Aluvanteiden kunnostus, kannattaako?
Valvoja: ffp jäsenet
Aluvanteiden kunnostus, kannattaako?
Velipoika sortui ostamaan tuollaisen Audi A3 1.8T kulkineen ja sen mukana tuli kuvan mukaiset Melber 7,5*16 et35 5*100 vanteet misukan 205/55/16 kumeilla.
http://i7.photobucket.com/albums/y275/a ... b673d4.jpg
Kuten kuvasta näkee niin alkuperäiset maalit alkaa irtoilemaan eli puhallus ja maali tekis hyvää.
Vanteet on muuten suorat eikä kolhittu.
Mietin vain että kannataako muutaman kympin takia alkaa huhkimaan, ite yritin kaupitella viime keväänä hieman vastaavan näköisiä ja samankokoisia aluja samankokoisilla kumeilla mutta lähes ilman sai nekin myydä pois.
http://i7.photobucket.com/albums/y275/a ... b673d4.jpg
Kuten kuvasta näkee niin alkuperäiset maalit alkaa irtoilemaan eli puhallus ja maali tekis hyvää.
Vanteet on muuten suorat eikä kolhittu.
Mietin vain että kannataako muutaman kympin takia alkaa huhkimaan, ite yritin kaupitella viime keväänä hieman vastaavan näköisiä ja samankokoisia aluja samankokoisilla kumeilla mutta lähes ilman sai nekin myydä pois.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 14:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tarkoitus olis päästä noista eroon pienellä vaivalla, ei ole tarvetta mutta meniskö ne kaupan paremmin tuollaisena vai puhallettuna ja esim just pohjamaalattuna.
Aivan hullujahan vanhoista vanteista pyydetään, nettivaraosaa kun selaa niin tuon kuntoisista vanteista pyydetään 300e ja sakkorenkaat päällä enemmänkin.
Aivan hullujahan vanhoista vanteista pyydetään, nettivaraosaa kun selaa niin tuon kuntoisista vanteista pyydetään 300e ja sakkorenkaat päällä enemmänkin.
No meillä on maalattu ihan vannemaaleilla/auton värikoodilla korin väriin (valkoisiksi) vanteet ei mitään uusimpia tai kalliita ole olleet kys. Vanteet vaan ihan perus vanteita. Niin raaskii itse maalatakkin.. Eihän pinta muutaman sentin päästä ole täydellinen mutta eipä ole kallistakaan ja voittaa kulahtaneet perus hopeiset.
Eli väriä valitteen ja ruiskulla/paukulla ylitte maalaus
Tai myyntiin vaan, kyllä tavara aina kaupan tekee
Eli väriä valitteen ja ruiskulla/paukulla ylitte maalaus
Tai myyntiin vaan, kyllä tavara aina kaupan tekee
Joo, ei näitä vanteita myyntiin ole järkevää fiksata. Harvoin saa "normivanteista" sen enempää (tai ainakaan enempää kuin korjaukseen on rahaa mennyt) vaikka olisi kuinka vasta maalatut. Ellei sitten ole saanut jotain järkeviä vanteita ihan polkuhintaan kanttariosumien tms. vuoksi.
Itse olen aluvanteita maalaillut oikeastaan kahdenlaisella metodilla. Kummallakin on maalit kyllä kestänyt hienosti vanteissa kiinni.
Eli puhallettuun vanteeseen happoharso pohjalle, sen päälle hiontaväri. Maalarituttava kertoi, että tuo happoharso estää alumiinin hapettumista hiontavärin alla. En mä kyllä oikein jaksa uskoa, että se alumiiniseos siellä maalin alla kovinkaan rajusti hapettuu, joten...
Toiset vanteet fiksasin pelkästään vetämällä hiontavärin suoraan puhallettuun pintaan.
Sitten normaalisti hionnat + maalit niskaan. Hyvin kesti tälläkin metodilla. Ja vanteet oli mulla käytössä maalauksen jälkeen useamman vuoden.
Jos vanteissa on jälkiä, niin kaikki helposti irtoava maali/lakka esim. puukolla rapsutellen pois, karhennus karkeahkolla (esim P120) paperilla ja sitten ihan normi muovikitillä kittaus + hiontaväri + maali.
Tällä metodilla muutaman vanteen kanttari-ihottumatkin korjannut, ihan vaan paikkamaalaten vanteet. Ja hienosti on kestänyt.
Eli ei niitä vanteita kanttarijälkien vuoksi aina tarvitse puhaltaa ja hitsaten täyttää. Toki varmempi konsti, mutta hyvin ne kitilläkin fiksattuina kestää, kunhan muistaa kunnon pohjustuksen ennen kittausta. Eikä ajele kanttareihin itse sitten. ;)
Itse olen aluvanteita maalaillut oikeastaan kahdenlaisella metodilla. Kummallakin on maalit kyllä kestänyt hienosti vanteissa kiinni.
Eli puhallettuun vanteeseen happoharso pohjalle, sen päälle hiontaväri. Maalarituttava kertoi, että tuo happoharso estää alumiinin hapettumista hiontavärin alla. En mä kyllä oikein jaksa uskoa, että se alumiiniseos siellä maalin alla kovinkaan rajusti hapettuu, joten...
Toiset vanteet fiksasin pelkästään vetämällä hiontavärin suoraan puhallettuun pintaan.
Sitten normaalisti hionnat + maalit niskaan. Hyvin kesti tälläkin metodilla. Ja vanteet oli mulla käytössä maalauksen jälkeen useamman vuoden.
Jos vanteissa on jälkiä, niin kaikki helposti irtoava maali/lakka esim. puukolla rapsutellen pois, karhennus karkeahkolla (esim P120) paperilla ja sitten ihan normi muovikitillä kittaus + hiontaväri + maali.
Tällä metodilla muutaman vanteen kanttari-ihottumatkin korjannut, ihan vaan paikkamaalaten vanteet. Ja hienosti on kestänyt.
Eli ei niitä vanteita kanttarijälkien vuoksi aina tarvitse puhaltaa ja hitsaten täyttää. Toki varmempi konsti, mutta hyvin ne kitilläkin fiksattuina kestää, kunhan muistaa kunnon pohjustuksen ennen kittausta. Eikä ajele kanttareihin itse sitten. ;)
Kilikalimaalausta on tullu harrastettua mutta nyt tosiaan pääsis vähemmällä kun nakkais sarjan tuonne puhallukseen jossa samalla maalaavat sekä ruiskulla että pulverilla, hopea on todella tumma pulverina eli lähes harmaa mutta esim valkoinen olis ok eikä hintaakaan tulis juurikaan kilikalipakettia enempää.
Vanteiden alkuperäinen maali siis lohkeilee, vanteet on muuten suorat eikä kolhittu.
Vanteiden alkuperäinen maali siis lohkeilee, vanteet on muuten suorat eikä kolhittu.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 14:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saatat joutua myymään tuolla hintaa vanteitasi _pitkään_. 500 eurolla saa jo alkuperäisellä maalipinnalla olevia hyväkuntoisia (lue: uudenveroisia) 17-18-tuumaisia alkuperäisvanteita.
Ja niin hauskalta kuin se kuulostaakin, niin käytettyjen vanteiden hinnassa UUDET renkaat nostaa hintaa ehkä puolella siitä mitä se rengassarja kaupassa maksaa...
Itse myin talvella suht järkevässä kunnossa olevat 16" VW:n orkkisalut 200 eurolla. Renkaat oli tosin huonot (Michelinit, joissa pintaa ehkä 3mm).
Eli kiteytettynä: Ei käytetyistä "tavallisista" vanteista kukaan mitään halua maksaa. Vaikka olisi kuinka uudet kumit. Ja perusvanteiden maalaaminen myyntitarkoitukseen on vähän niinkuin hukkaan heitettyä vaivaa. Just sen maalin verran saattaa hintaa nostaa...
Edit: eihän tuossa tosiaan ollut vanteittesi kokoa mainittu. 17" pyöristä saattaa tuon 500 euroa saada kumeineen.
Ja niin hauskalta kuin se kuulostaakin, niin käytettyjen vanteiden hinnassa UUDET renkaat nostaa hintaa ehkä puolella siitä mitä se rengassarja kaupassa maksaa...
Itse myin talvella suht järkevässä kunnossa olevat 16" VW:n orkkisalut 200 eurolla. Renkaat oli tosin huonot (Michelinit, joissa pintaa ehkä 3mm).
Eli kiteytettynä: Ei käytetyistä "tavallisista" vanteista kukaan mitään halua maksaa. Vaikka olisi kuinka uudet kumit. Ja perusvanteiden maalaaminen myyntitarkoitukseen on vähän niinkuin hukkaan heitettyä vaivaa. Just sen maalin verran saattaa hintaa nostaa...
Edit: eihän tuossa tosiaan ollut vanteittesi kokoa mainittu. 17" pyöristä saattaa tuon 500 euroa saada kumeineen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa