golf 3 1.8 ABS jännä startti- ja käyntihäiriö
Valvoja: ffp jäsenet
golf 3 1.8 ABS jännä startti- ja käyntihäiriö
Pitää tästäkin tehdä oma projektitopicci aikanaan, mutta kyseessä siis vm '94 golf variant GT 1.8 abs, jossa pari erikoista jo pitkään pähkäiltyä ongelmaa;
Starttaus:
Välillä ei lähde käyntiin, kylmällä ja kostealla on jotain vaikutusta, mutta mitään loogista kaavaa ei ole ilmennyt. Syynä on ettei polttoainepumppu pyöri startissa. Olen tehnyt siihen "väliaikaisen" korjauksen, jossa pumpun releen ohjausta pakotetaan tupakansytyttimestä. Tällöin starttaa, ja hetken kun on ollut käynnissä, tuon virityksen voi irroittaa. (ecu herää täysin?)
Eli startissa silloin tällöin pumpun rele ei saa ohjausta. Sen kuuluisi pyöräyttää hetki pumppua, kun virrat laittaa päälle. Vian ollessa päällä ei tee sitäkään.
-Onko ecu rikki? vai halvaantuuko jostain muusta syystä, ymmärtääkseni tuon pumpun ohjaus tulee eculta. (ei ole ainakaan kytketty suoraan virtalukosta), eikä liity ajonestoon; --kyllä tuossa on tehtaan ajonesto, mallia siruton... Jos ajonesto olisi aktiivinen se olisi estänyt koko sytysvirran piirissä olevat laitteet (ecu, puola, mittaristo, pumppu ja startti)
Tyhjäkäynti:
800-1000 rpm täristää, niin, että ratti sumenee välillä silmissä. Lämpimänä pahemmin. Nokkien asentoa kertaalleen korjattiin, koska oli hampaan pielessä. Tärinä ehkä hieman helpotti. Imuvuotoja ei löytynyt suihkutellen linimenttejä alipaineletkujen ja imusarjan ympäristöön, käyntiin ei tullut minkäännäköistä heilahdusta. 2000-3000+ tuntuu vetävän ihan ok.
-Olisiko lambda ja/tai ecu rikki, kummastakaan ei tule mitään vikakoodia, ja molemmat löytyvät OBD:n kautta (mitä tuo vanha nyt näyttää)
tärinä tuntuisi hieman siltä, että kone löisi vastapalloon, eli ennakot liian aikaisessa. (varaohjelma? -onko semmoista noissa?, anturivika?)
Starttaus:
Välillä ei lähde käyntiin, kylmällä ja kostealla on jotain vaikutusta, mutta mitään loogista kaavaa ei ole ilmennyt. Syynä on ettei polttoainepumppu pyöri startissa. Olen tehnyt siihen "väliaikaisen" korjauksen, jossa pumpun releen ohjausta pakotetaan tupakansytyttimestä. Tällöin starttaa, ja hetken kun on ollut käynnissä, tuon virityksen voi irroittaa. (ecu herää täysin?)
Eli startissa silloin tällöin pumpun rele ei saa ohjausta. Sen kuuluisi pyöräyttää hetki pumppua, kun virrat laittaa päälle. Vian ollessa päällä ei tee sitäkään.
-Onko ecu rikki? vai halvaantuuko jostain muusta syystä, ymmärtääkseni tuon pumpun ohjaus tulee eculta. (ei ole ainakaan kytketty suoraan virtalukosta), eikä liity ajonestoon; --kyllä tuossa on tehtaan ajonesto, mallia siruton... Jos ajonesto olisi aktiivinen se olisi estänyt koko sytysvirran piirissä olevat laitteet (ecu, puola, mittaristo, pumppu ja startti)
Tyhjäkäynti:
800-1000 rpm täristää, niin, että ratti sumenee välillä silmissä. Lämpimänä pahemmin. Nokkien asentoa kertaalleen korjattiin, koska oli hampaan pielessä. Tärinä ehkä hieman helpotti. Imuvuotoja ei löytynyt suihkutellen linimenttejä alipaineletkujen ja imusarjan ympäristöön, käyntiin ei tullut minkäännäköistä heilahdusta. 2000-3000+ tuntuu vetävän ihan ok.
-Olisiko lambda ja/tai ecu rikki, kummastakaan ei tule mitään vikakoodia, ja molemmat löytyvät OBD:n kautta (mitä tuo vanha nyt näyttää)
tärinä tuntuisi hieman siltä, että kone löisi vastapalloon, eli ennakot liian aikaisessa. (varaohjelma? -onko semmoista noissa?, anturivika?)
Rele mitattu, sekä kokeiltu uudella, ei vaikutusta, unohdin tuon mainita.
Koneelle ei ole mitään ihmeempiä remontteja tehty, ja pikkuhiljaa on viat ilmestynyt.
Ruiskuyksikön kumilaippa on vaihdettu, sekä ilmanoton kannen tiivistystä parannettu, yhteen väliin huohotus alkoi kastella ruiskun liitintä, joka esti ruiskun toiminnan. Sitä ongelmaa ei ole sen koommin ilmaantunut.
Lampullakin on tarkasteltu, pientä vaellusta havaittavissa, mutta kaikilla pytyillä käy. Kokeiltu myös pimentämällä jokainen sylinteri kerrallaan, jolloin käynti huononi jokaisesta kuten kuuluukin.
Yritin tuota virtalukkoakin tutkiskella, mutta kaikkiin linjoihin tuntuu tulevan virta ja kaikki paitsi pumppu aktivoituu normaalisti. Rele on jotenkin maaohjattu, sillä virrattomana maapuoli ei ole yhteydessä maihin. Suht simppelihän tuo olisi korjata tekemällä suorempi ohjaus releelle virtalukolta, mutta sitä en ole vielä lähtenyt tekemään epäillesäni, että nämä kaksi vikaa saattaisi mystisesti jotenkin liittyä toisiinsa.
Koneelle ei ole mitään ihmeempiä remontteja tehty, ja pikkuhiljaa on viat ilmestynyt.
Ruiskuyksikön kumilaippa on vaihdettu, sekä ilmanoton kannen tiivistystä parannettu, yhteen väliin huohotus alkoi kastella ruiskun liitintä, joka esti ruiskun toiminnan. Sitä ongelmaa ei ole sen koommin ilmaantunut.
Lampullakin on tarkasteltu, pientä vaellusta havaittavissa, mutta kaikilla pytyillä käy. Kokeiltu myös pimentämällä jokainen sylinteri kerrallaan, jolloin käynti huononi jokaisesta kuten kuuluukin.
Yritin tuota virtalukkoakin tutkiskella, mutta kaikkiin linjoihin tuntuu tulevan virta ja kaikki paitsi pumppu aktivoituu normaalisti. Rele on jotenkin maaohjattu, sillä virrattomana maapuoli ei ole yhteydessä maihin. Suht simppelihän tuo olisi korjata tekemällä suorempi ohjaus releelle virtalukolta, mutta sitä en ole vielä lähtenyt tekemään epäillesäni, että nämä kaksi vikaa saattaisi mystisesti jotenkin liittyä toisiinsa.
CRC llä kaikki liitokset läpi...
Minulta löytyy ABS koneen ecu (ilman käynnistyksen estoa) http://www.huuto.net/kohteet/volkswagen ... /257115844
ja bensapumppu joka oli vaihdettu muutama vuosi sitten purkuautoon jonka ostin.
Myös muuta osaa löytyy jos tarvis...
Minulta löytyy ABS koneen ecu (ilman käynnistyksen estoa) http://www.huuto.net/kohteet/volkswagen ... /257115844
ja bensapumppu joka oli vaihdettu muutama vuosi sitten purkuautoon jonka ostin.
Myös muuta osaa löytyy jos tarvis...
Kokeilin vaihtaa Ecun, starttiongelma ei korjaantunut. Tyhjäkäynti kyllä korjaantui hitusen, ehkä...
Tuo ecu oli 2x pidempi kuin alkuperäinen, mutta kiinnitysraudassa oli kyllä paikka sillekin ja nätisti meni koloonsa. Puhdistelin eilen kasan maadoitusliittimiäkin konehuoneesta, ilman vaikutusta.
Tutkin sen releen paikassa 3, jonkin taulukon mukaan se on "engine control module power supply relay"
otin releen irti ja mittasin ok.
kokeilin piruuttani startata rele irti, pumppu ei pyörinyt, -pakotin pumpun pyörimään, ja se starttasi.
-Virrat päälle laitettaessa tuo rele 3 vetää nätisti, myös starttivian ollessa päällä.
Tuo ecu oli 2x pidempi kuin alkuperäinen, mutta kiinnitysraudassa oli kyllä paikka sillekin ja nätisti meni koloonsa. Puhdistelin eilen kasan maadoitusliittimiäkin konehuoneesta, ilman vaikutusta.
Tutkin sen releen paikassa 3, jonkin taulukon mukaan se on "engine control module power supply relay"
otin releen irti ja mittasin ok.
kokeilin piruuttani startata rele irti, pumppu ei pyörinyt, -pakotin pumpun pyörimään, ja se starttasi.
-Virrat päälle laitettaessa tuo rele 3 vetää nätisti, myös starttivian ollessa päällä.
-
- -
- Viestit: 149
- Liittynyt: 23.1.2006 17:31
Ei ole oikein tullut mitään selkoa, tänään uutta yritystä...
Sen verran edistynyt, että tuo pumpun releen ohjaus ei saa maata silloin kun vika on päällä. Sekä uusi mielenkiintoinen ominaisuus; -Kun pakko-ohjaus pumpulle on käytössä, moottorin käynti nypähtää n. 100rpm alaspäin sekunniksi kun jotain ratin viikseä käyttää.
Sen verran edistynyt, että tuo pumpun releen ohjaus ei saa maata silloin kun vika on päällä. Sekä uusi mielenkiintoinen ominaisuus; -Kun pakko-ohjaus pumpulle on käytössä, moottorin käynti nypähtää n. 100rpm alaspäin sekunniksi kun jotain ratin viikseä käyttää.
Itse olen yhteen Golf mk3 seen ja Ventoon vaihtanut pyyhkijän viikset kun lykkäsi savut viikseä käytettäessä pellolle.... oisko siellä kytkentä vikaa?? Oletko moottorin johtosarjaa tutkiskellut? johtojen/liittimien kuntoa lähinnä ...... omassa 1.8iADZ oli vikana aikoinaan ecu+moottorin johdotukset(poltti ehkä ecun?)+tyhjäkäyntimoottori+ruiskun keskimmäinen liitin(ruiskunpuolelta johtoja irti) ja nämä viat tuli yhdellä kertaa. Hermot meinas mennä (3 kk tutkiskelua ja pähkäilyä) mutta kun vaihtoi kaikki osat+tinaili ruiskun liittimet niin pelitti kun kello pari vuotta ennekuin meni myyntiin.....
itse kallistuisin tuon rele nr.3 vaihtoon. Omassa Ventossa releen vaihto lopetti käyntiinlähtöongelmat. On ihan yleinen ongelma että releestä palaa kosketuspinnat ja vaikka kuulostaisi että naksahtaa virrat päälle laittaessa niin ei silti mene virta läpi... tarvikkeena maksaa noin kympin ja Laakkosella 17€. Tota voisi kokeilla myös että kun vika on päällä, tuleeko kipinää tulpille. Jos ei niin vaikuttaisi relevialta, ei tule virtaa eculle ja kun ecun pitäisi maadoittaa bensapumpun rele niin ei sekään toimi.
Tuossa on pari, mutta en muista olenko etsinyt ne kolmos vai nelosgolffiin ;)
http://mikhauta.pp.fi/muut/reletaulu1.jpg
http://mikhauta.pp.fi/muut/reletaulu2.jpg
http://mikhauta.pp.fi/muut/reletaulu1.jpg
http://mikhauta.pp.fi/muut/reletaulu2.jpg
Jatkan tutkiskeluja, kunhan on sopivasti aikaa. Nyt alkaa Bugrun painamaan päälle toisen auton osalta...
Pitää kokeilla sitä releen vaihtoa vielä ja tarkistaa paremmin niitä johtosarjoja.
-Vian ollessa päällä tulee kyllä kipinää.
Releistä, ja sähköistä yleensä huomattua:
-Jos vain mahdollista, niin kannattaa mittaillessa mitata myös releen yhdistyvien napojen vastus. Jos antaa ohmeja, niin silloin pinta on tod.näk karstoittunut. Mittarit kyllä piippaavat kontaktia, ja jännitekin saattaa olla mitattaessa täysin ok. Silti oikeassa tilanteessa sähköä ei vaan kulje tarpeeksi läpi, ja vikoja ilmenee.
Pitää kokeilla sitä releen vaihtoa vielä ja tarkistaa paremmin niitä johtosarjoja.
-Vian ollessa päällä tulee kyllä kipinää.
Releistä, ja sähköistä yleensä huomattua:
-Jos vain mahdollista, niin kannattaa mittaillessa mitata myös releen yhdistyvien napojen vastus. Jos antaa ohmeja, niin silloin pinta on tod.näk karstoittunut. Mittarit kyllä piippaavat kontaktia, ja jännitekin saattaa olla mitattaessa täysin ok. Silti oikeassa tilanteessa sähköä ei vaan kulje tarpeeksi läpi, ja vikoja ilmenee.
Ajonesto
Joskus omistin samanlaisen kapineen ja täysin identtinen vika. Vika löytyi kuitenkin siruttomasta ajonestosta jonka ohjausyksikkö löytyy valokatkaisijan takaa. Purkki pois kuoret auki ja kylmäjuotoksia paikkaamaan.
edit: Tuohon sytkän tarkastamiseen lampulla pitää irroittaa muistaakseen kaasuläpältä liitin jottei korjaile itekseen seoksia.
edit: Tuohon sytkän tarkastamiseen lampulla pitää irroittaa muistaakseen kaasuläpältä liitin jottei korjaile itekseen seoksia.
Noniin, peukut pystyyn ja sormet ristiin...
Irroitin tuon ajonesto/sekaboxin ja kävin juotokset läpi. Pari kolvasin uudelleen, mutta nekin näytti oikein hyviltä. Päällisin puolin kaikki juotokset olivat todella hyvässä kunnossa, oikeastaan hyvinkin yllättävän hyvässä. Kaikki releiden kontaktipinnat tuli käytyä cleanerilla läpi.
Ennen boksin irroitusta auto oli vika päällä, eli ei startannut, ja takaisinlaiton jälkeen lähti nätisti käyntiin. Olen tässä illan viilentyessä ja kostuessa käynyt välillä kokeilemassa, eikä toistaiseksi ongelmia. :F
Irroitin tuon ajonesto/sekaboxin ja kävin juotokset läpi. Pari kolvasin uudelleen, mutta nekin näytti oikein hyviltä. Päällisin puolin kaikki juotokset olivat todella hyvässä kunnossa, oikeastaan hyvinkin yllättävän hyvässä. Kaikki releiden kontaktipinnat tuli käytyä cleanerilla läpi.
Ennen boksin irroitusta auto oli vika päällä, eli ei startannut, ja takaisinlaiton jälkeen lähti nätisti käyntiin. Olen tässä illan viilentyessä ja kostuessa käynyt välillä kokeilemassa, eikä toistaiseksi ongelmia. :F
Vika tuli takaisin, ja samalla metodilla korjaantui taas. Tuli jo aiemmennin eksyttyä tuonne: http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Ca ... mhelp2.htm
-Mutta siinä käsitelty ohjainyksikkö on eri mallinen kuin tuo oma (1h0 953 233 b). -mm. eri määrä nastoja liittimissä ja erilaisia releitä. Vika siis aika varmasti on boksin releissä, ja niiden kontaktipinnoissa.
Löysin tuontapaisia kaavioita, mutta niiden tutkinta lykkääntyy myöhemmäksi.
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=140&t=400562
-Mutta siinä käsitelty ohjainyksikkö on eri mallinen kuin tuo oma (1h0 953 233 b). -mm. eri määrä nastoja liittimissä ja erilaisia releitä. Vika siis aika varmasti on boksin releissä, ja niiden kontaktipinnoissa.
Löysin tuontapaisia kaavioita, mutta niiden tutkinta lykkääntyy myöhemmäksi.
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=140&t=400562
Mulla ei pahemmin ulkoisia vuotoja ole havaitavissa. Suurin osa menee palotilaan... Venttiilien ohjurikumit on jo hommattuna, toivotaan että niiden vikadiagnoosi osuu oikeaan. Meinasin vaihtaa jossain vaiheessa ne, sekä kasan tiivisteitä siinä samalla. -Ainakin venttiilikopan, sekä pako- ja imusarjan tiivisteet. Jos saa hyvin varattua aikaa, niin voisi irroittaa koko kannen, niin tulisi kurkattua sekin osasto läpi. Jos on huono säkä, niin esim mäntien renkaatkin saattavat olla kulahtaneita.
Ps. starttiongelma hankaa vastaan ajoittain edelleen. Tarkistelin vielä aikamoisen nipun johtoja läpi, tuloksetta. Kyllä se vika viittaa jatkuvasti siihen ajonestoboksiin. Täytyy etsiä sopiva kytkentä ohittaa se, tai vähintään rakentaa pa-pumpulle suorempi ohjaus.
Ei vaan millään haluaisi luovuttaa, vaikka hellasärö on välillä aikamoinen. Sikäli kun emännän auto tuo on.
Ps. starttiongelma hankaa vastaan ajoittain edelleen. Tarkistelin vielä aikamoisen nipun johtoja läpi, tuloksetta. Kyllä se vika viittaa jatkuvasti siihen ajonestoboksiin. Täytyy etsiä sopiva kytkentä ohittaa se, tai vähintään rakentaa pa-pumpulle suorempi ohjaus.
Ei vaan millään haluaisi luovuttaa, vaikka hellasärö on välillä aikamoinen. Sikäli kun emännän auto tuo on.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 54 vierailijaa