Golf mk3, vertailumalli hakusessa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Arvidi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 29.9.2009 10:08

Golf mk3, vertailumalli hakusessa

ViestiKirjoittaja Arvidi » 1.3.2013 20:11

Elikkäs mitä eroa on 1.8i (66kW) GL vm96 ja saman ikäisellä 2.0i (85kW) malleilla alustan ja jousituksen kannalta?
Entäs edellä mainitulla ykskasilla ja vr6 mallilla?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 1.3.2013 21:41

1.8 malliin verrattuna

2.0 (mikäli CL tai GL)
- etujarrut 256x20
- jarrupääsylinteri (mikäli 1.8:ssa 239x12 VW II jarrut)
- olka-akselit (mikäli 1.8:ssa 239x12 VW II jarrut)
- mahdollisesti jouset + iskunvaimentimet

2.8
- tukivarret
- kallistuksenvakaaja
- olka-akselit napoineen
- etujarrut (280x22 tai 288x25 vuosimallista riippuen)
- jarrupääsylinteri (+ ABS-järjestelmä)
- taka-akseli
- takajarrut (226x10 levyjarrut)
- jouset + iskunvaimentimet
- pulttijako 5x100

2.0 GTI:ssä samat eroavaisuudet kuin 2.8:ssa

Arvidi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 29.9.2009 10:08

ViestiKirjoittaja Arvidi » 2.3.2013 9:55

Kiitos vastauksesta.
2.0 käytettäessä vertailumallina moottorin teho + 20% = 102kW. Onko tuo ehdoton yläraja, jonka jälkeen joudutaan käyttämään tehokkaampaa vertailumallia? Suunniteilla olisi 103kW koneen asentaminen.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 2.3.2013 10:03

Tehon yläraja 85kW

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 2.3.2013 10:10

Tuo +20% koskee vain mallisarjan tehokkainta mallia.

Eli jos moottori 103kW niin siitä seuraava ylöspäin. Eli periaatteessa GTi 2.0 16V, 110kW.
Alustan osalta ei eroa taida olla GTi 85kW laitteeseen. Taitaa olla aika samat romut ku 2.8?
Viimeksi muokannut Sebastian, 2.3.2013 10:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.3.2013 10:10

Mikäli moottori ei ole alunperin autossa ollut, niin silloin vertailumallina yleisen ohjeistuksen mukaan käytetään aina mallisarjan tehokkainta.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 2.3.2013 10:13

Tabletti näköjään tuplas mun viestin kymmenen minuutin viiveellä
Viimeksi muokannut HuHu, 3.3.2013 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 2.3.2013 10:19

^ihailtavaa informatiivisuutta.
Kertoisitko vielä mihin tämä liittyy?

Arvidi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 29.9.2009 10:08

ViestiKirjoittaja Arvidi » 2.3.2013 10:38

Aivan näinhän se olikin, että mallisarjan tehokkain +20%. Ompa tuo tosiaan tullut joskus aikasemminkin selviteltyä.

Moottori ei ole mallisarjan sisältä, joten 1.8i täytyy valjastaa vr6 vastaavaksi. Jos ei satu löytymään uhri-veeärrää niin täyttyykö tuo vastaavuus etujarrujen kunhan etulevyt ovat 280mm?
Eli esimerkiksi seuraavalla reseptillä
-umpikeula passatin olka-akselit ja navat 1.8-2.0 mallista leveämmillä jarrusatuloilla
-4x100 280mm levyt g60 mallista
-valmis madallussarja vr6 hyväksynnällä

tuossa 1.8ssahan on jo kallistuksen vakain keulassa.

ilmeisesti takapään osalta voisi levyt ja navat hommata myös umpikeulasta?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 2.3.2013 10:54

jos sulla on kanta-autona 1.8i niin et tarvi kuin vr6-satulat ja kannakkeet jotka saa pultattua suoraan 1.8i napoihin ja geen levyillä. tosin taidat joutua vaihtaan 5-pulttiset levyt kun vr6 on erit tukivarret, navat yms. voi olla ettei hyväksytä muutoskatsastusta lyhyemmillä tukivarsilla.

tarvit taka-akselin vakaajallisena versiona tai vastaavasti tilata aftermarket vakaajat. ensimmäinen vaihtoehto on halvempi

Arvidi
-
Viestit: 63
Liittynyt: 29.9.2009 10:08

ViestiKirjoittaja Arvidi » 2.3.2013 11:13

Hyvä. Pitää käydä ensiviikolla kysymässä konttorilta mitä mieltä ovat jarruista ja tukivarsista. Mikäli vaativat 5-pulttiset navat ja/tai pitemmät tukivarreit taitaa ainoa järkevä vaihtoehto olla vr6 mallin ottaminen luovuttajaksi tai muutoksen kohteeksi.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 2.3.2013 19:53

tuossa 1.8ssahan on jo kallistuksen vakain keulassa

On, mutta 5-pulttisissa se on erilainen / paksumpi.
Mikäli vaativat 5-pulttiset navat ja/tai pitemmät tukivarreit taitaa ainoa järkevä vaihtoehto olla vr6 mallin ottaminen luovuttajaksi tai muutoksen kohteeksi.

Golf III GTI:ssä ja VR6:ssa on samat alustan osat jousia ja iskunvaimentimia lukuunottamatta.

VR6 > 6- ja 5-sylinterisiin VAG-moottoreihin passaava 02A-vaijerilaatikko
2.0 16V GTI > 4-sylinterisiin VAG-rivimoottoreihin sopiva 02A-vaijerilaatikko
2.0 8V GTI > 4-sylinterisiin VAG-rivimoottoreihin sopiva tiheämmin välitetty 020-"keppilaatikko"

Jos moottori tulee muualta, tuossa ehkä ratkaisevat erot em. mallien välillä. Muuten ei ole juurikaan eroa minkä noista ottaa osien luovuttajaksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 23 vierailijaa