Sopiiko Ventoon 16" alut?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jermujoo
-
Viestit: 12
Liittynyt: 17.5.2009 22:55

Sopiiko Ventoon 16" alut?

ViestiKirjoittaja jermujoo » 5.3.2013 22:42

Oon järkeillyt tässä sitä että mahtuuko Venton alle pyörimään 16"alut renkailla 195/50/16? Lisäksi oon suunnitellut että olisin madaltanut autoa jonkin verran säädettävällä alustasarjalla joten miten sitten mahtuu noi renkaat pyörimään?? Onko kellään kokemuksia?

Vai pitääkö tyytyä ostamaan ainoastaan 15" aluvanne sarjan?

edut
-
Viestit: 34
Liittynyt: 26.12.2012 22:47

ViestiKirjoittaja edut » 5.3.2013 22:55

Se mitä ventoa tunnen vaikka en omista niin väittäisin että menee hyvin 16" vanteet vaikka 205/45 renkailla tai 195/45 renkailla mitkä on noin 1cm halkaisialtaan matalemmat. On kaverin ventossa ollu 17" ja 18" suunnitteli mutta se jäi siihen suunnitteluun.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 5.3.2013 23:18

Osta suoraan 17" niin ei näytä heti pieniltä
205/40 rengastuksella kyllä mahtuu hyvin ja samoissa hinnoissahan melkein noi on kuin 16"

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 5.3.2013 23:50

kyllä se 16" on kooltaan just sopiva kolmoseen. 17" alkaa meneen liian isoksi jo

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 5.3.2013 23:54

Kysyjälle vastaus: Mahtuu. Olen kokeillut. Ei järkevän näköinen, mutta mahtuu pyörimään ja kääntymään, mikäli ei ole 80mm tai enemmän madallettu.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.3.2013 0:11

http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 4bb3c1.jpg

16x7.5" et 35 kumeina 195/45r16 eikä tuo ota kyllä mihinkään kiinni edes rattilinkussa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.3.2013 0:13

Ei nyt jermujoon sentään tarvi HUUTAMAAN ruveta. Sattuu vanhaa silmiin.

Ja mikä on alkuperäinen rengaskoko niin katsotaan paljonko koossa on eroa?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.3.2013 0:19

185/60r14 ja tuo 195/45r16 on aika vastaava koko

edit: 215/40r16 on millin suurempi alkuperäistä

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 6.3.2013 1:06

Ei noi 17" vielä kovin yli suurilta näytä.
http://m256.photobucket.com/albumview/a ... 1.jpg.html

jermujoo
-
Viestit: 12
Liittynyt: 17.5.2009 22:55

ViestiKirjoittaja jermujoo » 6.3.2013 2:05

En mä mitään huuda, tiedoksi vaan H.Jormalaiselle. =) Katsoin vaan netistä 16" vanteita ventoon ja huomasin että siellä oli mukavan näköiset vanteet ja yritin tehdä niistä kauppaa mut antaas nyt kuitenkin kattoa et ostanko vaiko en ? Vanteisiin pitää ostaa vielä keskiösovitteet että keskittyy hyvin. Vanteiden et oli muistaakseni 35. Pitäisi vissiin mennä??
Minkäs kokoinen keskireiän pitää olla minimissään että menee ventoon? Sovitteilla tietysti saadaan isommalla halkaisijalla olevat vanteet keskitettyä.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 6.3.2013 8:24

Keskireikä 57.1mm. Suuremmat sovitteella.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 6.3.2013 17:58

205/40/17 7,5" leveä vanne 35 et niin hieman liian ulos tulee ventossa, takana raapii kaaren reunaan jos ei kaarta taita tai leikkaa pois.

7" et 35 menee ja 7" et38 olis ihanne sopimaan.

Tästä on montaa mielipidettä mutta aika hirveä on tuollainen vento ajaa madallettuna ja 17" tai suuremmilla kumeilla, ja tehoja vie myös suuret kumit.

Ja kun etutolppia alat vaihtamaan niin pyöränsuuntaukseen pitää aina viedä kun etutolpan alapäästä irroittaa.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 6.3.2013 18:06

Konttori vaatii myös noi suuntaus paperit kun madallettu, toki vaatiihan 17" vanne myös muutos katsastuksen.

Mutta silti.. Jos hiukan enempi on budjektissa pelivaraa niin 17" vanteet on ihan komian kokoset ventoon.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 6.3.2013 18:43

Onpa nähty 18 tuumasiakin mutta aivan järkyttävän näköinen, 16 menee hyvin ja 17 oikeilla spekseillä ilman ongelmia

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 6.3.2013 19:33

Konttori vaatii myös noi suuntaus paperit kun madallettu

Eikä vaadi.

Askelmittari
-
Viestit: 496
Liittynyt: 22.11.2009 21:42

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 6.3.2013 20:59

Itse en joutunut ainakaan ventosta viemään suuntauspapereita. Alustan sopivuus todistuksen vain. Voihan nuo auraukset jokainen itsekkin tarkistaa ventossa ei paljon muuta säädetäkkään.

16x7,5 et35
205/45

Kuva

Suuremmalla madalluksella.

Kuva

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.3.2013 21:05

joskus kuullu että myös camberit vois säätää mut en tiiä oliko legendaa :)

mut riippuu konttorista vaatiiko mutta hyvä se on suuntauksessa siltikkin käyttää vaikka ei vaatiskaan. kuluupa renkaat tasaisesti ja on se mukavampi ajaa

Askelmittari
-
Viestit: 496
Liittynyt: 22.11.2009 21:42

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 6.3.2013 21:23

Aivan totta(ajatuskatko) Saa niitä sen mitä pultin rei'issä löysää ja sitä on kyllä paha mitata itse :) Eikä tarkoitus kieltää ole viemästä suunnattavaksi. Tuskin se ajo-ominaisuuksia paljon ainakaan huonontaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.3.2013 21:32

paitsi kun käytät tolppaa alhaalta irti niin on aika vaikea saada samaan asentoon ja kun muutat camberia niin muuttuu myös auraus. toki ei oo pakko käyttää mutta suosittelen.
omien havaintojen perusteella myös korkeutta muuttaessa muuttuu myös kulmat jonkun verran

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 7.3.2013 1:53

Passattiin madallus ja suuntautus myöhästyi niin etu renkaat meni aika nopeasti reunoiltaan piloille. täällä kysyttiin suuntaus paperia kun muutos katsastin, katsastuksen yhteydessä.. Kysykö huvikseen sitä en tiedä.. Mutta täytyy ne jokatapauksessa käydä suuntaamassa.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 7.3.2013 6:27

Kolmesti olen täällä kpo seudulla muutoskatsastanut alustan ja joka kerta ovat olleet suuntaustodistusta vailla

keskone
-
Viestit: 271
Liittynyt: 1.5.2005 17:54

ViestiKirjoittaja keskone » 7.3.2013 8:13

Tuolla http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php#laskuri on kätevä laskuri josta näkee paljonko renkaan koko muuttuu tuumakoon, leveyden ja profiilin vaihtuessa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 7.3.2013 10:07

Pyörien asentokulmista on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa, mikäli
auton tai madallusosien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä
edellyttää. Muulloin todistus pyöränkulmista edellytetään vain, mikäli
siihen on erityistä syytä. Pyöränkulmien ei muutetun auton kyseessä ollessa
tarvitse olla val-mistajan ohjearvojen mukaisia, ellei auton tai
madallusosien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä edellytä,
vaan todistuksesta voidaan varmistaa kulmien symmetrisyys auton eri
puolilla. Varsinkin uudehkojen autojen kyseessä ollen valmistajat usein
ilmoittavat eri arvoja jousista riippuen. Katsastajan harkinnassa on, ovatko
muutetun auton pyöränkulmat sellaiset, että niillä on oleellisen haitallinen
vaikutus auton hallittavuuteen. Asiakasta tulee kuitenkin informoida
pyöränkulmien tarkastuksen tarpeellisuudesta.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 7.3.2013 10:26

Tuollai se menee joo.. Ja minuakin informoitiin kun katsastus mieheltä kysyin ennen madallusta että mitä vaaditaan, niin mainitsi heti suuntaus todistuksen ja tuv lapun

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 7.3.2013 11:24

Ja TUV-lappujahan ei tarvita jos aito on tarpeeksi vanha.

Krizuu
-
Viestit: 216
Liittynyt: 27.7.2010 23:03

ViestiKirjoittaja Krizuu » 7.3.2013 15:13

Ei mulla ainakaan mitään suuntaustodistusta tarvittu, muutoskatsastin alustan niin se van mittas että on sen sallitun 8cm korkeudella, sitten mittas navan keskipultista kaaren reunaan mitan ja lisäsi rekisteriotteeseen, tietenkin tuv laput vaati nähdä.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 7.3.2013 22:16

ifa kirjoitti:
...Katsastajan harkinnassa on, ovatko
muutetun auton pyöränkulmat sellaiset, että niillä on oleellisen haitallinen
vaikutus auton hallittavuuteen....


Katsastus-inssi tulkitsee lakia ja kertoo kyllä oman näkemyksensä asioista, joskus jopa maalaisjärkeä ja omia aistejaan käyttäen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa