ADZ ja RE85

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

GaasGaasGarage
-
Viestit: 58
Liittynyt: 29.8.2011 19:36

ADZ ja RE85

ViestiKirjoittaja GaasGaasGarage » 6.3.2013 17:20

Mitäs muutoksia vaatii, että saan Golf 1.8 8v ADZ tehtyä ekoauton ja voisin tankata RE85 penssua.
Kiitosksia jo etukäteen vinkeistä.

kurvimies
-
Viestit: 119
Liittynyt: 27.11.2012 21:28

ADZ, ABS ja RE85

ViestiKirjoittaja kurvimies » 19.3.2013 23:31

ADZ ja ABS ovat hyvin lähellä toisiaan, erona ainakin moottorijarrutus. Tsekkailin muutamat ABS-saitit ja kokemukset näyttivät olevan samansuuntaisia kuin tällä foorumilla (eka linkki). Tästä rohkaistuneena olen ajellut lämpimällä kelillä ADZ-koneella matkaa E85:llä. Tietysti siinä autokin on jatkona... Huurut haisee hassulta ja perstuntumalta vaikuttaa kulkuun ihan mukavasti, lähinnä piiskatessa hoppaa ohitusvauhteihin.

Kulutuksesta sen verran että kaikki on mennyt mitä tankkiin olen pistänyt. Viikon seisotus ja korin asennon muutokset aiheuttivat(?) kerran pätkimistä mikä korjautui ajamalla tankillinen 98:lla. Liekö sakat irronneet. Tapahtui ainoastaan kerran ja sen jälkeen on ajeltu paljon. Kuten muutkin sanovat, talvinen kylmäkäynnistys on aika noloa sahailua, mutta kesäkeleillä toimii ihan muikeasti ja lähtee kylmänäkin toisella yrittämällä. Talvella voit ajaa 1/3 95E10 vs. 2/3 RE85 jolloin käynnistys on ainakin roikan nokasta vaivatonta.

Väitän kuulevani koneen käyvän tiukemmin E85:lla. Ikään kuin tenutettu palotapahtuma olisi hieman terävämpää napsetta bensaan verrattuna. Tämä ei siis ole mikään nokan napsutus vaan hyvin hienovarainen vivahde ulkona kuunnellessa, josta on kuviteltua ehkä puolet. Miltei kuin nitrodragsterin vieressä seisoisi, siis.

Legendan mukaan motronic taistelee ruiskun säätovaran äärirajoilla, jolloin väitetty +/-25% korjauskerroin suunnilleen riittää kompensoimaan kolmanneksen suuremman ruiskutustarpeen. Joten punarajaa en ajaisi näin ohuilla rajoilla, ehkä joku viisaampi tietää seoksien hifistelyistä enemmän? Oletan että matka-ajossa seokset ovat suunnilleen oikein koska kierrokset pysyvät maltillisina. Saa korjata jos kokee olevansa oikeassa.

Minäkin haluaisin tietää kannattaako bensapumppu- tai suutinviritys, jos tätä 25% korjauskerrointa haluaa kasvattaa? Onko seos kohdallaan eli osaako ruisku mitata oikean pa-määrän suuremmalla paineella, esim. lambda-arvosta? Ilmeisesti suutinkoon muutos on mittaussyistä jo vähän kinkkisempää? Oletan että suutin vaatisi muutoksia ruiskukarttaan ollakseen millään tasolla älykäs viritys.

Koska ADZ:t ovat näitä OBD-I-malleja "sähkökaasarilla" niin voi olla että tekoäly käsittää ainoastaan L-arvon eikä tiedä suuttimista mitään. Tai jos kaikki toimii kuten junan vessa, onko peräti helpointa vaihtaa suurempi suutin ja ruisku kompensoi seokset jo vakiopaineella (pumpulla)?

Kaiken kaikkiaan sanoisin että tällaisenaan ADZ toimii kun ei ole uusi auto kyseessä. Talvella ei ilmeisesti toimi oikein hyvin edes Flexfuel-autoilla pelkkä tenu. Sanomatta lienee selvää että ruiskukartta ei ole aivan messissä ainakaan kylmäkäynnistyksen vaatiman ylimääräisen polttoaineen osalta, mutta jos käyttöalueen seokset pysyvät lapasessa olen onnellinen ADZ-autoilija. Jos käyttöalueen seos pysyy täysin turvallisena vakiosuuttimella, voisi sellaisessa markan etanoliboksissa olla jotain järkeä kylmäkäynnistys"ongelman" ratkaisemiseksi. Tietysti olisi "ihan kiva" jos kulutus ei nouse +4L/100km
Että tällaista täällä.

E85 soveltuvuus, paljon ABS-juttua
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=156035

ABS vs ADZ
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=166237

(Aloittamasi ;) virinokkakeskustelu (ADZ)
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=156548


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa