Golf IV (GTI) bensapumppu ongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jonssi
-
Viestit: 30
Liittynyt: 22.7.2004 16:18

Golf IV (GTI) bensapumppu ongelma

ViestiKirjoittaja Jonssi » 28.3.2013 20:09

Tervehdys!

Kaikki lähti siitä, kun auto hyytyi kaukana kotoa ja sitä sitten hinattiin yli 4h sunnuntai-maanantai vastaisena yönä kotiin. Maanantaina sitten "samoilla silmillä" työpaikalle ja auto on ollut varikolla siitä lähtien. :)

Eli ongelman kuvaus menee sillä tavoin, että normaalisti kun autoon laittaa virrat, niin bensapumppu "surisee" hetken. Nyt bensapumppu ei herää laisinkaan. Kävin tänään paikallisesta valtuutetusta volkkarin ryöstöliikkeestä hakemassa uuden releen, koska epäilin ongelman nopealla tutkiskelulla piilevän siinä. Uusi rele kiinni ja ongelma toistuu edelleen. Mittailin jännitteitä bensapumpun liittimestä ja siinä kohtaa kun virrat kytketään päälle, on jännite pari sekuntia 12V, jonka jälkeen se tipahtaa n. 1.8 volttiin. Startatessa jännite kiipeää aina noin 9:ään volttiin. Toiminta kuulostaa loogiselta, mutta onko asia näin?!

Havaintoja ennen tielle jättämistä on, että noin 1/4 tankillisella bensaa auto on joka kerta tehnyt niin, että se on hyytynyt muutamaksi sekunniksi silloin tällöin niin ettei se ole vastannut kaasuun laisinkaan, mutta veto on palannut sitten uudestaan. Täydellä tai yli puolella tankilla näin ei ole käynyt koskaan.

Onko ongelma kuvauksen perusteella bensapumpussa, vai käyttäytyykö tuo releeltä tuleva jännite jotenkin poikkeavasti eli ratkaisua pitäisi hakea jostain muualta?

(Moottorin tyyppi on AUM, jos sillä tässä kohtaa on mitään merkitystä)

v-p
-
Viestit: 12
Liittynyt: 18.3.2013 20:24

ViestiKirjoittaja v-p » 28.3.2013 23:14

"Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä" -ketjussa on vähän pyöritelty tätä asiaa. Itselläni ja muutamalla muullakin tuota samaa "välikuolema" -ongelmaa. Bensapumpun vaihto oli yhdelle auttanut.

Ei tosin ole vielä onneksi itselläni kokonaan hyytynyt. Mulla autona -02 golf 2.0 azj. Olen nyt toistaiseksi vain pitänyt tankkia täynnä, alan kaiveleen kotteroa sit kun kelit lämpenee. Täytyy se pumppu vissiin vaihtaa, jos en muuta keksi.

Jännä kun tuntuu olevan kaikilla moottoreilla tätä samaa ongelmaa.

Jonssi
-
Viestit: 30
Liittynyt: 22.7.2004 16:18

ViestiKirjoittaja Jonssi » 29.3.2013 15:09

Lueskelin tuon osoittamasi ketjun läpi. Näköjään noita ongelmia riittää monelle. :)

Toivottavasti ehdit paneutua ongelmaan, ennen kuin sinullekin käy samalla tavalla kuin minulle. :D

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 2.4.2013 20:41

...1/4 tankillisella bensaa auto on joka kerta tehnyt niin, että se on hyytynyt muutamaksi sekunniksi silloin tällöin niin ettei se ole vastannut kaasuun laisinkaan...


Mulla oli tuota samaa omassa gti:ssä (AUM), silloin kun siinä oli asennettuna ATM:n lastu. Sittemiin se härpäke tuli poistettua, ja tutun paja teki muutenkin uuden ohjelman. -Sen jälkeen ei ole tuota ajossa hyytyilyä esiintynyt. (täytyy koputtaa puuta)...

v-p
-
Viestit: 12
Liittynyt: 18.3.2013 20:24

ViestiKirjoittaja v-p » 2.4.2013 21:55

Kaivelin tänään itse tuon pumpun ylös. Löysin netistä sellaisen mahdollisuuden että pumpun tiiviste oli hapertunut ja pikkuhiljaa pudonnut tankkiin. Alle 1/4 tankilla ne palaset sitten herkästi tukki imua ja aiheutti nykimistä.

Oma tankki oli tietty ihan kirkas ja tiiviste ja pumppu silmämääräisesti kuin uusia. Voihan se pumppu tietty silti olla rikki, mutta olisi ollut kiva kun ois löytynyt selkeä todettava vika.

Ootko muuten Jonssi saanut auton kuntoon? On se pumppu niin helppo vaihtaa että kokeilet vaikka jollain toisella pumpulla (kaveri, romis) ja ostat sit uuden jos korjaantuu. Suriseeko muuten pumppu kun avaat kuskin oven?

Jonssi
-
Viestit: 30
Liittynyt: 22.7.2004 16:18

ViestiKirjoittaja Jonssi » 7.4.2013 23:21

Joonas: Itsellä tuo on ihan vakio koneella ja tosiaan tuo pumppu on aivan mykkä. Syötin ulkosella virtalähteellä vielä varmuuden vuoksi sille 12V, mutta ei siinä ollut mitään eloa.

v-p: Pumppu on tulossa saksasta DHL:n kuljetuksella (tosin skruvat.fi olisi palvellut halvemmalla, mutta tulipa huomattua se vasta jälkikäteen). Toivottavasti alkavalla viikolla pääsisi kokeilemaan. Tiiviste näytti kyllä silmämääräisesti aika hyvä kuntoiselta, joten vanhalla meinasin pärjätä. Ovea avaamalla ei kuulu surinaa. Ovikytkin on myös välillä temppuillut ja sen korjaan kun kelit lämpenee.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 9.4.2013 0:17

Ovikytkimen ei pitäisi ihmeempiä vaikuttaa, Itsellä ainakin kesäkeleillä se reistailee, ja avaussurinaa ei kuulu, mutta käyntiin lähtee silti. (toinen esipaineistus tulee , kun sytytysvirta päällä). -Ja vaikka esipaineistusta ei olisi ollenkaan sen pitäisi "normaalisti" startata muutamaa starttikierrosta myöhemmin.

-Ecu? Joitain jemma-maadoituksia?

Jonssi
-
Viestit: 30
Liittynyt: 22.7.2004 16:18

ViestiKirjoittaja Jonssi » 9.4.2013 21:21

Kokeilin tuolla ulkoisella virtalähteellä eikä se pitänyt pihaustakaan, eli tsekkaan tuon pumppu homman ennen syvempää tutkimustyötä. Joutaisi jo postin tuoda se, ettei tarvitsisi tuota prätkää käynnistellä -8 asteessa. :D

Jonssi
-
Viestit: 30
Liittynyt: 22.7.2004 16:18

ViestiKirjoittaja Jonssi » 13.4.2013 12:36

Posti toi bensapumpun keskiviikkona ja sen avulla homma lähti pelittämään. Täytyy vielä tarkkailla tuota vajaan tankin käyttäytymistä eli poistuuko ongelma uuden bensapumpun myötä.

Projektista jäi kerran kokeiltu bensapumpun rele joutavaksi jos joku sattuu tarvitsemaan? :)

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

ViestiKirjoittaja hartsi » 13.4.2013 12:59

Et sitten uskonut mua.. :)

Jonssi
-
Viestit: 30
Liittynyt: 22.7.2004 16:18

ViestiKirjoittaja Jonssi » 13.4.2013 15:54

Uskoin uskoin! :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa