Nitromorsin käyttö kylmässä vai hiekkapuhallus vanteelle

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

Nitromorsin käyttö kylmässä vai hiekkapuhallus vanteelle

ViestiKirjoittaja Muikku » 1.4.2013 23:29

Hakemalla ei oikeen löytynyt tietoa mitenkä tuo nitromors toimii kylmässä? (vissiin vanhaa versiota, VOC over 50% lukee kyljessä.)

Käyttökohteena siis perus 5 puolaiset perusvanteet, ei juuri minkään arvoiset, mutta paremman puutteessa nuilla pitäisi kesä mennä. Parista paikkaa vissiin kanttareihin hipaissut edellisellä omistajalla ja maali haljennut.. Näyttäisi, että kertaalleen jo päälle maalatut, kun halkeaman alta näytti vielä vannehopealta.

Päivisin näyttää lämpötila pikkaisen plussan puolella käyvän, ei montaakaan astetta.Paikkana joko terassin puoli jossa arska paistaa (käyttöohjeessa tosin sanotaan, että ei suorassa arskan paisteessa), tai etupihan portaalla varjossa. Terassin puolella voisi muutaman lisäasteen saada tuolla auringon paisteella, en tiedä sitten haittoja..

Jos tuo ei toimi kunnolla kylmässä, mahtaako olla helpompi hiekkapuhaltaa vanhat maalit pois kun pääsee vehkeiden luo? Minkälaista hiekkaa tuohon pitäisi hommata ja millaisilla paineilla puhaltaa?

Tarkoitus on siistiä pari koloa kemiallisella metallilla ja maalata itse jollain tai maalauttaa pulverilla.

Anteeksi jos tuli sekavaa tekstiä väsyksissä, kiitos vastauksista.

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 2.4.2013 0:21

No jos vanteissa on yhtään enempää maalia, niin nitromorssin saa unohtaa ainakin näissä lämmöissä. Muutenkaan se ei ainakaan minun käytössä poistanut maalia ollenkaan luvatun tapaan, vaati noin 8 käsittelyä per vanne(+20 astetta, jätesäkkiin "muhimaan"). Mutta tämä uudemmalla, lievemmällä myrkyllä. Kylmässä, olisko ollu 10 astetta lämpöä kokeilin aluksi, mutta se ei tehnyt yhtään mitään vanteen maalille.

Ei riittäny hermot hommaan, kävin puhaltelemassa maalit pois.. Hiekka oli jotain hienoa, en tiedä kokoa tarkasti, mutta normaalia hienompaa kuitenkin. Paineita ei tullut katsotuksi, vaunukompura oli ja virolaismies antoi pika-opastuksen :D Hyvä jälki tuli, varoiksi puhalsin hieman kauempaa, kun tuntui tehoa piisaavan.

Jälkeenpäin tuli kysäistyä sitten jauhemaalauksesta hintaa, maalaus olisi ollut 80€/4 vannetta, kun oli itse putsattu valmiiksi. Noh, ehkä sitten ensi talveksi, jos toi paukkumaali päättää irrota.

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 2.4.2013 17:08

Tuo nykyinen Nitro on aivan täyttä paskaa. Ei toimi alkuunkaan ja sopii vaikka naaman rasvaukseen. Tuo vanha jota ilmeisesti sinulla on toimii kyllä vielä kylmässäkin ihan hyvin. Ja kyllä sillä nyt vanteista saa maalit pois.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 2.4.2013 22:59

Jahas, tutkailun jälkeen ilmeni että tämähän on uudempaa värkkiä jota ei hirveämmin ole kehuttu.. New double strenght formula lukee putelisa eikä ainakaan mainita metyleenikloridia joka on googlen perusteella ollut aikaisemmin vaikuttava aine..

Pitääpä ruveta kattelemaan mistä hommata hiekkaa täältä Ylivieskan suunnilta.. Paljonkohan mahtaa hiekkaa tarvia yhden vannesatsin puhallukseen? Ikinä ennen en ole puhaltanut mitään, toki isä opastaa käytössä..

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 3.4.2013 13:15

Just tuli vannesatsi raahesta vaasaan ja kyseessä siis perus 15" alessio giro -alut jotka muuten ok mutta alkuperäinen maali lähtee isoina paloina irti ja hapettumaa on reilusti.
Eli nypin painot, venttiilit ja keskikupit irti ja vien puhallukseen ja samassa paikassa myös pulverimaalaavat ja väriksi tulee valkoinen koska pulverimaalina hopea on enemmän harmaa kun metallisävyjä ei pulverina saa.
Pulverimaalaus on siitä hyvä että se kestää, mulla oli 10 vuotta yhdet alut eikä ne tuona aikana menny miksikään.

Täällä tuon homman hinta on noin 60e, eli kannattaa kysellä lähiseudut mitä kustantaa.

Jos pulverimaali ei innosta niin voihan vanteet puhalluttaa ja pohjamaalauttaa, ja maalaa kilikalilla värin + ruiskulla lakka päälle.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 21.4.2013 15:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 3.4.2013 22:33

Tuo että pulveria ei saa metkusävyllä on ihan höpön höpön. Kyllä niitä saa siinä missä muutakin värikirjoa.

Tuossa on kaverin vanhan Leonin vanteet ja juurikin pulveroituna kullansävyyn.
https://plus.google.com/photos/10373362 ... banner=pwa

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 3.4.2013 23:02

You do not have permission to view this album.


Niin, onhan nuo vanteet monesti (liki kaikki) tehtaaltakin pulveripinnalla.

Tuossa muutamia esimerkkejä, mitä muunmuassa jauheella saa aikaan:

Klik

Klik

Klik

Klik

Jos maalari sanoo, ettei saa, niin se on sitten vaan siitä kiinni, ettei ole varastossa / ei ole otettu selvää asioista / ei kiinnosta nippelihommat, kun tehdään 99% rahasta teollisella jauhemaalauksella.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.4.2013 10:15

Ok, tuo vaasan paikka tekee enemmän teollisuuden tavaraa joten heillä on rajoitettu värivarasto.

Hieman petyin kun mopon runko tuolla puhallettiin ja maalattiin ja sävy ei ollut se hopea mikä piti vaan enemmän harmaa.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 4.4.2013 11:53

On kyllä kysytty mitä maksaa, tuolla 60€:llä en eväänikään hetkauttas vaan veisin heti. Ainut paikka minkä googlella löysin suorittavan pulverimaalausta näillä main (Ylivieska, Laaksojen laatupinta) kertoi hinnaksi n. 35-50€ per vanne (sis. hiekkapuhalluksen tai maalinpoiston).

Tämän kuun opintotuki meni jo jarrusatulan, huohotinputken, ja muiden varaosien ostamiseen. Laskeskelin, ettei nuiden vanteiden käypänen arvo juurikaan tuota hintaa ylitä joten sama melkein kokeilla itse. Mullekkin on väriksi tulossa luultavasti valkonen. Liekkö sitten käläkälä vai ruisku kun isältä löytyy ruiskukin.

Toki jos on muita paikkoja, missä maalataan pulverilla vähänkään täälläpäin, saa ehdotella :)

P.S. En tuota hiekan kulutusta osaa yhtään arvioida kun en ole mitään puhaltanut, paljonkohan mahtaa mennä tuon 5puolasen satsin puhallukseen? Kiitti :)

P.P.S. Pitääkö/kannattaako nuo vanteen sisäpuolet puhaltaa (ja maalata) kans? Edit: tarkoitan siis nuita osia mitkä jää renkaan alle piiloon

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.4.2013 13:22

Jos vanteet lähes arvottomat niin paljoa tätä enempää panostaa niihin:
-karkealla paperilla kanttariosumat tasaiseksi
-karhennus
-pohjamaali
-väri

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 5.4.2013 21:01

Kannattaa suojata tuo vanteen sisäpuoli (ainakin kumin ja vanteen välinen tiiviste pinta) tuohon kun tulee maalin sumu niin saa olla koko aika lisäämässä ilmaa..

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 17.4.2013 11:36

Joo, oli vaasan hinnatkin hieman noussu, 110e/sarja oli hinta puhallukselle + pulverimaali eli eipä enää kannata myyntimielessä paljoa kunnostella vanhoja vanteita jos ei työn puolesta puhallus ja maalaus onnistu.

Harmittavaa mutta totta.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 21.4.2013 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.4.2013 12:08

eipä enää kannata myyntimielessä paljoa kunnostella vanhoja vanteita

No nuita perusrimpuloita ei varmasti kannata mutta oikeita laatuvanteita kannattaa varmasti.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 17.4.2013 12:23

No se on vaan jännä että niistä perusrimpuloistakin pyydetään maalien ropistessa paria sataa ja mitä nyt ite 15" 5*100 jaolla etsin niin todella vähän tarjontaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.4.2013 12:26

Tästä syystä itsekin kohdistanut vanneostokset vain ja ainoastaan ulkomaille.

Suomessa aika huumoripohjalta hinnoittellaan nuo vannehommat.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 19.4.2013 18:11

Jo se, että viitsii laittaa 235e alessioiden kunnostukseen tuntuu hurjata, mutta jos kyseessä olisi vanteet niin toihan on pikkuraha...

Ittellä odottaa nyt kromipulveria. Täytyis jaksaa irroittaa maalit vanteista ja kokeilla tulisko helpompi hoitoisempi kuin puleerattu kiilto.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 21.4.2013 16:04

Alkuperäinen maalihan noissa alession vanteissa ei pysy mutta muuten ei moittimista, mulla on talvirenkaat myös alession vanteilla.

Se on pakko ostaa kun eteen sattuu 15" 5*100 kokoiset vanteet jotka malliltaan jotain muuta kuin ns anttilat pölärit elim ns alkuperäisvanteet.
Tuo koko ja jako meinaan kiven alla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa