Haldex-quattro/4motion taka-camperin säätöä
Valvoja: ffp jäsenet
Haldex-quattro/4motion taka-camperin säätöä
Tälläinen minirojekti... aattelin dokumentoida, kun tätä aina joskus kysellään.
Noita nelivetoisia neloskori-Golfin johdannaisia (Golf/Bora 4motion, A3/S3/TT quattro, neliveto-Leon jne jne) kun madaltaa, menee takapäässä camperit pieleen. Renkaat mm. kuluu sisäreunasta nopeasti sileäksi. Uudemmissa malleissa on enemmän säätömahdollisuuksia, mutta vanhemmissa ei camperia käytännössä pysty säätämään mitenkään ilman pikku viilailuja.
Tässä yksi huonohko kuva oman TT:ni taka-camperista. Autossa tuollainen 40-50mm madallus.
Auto nostetaan nosturille, ja apuun otetaan apulaite:
Apulaite paikalleen asennettuna:
Tuo käytännössä "tuuraa" tuota alatukivartta sillä välin kun se on paikaltaan poissa muokattavana. Ihan pakko tuota ei ole käyttää, mutta jousi pyrkii painamaan rengasta alareunasta ulospäin, jolloin tuon työkalun käyttö ehkä vähän helpottaa hommaa.
No, tuon jälkeen alatukivarsi irti, molemmista päistä kiinni pulteilla... 18 mm avaimia tarvitaan.
Tuossa sitten kohta jota muokataan:
Muokkauksen jälkeen reikä näyttää tältä:
Ihan sellainen vajaan parin millin työstö riittää. Uudemmissa malleissa on valmiiksi soikeat reijät, jolloin ei tällaista operaatiota tarvita.
Lopuksi tukivarsi takaisin paikalleen, sama temppu toiselle puolelle ja sitten pyöränkulmien säätö, kun kerran säätövaraa on.
Noita nelivetoisia neloskori-Golfin johdannaisia (Golf/Bora 4motion, A3/S3/TT quattro, neliveto-Leon jne jne) kun madaltaa, menee takapäässä camperit pieleen. Renkaat mm. kuluu sisäreunasta nopeasti sileäksi. Uudemmissa malleissa on enemmän säätömahdollisuuksia, mutta vanhemmissa ei camperia käytännössä pysty säätämään mitenkään ilman pikku viilailuja.
Tässä yksi huonohko kuva oman TT:ni taka-camperista. Autossa tuollainen 40-50mm madallus.
Auto nostetaan nosturille, ja apuun otetaan apulaite:
Apulaite paikalleen asennettuna:
Tuo käytännössä "tuuraa" tuota alatukivartta sillä välin kun se on paikaltaan poissa muokattavana. Ihan pakko tuota ei ole käyttää, mutta jousi pyrkii painamaan rengasta alareunasta ulospäin, jolloin tuon työkalun käyttö ehkä vähän helpottaa hommaa.
No, tuon jälkeen alatukivarsi irti, molemmista päistä kiinni pulteilla... 18 mm avaimia tarvitaan.
Tuossa sitten kohta jota muokataan:
Muokkauksen jälkeen reikä näyttää tältä:
Ihan sellainen vajaan parin millin työstö riittää. Uudemmissa malleissa on valmiiksi soikeat reijät, jolloin ei tällaista operaatiota tarvita.
Lopuksi tukivarsi takaisin paikalleen, sama temppu toiselle puolelle ja sitten pyöränkulmien säätö, kun kerran säätövaraa on.
Joku tämänlainen ratkaisu on ollut pidemmän aikaa jo mielessä. Noi renkaat kun kuluu takana oikeesti aika nopeasti madallettuna.
Etupäässä leonissa ainakin menee madallettuna fillarit samaan asentoon kun vanhassa zetorissa, eli kuluu ulkosyrjältä. Onko kenelläkään kokemusta noista epäkesko iskarin yläpäistä, kun ei viitsisi mennä palkkia viilaamaan samalla lailla?
Kiitoksia hyvästä projektista kuvineen.
Etupäässä leonissa ainakin menee madallettuna fillarit samaan asentoon kun vanhassa zetorissa, eli kuluu ulkosyrjältä. Onko kenelläkään kokemusta noista epäkesko iskarin yläpäistä, kun ei viitsisi mennä palkkia viilaamaan samalla lailla?
Kiitoksia hyvästä projektista kuvineen.
Säädettäviä etuyläpäitähän on kyllä myynnissä. Itsekin ehkä tarvisin. Sori kuvan yläpää ei ole konsernin peleihin tarkoitettu, mutta idea lienee sama muissakin autoissa. Meinaavat olla vaan aikasta hintavia.
http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-46125372775241_1931_3388512
http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-46125372775241_1931_3388512
Löytyykö kuvaa lopputuloksesta, eli siitä mihin tuolla virityksellä päästään?
Ei löydy vielä, kun ei ole vielä ehtinyt pyöränkulmia säädättämään. Mutta ihan samaan asentoon pitäisi saada kuin madaltamattomassakin...
Mistä lähtien tollaiset uudemmat osat on? Vai onko se vasta seuraavassa korimallissa?
En osaa sanoa milloin nuo on vaihtunut, mutta kyllä pitäis olla ihan näissä samoissa korimalleissakin, uudemmissa vuosimalleissa vain. Joku jos tietää tai jaksaa kaivella esim. etkasta, niin pistäkääpä tähän topiciin tietoa!
Ehkä hieman tyhmä kysymys, mut mikä tuossa estää sen ettei camperit pääsee muuttumaan ajon aikana nyt kun reikä on ovaali. Esim. rata-ajossa kun auto heittelee nopeasti puolelta toiselle, tai kun ajetaan kanttarille ja rengas saa kovemman iskun, niin riittääkö tuon pultin puristusvoima pitämään paketin kasassa niin ettei kulma pääse muuttumaan?
Nyt joku rakennesunnittelija voi laskea pultin puristusvoiman ja voidaan arpoa takaripustuksen rakenteesta millaisia voimia tulee tuota pulttia kohti.
Kitkan lisääminen parantaisi pitävyyttä, vaikkapa Nordlockit kummallekin puolelle?
Jos kanttariin vetää ja kunnolla niin eiköhän joku anna periksi, vanne, tukivarsi
Kitkan lisääminen parantaisi pitävyyttä, vaikkapa Nordlockit kummallekin puolelle?
Jos kanttariin vetää ja kunnolla niin eiköhän joku anna periksi, vanne, tukivarsi
No kanttariin ajaessa ehkä pienin paha jos camperit kusee sen jälkeen, parempi vain jos antaa säädöistä periksi eikä pulteista tai tukivarsista :)
Ja tuohonhan suuntautuu "vetoa" ulospäin sisäkurvin puoleiselta renkaalta, joka on aina pienempi kuin vastaava ulkokurvin "työntö" johtuen painon jakaumasta, joten ei tuohon ihan älyttömiä pitäisi edes tulla tuota voimaa. Toiv. joku ymmärsi tämän hämärän logiikan :) Jos olin väärässä niin korjatkaa ;)
Ja jos huolettaa niin voihan siihen sopivasti laittaa mikkiliimaa toiselle puolelle ja hioa sen sopivaksi kun on ensin merkannut paljonko säädetään?
Ja tuohonhan suuntautuu "vetoa" ulospäin sisäkurvin puoleiselta renkaalta, joka on aina pienempi kuin vastaava ulkokurvin "työntö" johtuen painon jakaumasta, joten ei tuohon ihan älyttömiä pitäisi edes tulla tuota voimaa. Toiv. joku ymmärsi tämän hämärän logiikan :) Jos olin väärässä niin korjatkaa ;)
Ja jos huolettaa niin voihan siihen sopivasti laittaa mikkiliimaa toiselle puolelle ja hioa sen sopivaksi kun on ensin merkannut paljonko säädetään?
kyllä, mutta teemu vissiinkin tarkoitti sitä kun auto hyppää esim. radalla kanttarin reunasta ja saapuu tonttiin ulompirengas edellä,jolloin voimat kohdistuu yhteen paikkaan..
Tuota yritin huonolla menestyksellä sanoa. Aika isoja voimia sinne tosiaan tulee tukivarsiin, kun tollaista puolentoista tonnin tankkia yritetään taittaa mutkaan.
No jos tosiaan uudemmissa TT:ssä on samanlaisella systeemillä, niin luulisi tuon ovaalinmallisen reiän olevan todettu siinäkin hyväksi. Ajattelin vaan, että onko tohon ajateltu jonkinlaista lukitusta...
Täytyy omaan tehdä tuo sama tai sitte hommata ne Forgen säädettävät, vaikka ovatkin melkosen suolasen hintaiset tangot, kun campperit on mullakin ihan viturallaan.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Tässä on mun versio.http://i48.photobucket.com/albums/f246/manni_n/Bora/Kuva001.jpg
Sehän on hyvä, jos renkaat on näin /\ mutkaominaisuuksien kannalta. Itse ainakin säädän just lisää camperia. :)
Juu näinhän se on mutta rajansa kaikella. Eli on se sit hienoa kun voi ampua satasta kurviin mutta jää paikalleen sutimaan liikkeelle lähdettäessä kun vain 1/3 renkaasta ottaa kiinni asfalttiin
Ne henkilöt, jotka ovat kyseisen vinguttamisen suorittaneet, niin onko tullut mitään ongelmia jälkeenpäin? Siis ihan arkiajossa?
On tullu kyllä niin paljon mietittyä tuota toimenpidettä, mutta toistaiseksi on jääny tekemättä...Ei vaan uskalla mennä viilaileen noinkin olennaisia osia, vaikka hyöty on näköjään todella suuri. :(
On tullu kyllä niin paljon mietittyä tuota toimenpidettä, mutta toistaiseksi on jääny tekemättä...Ei vaan uskalla mennä viilaileen noinkin olennaisia osia, vaikka hyöty on näköjään todella suuri. :(
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Suosittelen ehdottomasti K-MAC:n camber-kittiä. Eli siinä vaihdetaan tukivarsien puslat epäkeskiöpusliin, ja lukitus toimii erittäin hyvin.. http://www.k-mac.com.au/ Täällä vielä asennus kuvia: http://public.fotki.com/ttschwing/kmac_suspension_install/install_pics/ Linkin takana myös paljon TT aiheisia asennuskuvia...
Tämä setti on erittäin suosittu etenkin Jenkki TT harrastajien keskuudessa.. Asensin itse tuollaisen setin muutama vuosi sitten TT:hen, ja sai säädettyä kyllä camberit kohdalleen hyvin. Asennus oli helppo tehdä itse, eikä tuo setti ole mikään kovin pahan hintainenkaan.. Hain sen varmuudenvuoksi vielä suoraan tehtaalta Australiasta, että pääsi halvimmalla..;)
EDIT. Myös tuolta näyttää löytyvän samaa sarjaa erimerkkisenä: http://www.thettshop.com/performance.asp?cat=3107&catalog=3108 Ja sieltä löytyy myös noita Forgen tankoja...
Tämä setti on erittäin suosittu etenkin Jenkki TT harrastajien keskuudessa.. Asensin itse tuollaisen setin muutama vuosi sitten TT:hen, ja sai säädettyä kyllä camberit kohdalleen hyvin. Asennus oli helppo tehdä itse, eikä tuo setti ole mikään kovin pahan hintainenkaan.. Hain sen varmuudenvuoksi vielä suoraan tehtaalta Australiasta, että pääsi halvimmalla..;)
EDIT. Myös tuolta näyttää löytyvän samaa sarjaa erimerkkisenä: http://www.thettshop.com/performance.asp?cat=3107&catalog=3108 Ja sieltä löytyy myös noita Forgen tankoja...
Jatketaan nyt vaikka tähän perään...
Elikkä 1U Octavian takapyörien camber kulmat ovat reilut 1,5 astetta miinuksella. Miksi näin aivan vakiossa autossa, jossa alustalle ei ole tehty mitään? Ongelmaa ei normiajossa ole, kun tavaraa ei ole paljoa, mutta aina lomareissulla auton ollessa täynnä renkaat kuluvat melkoisella vauhdilla. Autossa ei ole taka-akselille, kuin aurauksen säätö, alatukivarret ovat mallia kiinteä.
Olisiko tässä ratkaisu ongelmaan?
http://www.slamit.net/product_info.php? ... ts_id=4390
Elikkä 1U Octavian takapyörien camber kulmat ovat reilut 1,5 astetta miinuksella. Miksi näin aivan vakiossa autossa, jossa alustalle ei ole tehty mitään? Ongelmaa ei normiajossa ole, kun tavaraa ei ole paljoa, mutta aina lomareissulla auton ollessa täynnä renkaat kuluvat melkoisella vauhdilla. Autossa ei ole taka-akselille, kuin aurauksen säätö, alatukivarret ovat mallia kiinteä.
Olisiko tässä ratkaisu ongelmaan?
http://www.slamit.net/product_info.php? ... ts_id=4390
Tuo operaatio oli kohtalaisen helppo..Itse en tehnyt, kun ammattilainen teki ja seurasin vieressä, mutta osaisin jopa itsekin, jos nyt pitäisi tehdä.. :) Ei siinä tarvii mitään ylimääräsiä tukia, eikä tukivartta tarvitse edes ottaa irti kuin renkaan päästä ja muokkaus onnistuu, kun kaveri vähän tukee tukivartta, eli painaa vastaan, kun toinen sorvaa reikää suuremmaksi..Sitten vain tukivarsi takaisin kiinni ja kaveri työntää sen kiinnityksen sopivaan kohtaan ja toinen kiristää pultin..
Suuntaus on sitten toinen juttu, kun auton paino on siinä tukivarren päällä, niin oikean kohdan löytyminen ei ookaan niin helppoa..Jos tyytyy vaan silmämääräiseen suuntaukseen, ni sit ei oo ongelmaa, mut jos ihan nosturille menee, niin vähän joutuu säätää, et miten saa yhen renkaan ilmaan ja samalla vaihtaa tukivarren kiinnityskohtaa..
Eli jos rahaa on, niin kannattaa ostaa tuo KW:n säädettävä.. :) Itsekin olisin ehkä hommannut, mutta jossain pitää säästää...
Suuntaus on sitten toinen juttu, kun auton paino on siinä tukivarren päällä, niin oikean kohdan löytyminen ei ookaan niin helppoa..Jos tyytyy vaan silmämääräiseen suuntaukseen, ni sit ei oo ongelmaa, mut jos ihan nosturille menee, niin vähän joutuu säätää, et miten saa yhen renkaan ilmaan ja samalla vaihtaa tukivarren kiinnityskohtaa..
Eli jos rahaa on, niin kannattaa ostaa tuo KW:n säädettävä.. :) Itsekin olisin ehkä hommannut, mutta jossain pitää säästää...
Ok, tarvinnee joku ilta ottaa varret käsittelyyn.
Viimeksi muokannut JuzzaP, 18.8.2013 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No niin napsahti oikea alatukivarsi taas poikki takaata. Toisen kerran 5tkm sisään. Miten teillä noissa quattroissa ja 4motioneissa on nuo varret kestäny?
Vaikuttaa suht hepposelta se uloimman pään haarukka.. Kolperossa siis kw2 alusta, muttei kuitenkaan missään lintta asennossa.
Ekan kerran haarukka napsahti keskimääräistä suuremman kuopan jälkee poikki, mutta vamma näytti siltä, että se oli jo alkanu väsymään ennen kun sai lopullisen niitin..
Nuo säädettävät varret mitä tässä topicissa on vilahtanu on ilmeisesti alkuperäistä vahvenpaa jöötiä, mutta tuo haarukka näyttää silti suht samanvahvuiselta(?)
Onko kellään kokemuksia järeimmistä varsista vai olenko ainoa painimassa tämän kestävyys ongelman kanssa.
Vaikuttaa suht hepposelta se uloimman pään haarukka.. Kolperossa siis kw2 alusta, muttei kuitenkaan missään lintta asennossa.
Ekan kerran haarukka napsahti keskimääräistä suuremman kuopan jälkee poikki, mutta vamma näytti siltä, että se oli jo alkanu väsymään ennen kun sai lopullisen niitin..
Nuo säädettävät varret mitä tässä topicissa on vilahtanu on ilmeisesti alkuperäistä vahvenpaa jöötiä, mutta tuo haarukka näyttää silti suht samanvahvuiselta(?)
Onko kellään kokemuksia järeimmistä varsista vai olenko ainoa painimassa tämän kestävyys ongelman kanssa.
Eipä ole vielä tullut kulmia säädettyä... Mutta kysäisimpä asiaa oikein merkkiliikkeessä muuten asioidessani. Lupasivat ottaa selvää tuosta camberin säädettävyydestä. No infoahan sieltä sitten tulikin: Pitää ensin selvittää, voiko juuri tämän kyseisen auton camberia säätää, puolen tunnin työ tämä tarkistus. Sitten, jos todetaan, että säätö voidaan tehdä, seuraa kahdelta mieheltä kolmen tunnin työ, jolloin laskuun tulee 6-7h työtä! Kuulemma pitäisi vaihdella nosturilta toiselle mittauksen ja säädön välillä... Huhhuh sanon minä! Eihän tuo kulmien säätö mitään rakettitiedettä ole, vaikka jousi kampeaakin vartta säädön aikana. Taidettiin yrittää saada kunnon urakka tuosta hommasta. Tuolla työn hinnallahan saa jo nuo säädettävät tukivarretkin ja säädön voi tehdä suoraan mittapäät kiinni, ilman mitään venkslaamista ja luulisi olevan orkkis varsillakin nopeahko toimenpide. Taidan jatkossakin asioda vaan TI -korjaamolla, jolloin reklaamaation vastaanottajaakaan ei tarvitse kaukaa haeskella.
jazma Posted: 3.2.2007 13:30 Post subject:
--------------------------------------------------------------------------------
Säädettäviä etuyläpäitähän on kyllä myynnissä. Itsekin ehkä tarvisin. Sori kuvan yläpää ei ole konsernin peleihin tarkoitettu, mutta idea lienee sama muissakin autoissa. Meinaavat olla vaan aikasta hintavia.
http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/ ... 31_3388512
Lainataan hieman topiccia:
Kellään tiedossa puljua joka myisi säädettäviä etupäitä EU:n sisäpuolella?
Jenkkilässä noita näyttää olevan yllin kyllin mutta esim. saksan maalta en löydä kirveelläkään.
Voisko tämä olla jotain?
http://www.powerdose.fi/?POWERdOSE_Finland:K-Sport_coiloverit
http://www.powerdose.fi/?POWERdOSE_Finland:K-Sport_coiloverit
Viimeksi muokannut manni_n, 30.4.2008 16:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
manni_n Posted: 29.4.2008 16:21 Post subject:
--------------------------------------------------------------------------------
Voisko tämä olla jaotain?
http://www.powerdose.fi/?POWERdOSE_Finl ... coiloverit
Kyllä varmasti mutta nyt ei ole tarkoitus enää pumppuja vaihtaa vaan saada yläpäähän camberin säätö olemassaoleviin (konin) tolppiin.
selvisi pari päivää sitten semmoinen seikka pyöränsuuntauksessa, että omassa 2000 mallisessa on takana pitkät reiät renkaan puolella sekä ylä että alatukivarressa eli säätöä löytyy camberiin. ei kauheasti mutta parani huomattavasti. ne reiät jää kokonaisuudessaan pultin ja mutterin kannan alle piiloon eli olemassaolo selviää lähinnä mutteria löystämällä.
tuo säätötyökalu on vag työkalu T40022 ja tarkoitettu alunperin kai polon apurungon säätöön. tosiaan näppärä työkalu tuohon takapään säätöön.
mikähän siinä on että joillain tuo säätö on ja joillain ei. omaan on vaihdettu kampanjana jotain takapään puslia ruotsissa, olisiko tukivarsia vaihdettu myös. toisaalta etkasta katottuani näytti siltä että ainakin 99-06 takatukivarret olisi samalla osanumerolla eli minulle voi olla tehty säätövaroja tukivarsiin jo aikaisemmin.
tuo säätötyökalu on vag työkalu T40022 ja tarkoitettu alunperin kai polon apurungon säätöön. tosiaan näppärä työkalu tuohon takapään säätöön.
mikähän siinä on että joillain tuo säätö on ja joillain ei. omaan on vaihdettu kampanjana jotain takapään puslia ruotsissa, olisiko tukivarsia vaihdettu myös. toisaalta etkasta katottuani näytti siltä että ainakin 99-06 takatukivarret olisi samalla osanumerolla eli minulle voi olla tehty säätövaroja tukivarsiin jo aikaisemmin.
Itsellä on myös reikiä viilattu ja kulmat sai juuri ohjearvoihin ja hyvin on mennyt yli 40 000km pultin alle laitettiin iso prikka minkä pystyi heppaamaan siihen kiinni eli ei ole pelkoa että kulmat muuttuisi pikku töyssyissä..
Vielä olisi viilattava "aurauksensäätö" reikiä niin saisi aurauksen täysin kohdalleen eikä tarvitse tyytyä ohjearvojen ääripäähän.
Vielä olisi viilattava "aurauksensäätö" reikiä niin saisi aurauksen täysin kohdalleen eikä tarvitse tyytyä ohjearvojen ääripäähän.
Omassa pirssissä näyttää olevan takana aurausta aika reilusti, vaikka onkin tuollainen modattu alatukivarsi.
Mistäs sitä aurauksen säätöä voisi viilailla ja mistä sitä aurausta ylipäänsä säädetään? Ja paljonko on takana aurauksen ohjearvot toleransseineen? Mulla näkee sen aurauksen ihan silmällä :D (ja kumitkin on siinä kunnossa).
Arvostaisin pikaisia vastauksia, olen parhaillaan tallilla ihmettelemässä asiaa. ;)
Mistäs sitä aurauksen säätöä voisi viilailla ja mistä sitä aurausta ylipäänsä säädetään? Ja paljonko on takana aurauksen ohjearvot toleransseineen? Mulla näkee sen aurauksen ihan silmällä :D (ja kumitkin on siinä kunnossa).
Arvostaisin pikaisia vastauksia, olen parhaillaan tallilla ihmettelemässä asiaa. ;)
Löytyihän se aurauksen säätö, kun vähän tutki. Alatukivarren etummaisimman kiinnityskohdan (runkoon) reiät on soikeat.
Vielä kun tietäisi onko raideleveys sama edessä ja takana?
Edit:
Löytyi sekin tieto, eihän ne ole samat: http://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_IV#Mittoja
Vielä kun tietäisi onko raideleveys sama edessä ja takana?
Edit:
Löytyi sekin tieto, eihän ne ole samat: http://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_IV#Mittoja
käytä kaikki säätöihin liittyvät pultit löysällä edestä ja takaa ja vie 4pyörä säätöön se auto. sillai vain saapi hyvän. tuommonen jossa on kaikissa pyörissa jotakin säätöä olemassa niin tahtoopi olla kohtuu tarkka säädettävä.
toki jos tykkää ajella ajokoiralla niin miksei voi kotonakin säädellä itsekseen.
jos en nyt väärin muista lonkalta ohjearvoja niin edessä nolliin ja taka 0,15 astetta mahtoi olla auraus. niihin sitten edessä +-0,1 ja takana mahtoi olla +-0,2 tai jotakin. camperin maksimi oli takana muistaakseni 2 astetta tai 2 ja puol.
toki jos tykkää ajella ajokoiralla niin miksei voi kotonakin säädellä itsekseen.
jos en nyt väärin muista lonkalta ohjearvoja niin edessä nolliin ja taka 0,15 astetta mahtoi olla auraus. niihin sitten edessä +-0,1 ja takana mahtoi olla +-0,2 tai jotakin. camperin maksimi oli takana muistaakseni 2 astetta tai 2 ja puol.
Madalsin S3 (8L), Eibachin jousilla 35mm. Lisäksi laitoin säädettävät tukivarret taakse. Pyöränkulmien säädön yhteydessä ilmeni kuitenkin ongelma, etupään cambereita ei saa ohjearvojen sisälle pelkällä alapallon pulttien irroituksella. (onko normaalia) ?
Takapäässä jäi pari astetta camber miinukselle. Onko säädettävät tukivarret tarkoitus vaihtaa ylemmän vai alemman tukivarren kanssa joka menee olka-akselille. Nyt ne on alemmassa, säädettäessä siitä säätyi ainoastaan auraus.
Mikä mättää nyt? Onko odotettavissa renkaiden kovaa kulumista...
-Kiitos
Takapäässä jäi pari astetta camber miinukselle. Onko säädettävät tukivarret tarkoitus vaihtaa ylemmän vai alemman tukivarren kanssa joka menee olka-akselille. Nyt ne on alemmassa, säädettäessä siitä säätyi ainoastaan auraus.
Mikä mättää nyt? Onko odotettavissa renkaiden kovaa kulumista...
-Kiitos
Mikäköhän tässä sitten mättää... Harmi kun nuo Heikki.J. kuvat ei ainakaan mullla aukee. Olis voinut verrata niihin pikkasen. Eli kun sinne olka-akseliin menee kaksi poikittaista tukivartta niin siitä alemmasta pitäisi sitten saada säädettyä Cambereita? Kun on säädettävän tukivarren vaihtanut tilalle. Nyt tosiaan sai aurauksen säädettyä ja camber jä pari astetta pakkaselle.
Tänää koitettu säätää uudelleen takapäätä. Camberit saa juuri ohjearvojen sisään, mutta sen jälkeen auraus onkin päin vitt*a. Olisi kiva tietää mitä arvoja muilla on ollut säätöjen jälkeen ja millasilla arvoilla renkaat ovat alkaaneet kulua takaa, mikä on se ns kipuraja camberille. Ei jaksa kahta paria renkaita alkaa joka kesä ostamaan kuitenkaan.
-Kokemuksia??
-Kokemuksia??
Tuli valitettavasti vahingossa lopullisesti poistettua vanhempia kuvia pajalle.com:sta kun siivosin tihulaisten sotkuja sieltä pois loppusyksystä.
Markun kuvat sinänsä ovat hyvät. Vanhemmissa malleissa vain puuttuu tuo säätö noista poikittaistukivarsien päistä ja joutuu vinguttamaan tukivarren pään reijät ns. pitkiksi reijiksi.
Markun kuvat sinänsä ovat hyvät. Vanhemmissa malleissa vain puuttuu tuo säätö noista poikittaistukivarsien päistä ja joutuu vinguttamaan tukivarren pään reijät ns. pitkiksi reijiksi.
Niin, olikos nyt niin, että MTBE:ltäkin mitä ilmeisemmin napsahti KW:n säädettävä tukivarsi poikki tässä pari kuukautta sitten IV Golfista.
Sinänsä aika huolestuttava tuollainen mahdollinen ominaisuus, sillä pahimmassa tapauksessahan tuo on jo hengenvaarallista, mikäli tapahtuu kovemmista nopeuksista.
Suotavaa lienee olisi, että mikäli tuo on tapahtunut jo kahdesti KW:n osille, niin valmistajaa on asiasta reklamoitu.
Sinänsä aika huolestuttava tuollainen mahdollinen ominaisuus, sillä pahimmassa tapauksessahan tuo on jo hengenvaarallista, mikäli tapahtuu kovemmista nopeuksista.
Suotavaa lienee olisi, että mikäli tuo on tapahtunut jo kahdesti KW:n osille, niin valmistajaa on asiasta reklamoitu.
Okei. Tosin sitähän en nyt tarkoittanut, ettäkö nuo KW:n tukivarret olisi automaattisesti jollain tapaa paskoja ja vaarallisia, voihan se katkeamisen syy olla muuallakin kuin itse osassa. Kolme tapausta nyt ei vielä hirveästi kerro, sillä olettaisin, että noita tukivarsia on myyty aika paljon. Kuten joku tuolla taisi mainitakin, niin voihan se olla alustan geometriakin sellainen mikä tuota tukivartta rasittaa erityisen paljon. Tosin tämähän pitäisi ottaa huomioon osan rakenteessa ja kestävyydessä. Ja voihan se olla yhden tietyn valmistus erän materiaalivikakin. Sehän on varmaankin valmistajan puolesta selvitettävissä, onko katkenneet tukivarret ns. samaa erää.
Toki hyvä että asiaa on viety eteenpäin, sillä kuten sanottua, voi seuraukset olla aika vakavatkin.
Toki hyvä että asiaa on viety eteenpäin, sillä kuten sanottua, voi seuraukset olla aika vakavatkin.
Ongelmana omassa autossa on liiallinen taka-akselin auraus (7mm) madalluksen jälkeen (maltilliset 25-30mm). Poikittaisen tukivarren pultinreiät on vingutettu ohjeen mukaan ja camperi alkaa olemaan mallillaan (noin -2 astetta). Auraustakin yritin säätää pitkittäisen tukivarren kiinnityspistettä siirtämällä, mutta säädöt on jo tapissa. Nyt kun tarkemmin katsoin niin sen kynkän pusla on murentunut irti keskiholkistaan eli syyllinen on löytynyt.
Saanko aurauksen kohdilleen vaihtamalla uudet alkuperäiset puslat vai pitääkö turvautua johonkin erikoispusliin? Mites muilla, oletteko saaneet aurauksen kohdilleen ihan vaan säätämällä vai onko vaatinut jotain erikoiskikkailuja? Minkähänlainen homma on vaihtaa nuo puslat?
Saanko aurauksen kohdilleen vaihtamalla uudet alkuperäiset puslat vai pitääkö turvautua johonkin erikoispusliin? Mites muilla, oletteko saaneet aurauksen kohdilleen ihan vaan säätämällä vai onko vaatinut jotain erikoiskikkailuja? Minkähänlainen homma on vaihtaa nuo puslat?
Ei liity cambereihin, mutta 4-vetoisen auton madallusta koskeva kysymys kuitenkin.
Oletteko joutunut vaihtamaan noita koiranluita näihin kun olette madaltanut? Vakio koiranluut oli 33,5cm 1m leonissa. Ja nyt pitäisi saada muutaman sentin lyhkäsempi. Voiko tuota kallistuksenvakaajaa asentaa jotenki toisella tapaa, vai pitääkö lähteä metsästämään ~30cm luita?
Ongelma on siis se ettei k-vakaajaa saa kiinnitettyä iskariin.
Oletteko joutunut vaihtamaan noita koiranluita näihin kun olette madaltanut? Vakio koiranluut oli 33,5cm 1m leonissa. Ja nyt pitäisi saada muutaman sentin lyhkäsempi. Voiko tuota kallistuksenvakaajaa asentaa jotenki toisella tapaa, vai pitääkö lähteä metsästämään ~30cm luita?
Ongelma on siis se ettei k-vakaajaa saa kiinnitettyä iskariin.
Omassani jouduin lyhentämään koiranluita noin 25mm että ne sai paikolleen, alustana silloin oli FK highsport. Tuon lyhennys tarpeen aiheuttaa korkeusäädön kierteen tuleminen "liian" alas, josta johtuen myös tolpassa oleva koiranluun korvake on alempana kuin normaalisti. Ainakin FK:n setissä tulee oikean mittaiset koiranluut mukana.
Nykyisellä Bilsteinin sarjalla ei tarvinnut koiranluiden kanssa puljata, vaan paikoilleen kävi orkkis mittaiset rojut.
Nykyisellä Bilsteinin sarjalla ei tarvinnut koiranluiden kanssa puljata, vaan paikoilleen kävi orkkis mittaiset rojut.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa