Golf mk3 pallonivelet&raidetangon päät
Valvoja: ffp jäsenet
Golf mk3 pallonivelet&raidetangon päät
Eli ei tullut leimaa otsikon mukaisten vikojen takia. Nyt tarviin jeesii teiltä, eli mitä kannattaa ottaa huomioon ulompia palloniveliä ja raidetangon päitä vaihtaessa? työkaluja? mitä pitää muistaa? vinkkejä ja kikkoja?
Kiitoksia :)
Kiitoksia :)
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
mitä kannattaa ottaa huomioon ulompia palloniveliä ja raidetangon päitä vaihtaessa? työkaluja? mitä pitää muistaa? vinkkejä ja kikkoja?
Raidetangon pään vaihto
1. Puhdista raidetangon kierteen näkyvä osa huolellisesti teräsharjalla.
2. Lämmitä raidetangon pään lukitusmutteria (jonka kierre edellä putsattiin) ja väännä mutteri auki. Pidä raidetanko paikoillaan ettei se pyöri mutterin mukana.
3. Laita merkki, teippi tms. raidetankoon ja mittaa raidetangon pään etäisyys merkistä.
4. Irroita raidetangon pään mutteri ja raidetangon pää olkavarresta siihen tarkoitetulla työkalulla. Jotkut hoitavat homman kahdella vasaralla, tuolla ei tarvitse hakata mitään.
5. Ruuvaa vanha raidetangon pää irti raidetangosta.
6. Vertaa uutta raidetangon päätä vanhaan osaan. Jos osat ovat samanlaiset, ruuvaa uusi osa raidetankoon. Mittaa etäisyys merkkiin ja säädä tarvittaessa.
7. Asenna raidetangon pää olkavarteen, kiristä lukitusmutterit (rtpää olkavarteen 35 Nm, raidetanko 50 Nm).
Pallonivelen vaihto
1. Irroita pallonivelen lukituspultti olkavarresta ja kiinnityspultit tukivarresta. Poista kallistuksenvakaajan yhdystangon mutteri aluslevyineen ja heloineen.
2. Kampea pallonivel pois olkavarresta väntöraudalla tms. ja vedä pois tukivarresta.
3. Asenna uusi osa ja kokoa käänteisessä järjestyksessä.
Kiristysmomentit: pallonivel olkakappaleeseen 50 Nm, pallonivel tukivarteen 35 Nm, kallistuksenvakaajan yhdystanko 25 Nm.
Ja muistetaan käyttää suojalaseja, alustapukkeja, järkeä ja ollaan muutenkin varovaisia. :)
Viimeksi muokannut jii_bee, 11.3.2013 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hätäratkasuna säädä rullamitalla, mittaat renkaan etu- ja takapuolelta kun auto on maassa omin voimin, sitten säädät raidetangosta pyörittämällä renkaat mahdollisimman suoraan (ohje arvo vissiin jotain 1mm luokkaa aurauksella?) Ennen säätöä katso että ratti on suorassa. Voit joutua laskemaan auton useasti ennen hyvää lopputulosta. Itse sain säädettyä rullamitalla 2,5mm auraukselle.
Huom. Tämä vain hätäratkaisuna, käy sitten suuntaamassa kun on rahhooja.
Huom. Tämä vain hätäratkaisuna, käy sitten suuntaamassa kun on rahhooja.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Tuo jii_bee:n tarjoama työkalu toimii tai sitten särkyy, kuten itselläni kävi ja särkyi vielä ensimmäisellä käyttökerralla...
Haarukka mallia joutuu kyllä lyömään mutta tuollainen on palvellut jo yli kaksikymmentä vuotta.
Haarukka mallia joutuu kyllä lyömään mutta tuollainen on palvellut jo yli kaksikymmentä vuotta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 13 vierailijaa