Polo -99 6N1 takajarrujen säätimen säätö?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

Polo -99 6N1 takajarrujen säätimen säätö?

ViestiKirjoittaja harald » 25.3.2013 17:32

Onko antaa vinkkejä kun takajarrut eivät ota tarpeeksi katsurin mielestä?

0,4kN ja 0,5kN näytti paprut. Takana kuskin pyörän edessä on takajarrujen säädin, onko siinä mitään säätöä jota voisi kiristää?

Kuva Kuva

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.3.2013 18:40

Mites seisontajarru? Jos sulla on rummut takana niin mikä niiden kunto on?

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 25.3.2013 21:18

Siellä tokassa kuvassa on seisontajarrukin, 0,9 ja 1,0 kN eli riittävän hyvät?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.3.2013 21:31

Katos vaan, niimpä olikin :)

Tota paineensäädintä ei ole tarkoitus säätää. Eri asia jos se on jossain remontissa jäänyt väärään asentoon.

Paras pistää takajarrut osiksi ja tarkastaa kunto jos ei ole muuten tietoa mitä niille on tehty.

Mutta onko tossa jo levyt vai vielä rummut?

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 25.3.2013 21:54

Rumpujahan siinä pelissä on. ELSA:ssa on kyllä jotain kuvaa siitä että se on säädettävissä, mutta sieltä ei oikein ilmene että mitä ruuvia pitää kääntää mihin suuntaan.

Kai se on otettava rampille ja katsottava jos saa selvää toiminnasta ihan itse.

Janski78
-
Viestit: 55
Liittynyt: 29.12.2012 9:24

ViestiKirjoittaja Janski78 » 26.3.2013 1:46

Eikös tuo jarrupaineensäädin käänny eteenpäin/taaksepäin kun painoa taka-akselille lisätään ja näin jarrupaine taka-akselille lisääntyy?
Eli painoa taka-akselille ja katsomaan kumpaan suuntaan säädin kääntyy ja siitä sitten kääntelemään.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.3.2013 2:43

Se on tehtaalla jo säädetty oikein. Jos tasapaino on pielessä niin vika on muualla.

Tuli mieleen että voisko toi olla vaan jumissa? Koita väännellä sitä vipua edestakaisin. Sen pitäisi liikkua ihan yhden käden otteella. Oikein tuoreessa jopa nipistysotteella.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 26.3.2013 9:27

Mikähän olisi sitten hyvä jarruvoima melko tyhjällä tankilla ja muuten kevyellä autolla? Harmi kun ei tullut pyydettyä mittausta missä itse olisi istunut takapenkillä.

Askelmittari
-
Viestit: 496
Liittynyt: 22.11.2009 21:42

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 26.3.2013 11:18

Rummut ja kengät tarkastuksen alle? Pieni homma. Kenkien säätökiilatkaan ei paljoa sontaa tarvitse väliin ettei se hengetön vieteri jaksa enää vetää niitä kenkiä lähemmän rumpua. (Jos on yhtään sama systeemi kuin ventossa.)

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 26.3.2013 11:35

Rahallisesti kannattaisi varmaan lähestyä tuota rumpua ensin, sillä nehän ovat kulutusosia joka tapauksessa ja vaikka säädin vähän jumittaisikin niin uusilla osilla luulisi saavan siitä huolimatta riittävästi tehoa takajarruihin.

Kiitos näistä neuvoista.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 26.3.2013 11:54

Ei siellä rumpujen sisällä hirveästi vikaa ole ,koska kässäri pitää noin hyvin.Tuo säädin on melko varmasti jumissa,josta nuo pienet arvot tulevat.
Omaan poloon joskus tuon vaihdoin juuri samaisen ongelman takia.
Muistaakseni motonetista ostin säätimen,pikkasen kenkku vaihtaa.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 26.3.2013 14:57

kannattaa ne kengät lähelle eka säätää, käsijarrulla jonkin verran pidempi liikevara kun sylinterillä, tietty huomaa siitäkin et kuinka korkeelle kahva nousee, jos aika korkeelle niin säätö voi auttaa

Bart Simson
-
Viestit: 112
Liittynyt: 16.7.2011 20:43

ViestiKirjoittaja Bart Simson » 26.3.2013 19:35

Olisko siellä jarru sylinterit pikkasen jumissa/likaiset kannattaa tarkistaa liikkuuko männät hyvin samalla näkee sitte missä kunnossa muut osat rummun sisällä on varmaan jarruista irronnutta pölyä, vaikuttaa myös jarrujen tehoon.

Janski78
-
Viestit: 55
Liittynyt: 29.12.2012 9:24

ViestiKirjoittaja Janski78 » 28.3.2013 23:53

Mites se Jormalainen sitten säädetään jos tehtaanasetus on mennyt perseelleen? Annetaan olla kun tehtaalla ovat oikein asentaneet. Kyllähän ongelmaan yleensä pysritään ratkaisu löytämään eikä odottamaan että ihme tapahtuu ja säädin toimii ihan itsestään.
Parissa kotterossa joutunut säädintä säätämään koska taka-akselille ei jarruteho ole riittänyt. Ei se jarruteho itsestään paremmaksi muutu.
Tuolla painon lisäyksellä taka-akselille näkee liikkuuko säädin vai ei.
Tietysti voi jäädä odottelemaan jos säädin itsestään korjaantuisi. Tätä viimeistä vaihtoehtoa kyllä kannattaa harkita pari kertaa...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.3.2013 0:32

Mites se Jormalainen sitten säädetään jos tehtaanasetus on mennyt perseelleen?
Korjataan syy mikä on saanut asetuksen pieleen. Mitä siinä ihmettelemistä? Ihan niinkuin muutkin viat. Numeerisina arvoina noi muistaakseni oli esimerkiksi mulla edessä 200 bar ja takana 100 bar paine. Ehjillä osilla tietysti.

Ehjä säädin toimii ihan itestään ja jos se havaitaan vialliseksi niin tiedät mitä silloin tehdään. Säädin myös pitää liikkua kun voimakkaasti jarrua painetaan, jos se on yhtään samantyypinen kuin kakkosgolfissa.

Jos sitä pitää säätää niin jossain muualla on vika ja se on oireen korjaamista eikä vian. Sama kun talvella kusis housuunsa niin vähän aika lämmittää tai ruostuneen pakoputken hitsaus.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 30.3.2013 18:21

Ai että vihaan rumpujarruja. Tuli oikein flashback 20 v takaa kun noitten mk1 escojen kanssa tuli pulailtua. No, nyt on uudet rummut, laakerit, kengät ja saatanasti jousia. Vaimon jalalla ei ainakaan saa takapyörät lukkoon märällä jäällä.

Tämä siitä huolimatta että takapaksissa on nyt noin 20 kg työkaluja, hallitunkki jne. Ja tankki on täynnä.

Ellei rullilla päästä hikisesti tuon 0,6 kN (?) yli takapäässä taitaa mennä säätimen tilaamiseksi. Onko muuten missään ohjearvoja jarrujen tehoille katsastuksessa?

Tilaisinko laakkoselta 200 € vai ebaystä 45 €?

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 30.3.2013 18:39

markoantero kirjoitti:Ei siellä rumpujen sisällä hirveästi vikaa ole ,koska kässäri pitää noin hyvin.Tuo säädin on melko varmasti jumissa,josta nuo pienet arvot tulevat.
Omaan poloon joskus tuon vaihdoin juuri samaisen ongelman takia.
Muistaakseni motonetista ostin säätimen,pikkasen kenkku vaihtaa.

Taidat olla oikeassa, sillä nyt uusilla osilla pitää kässäri edelleen mutta edelleenkään ei saada polkimella takapää lukkoon.

Millä tavalla tuo on kenkku vaihtaa? Irroitus vaatii varmaan tupakkia ja olutta, ja ilmaamisooperaatio on varmaan tavallista isompi?

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 30.3.2013 18:41

Ja kyllä ELSA-ohjelmassa on ihan ohjeet siihen miten tuo tasapainon säädin säädetään. Vaatii vain painemittarit sekä eteen että taakse (mitä minulla ei ole), eikä ELSA:sta oikein saa kuvaa siitä että mitä ruuvia käännetään mihinkin suuntaan. Tai no joo, kyllähän siellä mainitaan että jousta kiristämällä tulee enemmän tehoa taakse.

Pitää vielä kömpiä polosen alle katsomaan liikkuuko se säätimen vipu kädellä ja/tai kun poljinta painaa kunnolla.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 30.3.2013 19:02

Ahaa, nyt vasta alan (ehkä) ymmärtämään miten tuo säädin toimii. Säädin on yhteydessä taka-akseliin jousella. Säätimen alla oleva pelti-varressa oleva ruuvi työntää jonkin männän tjms. säätimeen jos taka-akseli on korkeammalla.

Toisin sanoen, pelti-varren läpi tuleva ruuvi pitää kiristää jos vain ensin näyttää siltä että koko varsi edes liikkuu.

Eiku rampit esiin ja polonen rampeille!

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 1.4.2013 15:05

Säädin liikkui poljinta painaessa. Säätimen vipu liikkui sorminkin.

Eli säätämään sitä kireämmälle; Ensin 17 mm kiintoavaimella lukkomutteri auki, ja 5 mm kuuskololla ruuvia sisäänpäin puoli kierrosta. Lukkomutteri takaisin kireäksi.

Nyt menee takapää lukkoon jäällä, etupyörien jälkeen.

Ilmeisesti tuo jousi kuoleentuu ajan myötä, ja minun on vaikea uskoa että edes valmistusvaiheessa päästään sellaisiin tarkkuuksiin etteikö tuota säädintä joutuisi joskus säätämään.

Kiitos neuvoista!


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa