Vikakoodia ja tyhjäkäynti häiriötä.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

Vikakoodia ja tyhjäkäynti häiriötä.

ViestiKirjoittaja eddie71 » 12.12.2012 23:26

Tervehdys! Potilas on 2001 Skoda Octavia 2.0 AQY-moottorilla. Antaa herjaa P0172 system too rich bank 1. Herja tullut jokusen kerran lämpöisellä autolla, jopa 40 km ajon jälkeen, yleensä kaupunkiajossa ja hidastettaessa vauhtia liikennevaloihin ym. hissutellessa. Muita oireita on hiukan korkealle jäävä tai vaeltava tyhjäkäynti, n. 1000 rpm. Tyhjäkäynti yleensä palaa normaaliksi pienen kaasunpainalluksen jälkeen. Auto ollut minulla reilun vuoden ja 28 tkm. Sinä aikana vaihtuneet öljyt, suodattimet (öljy+ilma) useamman kerran, viime talvena jälkimmäinen lambda, keväällä ensimmäinen lambda, kesällä katalysaattori, jakohihna tarpeineen, polttoaineensuodatin, tulpat. MAFfin putsasin elektroniikan puhdistusaineella, alipainevuotoja en ainakaan vielä ole löytänyt. Lisäksi todennäköisiä vaihtoehtoja olisi kai polttoaineen paineensäädin ja suuttimien vuoto. Ideoita? Mistähän saisi nopeasti/halvalla Bosch 0280160557 säätimen Tampereen suunnalla? Kyllä on vikakoodinlukija maksanut itsensä jo pariin otteeseen takaisin skodillacin kanssa, niin useasti mokoma herjailee....

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 13.12.2012 6:37

Onko tässä mallissa se huohotus venttiili?

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

ViestiKirjoittaja eddie71 » 13.12.2012 12:00

Mikä venttiili ja missä? Tänään lorautin pullon Fortea tankkiin ja kuittasin vikakoodin pois. Seuraavaksi taitaa lähteä tilaus ebayhin uudesta paineensäätimestä. Tänään Euroautonosissa sanottiin hinnaksi 125 € ja toimitusajaksi 4-5 viikkoa. Tullee Enklannista nopeammin ja halvemmalla. Katsotaan nyt mitä rakkine tykkää Fortesta ja hiukan rajummasta kaasunkäytöstä.

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

ViestiKirjoittaja eddie71 » 16.12.2012 18:39

Auto jatkaa herjaamista. Eilen tuli harjoiteltua enemmän testerin käyttöä measurement blockien tutkimisella. Ilmamassamittari näyttäisi antavan sujuvasti lukemia tyhjäkäynnin 800 rpm 4,5 g/s ja miltei punarajalle tehtyjen vetojen 93-99 g/s. Lambdat antavat voltteja tyhjäkäynnillä 0-0,7 V ja ajaessa kummatkin oli noin 0,6 V, Lambdat antavat myös toimintasignaalin 1 kaikille kolmelle : Sensor heater ON, Sensor ready ja Control active. Mutta sitten kun blockista 032 katsotaan fuel trim, niin idle arvo on -17,9 % ja partial load -4,6%. Eli seokset on rikkaalla ja varsinkin tyhjäkäynnilla ulkona -10...+10 % alueelta. Tämä aiheuttaa ilmeisesti herjan. Yritin etsiä alipainevuotoja starttisuihkeen avulla ja letkuja tutkimalla, mutta ilman tulosta. Olisko ideoita? Olenko edes jäljillä?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 16.12.2012 20:23

Itsellä alipaineletkun vuotoa ei löytynyt starttisuihkeen kanssa.
Oli sen verran pehmenny letku että piti yllättävän hyvin vaikka halki.
Eli ei imassu suihkaisuja sisään vaikka miten yritin.
Satuin sitten osumaan oikeaan letkuun käsin vääntelemällä niitä ja silloin löytyi.
Joten koita vielä kerran käydä kunnolla läpi letkut, jos vaikka löytyisi.
Se on vielä halpaa tutkimista. Maksaa vain oman viitseliäisyyden.

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

ViestiKirjoittaja eddie71 » 19.12.2012 16:22

Eipä ole löytynyt alipainevuotoa sitkeästä etsimisestä huolimatta. Uutta vikakoodia kyllä pukkaa: P1582 Idle Adaptation Limit Reached. Aika monta yhteistä vianaiheuttajaa näyttyisi olevan p0172 ja p1582 koodeilla. Polttoaineen paineensäädin tilattu, sen vaihtoa kokeilen seuraavaksi. Tyhjäkäynnillä näyttäisi testerin mukaan menevän paksulle. Ilmeisesti läppäkotelokin voi paskaantua varsinkin huohotuksen vuoksi, mutta sen irrottaminen talvikelillä kadun varressa ei oikein iske, eikä viittis aina ekana korjaamolle viedä. Kaikki alkoi, kun meinasin stumpata auton liikennevaloihin. Renkaat sutivat, mutta purasivat kiinni kun löysäsin kaasua ja auto meinasi sammua. Silloin antoi herjat ekan kerran. Voisko jakoremmi hypätä pykälällä ja aiheuttaa mokoman? Alkaa miettimään jo kaikenlaista. Remmi, kiristimet ja vesipumppu vaihdettu loppukesästä ja ajettu sen jälkeen alle 10 tkm.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 20.12.2012 4:09

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 172/000370

itelläni tuli vastaava, paitsi system lean versio. Tuli loppujen lopuksi ilmapumpun syövereistä. Sen etsiminen kesti 6kk ja 10 000km. Miljoona ja yksi kertaa tuli katsottua. Noi on niin ovelia vikoja ettei edes paljastu vaikka olisi jäljillä.

Siletti
-
Viestit: 141
Liittynyt: 21.6.2004 17:48

ViestiKirjoittaja Siletti » 21.12.2012 10:11

Itsellä saman ikäinen, samalla koneella ja samoilla oireilla. Lisänä vielä et kone lämpimänä kun käynnistää niin pitää hetki kaasutella ennen ku laskee tyhjäkäynnille, muuten sammuu. Tyhjäkäynti muutenkin melko levotonta.

Auto ei minulla ole vielä pitkään ollut, joten en tiedä onko vika vai ominaisuus, mutta esim. Vaihdetta vaihtaessa kierrokset jää hetkeksi ylös vaikka kaasun löysää.

Vikakoodia tosiaan tasaiseen tahtiin koneen käymisestä rikkaalla ja satunnaisesti ilmottelee evap ja maf.

Maf ja jokin lambdoista vaihdettu jokin aika sitten entisen omistajan toimesta.

Yhden rikkoutuneen alipaineletkun vaihdoin, ei vaikutusta. Pitää käydä letkut vielä uudestaan läpi, mutta jos niistä ei löydy mitään, niin mistä sitten etsiä?

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

ViestiKirjoittaja eddie71 » 21.12.2012 19:26

Evap ja maf eivät ole minulla herjanneet, ennen kattia oleva lambda kylläkin. Keväällä kun lambda kypsyi, niin ainoastaan Walkerin lambdoja löytyi äkkiä. Kylläkin Tammer-Dieselissä sanoivat niitäkin asentaneensa ilman ongelmia, joten en nyt kyllä uskoisi sen olevan ongelma. Lambda kumminkin antaa tietoa ja korjausta. Pistähän Siletti heti tarinaa, jos vika löytyy. Kunhan posti tuo paineensäätimen ja pakkanen hiukan hellittää, niin kokeilen sen vaihtoa. Täytyy vielä ihmetellä sitä evappiakin kun ehtii. Toisaalta alkaa epäilyttää onko jossain kosketushäikkää. Absin kikkailu loppui irroittamalla liitin yksiköstä ja suihkimalla wd-40:llä. Muutaman kerran liitin auki/kiinni ja loppui pottuilu, nyt toimii kuten pitääkin.

Siletti
-
Viestit: 141
Liittynyt: 21.6.2004 17:48

ViestiKirjoittaja Siletti » 21.12.2012 20:12

Minä ilmoittelen jos vian löydän.

Pakkasella toi evap ja maf on alkaneet itsestään ilmottelemaan.

Tälläkin hetkellä täällä susirajalla on -29 pakkasta, vähän rajottaa tuota vian etsintä intoa, vaikka talliin saakin lämpöä niin kauan saa hallilämmitintä hehkuttaa ennen kun ollaan plussalla.

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

ViestiKirjoittaja eddie71 » 23.12.2012 17:05

Tämmöinen tyhmä kysymys asiaan liittyen: pystyykö testerillä päättelemään jakohihnan mahdollista hyppäystä mistään measuring blockien arvoista?
http://www.ross-tech.com/vag-com/m_blocks/
Täytyy tässä ajella vielä yöksi töihin, niin olisi voinut pistää testerin kiinni. Autossa ei ole havaittavaa käynti häiriötä, vaan se käy tasaisesti ja kaikki vaatimattomat hevoset tuntuis olevan tallella.

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

ViestiKirjoittaja eddie71 » 20.1.2013 22:14

Rikasta seosta herjaa edelleen askartelujen jälkeen: kaasuläppä putsattu (autossa kiinni), akun kengät irti ja kaapelit yhteen (ohje netissä, nollaa varmasti kaikki opitut tiedot). Idle adaptationin herjaus loppui siihen ja tyhjäkäyntiä käy nätisti. Polttoaineen paineensäädin ja jäähdytysnesteen lämpötila-anturi vaihdettu, ei vaikutusta, P0172 herja tulee edelleen. Korjaamolla väittivät jaon olevan kohdallaan, en tiedä katsoivatko...luottoa ei oikein löydy...

MTBE: mitä ilmapumpun syövereistä löytyi, mitä teit?

Siletti: oletko saanut jo ongelman ratkaistua?

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

ViestiKirjoittaja eddie71 » 20.2.2013 0:10

Vähän jatkoa tarinaan...tänään vein kotteron ns. ammattilaiselle. Auto testeriin kiinni ja tuomio, eka lambda sökö. Parin tunnin päästä takaisin uuden asennukseen. Uusi alkup. osa maksoi kultaa, autosta pakokaasupäästöt, läpi, kuitti katsastusta varten ja reklamaatio alle vuoden vanhasta tarvikelambdasta, kuulemma takuu. No, yöksi piti tulla töihin ja parkkipaikalle kurvatessa syttyi taas check-valo tauluun...eivät taida ammattilaiset ymmärtää testereistään sen enempää kuin minä omastani...

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

ViestiKirjoittaja eddie71 » 20.2.2013 18:08

Sama vikakoodi, samat arvot lambdoilla ja fuel trimmissä, kuin ennen kalliin lambdan vaihtoa...

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 20.2.2013 19:52

Onhan vaihdettu varmasti oikea lämpöanturi? Antaako anturi järkeviä arvoja kun testerillä katsoo?

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

ViestiKirjoittaja eddie71 » 21.2.2013 14:42

Mätänetistä "aito VAG-tuote", mutta kummatkin anturit antoivat täsmälleen samoja arvoja. Ajaessa moottoritetä pikku pakkasessa ja sisälämmitys päällä 73-75 astetta ja liikennevaloihin ja paikallaan käytettäessä 87-90. Auton mittari näyttää koko ajan normaalilämpöjä eli viisari jäpittää asteikon puolivälissä. Hiukan lueskellut termariongelmista ja mietin pitäisikö sekin vaihtaa uuteen. Lambdan arvot mietityttää, 1. lambda seilaa edestakaisin n. 0.1-0,7 V:n välillä, mutta 2. lamda jäpittää usein 0,4-0,5-0,6 V:n alueella isommin seilaamatta. Netistä löytynee materiaalin perusteella 2. lambda ei pelkästään vahdi katin toimintaa, vaan antaa myös säätöarvoa koneelle. Pakokaasupäästöt meni läpi, mutta vikavalo paukkas taas tauluun.

mailbu
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 25.2.2013 16:22

Golf V GTI -05 Tyhjäkäynti seilaa

ViestiKirjoittaja mailbu » 25.2.2013 16:52

Eli tyhjäkäynti seilaa pakokaasun varoitus valo palaa, noin kolmeviikkoa sit huollossa samojen ongelmien johdosta vikakoodeja 15kpl joista 1 jatkuva jäähdysjärjestelmässä lämpöanturi ilmoitti jatkuvaa -45c vaihdettu katsastus ja pakokaasu päästöt ok heti huollon jäkeen.

Ja nyt sama ongelma ilmaantunut taas pakokaasu valo syttyi ja tyhjäkäynti alkoiselaamaan. Voiko ongelma olla esim. siinä kun asennutin alkutalvesta lämmittimen oisko tarvinnu jotain päivityksiä moottorin ohjaus yksikköön?

Pitäskö tässä vaihtaa kaikki mahdolliset anturit?

Lasse
-
Viestit: 352
Liittynyt: 30.7.2003 22:45

ViestiKirjoittaja Lasse » 25.2.2013 19:03

koita ottaa öljyntäyttökorkki irti auton käydessä. Onko paljon alipainetta. Veikkaisin kyllä että huohotin on rikki.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 25.2.2013 19:16

otappa se kaasuläppä irti sieltä autosta ja puhdista huolellisesti jollain piikillä tms. avustaen, että saat joka paikasta liat varmasti pois ja tämän jälkeen sopeutus. Itsellä ainakin sekos koko auto, kun kaasuläppää menin puhdistamaan paikallaan ollessa. Sain vissiin seittemän erilaista vikakoodia pihalle pelkästään sen takia :)

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

ViestiKirjoittaja eddie71 » 25.2.2013 20:17

Tuli sitten ostettua VAG KKL -kaapeli ja maksoin VCDS lite -lisenssin. Tänään ajelin pitkän koeajelua ja tytär piti läppäriä sylissään ja huuteli väliaikatietoaja. Vikakoodi ei nyt ollut vielä syttynyt, mutta 032 arvot olivat idle -16,4 ja partial load -5,1. Moottorin lämmöt olivat moottoritie nopeuksilla 70,5 - 72,0 ja kaupungissa jopa 69,0 astetta lämmityksen säädön ollessa puolivälissä ja puhaltimen 1. asennossa, ulkolämpötilan ollessa asteen ehkä plussan puolella. Lämmöt sai parhaimmillaan nouseen 99 asteeseen parkkipaikalla nostamalla moottorin kierroksia ja pitämällä puhaltimen pois päältä. Alkaa tosissaan epäilyttämään termostaatin toiminta, koska paikallaa kierrätettäessä ei nänyt mitään kynnystä lämpötilan nousun yhteydessä, yleensä termostaatin aukenemisen kyllä luulisi huomaavan. Lämmöt tipahti saman tien 70 pintaan kun lähti taas ajamaan. Perjantaina menee termarin vaihtoon, korjaamo lupasi sen tehdä ilmaiseksi, kun lambdan vaihto alkaa vaikuttamaan turhalta (ja kalliilta) arvaukselta.

mailbu
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 25.2.2013 16:22

Tyhjäkäynti häiriö ja pakokaasuvalo

ViestiKirjoittaja mailbu » 5.3.2013 14:30

Liikkeessä käytin ja täytyy nostaa hattua asiantuntevalle asentajalle jota sain samalla seurata työn touhuissa 4 tuntia meni ennen kuin vikapaikannettiin. Kyseessä oli jäähdystys nesteen lämpötila anturi joka näytti moottorista tulevan nesteen lämmöksi -45c kyseinen anturi vaihdettiin noin kolmeviikkoa sit huollon yhteydessä, anturista lähtevä johto moottorinohjausyksikköön oli poikki ja tämä korjattiin.

Kun johto korjattiin niin samalla poistui myös vika joka ei ole ilmennyt aikaisemissa huolloissa VW:kään eli kun johto oli poikki niin flekti oli niin sanotulla pakko syötöllä siitä asti kun golffin ostin niin mua oli häirinnyt se et pakkasellakin kun auton käynnisti flekti lähti päälle samantein. Kun asia otin muutamankertaan liikkeessä puheeksi niin kertoivat sen olevan ihan normaalia. No oppia ikä kaikki :D mut nyt Golffi pelittää paremmin kuin kertaakaan aijemmin mun omistuksessa. Seuraava huolto syksyllä dsg ölyjyt ja jakopään

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

ViestiKirjoittaja eddie71 » 5.3.2013 22:23

Minäpä jatkan hiukan tarinaa...perjantaina vein auton korjaamolle termarin vaihtoon. Homma hoidettiin ilman kustannuksia vähänniinkuin hyvityksenä. Sain auton ja pistin heti testerin kiinni koeajolle. Vanha termari oli varmasti tiensä päässä, kun nyt lämmöt nousivat ajaessa kaupungissa 100 asteeseen, eli melkein 30 astetta. Uusi termari oli 88 asteisena kuulemma uusi suositus. Koneen lämmöt parani, mutta alkuperäinen vika säilyi, edelleen rikkaalla tyhjäkäynnillä. Koeajon jälkeen tarkastin nestepinnan ja se oli maksimissa. Illalla kotiin tullessa alkoi summeri rääkymään ja jäähdytysnesteen merkkivalo vilkkumaan. Paisuntasäiliö tyhjä, korkin kun aukaisi, niin nestepinta nousi säiliöön. Noh, varmaan oli vielä joku ilmakupla koneessa. Olin aikaisemmin hiukan ihmetellyt työnjälkeä, kun asentaja oli jättänyt roiskeita koneen kylkeen. Samalla kun tyhjäkäytin konetta, niin check-valo hyppäsi tauluun. Testerillä vikakoodit : rikas seos, katin toiminta ja tyhjäkäynnin sopeutus. Koodien kuittaus ja tankkaamaan kylälle. Tyhjäkäynnin sopeutus jäi päälle polttamaan check-valoa. Kotiin tullessa totesin, että roiskeet koneen kyljessä olivatkin peräisin vuotavasta termostaattikotelosta. Liike oli kiinni, joten viikonlopun auto seisoi kadulla ja minä kaverin kyydillä töihin. Maanantaina aamulla pajalle kertomaan, ettei termarihommakaan mennyt ihan putkeen. Samalla pyysin vaihtamaan polttoainesuotimen ja mittaamaan polttoainelinjan paine. Mietin vain, miksi ennätystyhjällä tankilla paukahti kolme vikakoodia. Tänä aamuna hain auton pajalta. Pahoittelivat että tiiviste oli heidän jäljiltä huonosti. Polttoaineen suodattimen olivat vaihtaneet, mutta kuulemma ei ollut laitteita paineen mittaukseen...vaatiihan se jopa mittarin. Edelleen oli tyhjäkäynti sopeuttamatta, eihän sitä voi tietenkään tehdä pyytämättä, tai eivät osaa. Pääsin kotiin, poistin vikakoodin ja sopeutin tyhjäkäynnin. Läppäri kiinni ja koeajolle. Paksulla edelleen, mutta ajattelin leimalle mennä. Katsurin pihassa poistin vikakoodit ja menin juomaan sisälle kahvia, kun autoa syynättiin. Läpi meni korjauskehotuksilla...nyt voi vikaa etsiä rauhassa. Tuossa illalla kyllä katselin, onkohan taas tullut jotain nestejälkiä termarikotelon alle. Täytyy seurata alkaako taas paisuntasäiliö vajeneen. Jos termarille haluaa kunnolla päästä, niin pitäisi ottaa laturi pois paikoiltaan...ilmeisesti on liikaa vaivaa ja pitää vain väkisin yrittää survoa kotelo paikoilleen ja toivoa että tiiviste pysyy.

Mitä tästä opimme? Jos jotain haluat tehtävän kunnolla, se pitää tehdä itse...voi kun olisi iso lämmin autotalli :-(

Siletti
-
Viestit: 141
Liittynyt: 21.6.2004 17:48

ViestiKirjoittaja Siletti » 7.4.2013 16:39

Vieläkö viat vaivaa ? Oma ocu heitti herjaamasta rikkaalla käymistä kun vaihdoin vuotavan alipaineletkun, joka menee sinne jonnekkin pakosarjan tietämille. (tosioilmaventtiili)?

Mutta edelleen vaivana on lämpimänä käynnistäessä sammuminen ja satunnaisesti vaeltava tyhjäkäynti.

Mielestäni Check valo palaa käynnistyksen jälkeen turhan pitkään, 3-4 sekuntia. Normaalia?
Ton valon palamisen ajan kun lämmintä konetta kaasuttelee ja sitten päästää tyhjäkäynnille niin pysyy käynnissä.

Osaisikohan joku tähän vaivaan antaa vinkkiä? Pääsisi noista vioista ja voisi auton laittaa ylimääräisenä myyntiin...

Voisiko tällä vaivalla olla mitään tekemistä polttoainesuodattimen tukkeutumisen kanssa? Nimittäin suhteellisen kattavasta huoltokirjasta ei löydy minkäänlaista mainintaa suodattimen vaihdosta ja taulussa on kuitenin jo 218tkm. :)

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

ViestiKirjoittaja eddie71 » 13.4.2013 23:01

Kyllä viat vaivaa edelleen, tosin en viime aikoina ole vikakoodeja katsonut, jos vaikka huomenna...Itse kyllä kokeilin sen toisioilmaventtiilin letkunkin, mutta mielestäni se oli ehjä. Autodatan kirjasta luin 1998-2004 vuosimallien 2.0 Golffien ilmassamittari vioista, näyttävät väärin ja aiheuttavat vikokoodeja. Yllättäen AQY-moottori löytyy noista vuosimalleista myös. Kun nyt alkais prätkäkelit, niin vois ottaa skeidan kunnolla telakalle. Ei enää ikinä VAGgineita....

Siletti
-
Viestit: 141
Liittynyt: 21.6.2004 17:48

ViestiKirjoittaja Siletti » 18.4.2013 20:58

No joo, taas samaa vikakoodia pukkaa.. V***u näitä vehkeitä. Ei olis pitäny sortua bensa vehkeisiin olleenkaan, vaan pysyä turvallisesti dieselissä.

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

ViestiKirjoittaja eddie71 » 24.4.2013 21:50

Onkohan ilmamassamittarissa jotain häikkää kumminkin, osaisko joku sanoa kuvien lukemista?

Moottori tyhjäkännillä ajon jälkeen:

Kuva

moottori seis:

Kuva

Miten motin ollessa seis ilmamassamittari näyttää lukemaa?

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

ViestiKirjoittaja eddie71 » 26.4.2013 15:08

Itse itselleni vastaten, jos vaikka jollekin olisi hyötyä. Tilasin uuden ilmamassamittarin eli Bosch 0280218002. Vikakoodit pois, akun kengät irti ja yhteen, tyhjäkäynnin sopeutus..ja sitten koeajolle. Testeri kiinni ajon aikana: tyhjäkäynnillä vanha mittari näytti 4,5 g/s ja uusi 3,5 g/s. Pienen testilenkin jälkeen measuring blockin 32 arvot olivat -5,4% ja +1,5%, ei vikakoodeja!!! Nyt näyttäisi siltä, että osui ja upposi. Seuraillaan tilannetta....taidan kumminkin tempaista pari kaljaa tänään ihan ilosta!

Siletti
-
Viestit: 141
Liittynyt: 21.6.2004 17:48

ViestiKirjoittaja Siletti » 26.4.2013 21:29

Minäpä odottelen viikon, kerro jos oireet pysyy poissa. :D Omaani on kyllä maffi vaihdettu ~10tkm sitten, mutta mistä näistä tietää..

Siletti
-
Viestit: 141
Liittynyt: 21.6.2004 17:48

ViestiKirjoittaja Siletti » 26.4.2013 21:44

Mites toi tyhjäkäynnin sopeutus käytännössä tapahtuu?

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

ViestiKirjoittaja eddie71 » 26.4.2013 22:29

Jossain netin syövereissä oli ohje tarkkoine ohjeaikoineen (joitain kymmeniä sekunteja), mutta otin muistisäännöksi 1 minuutin. Eli vikakoodit pois testerillä, sitten virrat pois. Molemmat akun kengät irti navoista ja oikosulje kaapelit (irti akusta tietenkin!), se tyhjentää opitut arvot ECUsta. Navat kiinni, virrat päälle (ei käyntiin!) minuutiksi, virrat pois minuutiksi. Auto käyntiin minuutiksi tyhjäkäynnille, älä koske kaasuun. Sitten minuutiksi 1500 kierrosta koneeseen. Sen jälkeen voipi ajella. Tälläin minä sen muistelin tehtäväksi, korjatkoon joku jos tietää paremmin. Ainakin tuntuis toimivan...jossain oli tarkka ohjekkin. Pelkkä vikakoodien poisto ei poista opittuja arvoja, vaan pitää tosiaan oikosulkea irroitetut kaapelit.

Siletti
-
Viestit: 141
Liittynyt: 21.6.2004 17:48

ViestiKirjoittaja Siletti » 2.5.2013 11:38

Jokohan nyt uskaltaa sanoa... Sehän pelaa.

Irrotin kaasuläppäkotelon ja putsasin kunnolla, samoin putsasin sen huohotinletkun, joka menee siitä öljykorkin tyvestä sinne kaasuläpän tietämille imuputkeen. Se oli tukossa. Sopeutus siihen vielä lopuksi, niin pelaa.

Niin ja vaihdoin minä polttoainesuodattimenkin, vanhassa oli valmistusvuosi 2003 ja sisältä valui pikimustaa mämmiä...

eddie71
-
Viestit: 27
Liittynyt: 19.11.2012 7:45

ViestiKirjoittaja eddie71 » 7.12.2013 12:05

No niin..tuntuu siltä, että CHECK-valo kuuluu skeidan vakiovarustukseen. Herja katalysaattorin toiminnasta ja samaten kylmäliman kerääntyminen öljykorkkiin helpottui venttilikopan mutterien kiristyksellä ja yhden puuttuvan mutterin lisäyksellä. Mutta... P1582 idle speed regulation; adaptation limit reached...ei tunnu nyt hellittävän. Läppärunkoa olen puhdistanut, en tosin irrottanut autosta, mutta vaikka putki ja läppä kiiltää, niin sopeutus ei onnistu. Kokeiltu akun kenkää irroittamalla ja VCDS-liten kanssa. Yhden startin kestää ja toisella alkaa herjaamaan. Vuotoja en ole löytänyt, käynnistyy ja käy normaalisti, ainoastaan lämpimänä käynnistettäessä tyhjäkäynti käy joskus aluksi alhaalla ja sitten normalisoituu. Olen lukenut, että läppärunkoja on vaihdettu joillekin ja joku on jopa puhdistellut sen muovikannen alla olevaa koneistoa ja on ollut apua. Onko tietoa, mikä noissa risaa? Joku asentoanturi tai muoviratashässäkkä? Onko jotain muuta puhdistettavaa kuin tuo läppä ja putki? Jos tuon läppähässäkän irroittaa, niin tiiviste ainakin täytyy uusia? Osanumero tuolle läppärungolle on 06A 133 064H eli tuollainen http://www.worldcarparts.co.uk/Store/tabid/667/ProductID/6220/Default.aspx


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 24 vierailijaa