "muljahtaa" sivulle kun kääntää oikealle. Kolina ja pohjassa tuntuva hakkaus tuntuis edelleen olevan suurinpiirtein kuskin jalkojen kohdalla.
Ootko vieläkään niitä moottorin ja vaihteiston kannatinkumeja vaihdellut? Näköjään mätänetissä reilut kolmekymppiä yks kumi ja toinen kuuskymppiä. Halvemmalla lähtisin kokeilemaan, eikä kai tuo 60 euroakaan vielä paljoa oo noin ikävän vian metsästykseen sijoitettuna.
Joka tapauksessa kannattaa muistaa se, että ihmettelemällä ne viat harvoin korjautuvat, eivät oo ainakaan itellä korjautuneet. Pitää vaan ruveta eliminoimaan eri vaihtoehtoja, jos ei varmaa diagnoosia pysty tekemään. Tai sit pitää ajaa vika ulos...
Tuohon vetoniveljuttuun en oikein jaksa uskoa. Jos se kovin pahaa elämää pitää, niin luulis jo porsineen lopullisesti. Kardaanin väljentynyt ristikko voi kyllä täristellä pitkäänkin hajoamatta, mut se on vähän eri juttu.
Btw, alustan nivelet ja puslathan saat näppärästi tarkistettua, kun käyt katsastamassa (jos vaikka leimausajankohta sattuis sopivasti lähiseuduille). Katsuri kyllä osaa vaania porttereista väljyyttä etupäässä.
Siis: tee nyt jo jotain sille autolle, tai aja niin pitkään kunnes joku paikka hajoaa lopullisesti.
Joka tapauksessa kannattaa muistaa se, että ihmettelemällä ne viat harvoin korjautuvat, eivät oo ainakaan itellä korjautuneet. Pitää vaan ruveta eliminoimaan eri vaihtoehtoja, jos ei varmaa diagnoosia pysty tekemään. Tai sit pitää ajaa vika ulos...
Tuohon vetoniveljuttuun en oikein jaksa uskoa. Jos se kovin pahaa elämää pitää, niin luulis jo porsineen lopullisesti. Kardaanin väljentynyt ristikko voi kyllä täristellä pitkäänkin hajoamatta, mut se on vähän eri juttu.
Btw, alustan nivelet ja puslathan saat näppärästi tarkistettua, kun käyt katsastamassa (jos vaikka leimausajankohta sattuis sopivasti lähiseuduille). Katsuri kyllä osaa vaania porttereista väljyyttä etupäässä.
Siis: tee nyt jo jotain sille autolle, tai aja niin pitkään kunnes joku paikka hajoaa lopullisesti.
Täälläkin ihan samanlaista pauketta / kolinaa, reilun pari vuotta kolissut ja lähinnä kesäaikaan.
Täytynee varmaan itsekin nuo tukityynyt alkaa tutkimaan, kun lähes kaikki muu tuonne on vaihdeltu ja aina vaan kolisee. Ja kun ei saa paikallaan ilmiötä esille.
Ja tämähän on 2.5 TDi 75kW koneella eli ilmeisesti tässä on vähän erilaiset nuo tukityynyt kuin viestin aloittajan autossa.
Edit : selvisi ainakin toistaiseksi minulla kolinan/paukkeen/mukseen aiheuttaja.
Eli kuskinpuoleisen alatukivarren etu kiinnityspultti hieman "löysällä" ja oisko se sitten pultin ja puslan välistä joustanut eikä itse puslasta. No hieman lisää löysälle ja öljyä perään ja tiukalle,niin loppui ääntely. Puslat vaihdettu jokin vuosi sitten.
Täytynee varmaan itsekin nuo tukityynyt alkaa tutkimaan, kun lähes kaikki muu tuonne on vaihdeltu ja aina vaan kolisee. Ja kun ei saa paikallaan ilmiötä esille.
Ja tämähän on 2.5 TDi 75kW koneella eli ilmeisesti tässä on vähän erilaiset nuo tukityynyt kuin viestin aloittajan autossa.
Edit : selvisi ainakin toistaiseksi minulla kolinan/paukkeen/mukseen aiheuttaja.
Eli kuskinpuoleisen alatukivarren etu kiinnityspultti hieman "löysällä" ja oisko se sitten pultin ja puslan välistä joustanut eikä itse puslasta. No hieman lisää löysälle ja öljyä perään ja tiukalle,niin loppui ääntely. Puslat vaihdettu jokin vuosi sitten.
Mun pakuun tuli talven pakkasilla samanlaiset tärinät ja kolinat.
Vian sai korjattua sillä kun laitto lääkeruiskulla 0,5desiä 10W iskariöljyä kaikkiin vetoniveliin. Ei oo sen jälkeen täristäny eikä kolistellu yhtään. Leimaki tuli paperiin eikä katsastusmies löytäny mitään vikaa autosta.
Tuo ryskytti sillon niin paljon moottorijarruissa että tuntui että renkaat lähtee irti.
Vian sai korjattua sillä kun laitto lääkeruiskulla 0,5desiä 10W iskariöljyä kaikkiin vetoniveliin. Ei oo sen jälkeen täristäny eikä kolistellu yhtään. Leimaki tuli paperiin eikä katsastusmies löytäny mitään vikaa autosta.
Tuo ryskytti sillon niin paljon moottorijarruissa että tuntui että renkaat lähtee irti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa