Taka-akselin helat...

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

Taka-akselin helat...

ViestiKirjoittaja Kurdi » 21.12.2005 21:30

Onko normaalia, että ovat paskana ja minkälainen homma vaihtaa? Audi A3.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 21.12.2005 22:02

1. Perä ilmaan
2. Akselin kannakkeet irti
3. Ähellystä ja kiroamista vanhan puslan irroituksessa
4. Voitelua ja hiontaa akselinreikiin
5. Uudet puslat sopivalla työkalulla sisään
6. Homma uusiksi 40 -60 tkm päästä

Sopiva työkalu on joku kierretanko sopivilla holkeilla millä voi prässätä puslan sisään.

Mulla ainakin menee kohtapuoleen toisen kerran puslat vaihtoon

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 22.12.2005 10:13

kai se akselisto täytyy kokonaan repii pois sieltä että pääsee käsiks heloihin.. tarkotan et iskarin alapultit, absin johdot, käsijarruvaijerit ja jouset irti kans.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 22.12.2005 11:11

Onkos se mahdollista, että antaa olla iskarit kiinni ja ottaa puslien päästä vaan sen akselin irti. Ei tarttisi purkia kaikkia putkia, letkuja yms. ? Että se akseli roikkuisi iskarien varassa.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 22.12.2005 11:48

Mulla roikku akseli iskareiden varassa

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 22.12.2005 15:05

mulla kans roikku akseli iskareiden varassa (golf iv).vanhat puslat lähti hyvin irti kun sahasi rautasahalla sen puslan rungon kahtia.

sen jälkeen vähän hiontaa siihen akselin reikään ja rasvaa.uusi pusla on n.3mm isompi kuin se vanha ja se on muovi runkoinen..vähän ahdas laittaa paikoilleen mutta menee esim kierretangolla ja käytin puslan rungon kokoista hylsyä jolla sain vedettyä puslan paikoilleen.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 22.12.2005 15:29

No se helpottais paljon ku ei tarttis koko akselii tiputtaa pois... onko mitään hajuu minkä hintasia noi helat on?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 22.12.2005 15:45

Motonet:


TAKATUENNAN HELAT VOLKSWAGEN BORA/GOLF-IV 98--04
Hinta / 1 kpl
IV/Bora Takapalkin hela (ei 4WD). . . . . . . . . . . . . . 18-1898 21.50 ?

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 7.1.2006 22:51

Joo elikkä just kävin vaihtamassa puslat taakse, hyvinhän ne sai vaihettua kun anto akselin roikkuu iskarien varassa. Rautasahalla vanhan ku halkas ni se lähti helposti pois .annoin uuden puslan olla lumihangessa jonkun aikaa ja sillä välin lämmittelin akselin korvia ja sit rasvaa paljon jonka jälkeen uusi Powerflexin pusla suorastaan meni itsestään sinne. Kyllä huomas heti ettei auto mulju enään niin kovasti kuin ennen ja paukekkin takapään osalta loppu siihen. Etupää seuraavaksi, onneksi ei taida olla noin työläs homma kuin takapää. koko homma kesti noin 2,5 tuntii.

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 9.1.2008 15:29

Itsellä samat puslat vaihtokunnossa. Ilmeisesti nämä kyseessä?
Ajattelin että panostaisi tuplahinnan jos nuo sitten kestäisivät kauemman.
Puslapari PFR85-415 VAG-mallit
[PFR85-415] 80.00EUR

Polyuretan puslapari Powerflex PFR85-415
Taka-akselin puslat
Sopii VW Golf4, Beetle, Audi A3, Seat Leon/ parihinta

Alkavatko nuo kitisemään ajankanssa?

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 10.1.2008 21:37

Mulla on leonissa alkuperäset vag helat ollu alla n.70tkm eikä oo välyksia, eikä nuo ainakaan kuulosta kitisevän. Ja hyvin lähtee vanha pusla irti ku hakkaa vaan tasapää meisselillä tai jollaki tampilla ulkokehän poikki, alkuperäisissä se on ainaki muovia. En sitte tiiä tarvike osista.

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 11.1.2008 10:11

Paikallinen varaosa pulhu huusi tarvikeosista 5e alle Poweflexien hinnan, joten valinta ei ollut vaikea.
Viimeksi muokannut Ariva, 11.1.2008 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 11.1.2008 19:11

http://forums.vwvortex.com/zerothread?&id=2118568&postid=22505348#22505348

Jahas..jenkit sanovat polyuretaanipuslien olevan huonoin keksintö tuohon paikkaan..

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 11.1.2008 19:17

Kummat sinne takapäähän sitten kannattaa laittaa Golf III:seen, tavalliset vai powerflexit?
Kun tuntuu olevan monta eri mielipidettä tuostakin asiasta...

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 14.1.2008 19:38

Powerflexit meni takaisin kauppaan. Takapään puslia on näköjään kahta eri kokoa. Kumiset pitäisi laittaa huomenna kiinni. Onko noilla jotain väliä miten päin ne laittaa sisään? Yleensähän puslat asennetaan merkki eteenpäin mutta tässä oli toisinpäin.

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 6.2.2008 15:35

Puslia on siis kokoa 69mm ja 72mm. Powerflexillä on vain yksi malli kyseisiä puslia. Näiden halkaisija on 72mm. vm. 99 golf gti halkaisija oli siis 69mm.

Peksiiii
-
Viestit: 81
Liittynyt: 30.5.2005 12:13

ViestiKirjoittaja Peksiiii » 4.3.2008 13:32

Onkohan minullakin vastaava ongelma Passatissa, vm.97. Yksin kun ajaa niin ei huomaa mitään, mutta kun taakse ottaa yhdenkin niin alkaa perä ns. Hakemaan ja lenuamaan kun vauhtia on yli 60km/h. Iskarit on kuitenkin vasta vuoden vanhat.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 19.10.2009 15:57

Puslia on siis kokoa 69mm ja 72mm. Powerflexillä on vain yksi malli kyseisiä puslia. Näiden halkaisija on 72mm. vm. 99 golf gti halkaisija oli siis 69mm.


Liekö tämä syynä erityisen hankalaan takapuslien vaihtoon itselläni?
Monet kehuvat, miten helppo saada Powerflexit "melkein käsin" paikoilleen, itse en meinannut saada edes omatekoisella prässillä niitä, kuparitahnaa ei varmasti jäänyt väliin yhtään - niin tiukka sovite oli. Laitoin metalliholkin puslan jälkeen, koska pusla ilman holkkia antoi edes pikkaisen periksi. Mutta tuon metalliholkin laittokin oli kovan työn takana, piti hakata kunnon pajavasaralla se sisään niin että jäljetkin siitä jäi holkkiin. Entisen puslan irroitus oli simppeliä kun ulkokehän sai katki, mutta varsinainen työ hommassa oli uretaanin paikoilleen saanti. Puslaa en saanut ihan loppuun asti prässillä, jäi n. 5mm "irti".

No, jahka toisenkin puolen saa laitettua niin pitäis olla ainakin napakka!

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 19.10.2009 19:39

Itsellä -99 GTI, eikä noiden mukamas liian suurien Powerflexien asennuksessa kyllä mitään mainittavia ongelmia ollut. Nauhahiomakoneella pyyyhkäsin puslan pään vaan ehkä vajaan sentin matkalta kartion malliseksi ja väliin PALJON slipovitsiä. Hyvin meni pneumaattis-hydraulisella pienellä prässillä paikalleen! Eikä tarvinnu ees hikoilla tai ähistä! ;)

0202601
-
Viestit: 4
Liittynyt: 16.1.2012 8:29

ViestiKirjoittaja 0202601 » 19.1.2012 9:13

Pitääkö perä olla nostettuna molemmilta puolilta samaan aikaan jotta puslien vaihto onnistuu "akseli roikkuu iskareiden varassa" tekniikalla?

0202601
-
Viestit: 4
Liittynyt: 16.1.2012 8:29

ViestiKirjoittaja 0202601 » 2.5.2012 11:39

Voisiko joku homman tehnyt vielä valaista, että pitääkö akselin kannakkeet ottaa molemmilta puolilta samaan aikaan irti, jotta akseli lähtee liikkuumaan iskareiden varassa vanhan puslan irroittamiseksi?

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 2.5.2012 21:30

Joo, muistaakseni ei taivu jos vaan toinen puoli irti. Molemmat yhtäaikaa irti.

tumpu
-
Viestit: 104
Liittynyt: 24.6.2009 9:43

ViestiKirjoittaja tumpu » 13.7.2012 13:31

Kolperoon aattelin vaihtaa nuo puslat taakse ja ostin 72mm muovirunkoset puslat pultteineen. Pikasella tönärimittauksella kuitenki näytti että ne ois ollu nuo 69mm sittenki. Ja itse kysymys kuuluu että meneekö nuo isommat puslat sinne kuitenki paikalleen vai onko parempi hakea pienemmät (ja kalliimmat ja vielä ilman pultteja)?? Työkaluna aattelin käyttää 12mm kierretankoa, muttereita ja prikkoja. Lämmitysvermeitä ei ole.

Ps. Pelkät pultit ja mutterit marmorilta 20€.

tumpu
-
Viestit: 104
Liittynyt: 24.6.2009 9:43

ViestiKirjoittaja tumpu » 13.7.2012 19:16

Ja itse itselleni vastaten: Kyllä ne sinne pitää mennä =D Kunhan vaan saa suoraan lähtemään niin luulis uppoavan hyvin.

EDIT:
Ja kyllähän ne sinne meni suhteellisen helposti. Eniten aikaa meni prässin tekemiseen ja vanhojen puslien poistamiseen. Noin 5h meni alusta loppuun kahden miehen voimin =) Lopputulos varmaan ihan jees, tai ainakin parempi kuin alussa. Varmastihan niillä vanhoillakin ois vielä ajanu mutta uus on aina uus :D
Viimeksi muokannut tumpu, 27.7.2012 11:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vag22
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.4.2010 7:42

ViestiKirjoittaja vag22 » 14.7.2012 15:26

tumpu

VW Golf IV 1.8 20v AGN

Uusi viestiLähetetty: 13.7.2012 12:31 Viestin aihe:
Kolperoon aattelin vaihtaa nuo puslat taakse ja ostin 72mm muovirunkoset puslat pultteineen. Pikasella tönärimittauksella kuitenki näytti että ne ois ollu nuo 69mm sittenki. Ja itse kysymys kuuluu että meneekö nuo isommat puslat sinne kuitenki paikalleen vai onko parempi hakea pienemmät (ja kalliimmat ja vielä ilman pultteja)?? Työkaluna aattelin käyttää 12mm kierretankoa, muttereita ja prikkoja. Lämmitysvermeitä ei ole.

Ps. Pelkät pultit ja mutterit marmorilta 20€.
Nuo pultit pultti kaupasta alle 2 eur. kappale ;)

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 16.4.2013 23:16

Hieman uppia aiheeseen. Onko takahelojen vaihto yhtä simppeli nelivetomalleissa vai aiheuttaako vetarit jotain ongelmaa ettei voi jättää iskarin varaan akselia roikkumaan. Onhan tuo koko taka-akseli erilainen versus etuveto.

Kellään kokemuksia???

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 16.4.2013 23:52

Nelivetomallissa ei ole paskakärrin akselia.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 16.4.2013 23:54

No mitään yhteistä ei etuvedon ja nelikon akseleilla ole.
Tuossa kuva taka-akselista, etualalla tuo korikiinnike mikä pitää kiinnikkeen sisältä saada esiin.
http://www.emiata.com/images/MK4IRS.jpg

motu
-
Viestit: 76
Liittynyt: 30.7.2007 11:16

ViestiKirjoittaja motu » 18.4.2013 23:43

Jos mahdollista, niin helat (taka-akselin kiinnitys) kannattaa kiristää kun auto on ajoasennossa, etteivät helat ole kokoajan jännityksessä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa