Golf mk3 pallonivelet&raidetangon päät

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

inppa
-
Viestit: 16
Liittynyt: 2.3.2013 9:27

Golf mk3 pallonivelet&raidetangon päät

ViestiKirjoittaja inppa » 10.3.2013 12:45

Eli ei tullut leimaa otsikon mukaisten vikojen takia. Nyt tarviin jeesii teiltä, eli mitä kannattaa ottaa huomioon ulompia palloniveliä ja raidetangon päitä vaihtaessa? työkaluja? mitä pitää muistaa? vinkkejä ja kikkoja?

Kiitoksia :)

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 10.3.2013 16:34

Muista pyörien suuntaus osien vaihtotyön jälkeen.

inppa
-
Viestit: 16
Liittynyt: 2.3.2013 9:27

yea

ViestiKirjoittaja inppa » 10.3.2013 17:08

pystyykö sitä tekee kotikonstein?

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 10.3.2013 17:54

pystyykö sitä tekee kotikonstein?

Jos löytyy suuntauslaitteet, kyllä, muussa tapauksessa "metrilleen" kohdalleen ja nelipyöräsuuntauseen.

inppa
-
Viestit: 16
Liittynyt: 2.3.2013 9:27

ViestiKirjoittaja inppa » 10.3.2013 18:28

mitäs haittoja on jossei mee ollenkaa nelipyöräsuuntausta tekemään?

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 10.3.2013 18:31

todennäköisesti renkaat kuluvat epätasaisesti ja ajettavuus huono, eli ohjaus puoltaa, vetelee ymsyms

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.3.2013 19:20

Kannattaa vaihtaa kaikki tukivarsien kuluvat osat kerralla kun pääsee yhden suuntauksen hinnalla ja taas pääsee 200 tkm.

inppa
-
Viestit: 16
Liittynyt: 2.3.2013 9:27

ViestiKirjoittaja inppa » 10.3.2013 19:23

vaihtaisin toki jos puolustusvoimat maksaisi enemmän päivärahaa :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.3.2013 19:27

Suuntaus maksaa enemmän kun ne osat.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 10.3.2013 19:49

mitä kannattaa ottaa huomioon ulompia palloniveliä ja raidetangon päitä vaihtaessa? työkaluja? mitä pitää muistaa? vinkkejä ja kikkoja?

Raidetangon pään vaihto

1. Puhdista raidetangon kierteen näkyvä osa huolellisesti teräsharjalla.
2. Lämmitä raidetangon pään lukitusmutteria (jonka kierre edellä putsattiin) ja väännä mutteri auki. Pidä raidetanko paikoillaan ettei se pyöri mutterin mukana.
3. Laita merkki, teippi tms. raidetankoon ja mittaa raidetangon pään etäisyys merkistä.
4. Irroita raidetangon pään mutteri ja raidetangon pää olkavarresta siihen tarkoitetulla työkalulla. Jotkut hoitavat homman kahdella vasaralla, tuolla ei tarvitse hakata mitään.
5. Ruuvaa vanha raidetangon pää irti raidetangosta.
6. Vertaa uutta raidetangon päätä vanhaan osaan. Jos osat ovat samanlaiset, ruuvaa uusi osa raidetankoon. Mittaa etäisyys merkkiin ja säädä tarvittaessa.
7. Asenna raidetangon pää olkavarteen, kiristä lukitusmutterit (rtpää olkavarteen 35 Nm, raidetanko 50 Nm).

Pallonivelen vaihto

1. Irroita pallonivelen lukituspultti olkavarresta ja kiinnityspultit tukivarresta. Poista kallistuksenvakaajan yhdystangon mutteri aluslevyineen ja heloineen.
2. Kampea pallonivel pois olkavarresta väntöraudalla tms. ja vedä pois tukivarresta.
3. Asenna uusi osa ja kokoa käänteisessä järjestyksessä.
Kiristysmomentit: pallonivel olkakappaleeseen 50 Nm, pallonivel tukivarteen 35 Nm, kallistuksenvakaajan yhdystanko 25 Nm.

Ja muistetaan käyttää suojalaseja, alustapukkeja, järkeä ja ollaan muutenkin varovaisia. :)
Viimeksi muokannut jii_bee, 11.3.2013 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

VilleVee
-
Viestit: 104
Liittynyt: 12.11.2012 19:56

ViestiKirjoittaja VilleVee » 10.3.2013 19:54

Hätäratkasuna säädä rullamitalla, mittaat renkaan etu- ja takapuolelta kun auto on maassa omin voimin, sitten säädät raidetangosta pyörittämällä renkaat mahdollisimman suoraan (ohje arvo vissiin jotain 1mm luokkaa aurauksella?) Ennen säätöä katso että ratti on suorassa. Voit joutua laskemaan auton useasti ennen hyvää lopputulosta. Itse sain säädettyä rullamitalla 2,5mm auraukselle.
Huom. Tämä vain hätäratkaisuna, käy sitten suuntaamassa kun on rahhooja.

inppa
-
Viestit: 16
Liittynyt: 2.3.2013 9:27

ViestiKirjoittaja inppa » 11.3.2013 9:12

kiitos jii_bee! eiköhän näillä saada jotain aikaseksi!

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 11.3.2013 10:30

Tuo jii_bee:n tarjoama työkalu toimii tai sitten särkyy, kuten itselläni kävi ja särkyi vielä ensimmäisellä käyttökerralla...
Haarukka mallia joutuu kyllä lyömään mutta tuollainen on palvellut jo yli kaksikymmentä vuotta.

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 11.3.2013 14:11

Klonksvaagenin työkalu ehdotukselle piste täältäkin. Tosin enään pakettiauton pallon vaihdossa ei kestänyt... :)

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 11.3.2013 14:56

Vasaralla pärjää, jos ei halua ostella työkaluja. Jos tarve kasata samalla päällä, niin jättää mutterin jengalle, niin ei mene jengat hutilyönnin sattuessa.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 11.3.2013 20:50

Tuo jii_bee:n tarjoama työkalu toimii tai sitten särkyy, kuten itselläni kävi ja särkyi vielä ensimmäisellä käyttökerralla...

Täällä taas tarjoillun mallinen Biltema on irroittanut nivelet Kuplasta Caravelleen jo reilut kymmenen vuotta. Olen varmaan käyttänyt sitä väärin..? :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.3.2013 22:18

Mullakin tuo on toiminut jo jotain kymmenisen kertaa. Sitä ei pidäkään yrittää väkisin pultista vääntää vaan pitää vähän kopauttaa vasaralla niveltä poispäin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa