1.9tdi bora ei lähde käyntiin (ratkaistu)
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 66
- Liittynyt: 17.2.2012 18:05
1.9tdi bora ei lähde käyntiin (ratkaistu)
Moro, aamulla rupesin käynnistelemään Boraa ja hehkutti normaalisti muttei lähde käyntiin. Sahasin varsin pitkään pariin kertaan eikä luvannut laisinkaan. Sitten tarkistin polttoaineen saannin, ennen suodatinta oleva letku irti ja virtoja päälle, ei tullut ainetta, koitin startata ja ei tullut sillonkaan. Onko mahdollista että joku rele rikki, 109? Lueskelin että tuo vika ilmaantuisi hehkuvalon temppuiluna?
Tätä ennen autossa siis ei ole ongelmia käynnistellä, eikä ole vauhdista sammunut eikä mitään kummallisuuksia muutenkaan.
Apuja kaivataan! Ei ole tiloja tutkia ja pitäs auto varmaan hinata talliin 60km päähän jos ei löydy (helppoa) vikaa.
Tätä ennen autossa siis ei ole ongelmia käynnistellä, eikä ole vauhdista sammunut eikä mitään kummallisuuksia muutenkaan.
Apuja kaivataan! Ei ole tiloja tutkia ja pitäs auto varmaan hinata talliin 60km päähän jos ei löydy (helppoa) vikaa.
Viimeksi muokannut Jhaapakoski, 25.3.2013 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 66
- Liittynyt: 17.2.2012 18:05
Eiköhän siellä ole polttoainelinjat tyhjiä jos tankki tyhjä.. startin virrat päälle pyöräyttää tankin pumppua alta sekunnin, sitä toistelee jonkin aikaa ja sitten vaan startti pohjassa niin pitkään että käynnistyy, tai akku loppuu.. Löpöä tarttee tietysti olla saatavissa tankissa.
Viimeksi muokannut jjj84, 25.3.2013 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä pumpparikoneessakin yleensä on siirtopumppu tankissa. Tandempumpussa on myös sisäänrakennettuna systeemi, joka ohjaa tulovirtauksessa olevan ilman paluuvirtaukseen.
Tankissa oleva pumppu ei kurahda päälle eikä hehkuvaöo syty 109-releen ollessa kaput.
Tandempumppuviat ovat kyllä tuottaneet käynnistysongelmia nimenomaan kaltevalla pinnalla pysäköinnin jälkeen.
Tankissa oleva pumppu ei kurahda päälle eikä hehkuvaöo syty 109-releen ollessa kaput.
Tandempumppuviat ovat kyllä tuottaneet käynnistysongelmia nimenomaan kaltevalla pinnalla pysäköinnin jälkeen.
-
- -
- Viestit: 66
- Liittynyt: 17.2.2012 18:05
Itselläni täysin samat oireet, syynä on ilmaa polttoaineletkuissa, starttaat niin pitkään että usko loppuu tai akku. Sitten akkuun uusi latinki ja uudestaan. Itsekin epäilin siirtopumppua, mutta ei sen kuulu käynnistyksessä kuin hörähtää alta sekunti, se ei järjestelmää ruoki vaan se tandem joka imee polttoaineen. Öljypainevalo syttyy, startti pysyy pohjassa siitä huolimatta...
Takapenkin kun nostat ja kytket virrat, pumppu hörähtää hetken.
Takapenkin kun nostat ja kytket virrat, pumppu hörähtää hetken.
-
- -
- Viestit: 66
- Liittynyt: 17.2.2012 18:05
Tuossa tuloletkusa Suodattimen jälkeen näkyy polttoainen tuloraja eikä se etene vaikka starttaa, koitin imeä paluuletkusta ja raja läheni syöttöpumppua mutta ei tarpeeksi. Kun lopetin imemisen siirtyi polttoaine takaisin suodattimeen.
Onko tuo normaalia? Ei tunnu ilma tulevan mihinkään syöttöpumpulta, paineilmalla ku pääsis imppaan se oiski siinä. :/
Onko tuo normaalia? Ei tunnu ilma tulevan mihinkään syöttöpumpulta, paineilmalla ku pääsis imppaan se oiski siinä. :/
Tämä ilmeisesti kuitenkin on perus jakajapumpullinen Bora, moottorikoodilla AGR tai ALH? Järjestelmän ilmaaminen on hyvin yksinkertainen homma:
1. Imet paluuletkusta pumpun täyteen. Vaihtoehtoisesti tulolinjaan siirtopumppu. Ilman ulos saanti pumpusta voi välillä olla työn ja tuskan takana. Jos sinulla on suuttimien paluuletkut huonossa kunnossa, eli vuotavat, ei ilmaus onnistu imemällä. Tarkista kunto ja vaihda tarvittaessa. Jos imet ilmaa, mutta diesel ei etene, tarkista myös suodattimen ja syöttöpumpun kaikki liitokset.
2. Syöttöpumpun täytyttyä laitat letkuliitokset kiinni sekä avaat suutinputket suuttimien päistä ja pyöräytät niitä muutaman kierroksen löysälle. (17mm kiintoavain)
3. Starttaat ja seuraat löysättyjä suutinputkien liitoksia. Lopetat starttaamisen kun havaitset jokaisen suuttimen kohdalla dieseliä. Tässä kestää yleensä pari-kolme sekuntia, jos syöttöpumppu on onnistuneesti täytetty dieselillä.
4. Kiristät suuttimet ja käynnistät auton.
Elä ihmeessä ilmaa täysin tyhjää järjestelmää pelkän startin voimin, kuten neuvottu. Se on täyttä tyhmyyttä. Yleensä loppuu vanha starttimoottori ennen uskoa. Yllämainituin konstein saat ilmat nopeammin pois, kuin startilla pyörittäen.
Jakajapumpullisissa ei ole tankissa siirtopumppua, vaan polttoaineen tankista imemisen hoitaa syöttöpumpun sisäinen siirtopumppu. On siis ehdottoman tärkeää, että letkuliitokset ovat kiinni ja vuotamattomat.
Myös 109 rele ei ole viallinen, koska hehkun merkkivalon toiminta on normaalia starttausta yritettäessä.
1. Imet paluuletkusta pumpun täyteen. Vaihtoehtoisesti tulolinjaan siirtopumppu. Ilman ulos saanti pumpusta voi välillä olla työn ja tuskan takana. Jos sinulla on suuttimien paluuletkut huonossa kunnossa, eli vuotavat, ei ilmaus onnistu imemällä. Tarkista kunto ja vaihda tarvittaessa. Jos imet ilmaa, mutta diesel ei etene, tarkista myös suodattimen ja syöttöpumpun kaikki liitokset.
2. Syöttöpumpun täytyttyä laitat letkuliitokset kiinni sekä avaat suutinputket suuttimien päistä ja pyöräytät niitä muutaman kierroksen löysälle. (17mm kiintoavain)
3. Starttaat ja seuraat löysättyjä suutinputkien liitoksia. Lopetat starttaamisen kun havaitset jokaisen suuttimen kohdalla dieseliä. Tässä kestää yleensä pari-kolme sekuntia, jos syöttöpumppu on onnistuneesti täytetty dieselillä.
4. Kiristät suuttimet ja käynnistät auton.
Elä ihmeessä ilmaa täysin tyhjää järjestelmää pelkän startin voimin, kuten neuvottu. Se on täyttä tyhmyyttä. Yleensä loppuu vanha starttimoottori ennen uskoa. Yllämainituin konstein saat ilmat nopeammin pois, kuin startilla pyörittäen.
Jakajapumpullisissa ei ole tankissa siirtopumppua, vaan polttoaineen tankista imemisen hoitaa syöttöpumpun sisäinen siirtopumppu. On siis ehdottoman tärkeää, että letkuliitokset ovat kiinni ja vuotamattomat.
Myös 109 rele ei ole viallinen, koska hehkun merkkivalon toiminta on normaalia starttausta yritettäessä.
-
- -
- Viestit: 66
- Liittynyt: 17.2.2012 18:05
-
- -
- Viestit: 66
- Liittynyt: 17.2.2012 18:05
-
- -
- Viestit: 66
- Liittynyt: 17.2.2012 18:05
Jep, mulla sama moottori ja osaltaan samanlaisia oireita, lukases jos tästä ois apua:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=178704
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=178704
-
- -
- Viestit: 66
- Liittynyt: 17.2.2012 18:05
Näin on, eli tuo onkin 81kw, sekin meni väärin.
Tässä on kuva samanlaisesta konehuoneesta kuin omani, vaihdoin nuo keltaisella ympyröidyt varsin hapettuneet letkut. Vieläkin jostain vuotaa kun alipaineella imee, en ehtinyt sen tarkemmin tutkia muuta kuin että pumpun lähistöltä kuuluu.
Tuolta vihreällä ympyröidystä liittimestä koitin imeä 100ml lääkeruiskulla mutten vielä saanut ainetta pumpulle asti. Jollakin vinkkejä mikä kohta tuolla valskaa? Nuo isot mustat letkut vaikutti ainakin tiiviiltä mitkä tulee suodattimelta.

Tässä on kuva samanlaisesta konehuoneesta kuin omani, vaihdoin nuo keltaisella ympyröidyt varsin hapettuneet letkut. Vieläkin jostain vuotaa kun alipaineella imee, en ehtinyt sen tarkemmin tutkia muuta kuin että pumpun lähistöltä kuuluu.
Tuolta vihreällä ympyröidystä liittimestä koitin imeä 100ml lääkeruiskulla mutten vielä saanut ainetta pumpulle asti. Jollakin vinkkejä mikä kohta tuolla valskaa? Nuo isot mustat letkut vaikutti ainakin tiiviiltä mitkä tulee suodattimelta.

-
- -
- Viestit: 66
- Liittynyt: 17.2.2012 18:05
-
- -
- Viestit: 66
- Liittynyt: 17.2.2012 18:05
Varoittelut tuli vähän myöhässä, auto toimii taas. Hinasin n. 50 metriä 3. päällä ja auto heräsi henkiin. Ihmeen helposti lähti hinaamalla ja toivotttavasti tuo ei nyt huonoa tykännyt, tuntuu käyvän ongelmitta.
Tosin kattelin varsin suodattimen tulolinjaa ja ilmaa tulee aika paljonkin läpi, onko tuo sitten normaalia? Vähän vaikuttais siltä että suodattimessa kiertää ilmaa, tuliskohan jopa samasta paikkaa mistä huomasin tuon aiemminkin vuotavan.
http://www.youtube.com/watch?v=_NWSz5nhV4g
Tosin kattelin varsin suodattimen tulolinjaa ja ilmaa tulee aika paljonkin läpi, onko tuo sitten normaalia? Vähän vaikuttais siltä että suodattimessa kiertää ilmaa, tuliskohan jopa samasta paikkaa mistä huomasin tuon aiemminkin vuotavan.
http://www.youtube.com/watch?v=_NWSz5nhV4g
-
- -
- Viestit: 66
- Liittynyt: 17.2.2012 18:05
Tässä selvitellyt tuommosta 74kw AVB pumppari 580 tkm ajettu kylmänä ei lähde käyntiin vikaa jo parin viikon päivät. Tuohon oli vaihdettu jo nokat ja suuttimien tiivisteet, koneen päässä oleva korkeapainepumppu sekä hehkuja. Ongelmat oli alkaneet pakkasilla, eli pitkiä startteja.
Johdon päästä lähti käyntiin jollain tavalla pienillä pakkasella. Kuumana ei mitään ongelmia lähteä tulille.
No ensin kokeilin tukkia paluu letkun ja sitten startata ja auto lähti tulille todella pitkällä startilla ja vähän kaasua polkemalla. Tukos pois ja ei yrittänytkään käyntiin vaikka tankin pumppu hörähteli
Seuraavaksi koitin kanisterista toisella siirtopumpulla (oli paljon isompi pumppu joka teki enemmän painetta), ja paluu oli auki. Lähti kun palmun alta. tankin pumppu siirsi ainetta, mutta epäilin kuitenkin että vika olisi paineeseen liittyvä ongelma.
No tilasin pumpun ja se vaihdettiin. Ei muutosta muuta kun startti oli saatu sahattua rikki, kun sitä oli rasitettu todella pitkillä starteilla koko syksyn ajan.
No uusi startti paikoilleen ja vianetsintä jatkui. Nyt irroitin välistä polttoainesuodattimen jos sieltä vetää ilmaa. Hinaamalla auto käyntiin ja antoi kävin pienellä koeajolla. Auto sai seisoa yön yli ja eiku kokeilemaan. Ei luvannutkaan.
No sitten koneen pumppua ennen laitettiin takaiskuventtiili polttoainelinjaan
Taas hinaamalla käyntiin ja yön yli seisotus. Pakkasta oli aamulla -8 astetta ja lähti 5 sekunnin käynnistyksellä käyntiin. Aikasemmin ei ollut mitään toivettakaan.
Tänään laitoin nyt oman suodattimen takaisin mukaan kiertoon ja siirsin takaiskun mahdollisimman lähelle moottorin korkepainepumppua. Tarina ei vielä kerro lähteekö huomennakin tulille yhtä hyvin vai paremmin.
Tarinan opetus kuitenkin on, että vaikka diesel autosi lähtisi tällä hetkellä hyvin käyntiin kannattaa polttoainelinjaan asentaa tuollainen takaiskuventtiili kaiken varalta. Säästyy ehkä todella monelta murheelta.
Ja tuon mallinen ventiili ei sitten lähde niistä omista letkuista irti muuten kuin leikkaamalla, eli kannattaa laittaa se sellaiseen väliin mistä voi letkua lyhentää jos joudut sen paikkaa muuttamaan.
Ei se kone tiedä sitä pyöriikö se startilla vai hinaamalla, eli virrat päälle ja lyhyt kokeilu. Hinaamalla lähti ainakin tuo melkein heti käyntiin 5-20 metriä hinaus kakkosella ja auto käynnissä eli saa vissiin vähän enemmän kierroksia niin ilma poistuu paremmin järjestelmästä. Toki jos siellä ei ole polttoainetta ollenkaan niin eihän se hinaamallakaan lähde käyntiin se on varma. Vikaa etsiessä kun on ensin saatu käyntiin kerran niin tuo ainakin lähti sen jälkeen sitteen startillakin käyntiin.
Johdon päästä lähti käyntiin jollain tavalla pienillä pakkasella. Kuumana ei mitään ongelmia lähteä tulille.
No ensin kokeilin tukkia paluu letkun ja sitten startata ja auto lähti tulille todella pitkällä startilla ja vähän kaasua polkemalla. Tukos pois ja ei yrittänytkään käyntiin vaikka tankin pumppu hörähteli
Seuraavaksi koitin kanisterista toisella siirtopumpulla (oli paljon isompi pumppu joka teki enemmän painetta), ja paluu oli auki. Lähti kun palmun alta. tankin pumppu siirsi ainetta, mutta epäilin kuitenkin että vika olisi paineeseen liittyvä ongelma.
No tilasin pumpun ja se vaihdettiin. Ei muutosta muuta kun startti oli saatu sahattua rikki, kun sitä oli rasitettu todella pitkillä starteilla koko syksyn ajan.
No uusi startti paikoilleen ja vianetsintä jatkui. Nyt irroitin välistä polttoainesuodattimen jos sieltä vetää ilmaa. Hinaamalla auto käyntiin ja antoi kävin pienellä koeajolla. Auto sai seisoa yön yli ja eiku kokeilemaan. Ei luvannutkaan.
No sitten koneen pumppua ennen laitettiin takaiskuventtiili polttoainelinjaan

Taas hinaamalla käyntiin ja yön yli seisotus. Pakkasta oli aamulla -8 astetta ja lähti 5 sekunnin käynnistyksellä käyntiin. Aikasemmin ei ollut mitään toivettakaan.
Tänään laitoin nyt oman suodattimen takaisin mukaan kiertoon ja siirsin takaiskun mahdollisimman lähelle moottorin korkepainepumppua. Tarina ei vielä kerro lähteekö huomennakin tulille yhtä hyvin vai paremmin.
Tarinan opetus kuitenkin on, että vaikka diesel autosi lähtisi tällä hetkellä hyvin käyntiin kannattaa polttoainelinjaan asentaa tuollainen takaiskuventtiili kaiken varalta. Säästyy ehkä todella monelta murheelta.
Ja tuon mallinen ventiili ei sitten lähde niistä omista letkuista irti muuten kuin leikkaamalla, eli kannattaa laittaa se sellaiseen väliin mistä voi letkua lyhentää jos joudut sen paikkaa muuttamaan.
Ei se kone tiedä sitä pyöriikö se startilla vai hinaamalla, eli virrat päälle ja lyhyt kokeilu. Hinaamalla lähti ainakin tuo melkein heti käyntiin 5-20 metriä hinaus kakkosella ja auto käynnissä eli saa vissiin vähän enemmän kierroksia niin ilma poistuu paremmin järjestelmästä. Toki jos siellä ei ole polttoainetta ollenkaan niin eihän se hinaamallakaan lähde käyntiin se on varma. Vikaa etsiessä kun on ensin saatu käyntiin kerran niin tuo ainakin lähti sen jälkeen sitteen startillakin käyntiin.
En tiiä liittyykö tähän aiheeseen miten liki mutta mulla tuo 66kw agr bora lähtee roikasta ja ilman roikkaa aina käyntiin.
Mutta kun webastolla haluan ton lämpimäs ennen ekaa starttia niin sillon sahuuttaa kohtuu kauan.
Miksi?
En oo vuotoja ainakaan löytäny mistään.
Akku ei oo enään hirveen hyvä, esim jos vartin webasto pyörii niin starttaa jo paljon laiskemmin. Joutuuko siksi myös sahaamaan kauemmin että ecu saa jotain kierrolukuja? Näin oon joskus lukenu...
Mutta kun webastolla haluan ton lämpimäs ennen ekaa starttia niin sillon sahuuttaa kohtuu kauan.
Miksi?
En oo vuotoja ainakaan löytäny mistään.
Akku ei oo enään hirveen hyvä, esim jos vartin webasto pyörii niin starttaa jo paljon laiskemmin. Joutuuko siksi myös sahaamaan kauemmin että ecu saa jotain kierrolukuja? Näin oon joskus lukenu...
Mutta kun webastolla haluan ton lämpimäs ennen ekaa starttia niin sillon sahuuttaa kohtuu kauan.
Ecu luulee että moottori on oikeasti lämmin ja antaa vaan hyvin vähän polttoainetta. Tämä vähäinenkin polttoaine sitten pisaroituu kylmiin sylinterin reunoihin, eikä syty kunnolla ?
Koitas joku kerta lämmittää eka webastolla ja sitten nyppää moottorin lämpötila-anturin johto irti, pitäisi lähteä heti käyntiin.
Edit. ja lisäksi jos startti pyörittää konetta liian hitaasti -> ei polttoainetta.
Edit2. Sitten on vielä kikkakakkonen, eli tuosta linkistä pari-kolme postausta ylöspäin :
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=93 ... ht=#932034
Kiitos tästä.
Tarkotatko sitä lämpötila anturia mikä on moottorin takana?
Huomenissa vois hieman perehtyä tohon tarkemmin.
Akku kauppaan ei raskis vielä lähtee, niin ihan ekana aattelin testimielessä vaan antaa lisävirtaa laturilla tolle että ei pyörittäisi laiskasti.
Kumminkin aina kun webastoo tulee käytettyä niin myös autolla ajetaan enemmän ku kauppaan ja takasi.
Lataus puoli OK.
Tosin ohan tuossa jo kevyet 487tkm mittarissa että starttiki voi olla jo aika paskanen ja kulunu.
Edit: Pumpun ajoitukset on just eikä melkein :)
Tarkotatko sitä lämpötila anturia mikä on moottorin takana?
Huomenissa vois hieman perehtyä tohon tarkemmin.
Akku kauppaan ei raskis vielä lähtee, niin ihan ekana aattelin testimielessä vaan antaa lisävirtaa laturilla tolle että ei pyörittäisi laiskasti.
Kumminkin aina kun webastoo tulee käytettyä niin myös autolla ajetaan enemmän ku kauppaan ja takasi.
Lataus puoli OK.
Tosin ohan tuossa jo kevyet 487tkm mittarissa että starttiki voi olla jo aika paskanen ja kulunu.
Edit: Pumpun ajoitukset on just eikä melkein :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa