Aluvanteiden kunnostus, kannattaako?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

-jarkko-

Aluvanteiden kunnostus, kannattaako?

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 18.2.2013 16:30

Velipoika sortui ostamaan tuollaisen Audi A3 1.8T kulkineen ja sen mukana tuli kuvan mukaiset Melber 7,5*16 et35 5*100 vanteet misukan 205/55/16 kumeilla.

http://i7.photobucket.com/albums/y275/a ... b673d4.jpg

Kuten kuvasta näkee niin alkuperäiset maalit alkaa irtoilemaan eli puhallus ja maali tekis hyvää.
Vanteet on muuten suorat eikä kolhittu.

Mietin vain että kannataako muutaman kympin takia alkaa huhkimaan, ite yritin kaupitella viime keväänä hieman vastaavan näköisiä ja samankokoisia aluja samankokoisilla kumeilla mutta lähes ilman sai nekin myydä pois.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 14:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

arppaj
-

ViestiKirjoittaja arppaj » 18.2.2013 17:27

Halpaa on sielläpäin vanteiden maalaus. Täälläpäin (Oulussa) olisi maksanut vanteiden puhallus ja maalaus lähes saman verran kappaleelta.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 17.3.2013 16:34

Mitäs näiden kanssa kannattais tehdä? Olisko kiinnostusta esim puhallettuna ja pohjamaalattuna?
Pulverimaalaus onnistuu mutta värinä jokin muu kuin hopea, se on lähes harmaa pulverina.

Vai nakataanko roskiin?

Jultsu
-

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.3.2013 17:33

no sellainen budjettimallin ratkaisu olisi spreijata nuo vanteet PlastiDipillä. Tosin, sekin on vähän niin ja näin, suomessa kun tuo PlastiDip on aivan hulluissa hinnoissa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 17.3.2013 19:34

Tarkoitus olis päästä noista eroon pienellä vaivalla, ei ole tarvetta mutta meniskö ne kaupan paremmin tuollaisena vai puhallettuna ja esim just pohjamaalattuna.

Aivan hullujahan vanhoista vanteista pyydetään, nettivaraosaa kun selaa niin tuon kuntoisista vanteista pyydetään 300e ja sakkorenkaat päällä enemmänkin.

Daword
-

ViestiKirjoittaja Daword » 17.3.2013 20:06

No meillä on maalattu ihan vannemaaleilla/auton värikoodilla korin väriin (valkoisiksi) vanteet ei mitään uusimpia tai kalliita ole olleet kys. Vanteet vaan ihan perus vanteita. Niin raaskii itse maalatakkin.. Eihän pinta muutaman sentin päästä ole täydellinen mutta eipä ole kallistakaan ja voittaa kulahtaneet perus hopeiset.

Eli väriä valitteen ja ruiskulla/paukulla ylitte maalaus

Tai myyntiin vaan, kyllä tavara aina kaupan tekee

stat
-

ViestiKirjoittaja stat » 17.3.2013 21:33

Pitääkö vanteet hioa/puhaltaa ihan paljaaksi vai riittääkö kevyempi hionta?

Tarviiko jonkun oman pohjamaalinsa vai käykö pintamaalille sopiva pohja?

Äkkiähän noihin maaleihinkin 40-50e uppoaa, pohja+pinta+lakka..

jarskii-
-

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.3.2013 21:35

ei tarvi hioa paljaaksi ellei ole lähtenyt lohkeileen. ja silloin vaan silleen että saa ne lohkeilleet kohdat pois

Markku M.
-

ViestiKirjoittaja Markku M. » 18.3.2013 1:03

Joo, ei näitä vanteita myyntiin ole järkevää fiksata. Harvoin saa "normivanteista" sen enempää (tai ainakaan enempää kuin korjaukseen on rahaa mennyt) vaikka olisi kuinka vasta maalatut. Ellei sitten ole saanut jotain järkeviä vanteita ihan polkuhintaan kanttariosumien tms. vuoksi.

Itse olen aluvanteita maalaillut oikeastaan kahdenlaisella metodilla. Kummallakin on maalit kyllä kestänyt hienosti vanteissa kiinni.
Eli puhallettuun vanteeseen happoharso pohjalle, sen päälle hiontaväri. Maalarituttava kertoi, että tuo happoharso estää alumiinin hapettumista hiontavärin alla. En mä kyllä oikein jaksa uskoa, että se alumiiniseos siellä maalin alla kovinkaan rajusti hapettuu, joten...
Toiset vanteet fiksasin pelkästään vetämällä hiontavärin suoraan puhallettuun pintaan.
Sitten normaalisti hionnat + maalit niskaan. Hyvin kesti tälläkin metodilla. Ja vanteet oli mulla käytössä maalauksen jälkeen useamman vuoden.

Jos vanteissa on jälkiä, niin kaikki helposti irtoava maali/lakka esim. puukolla rapsutellen pois, karhennus karkeahkolla (esim P120) paperilla ja sitten ihan normi muovikitillä kittaus + hiontaväri + maali.
Tällä metodilla muutaman vanteen kanttari-ihottumatkin korjannut, ihan vaan paikkamaalaten vanteet. Ja hienosti on kestänyt.
Eli ei niitä vanteita kanttarijälkien vuoksi aina tarvitse puhaltaa ja hitsaten täyttää. Toki varmempi konsti, mutta hyvin ne kitilläkin fiksattuina kestää, kunhan muistaa kunnon pohjustuksen ennen kittausta. Eikä ajele kanttareihin itse sitten. ;)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 18.3.2013 11:27

Kilikalimaalausta on tullu harrastettua mutta nyt tosiaan pääsis vähemmällä kun nakkais sarjan tuonne puhallukseen jossa samalla maalaavat sekä ruiskulla että pulverilla, hopea on todella tumma pulverina eli lähes harmaa mutta esim valkoinen olis ok eikä hintaakaan tulis juurikaan kilikalipakettia enempää.

Vanteiden alkuperäinen maali siis lohkeilee, vanteet on muuten suorat eikä kolhittu.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 14:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Markku M.
-

ViestiKirjoittaja Markku M. » 18.3.2013 14:06

Saatat joutua myymään tuolla hintaa vanteitasi _pitkään_. 500 eurolla saa jo alkuperäisellä maalipinnalla olevia hyväkuntoisia (lue: uudenveroisia) 17-18-tuumaisia alkuperäisvanteita.
Ja niin hauskalta kuin se kuulostaakin, niin käytettyjen vanteiden hinnassa UUDET renkaat nostaa hintaa ehkä puolella siitä mitä se rengassarja kaupassa maksaa...
Itse myin talvella suht järkevässä kunnossa olevat 16" VW:n orkkisalut 200 eurolla. Renkaat oli tosin huonot (Michelinit, joissa pintaa ehkä 3mm).
Eli kiteytettynä: Ei käytetyistä "tavallisista" vanteista kukaan mitään halua maksaa. Vaikka olisi kuinka uudet kumit. Ja perusvanteiden maalaaminen myyntitarkoitukseen on vähän niinkuin hukkaan heitettyä vaivaa. Just sen maalin verran saattaa hintaa nostaa...

Edit: eihän tuossa tosiaan ollut vanteittesi kokoa mainittu. 17" pyöristä saattaa tuon 500 euroa saada kumeineen.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 18.3.2013 20:57

16" melberit nuo on ja näyttää samanlaiset olevan netissä myynnissä 600e.

Noissa uusissa vanteissa maali/lakkapinnat vaan on niin surkeita että jo kesän jälkeen pinnat on ns hiekkapuhallettu.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 19.3.2013 9:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

jarskii-
-

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.3.2013 20:59

siis tarkoitakko että tehtaan maalaamissa on surkeat maalipinnat? olen ehkä vähän eri mieltä asiasta

Markku M.
-

ViestiKirjoittaja Markku M. » 18.3.2013 23:53

Joo, kyllä se alkuperäinen pulverimaalattu pinta on tosi surkea. (sarkastinen hymiö tähän)

Ja ei se hullu ole joka pyytää jne... Itse en kyllä kuuttasataa maksaisi käytetyistä 16" tinavanteista, vaikka olisi ihan uudet kumit päällä.

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”