Akku tyhjänä? golf mk3

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

Akku tyhjänä? golf mk3

ViestiKirjoittaja hildebad » 30.1.2008 19:42

1997 1.8 mk3 golf sanoo "naks" kun kääntää virta-avaimesta, kello nollaantunut --> Syynä ilmeisesti akun purkautuminen? Auto seisoi 3 vuorokautta sateessa. Akku uusi kesällä ostettu 55 Ah bilteman tekele.

Pitää käynnistellä kaapeleilla...

Onko kyseinen akku liian heikkotehoinen? Entinen akku oli 65Ah. Myyjä suositteli sitä kuitenkin.

Mitäköhän kannattaisi tehdä vastaisuuden varalle, ettei enää joudu yllättymään kun auto ei käynnisty? Selvittää ainakin, ettei mikään s-laite ollut päällä

EDIT: 45Ah akku
Viimeksi muokannut hildebad, 8.2.2008 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.1.2008 19:52

Akun koko on ihan hyvä.

Jos se ei ole latautunut? Tiheiden starttien tai huonon laturin takia?

Ensiapuna kannattais koittaa ladata se. Sit mitata latausjännitettä joka pitäisi olla jotain 14 V paikkeilla täydellä akulla.

Varmaankin kaikki valotkin sammuu kun avainta kääntää?
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 30.1.2008 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 30.1.2008 19:52

Laittaa kunnollinen akku sen bilhelvetin tekeleen tilalle.
Minulla oli aikoinaan 2 viallista Bilteman akkua peräkkäin, tilalle tuli Varta joka on pelannut ongelmitta.

Voihan joku sähkölaitekkin tietysti purkaa akkua.

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 30.1.2008 21:21

Toi laturi saattais periaatteessa olla viallinen.. Mistä kohtaa sen tuottaman jännitteen voisi mitata? Yleismittari löytyy, mutta ei paljonkaan kokemusta sen käytöstä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.1.2008 22:00

Auto käyntiin ja akun navoista mittaamaan.

Katso että mittari on jännitemittausalueella eikä virta-alueella, ettei nouse sauhu.

Mutta jos sulla on tyhjä akku niin latausjännite on alhainen sen takia kun kaikki virta menee tyhjän akun lataamiseen.

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 30.1.2008 22:28

Selvä. Kiitos neuvoista, katsotaan myöhemmin mitä selvisi.

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 30.1.2008 22:49

Mittaapa myös akusta lähtevä vuotovirta kun avaimet on 0 asennossa ja mitää laitteita ei ole päällä.
Eli Akun + kenkä irti ja siihen väliin tuikkaat sen mittarin. MUTTA älä missään nimessä mee mittaa + ja - välistä jännitettä tai saatat saaha lämmenneet mittauspiuhat ja savuavan mittarin muistoksi.

Kuvaa selventämään:
Kuva

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.1.2008 22:55

Tuohon voisi vielä lisätä että jos sun mittarissa on virtamittausalue 20 mA niin älä mittaa sillä, vaan jollain isommalla alueella.

Taitaa 5 A ja 10 A alueillakin näyttää kahdella desimaalilla virran että kyllä sillä vielä pitäisi riittävään tarkkuuteen päästä.

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 8.2.2008 18:05

Nonii, kävin mittailemassa kun vihdoin oli aikaa.. Huomasin samalla akun olevan 45 Ah, eikä 55 kuten muistin.

Joka tapauksessa akku oli ollut kiinni laturissa pari päivää ja mittari näyttikin yli 14V akulle.

Sen jälkeen mittasin tuon vuotovirran, josta sain lukeman 13,9V.

Vihdoin mittasin latausjännitteen, eli auto käynnissä ja akun navoista; näytöllä tulos: 12,2V. Lähti muuten paljon pirteämmän kuuloisemmin käyntiin kuin yleensä.


Pystyykös näistä luvuista nyt päättelemään, että laturissa on vikaa?

betamax
-
Viestit: 261
Liittynyt: 29.4.2007 20:50

ViestiKirjoittaja betamax » 8.2.2008 18:23

Vuotovirtahan mitataan siis niin että laitat sen mittarin ampeerialueelle(ainakin flukessa pitää myös toisen piuhan paikkaa vaihtaa), akun kenkä irti ja mittari sen kengän ja akun navan väliin(sarjaan). Eli ei jännitettä(voltteja) kuten taisit mitata?

Kuulostais kyllä laturivialta jos näytti käynnissä vain 12,2V. Ittellä näyttää 14,4V. Vai näyttääkö siis sammuksissa enemmän kuin käynnissä? :S

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 8.2.2008 18:52

Joo mittasin tuota vuotovirtaa sitten jännitteenä :P

Näytti enemmän sammuksissa, koska akku oli ladattu. Sitten starttasin auton ja mittasin käynnissä tuon laturin tuottaman virran.


Mikäs siinä laturissa sitten voisi olla, kun tuottaa noin vähän virtaa, vai tuottaako ollenkaan?

Eikö niissä ole jotkut laturin hiilet sisällä, jotka kuluvat? Pitääkö laturi vaihtaa uuteen, vai pystyykö sitä "huoltaa" / korjata?

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 8.2.2008 22:02

Hiilet tai se tasasuuntaaja rikki. Motonetistä löytyy valmista osaa missä on sekä hiilet, että tasuri samassa paketissa. Hinta ei muistaakseni ollut päätä huippaava ja vaihto on helppoa. Katsot vaan ennenkuin meet varaosatiskille, että onko sulla siinä Valeon vai Boschin laturi.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 9.2.2008 15:22

ja vuotovirtahan mitataan akun - navan ja - kengän väiltä.

Edit: täsmennys "kannattaa mitata"
Viimeksi muokannut -Onze-, 9.2.2008 22:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.2.2008 16:54

Todennäköisesti latausjännitteensäädin entinen.

Siinä on hiilet ja säädin samassa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.2.2008 17:04

ja vuotovirtahan mitataan akun - navan ja - kengän väiltä.
Ei sillä kyllä ole mitään väliä, mitataanko +-navasta vai --navasta, tulos on ihan sama. Samassa virtapiirissä se mittari silti on. Toki turvallisempaahan se on miinusnavasta mittailla, ei ole oikosulkuriskiä kenkää irrottaessa.

E: 45Ah akku on kyllä aika pieni suomen talveen, mutta kaipa sekin riittää jos laturi on kunnossa.

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 9.2.2008 19:53

Jaahas.. kävin kaupassa ostamassa sen jännitteensäädinpaketin.

Ajattelin mitata vielä kerran latausjännitteen ennen laturin irrottamista ja se näyttikin 14,2V. WTF!?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.2.2008 22:09

Olisko siellä jossain kosketushäiriö? Tai laturi alkaa lataamaan vasta kun kierroksia käyttää ylhäällä?

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 10.2.2008 0:22

Vaihdettiin se paketti. Hiilissä oli vielä varaa 8mm. Mitattiin taas jännite = 12,2 V. Ei johdu kierroksista, koska kokeiltiin jännite 3000 kierroksen kohdalla myös.

Taitaa olla itse laturissa se vika, koska johdot ja liitokset näytti hyvältä. Tuota en kyllä ymmärrä, miksi se välillä lataa kunnolla ja välillä taas ei.

Yksi kysymys tähän liittyen kun nyt pitäisi saada se koko laturi sieltä ylös, mikä vaatii kiilahihnan irrottamisen:

Miten kiilahihnan saa löysälle? Avasin kyllä ohjaustehostimen pumpun kiinnityspultit (2kpl), jolloin sitä olisi pitänyt saada löystettyä.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 10.2.2008 10:12

Kolmosmurussa ei oo enää kiilahihnaa vaan moniurahihna jossa on automaattinen kiristys. Laturin alla pitäis olla sellanen jousi joka painaa laturia ylöspäin samalla kiristäen remmin...

Edit: Juu on siellä kiilahihnakin mut ei pyöritä laturia...
Viimeksi muokannut Golf-8v, 10.2.2008 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 10.2.2008 13:17

Kyllä siellä on sen moniurahihnan vieressä toinenkin remmi, jota kutsuin kiilahihnaksi.

Saako sen laturin sitten irti painamalla sitä alaspäin ja ujuttamalla moniurahihnan irti siitä? Sitten vaan avaa ne pultit sekä johdot ja nostaa laturin pois sieltä?

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 10.2.2008 13:34

Juurikin noin. Jos se moniurahihna on vanhahko kannattaa se uusia. Ja siinä ohjaustehostimessa on kiilahihnapyörän puolella ja vastakkaisella puolella muistaakseni pultit...

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 10.2.2008 17:03

Nyt ollaan edetty siihen, että laturi on saatu irti (oli muuten aikamoinen rysäys sen irrotus, saa nähä miten sen saa enää takas =D ).

Minkä hintasia noi kunnostetut laturit on golffiin? Mistä semmosia saa? Eli antas vanhan pois ja kunnostetun tilalle.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 10.2.2008 18:00

Motonetin hintoja

III 70A (ei ilmast). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-2218 125.00 ? P50
III 90A (ei ilmast). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-2219 149.90 ? P50
III 70A jos ilmastointi. . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-2157 149.00 ? P20
III 90A jos ilmastointi. . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-2172 169.00 ? P50

Eli noi hinnat siis korjauskelpoista vaihtolaturia vastaan.

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 10.2.2008 18:07

kiitoksia

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 13.2.2008 17:31

EDIT: mistä tietää, onko tossa se kiristin vai ei? Myyjä tarjosi mulle sen ei kiristimellä varustettuun tarkotetun hihnan eli näistä ensimmäisen.

III 1,8/2,0 VL (892mm/ei kiristintä/ILM). . . . . . . . . . 30-6890 12.45 ?
III 1,8/2,0 VL-120A=kiristin --95 (975mm/ei ILM). . . . . . 30-6975 9.75 ?
III 1,8/2,0 VL-120A=kiristin 96-- (1040mm/ei ILM). . . . . 30-6340 10.76 ?

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 16.2.2008 11:58

Uus laturi paikallaan ja kone käy, mutta ongelma pysyy. Tyhjäkäynnillä ei lataa ainakaan.

Mitä tässä enää voi tehdä? Voiko vika enää olla muualla kuin laturin johdoissa? Alkaa pikkuhiljaa potuttaa

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 16.2.2008 12:00

Saako laturi herätevirtaa?
Moni laturi lähtee kierroksilla lataamaan ilman herätettäkin, mutta tyhjäkäynnillä ei silloin lataa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.2.2008 13:41

Herätepiuhan jännite kannattaa mitata laturin herätejohdosta (se ohut johto laturin persiissä). Seuraavaksi tarkoitukseen maadoitukset laturin rungosta moottoriin ja moottorista auton koriin. Ja tietty virtajohto laturilta akulle asti.

E: Mistä tuo jännite on mitattu, akun navoistako? Antako mittaus laturin rungon ja laturin virtaliittimen välillä saman tuloksen? Silloin ongelma olisi herätteessä jos laturi on ehjä.

hildebad
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.10.2006 22:41

ViestiKirjoittaja hildebad » 16.2.2008 20:39

Homma selvisi, kaikille kiitokset avusta.

Herätevirtapiuha oli nirhautunut poikki.

eski
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.9.2005 17:49

ViestiKirjoittaja eski » 17.2.2008 23:37

Tuosta akun koosta vielä, että ei ole mitään järkeä laittaa 45Ah akkua, kun isompikin kerta mahtuu. Oma periaate on että laitan niin suuren kuin vain mahtuu, mutta einyt mitään traktorin akkua kumminkaan.

VergO
-
Viestit: 148
Liittynyt: 30.3.2007 11:09

ViestiKirjoittaja VergO » 4.8.2008 16:09

hmm mulöla sama vika 1.9 td 97 :/ isoilla kierokksilla tahtoo ottaa vähän mukaan tai no kierroslukumittari pomppii sinne sun tänne ja samalla yrittää ladata mut sit jos kaasua ei anna niin lopettaa taas.. piuhat näyttää suhkot ok ja ynm hiilet vaihan kohta. ja pitää minun kanssa sitä heräte piuhaa tsiikailla.. missä se sijaitsikaan ja samalla vilkuttaa öljunpaine valoa joka sammuu sen jälkeen kun alkaa latamaan

vesku63
-
Viestit: 17
Liittynyt: 8.7.2010 12:28

akku tyhjeni kesken ajon

ViestiKirjoittaja vesku63 » 27.3.2013 13:09

Jatkan tähä ketjuun kun samoja asioita.

1- ajoin viime lauantaina 250 km ja matkalla syttyi latauksen merkkivalo kahdesti, paloi kolmisen minuuttia kerrallaan ja sitten sammui. Noh, ajattelin että se on sitten hiilten vaihto edessä. Auto seisoi sitten eiliseen asti.

2- Ajoin eilen töihin, tein töitä ja lähdin iltapäivällä töistä varaosamyymälää kohti ja kaikki oli niinku ok. En kylläkään huomannut katsoa syttyikö latauksen merkkivalo I-asennossa. Matkalla katosi ensin km-mittarista (digi) lukemat ja kello pimeni. Sitten lakkasi vilkku toimimasta, muutama minuutti myöhemmin sammui koko pirssi tielle.

Tuntuuko normi akun tyhjenemisoireilta eli ei vaan ole ladannut... ja pari starttia päivän aikana + lyhyttä kaupunkiajoa = akun tyhjennysharjoitus?

Katselin laturia mutta en nähnyt mitä merkkiä se on. Mistä erottaa Boschin ja sen toisen?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 27.3.2013 13:48

Oisko akun navat löysällä?

vesku63
-
Viestit: 17
Liittynyt: 8.7.2010 12:28

nooh

ViestiKirjoittaja vesku63 » 27.3.2013 13:57

Kyl mä ne katsoin nopeasti ja ohimenne että mitään irtonaista ei ois missään, pitää vielä tarkistella. Mutta kun virtaa löytyy esim puhaltimeen vielä vähäsen mutta ei jaksa vaan käynnistyä....

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 27.3.2013 14:07

Jos ei navat ole löysällään niin eiköhän sieltä ole laturi kyykännyt. Tietysti kannattaa myös tarkistaa laturin päästä, että siellä on kaikki piuhat kunnolla kiinni, eikä ole murtumia.
Jos piuhat kunnossa niin pistä kaapeleilla käyntiin ja mittaa latausjännite akun navoista. Pitäs olla siellä 14 voltin hujakoilla.
Mikäli ei ole niin latauksen säädinhän noista yleensä ensimmäisenä menee sieltä laturista, eikä maksa kun jotain kympin ja kahden välistä ja on helppo vaihtaa.

vesku63
-
Viestit: 17
Liittynyt: 8.7.2010 12:28

kyllä vaan

ViestiKirjoittaja vesku63 » 27.3.2013 14:30

tuohon hiilten ja jännittteensäätäjäpaketin vaihtoon jo valmistauduin. Merkkivalo kun syttyy ajossa nin siihenhän se viittaa... Katsellaan miten käy. Onneksi Fixus ja AD on molemmat pyöräilymatkan päässä =D

Pitäsikin ostaa muuten mittari vastaisuuden varalle.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 27.3.2013 14:44

Yleismittari on ihan hyödyllinen kapistus olla olemassa.
Tosin kannattaa ostaa sellainen malli, josta virta katkeaa automaattisesti... Nimittäin likipitäen aina, kun sen kaivaa esille, niin siihen saa vaihtaa patterit, kun sitä saa***an vekotinta ei koskaan muista sammuttaa... :D Tähän tietysti vaikuttaa mittarin sijaan eniten käyttäjän ominaisuudet... Tai ehkä juuri ne käyttäjältä puuttuvat ominaisuudet...

vesku63
-
Viestit: 17
Liittynyt: 8.7.2010 12:28

akku

ViestiKirjoittaja vesku63 » 27.3.2013 16:50

No niin, tämmöstä se on kun tumpelot säätää... Akkuhan se on finaalissa. Ähräsin laturin piuhat ja kannen irti ja ennen kuin kiskoin hiilet ulos, tajusin vilkaista akkua. Mustaahan siitä ikkunasta näkyi.

Kannattais varmaan vaihtaa ne hiilet kuiteskin samalla kun se koppa on auki.

Onko se hiili-säätäjäpaketti kahdella vai useammalla ruuvilla kiinni?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 27.3.2013 17:06

Ainakin kakkiksessa ja Corradossa se on vaan kahdella ruuvilla kiinni.

vesku63
-
Viestit: 17
Liittynyt: 8.7.2010 12:28

höh

ViestiKirjoittaja vesku63 » 27.3.2013 21:19

Irrotin kaksi ruuvia mutta ei pakka irronnut. Pitääkö / uskaltaako käyttää väkivaltaa?

Edit: mitä yleismittariin tulee, tämän käyttäjän ominaisuuksiin kuuluu että en ymmärrä sähköistä ja vastuksista yhtikäs mittää =D

Kiitos vihjeistä.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 28.3.2013 4:09

Siis akun "ikkunasta" näkyy mustaa jos akku on tyhjä ja auto ei kyllä ajossa hyydy vaikka akku oliskin finaalissa, laturista se sähkö tulee ja akku on käynnistystä varten....
Eli lataa se akku täyteen ja varmistu laturin toiminnasta, siellä se varsinainen hyytymisen syy varmaankin on ;)

vesku63
-
Viestit: 17
Liittynyt: 8.7.2010 12:28

valeo

ViestiKirjoittaja vesku63 » 28.3.2013 20:24

No sehän onkin Valeon laturi kun oikein tarkkaan katsoo...

Mistäs tästä nyt pitäisi hiilet ja jännitteensäädin saada irti? Mutterit on irti mutta mikään ei liikahda:

https://dl.dropbox.com/u/5600920/valeo.jpg

vesku63
-
Viestit: 17
Liittynyt: 8.7.2010 12:28

akku se oli

ViestiKirjoittaja vesku63 » 29.3.2013 19:39

Do dii. Uus akku paikallaan ja lataa niin ku ei mitään. Eli akku oli niin huonona että ei ottanut enää latausta vastaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa