Onko foorumilla porukkaa jolla ois oikeasti tietoa miten noiden kulmien säätäminen vaikuttaa käyttäytymiseen. Tuntuu nimittäin että merkkiliikkeessä ei ole. Niillä on vain oletusarvot ja niillä mennään. Pitänee seuraavalla kerralla kysyä milloin suuntauspenkki on kalibroitu.
Ongelmana on siis melkein uusi auto (Sprinter) joka uutena pari kuukautta sitten oli suorastaan nautinnollinen ajettava. Nyt 50tkm myöhemmin auto tuntuu haluavan enemmän ja enemmän hyökkiä ojiin. Eli siis tien pinnan kaltevuuden mukaan ohjautuu erittäin voimakkaasti ja samanlailla molemmin puolin. Suorastaan rasittava kun koko ajan pitää kääntää rattia keskitiellä päin mutta moottoritiellä menee kuin juna kun kaltevuus loivempi kuin pikkuteillä. Ratti on suorassa ja kaikki on muutenkin kohdallaan. Ongelma paheni ja pahenee kokoajan eli ei pitäisi olla minkään törmäyksen syytäkään.
Merkkiliike on säätänyt jo kahteen kertaan ja toisella kertaa kokeilivat jo jotain eri asetusta mutta meni vaan huonommaksi.
Kysymys on siis että minkä kulman säätäminen vaikuttaa tuohon kaltevuusherkkyyteen vai onko niin auto ja alustatekniikka kohtainen asia ettei yleisesti voi sanoa mitään.
Vai onko ne raidentangonpäät sittenkin syyllisiä? Eivät suostu vaihtamaan takuuseen noilla kilometreillä.
Pyörien suuntaus-teoriaa
Valvoja: ffp jäsenet
Pyörien suuntaus-teoriaa
Viimeksi muokannut vk, 4.3.2013 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samat kumit alusta asti kunnes nyt ihan vasta vaihdettiin samanlaiset uudet. Oli hyvä aluksi, sitten huono ja renkaidenvaihdon jälkeen yhtä huono eli ei oo siitä kiinni.
Nivelien ei pitäs olla väljiä mutta mikä muu siellä vois joustaa niin että antaa kaartaa tien pinnan mukaan.
Saatoin hieman vähätellä tuota aikaa. Onhan tuo perhana ollut jo ajossa 3 kuukautta.
Nivelien ei pitäs olla väljiä mutta mikä muu siellä vois joustaa niin että antaa kaartaa tien pinnan mukaan.
Saatoin hieman vähätellä tuota aikaa. Onhan tuo perhana ollut jo ajossa 3 kuukautta.
Mitä Sprinterin pyöräntuennan välyksiin, ohjausgeometriaan, hammastankoon, tehostajaan, iskunvaimennukseen, vaihdelaatikkoon tulee, niin suosittelisin jotain peruspajaa, jossa riittää nostotila tutkiskelemaan tilannetta. Veholla ei ole tuntunut olevan ihan homma hallussa asioiden tiimoilta.
Sokea voi koettaa sormella.
Sokea voi koettaa sormella.
Skodasta sen verran voisi kertoa, että kävi merkkihuollossa aikoinaan raidetangon päiden vaihdossa. Pyysin samalla tarkastamaan suuntaukset. Ei ollut heittoa tai niin pientä ettei kannata ruveta säätämään. No ajo oli samanlaista vähän hakevaa ja alusta tuntui toimivan niin hyvin kuin pystyi olettamaan vähintään 150tkm ajomäärällä. Alusta oli Eibachin alustasarja ja Konin säädettävät iskarit. Keula nähtävästi putoaa -50mm ja perä -35mm noilla jousilla. Alustan vaihdon jälkeen -35mm etu ja -35mm taka pyysin A1-huoltoa tekemään myös renkaiden suuntaukset ja sieltä löytyi ainakin säädöt erikseen RS/Sport Suspension Skodan osalta. Tulos oli se, että koskaan ei ole tämä Skoda niin vähää välittänyt tien urista tai sivutuulesta. Menee kyllä niin suoraan kuin voi olettaa tuon Skodan etupään tuennalla. Ja kaiken lisäksi en ole edes toistaiseksi täysin tyytyväinen etupään vaimennukseen. Renkaat olivat alustan vaihtoprosessissa samat HKPL7 ennen ja jälkeen ja eron huomasi samoillakin renkailla. Joten uskoisin rengaskulmien säädöllä olevan kyllä merkitystä vaikkakaan eri alustojen välillä tässä vertailu ei ole varmaankaan pätevää. Mutta voisihan sitä kokeilla esim. A1-huollossa, että mitä saavat aikaan. Ei varmaan taloutta kaada testata suuntausta siellä. Lainaus A1 sivuilta:
Muuten kyllä pointsit Skodan merkkihuollolle Kuopiossa, aina on pitäneet korjausajat tai olleet alle luvatun :)
vk voisi myös harkita sitäkin, että etupään vaimennuksessa ei ole enää kaikki kohdallaan ja vika johtuisi siitä?
Esimerkkinä A1 Autohuollon nykyaikaisesta korjaamovarusteista, käytössämme on uusinta tekniikkaa oleva 3D optinen pyöriensuuntauslaite kamerapuominostimella. HOFMANN Geoliner 650 suuntauslaitteen ainutlaatuiset ominaisuudet mahdollistavat säätö- ja vianhakumahdollisuuksia, joita on erittäin hankalaa, ellei jopa mahdotonta tehdä perinteisillä suuntauslaitteilla. Testauksessa tarvittavat ajoneuvojen säätöarvot tulevat suoraan autonvalmistajilta ja tietokannastamme löytyy säätöarvot n. 25 000 eri automaliin.
Muuten kyllä pointsit Skodan merkkihuollolle Kuopiossa, aina on pitäneet korjausajat tai olleet alle luvatun :)
vk voisi myös harkita sitäkin, että etupään vaimennuksessa ei ole enää kaikki kohdallaan ja vika johtuisi siitä?
Jos eturenkaissa on haritusta niin silloin vetelee urien ja oikeestaan ihan kaiken mukana miten sattuu. Se mistä mahdollinen haritus tässä tapauksessa johtuu onkin eri asia, mutta voi olla yllättävänkin pienestä kiinni että vaikuttaa jo ajo-ominaisuuksiin. Esim. Aurauskulmat toleranssien rajamailla + pieni välys molemmissa raidetangon päissä.
Merkkiliikkeessä on harvoin asentajaa joka alkaa säätämään pyöränkulmia jos arvot on just ja just ääripäässä mutta kuitenkin rajojen sisällä.
Merkkiliikkeessä on harvoin asentajaa joka alkaa säätämään pyöränkulmia jos arvot on just ja just ääripäässä mutta kuitenkin rajojen sisällä.
Päivitetään. Pyöränkulmat suunnattiin taas Veholla pari viikkoa sitte ja kuulemma tällä kertaa erityisellä tarkkuudella. Nyt ei enää puolla vasemmalle mutta oikealle menee edelleen samaan malliin.
Nyt sitten autoon vaihdettiin kesärenkaat ja huomattiin että kuskin puolen etunen on kulunut aivan sisäreunasta erittäin voimakkaasti. Uusilla kesäkumeilla puoltaminen on vähentynyt mutta edelleen tykkää kaartaa oikeaan ojaan.
Voiko tuosta kuskin puolen renkaan sisäreunan kulumisesta päätellä jotain? Kiirekin ois ettei uudet kumit ottaisi heti samaa damagea.
Nyt sitten autoon vaihdettiin kesärenkaat ja huomattiin että kuskin puolen etunen on kulunut aivan sisäreunasta erittäin voimakkaasti. Uusilla kesäkumeilla puoltaminen on vähentynyt mutta edelleen tykkää kaartaa oikeaan ojaan.
Voiko tuosta kuskin puolen renkaan sisäreunan kulumisesta päätellä jotain? Kiirekin ois ettei uudet kumit ottaisi heti samaa damagea.
Ainakin liiallinen negatiivinen camber-kulma ja auraus vaikuttaa uraherkkyyteen merkittävästi. Mulla oli TT:ssä ihan silmin nähtävä auraus ja negatiivinen camber takana ja ai että haki perse hyvin kaikki urat. Liukkaalla pinnalla ajaessa taas tuntui aivan kuin perä olisi leijunut.
Tuo toisen puolen kumin kuluminen sisälaidasta viittaisi haritukseen ja/tai jonkin puslan tai nivelen kuluneisuuteen kyseisellä puolella.
Edit: Saitko raporttia kulmista? Jos et, niin pyydä ihmeessä ja laita tänne, niin ihmetellään.
Tuo toisen puolen kumin kuluminen sisälaidasta viittaisi haritukseen ja/tai jonkin puslan tai nivelen kuluneisuuteen kyseisellä puolella.
Edit: Saitko raporttia kulmista? Jos et, niin pyydä ihmeessä ja laita tänne, niin ihmetellään.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa