Ongelmana kuskin oven roikkuminen. Tämän huomaa hyvin kun vertaa takaoven ja etuoven listojen korkeutta, etuovi selvästi alempana. Olen huomannut samaa ongelmaa muissa Golfeissa/Borissa/Passateissa. Oven auki ollessa, karmista nostamalla huomaa väljyyttä.
Millainen homma siis olisi vaihtaa löystyneet tapit, vai johtuuko se niistä? Mitä alkuperäiset maksaa, saako yksittäin? Pitääkö paljon purkaa tappien vaihdon ajaksi tai tarvitaanko erikoisavaimia, kun ei niissä näytä mitään kunnon pultinpäätä olevan...
Boran kuskin ovi roikkuu
Valvoja: ffp jäsenet
Minulla Pasaatissa sama homma, ilmenee lähinnä tuulen vinkumisena A-pilarin vieressä kun se uloin huulilista ei ota kunnolla kiinni. Myös tarkasti katsoessa näkee että ovi ei ole ihan suorassa, kuten tuossa edelläkin. Yhtään väljää ei kuitenkaan saranoissa tunnu, että tuskin johtuu siitä - ihan säätämällä meinasin lähteä liikkeelle. Kyllähän se säätö ensiapuna toimii myös väljään saranaan.
En varmuudella tiedä, mutta oletin että "normaaliin" tapaan saranoiden kiinnitysruuvit löysäämällä ja ovea kääntämällä, lukon vastakappaleelle sitten samat temput.
Nimim. "Investoinko tähtiavaimiin turhaan"
E:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=75 ... c52a47a3e9
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=88 ... ee9f6a64ab
Nimim. "Investoinko tähtiavaimiin turhaan"
E:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=75 ... c52a47a3e9
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=88 ... ee9f6a64ab
Tounari
Just säädin Golfin ovea samasta syystä. Ylemmän saranan korin pään torxeja hieman löysälle ja muutama isku saranan takareunaan laudanpätkän ja lekan avulla. Jo on suorassa! Torxit kääntyivät kätevästi lyhyen torx-palan ja lenkkiavaimen avulla.
Kävin katsomassa auton luona, niin tuo oven yläsarana on kiinni XZN -kantaisella pultilla. Tuohon käy siis normaali torx -pää myös?
Mikä se koko Tounari sulla oli torxista mitä käytit? Itsellä ei löydy noin suuria torx-päitä, joten pitää hakea kaupasta ja olisi kätevä jos löytäisi kerralla oikean kokoisen.
Jos kerran kaupasta pitää hakea, niin eikö kannattaisi ostaa se tähtiavain eikä torxia? Vaikka torxi siihen ehkä tuntuisi käyvänkin, niin kerran kun lipsahtaa, ei ehkä käy enää muu kuin rälläkkä...
Muistelisin että 8 mm on se koko, mutta jos muistaisin, niin illalla voisin tarkistaa. Pukkaa yv:tä jos ei kuulu mitään. Voisi ehkä jopa olla iskemätöön IKH:n sarja myytävänä. Nimittäin kun olin uutta sarjaa sovittelemassa työkalulaatikkoon, niin huomasin että minun hylsysarjassahan oli samanlaiset päät kerpele - en vaan muistanut kun ei ole ikinä tarvinut.
Muistelisin että 8 mm on se koko, mutta jos muistaisin, niin illalla voisin tarkistaa. Pukkaa yv:tä jos ei kuulu mitään. Voisi ehkä jopa olla iskemätöön IKH:n sarja myytävänä. Nimittäin kun olin uutta sarjaa sovittelemassa työkalulaatikkoon, niin huomasin että minun hylsysarjassahan oli samanlaiset päät kerpele - en vaan muistanut kun ei ole ikinä tarvinut.
Mielestäni se oli Golfissa torx. Mulla on tämmöinen Bilteman sarja. Torxin kokoa en tässä muista, mutta voin tarkistaa viikonloppuna kun meen tallille. Näihin paloihin sopii 10 mm vääntötyökalu. Lenkkiavain yhdistettynä lyhyempään palaan mahtui hyvin oven rakoon. Aika tiukassa oli, mutta pari napautusta kuminuijalla lenkkiavaimen päähän ja vot!
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... saa-71516/
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... saa-71516/
Passatissa käy lukon vastakappaleeseen 8 mm ja saranoihin 10 mm tähtiavain (se 12-kulmainen). Eikä tullut sitä sarjaakaan ihan turhaan hankittua, kun saranaan ei käy kuin lyhyt tappi ja sitä minulla ei ennestään ollut.
Eipä kyllä se yläsarana liikkunut mihinkään vaikka kuinka paukutteli ja ruuvi oli varmasti löysällä, liekö siinä edes säätöä? Otin sitten voimakeinot käyttöön ja väänsin oven oikeaan asentoon, toimiihan sekin näköjään.
Eipä kyllä se yläsarana liikkunut mihinkään vaikka kuinka paukutteli ja ruuvi oli varmasti löysällä, liekö siinä edes säätöä? Otin sitten voimakeinot käyttöön ja väänsin oven oikeaan asentoon, toimiihan sekin näköjään.
Saabin kuskinpuoleinen ovi roikkui.Hankin siihen uuden saranan ja vein auton kaverille joka asentaa ovia Valmetin autotehtaalla.
Hemmo katseli vähän aikaa, otti oven alareunasta kiinni ja nosti rivakasti. Lukon vastakappaleet oli sen jälkeen täsmälleen oikein toisiinsa nähden !
Ihmettelin moista mutta kaveri sanoi että näin ne säädetään tehtaallakin !
Hemmo katseli vähän aikaa, otti oven alareunasta kiinni ja nosti rivakasti. Lukon vastakappaleet oli sen jälkeen täsmälleen oikein toisiinsa nähden !
Ihmettelin moista mutta kaveri sanoi että näin ne säädetään tehtaallakin !
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa