VW Golf V -08 1.9 TDI 77kw piristetyn pumpparin pätkiminen

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

hepevapa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 8.4.2013 22:17

VW Golf V -08 1.9 TDI 77kw piristetyn pumpparin pätkiminen

ViestiKirjoittaja hepevapa » 8.4.2013 22:30

Terve!

Kyselisin otsikon mukaisen ajokkiin hieman vikatietoitoisuuttanne.

Ongelmana on kyseisen ajokin tasaisella kaasulla pätkiminen. Varsinkin 3 vaihteen tasainen kaupunkiajo, saa ajokin pätkimään kerran tai kaksi päivässä. Ajoa ei vika varsinkaan haittaa, mutta mietityttää tuo nykiminen.

Huoltohistoriaa tarkemmin: Ajokki kävi läpi Karalan ohjelmiston (100hp -> 130hp, 290nm) v. 2010 toukokuussa. Tähän päivään asti ei ole onneksi sen ihmeempiä ongelmia/korjauksia tarvittu, kunnes maaliskuussa 2013 alkoi turbon hukkaportti jumittamaan. Turbon irroitus ja siihen laakerointi (asianmukaisella turbokorjaamolla) ja muutenkin tarvittavat kalut sisälle ja takaisin kiinni. Ainut asia siis mikä jäi on tuo pätkiminen. Ahtaako liikaa vai mikä tässä tilanteessa voisi sopia viankuvaukseen? Vikakoodeja ei ole, maaliskuussa oli limp-vikakoodi.

Kaikki tiedonjyväset olisivat tarpeen, mikä tämän voisi aiheuttaa? ahtopaineensäädin? tai..

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 9.4.2013 0:02

Egr venttiili ainakin nytkyttää kaksilitrasia kevyellä kaasulla ajettaessa. Hukkaporttia tuossa ei ole, vnt siivet kylläkin.

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 9.4.2013 9:25

Auto sellaiselle pajalle, jossa osataan katsoa vcds:llä tarvittavat asiat ja tulkita lukemia ajossa ja joka osaa poissulkea tekijät, jotka eivät vaikuta tilanteeseen.

hepevapa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 8.4.2013 22:17

ViestiKirjoittaja hepevapa » 9.4.2013 12:18

Vikatilanteiden jatkoa: Tänään aamulla pihasta lähtien kevyesti pintakaasulla ja vaihteella 2 -> Koko auto tärisi ja sammui siihen pisteeseen. Uudelleenstarttaus ja ongelma oli kadonnut. Kyllä tuosta luulisi lähtevän joku vikakoodi eculle.

Pitänee ottaa FIN-turbon neuvosta vaari ja käyttää pajan puolella, jossa osataan tulkita näitä lukuja.

UPDATE! Soittelin pajalle ja kertoivat mahdolliseksi viaksi suutin vikaa. Miten usein näitä suuttimia voi mennä? Ajavat myös diagnostiikan läpi ja sanoin, että saavat rullailla hetken kone sylissä.

Kiitos vastauksista.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 10.4.2013 0:25

Aika kaukaa haettua mutta miksi ei toisilla jos itelläkin. just tossa pätki omakin kulkine pintakaasulla ja vähän välii täristeli tyhkäkäynti.
Ostin piruuttani kontakti spräytä ja sumuttelin surutta jokaisen liittimen ja sähköjohdon läpi ihan ecun liittimistä lämpötila anturiin. Ja ihme, vika poistui ja auto vastaa jopa aavistuksen herkemmin kaasuunkin.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 10.4.2013 6:59

Suuttimien johtosarjahan vois tehä tollasta.

hepevapa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 8.4.2013 22:17

ViestiKirjoittaja hepevapa » 10.4.2013 11:13

Vielä lisää ajattelin kirjoitella viime aikaisista vw golf kokemuksista.

Eilen tutkin moottorin vikakoodit (VCDS-lite). Ei mitään merkintöjä. Ajelin vielä pienen lenkin, jotta motti sai hieman lämpöä. Siltikään ei pätkimistä/nykimistä. Kontaktivika voisi sopia kyllä tuohon kuvaukseen, jos tarkemmin pohtii. Pyydänkin tarkastamaan samalla tuon johtosarjan -tarzin- kommentin pohjalta.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 10.4.2013 11:59

Kauanko tota on kestänyt ja alkoko yks kaks? Ei omassakaan sitä aina ollut, tuli milloin sattui ja yhtenä päivänä alkoi.
Tiedä sitten paljonko ne luttaa ja jaksavatko edes "rasvailla" liitoksia merkkihuollossa. Paras vaan ostaa ite pullo ja suihkia huoletta kaikki johdot ja liittimet läpi. Tai ainaki edes sen johtosarjan.

hepevapa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 8.4.2013 22:17

ViestiKirjoittaja hepevapa » 10.4.2013 12:05

Kauanko tota on kestänyt ja alkoko yks kaks? Ei omassakaan sitä aina ollut, tuli milloin sattui ja yhtenä päivänä alkoi.
Tiedä sitten paljonko ne luttaa ja jaksavatko edes "rasvailla" liitoksia merkkihuollossa. Paras vaan ostaa ite pullo ja suihkia huoletta kaikki johdot ja liittimet läpi. Tai ainaki edes sen johtosarjan.


Kyllä tuo nykiminen alkoi ihan yht.äkkiä kesken kaiken kaupunkiajon Helsingissä. Maaliskuussa kun tuon turbo oli korjauksessa, sen jälkeen alkoi tekemään yksi - kaksi kertaa viikossa. Johtosarja löytyypi marmorilta vai saako varaosina jostakin?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 11.4.2013 14:27

Kyllä ne siellä huollossa nekin sitten vaihtaa kun mainitset.

hepevapa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 8.4.2013 22:17

ViestiKirjoittaja hepevapa » 15.4.2013 15:09

Nyt on johtosarja vaihdettu ja vikalista senkun kasvaa. Korjaamon henk.kunta oli kertonut tuosta nykimisestä varaosatiskillä, josta kaveri oli kuunnellut tuon koneen käyntiääntä. Voi Krpl! et nyt ketuttaa!

Kaksoismassa lopussa.. Miten voi näin nopeasti kulahtaa vauhtipyörä.. Autolla ajettu se 132tkm. Katsoivat takuut ja takaisinkutsut = ei mitään jäljellä.

Nooh, hintoja siinä kauhistellen kuuntelin ja sanoin onneksi heti tiskillä, ettei tarvitse mottia tiputtaa ja osia vaihtaa. Päädyin seuraavaan ratkaisuun: http://www.autoluettelo.fi/upload/Valeo.pdf

Valeon kiinteä-vauhtis satsi, joka Italiasta tilattuna 321€, työt pajan puolesta on 390€.

Volkkarin-merkkihuolto olisi ottanut työstä ja osista sen 1900€

t. Todella pettynyt kansanautoilija..

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 18.4.2013 8:55

Nykiikö liikkeelle lähdössä? Luistaako kytkin isolla vaihteella täyskaasulla? Täristääkö isolla vaihteella täyskaasulla? Jos ei noista mikään, niin tuskin siellä kytkimessä vikaa on. Nimimerkillä alkuperäinen kaksoismassa 370tkm, evryllä tarjottu lisävääntöä jo 100tkm ajan :) vakiona 235Nm, joten evryllä lähtenee 270-300Nm väliin. Täristää kyllä itsellä alta 2000rpm nelosella ja vitosella sekä luistamaankinkin olen toisinaan saanut, mutta sitä se on tehnyt tuon em. 100tkm aikana. Täytyy vaan kaasutella 2000rpm jälkeen vasta reilummin isoilla vaihteilla.

hepevapa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 8.4.2013 22:17

ViestiKirjoittaja hepevapa » 18.4.2013 13:48

Nykiikö liikkeelle lähdössä? Luistaako kytkin isolla vaihteella täyskaasulla? Täristääkö isolla vaihteella täyskaasulla? Jos ei noista mikään, niin tuskin siellä kytkimessä vikaa on. Nimimerkillä alkuperäinen kaksoismassa 370tkm, evryllä tarjottu lisävääntöä jo 100tkm ajan :) vakiona 235Nm, joten evryllä lähtenee 270-300Nm väliin. Täristää kyllä itsellä alta 2000rpm nelosella ja vitosella sekä luistamaankinkin olen toisinaan saanut, mutta sitä se on tehnyt tuon em. 100tkm aikana. Täytyy vaan kaasutella 2000rpm jälkeen vasta reilummin isoilla vaihteilla.


Tuota kytkimen luistamista en ole saanut aikaan. Meno jatkuu kaasunpoljinta painaessa. Tuota nykimistä liikkeellelähdössä on tapahtunut ja täristystä isommalla vaihteella. Samoiten uutena ilmiönä on tyhjäkäynnin aikainen tärinä. Samoiten sanoivat liikkeessä tuon kytkimen liikkeen olevan todella lyhyt. Oireet viittaavat tuohon asetelmaan ja 2-massaan. Tiedä häntä.. Jokapäivä tuolla ajokilla ajelen sen 60km, eivät nämä edellä mainitut seikat menoa haittaa, mutta pelottaa isompi lasku €. Tuohon Karalan softaan olen tod. tyytyväinen ollut. Nyt taitaa paikat hajoilla.

hepevapa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 8.4.2013 22:17

ViestiKirjoittaja hepevapa » 23.4.2013 12:42

Nyt hieman jännittää tuo kytkimen liike/värinä tuossa askissa mahtaapi olla, kun 2.massapyörä on vaihdettu kiinteään versioon. Ilmoittelen tähän viestiketjuun, jotta miltä pumppari kuulostaa.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 23.4.2013 13:43

Kiinnostaa myös kiinteän kytkin tuntuma...? Millainen se on verrattuna 2-massa, samassa autossa.

hepevapa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 8.4.2013 22:17

ViestiKirjoittaja hepevapa » 24.4.2013 14:37

Pajalta soitettiin. Asetelma vaihdettu ja ongelmia ongelmien perään. Nyt kytkin ei irroita tarpeeksi. Pakkia saa runtata sisään eikä silloinkaan halua kytkeytyä kunnolla.

Mikähän tässä nyt voisi mätätä?

Soittelin maahantuojat ja marmoritiskit läpi. Sarja on yhteensopiva kyseisen moottorimallin kanssa.

Ainut kysymysmerkki on laatikon puolen työsylinteri. Haitarikumi oli rapistunut, kun korjaamo siitä mainitsi, Onkohan tästä kiinni?

Tarvitsen nyt taas apua vikaa selvittäessä.

Kiitos kaikille jo vastanneille!

P.S Vikaa oli asetelmassa: Kaksoismassa oli muuttunut kiinteään malliin (ei liikkunut mihinkään), kytkinlevy ihan loppu..

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 25.4.2013 6:16

Laitappa kytkinpaketin tuotenumero näkyville.

hepevapa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 8.4.2013 22:17

ViestiKirjoittaja hepevapa » 25.4.2013 16:08


vtnieminen
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 12.9.2013 17:43

ViestiKirjoittaja vtnieminen » 12.9.2013 17:50

Itsellä Passattiin myös ilmaantunut tuo nypytys tasaisella kaasulla. Täytyy katsoa ja käydä liittimet läpi jollain kontakti spraylla.

Passattiini on vaihdettu Valeon tarvike vauhtipyörä ja kytkin paketti. Paketti toimii kunnolla. Vanhassa kaksoismassa vauhtipyörässä oli ulkokehästä mitattuna parin sentin klappi. Tästä johtui tyhjäkäynnillä tärinä ja ääni. Varsinkin talvella vauhtipyörä jäi jumiin ja koko koppa tärisi ett hampaista paikat tippuivat.

Tuo liikkeelle lähdettäessä, kytkintä nostaessa auto lähtee pätkien liikkeelle. Tämä vika oli jo ennen kytkin paketin vaihtoa, eikä kytkimen vaihdolla hukkunut. Eli tämä vielä mysteeri vika.

hepevapa
-
Viestit: 21
Liittynyt: 8.4.2013 22:17

ViestiKirjoittaja hepevapa » 19.9.2013 10:49

Terve!

Nyt on piru merrassa!

Julmetun pätkiminen tasaisella kaasulla ei meinaa loppua ollenkaan. Tekee myös julmetun ns. jumiutumista kierrosalueella 1800-2000, kun turbo haluaa tulla mukaan. Ei meinaa heti lähteä ja kapiiniin tuo suhina käy melko voimakkaana. Eilen kuului myös ihmeellistä rutinaa, kun jäi tuohon ns. "pykälään" hetkeksi jumittumaan. Kunnes siitä sitten selvisi ja taas mentiin melko nopeasti eteenpäin..

Kertailen tähän jo toteutuneet remontit.

1. kkk vnt-siipien putsaus. mr.muscle
2. egr-välijäähdytin vaihdettu.
3. DPF-putsattu
4. Ilmamassamittari ja liitin
5. johtosarjan liittimien rasvaus.
6. ilmanputsari

Asiahan oli niin ettei tuo kulkine jätä mitään vikakoodia asiasta.
Turbopajalla tarkistettiin kkk paineet ja nekin oli kunnossa.

Ainut huomautus taisi olla 1 suuttimen ecun jatkuva korjaaminen. Eli joutuu jatkuvasti arvoja korjailemaan ajon aikana. Vaikuttaneeko pätkimiseen yms.

Onko mitään ideoita, jotta mikä tämän voisi aiheuttaa?? Kaikki neuvot ja niksit olisivat todella tervetulleita..

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 19.9.2013 12:13

Onko se suuttimien johtosarja nyt vaihdettu vai ei? Ei suuttimet itsessään oikein voi jumittaa vaan hetkittäin tai ruiskia epätasaisia määriä jos niiden ohjauspuoli on kunnossa.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 19.9.2013 13:39

ne alipaine letkut 100 varmasti ehjät?

mulla pätki pintakaasulla ja joskusntyhjä käunti alko ravisteleen, mutta oli ecu liittimessä jotain hapettumaa mitä ei ainakaan silmällä nähnyt, varovainen rapsutus/putsaus liittimille ja toiminut siittä asti

vtnieminen
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 12.9.2013 17:43

ViestiKirjoittaja vtnieminen » 2.10.2013 11:17

Itselläni eilen vaihdettiin tuo suuttimien johtosarja eikä apuja. Kaikki liittimet pyrittiin avaamaan ja laittamaan kontakti suihketta niihin. Mutta tuloksetta. vieläkin nypyttää pintakaasulla. Johtosarja maksoi vuoraan volkkarilta 103€. Jos joku kaipaa tietoa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa