13-napaisen perävaunuliittimen kytkentä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

13-napaisen perävaunuliittimen kytkentä

ViestiKirjoittaja vk » 11.2.2013 10:57

Meni peräkärrystä 7 napainen liitin palasiksi joten ajattelin muuttaa koko kärryn 13-napaiseen Jaeger systeemiin ja laittaa hieman uusia ominaisuuksia mitä tämä useampi-napainen liitin tukee.

Kuva
Kuva

Muutenhan tuo on aika suoraviivainen eli samanlainen kuin perinteinen 7 liitin mutta kysymys heräsi tuosta tunnistusnavasta 12 ja akkuliittimestä 10.

Tunnistus
Eli tuo napa 12 kytketään siis vaan kärryssä yhteen navan 3 kanssa eli maahan?

Akku
Ajattelin laittaa kärryyn pikkuakun jolla saisi sisävalot pelaamaan joksikin aikaa vaikka kärry ei olisikaan kytkettynä. Miten akun kytkentä tulisi toteuttaa? Pitääkö jotenkin erottaa vai antaako vaan akkunavasta 10 plussan ja akkumaasta 11 miinuksen ja sillä selvä. Auto ei tykkää kyttyrää vaikka pistokkeestä kurkkii jännite takaisinpäin? (paitsi jos akku ehtii tyhjentyä) Voiko akun laittaa antamaan virtaa äärivaloille ja pitääkö tämä puoli erottaa toimivaksi ainoastaan kun kärry on irti autosta?

Ledit ja perinteiset rinnan
Käsittääkseni pitäisi onnistua laittamaan samaan kärryyn ledejä ja hehkuja rinnakkain ja tällöin ei pitäisi tulla varoituksia koska hehkut luovat oikean kuorman jokaiseen piiriin. Onko näin?

TT Quattro
-
Viestit: 33
Liittynyt: 19.11.2009 21:12

ViestiKirjoittaja TT Quattro » 27.2.2013 23:39

Tunnistus
Eli tuo napa 12 kytketään siis vaan kärryssä yhteen navan 3 kanssa eli maahan?


Kyllä,uusissa autoissa on mm mukautuvia abs hässäköitä joille siis kerrotaan että nyt siellä on kärry perässä.

Akku
Ajattelin laittaa kärryyn pikkuakun jolla saisi sisävalot pelaamaan joksikin aikaa vaikka kärry ei olisikaan kytkettynä. Miten akun kytkentä tulisi toteuttaa? Pitääkö jotenkin erottaa vai antaako vaan akkunavasta 10 plussan ja akkumaasta 11 miinuksen ja sillä selvä. Auto ei tykkää kyttyrää vaikka pistokkeestä kurkkii jännite takaisinpäin? (paitsi jos akku ehtii tyhjentyä) Voiko akun laittaa antamaan virtaa äärivaloille ja pitääkö tämä puoli erottaa toimivaksi ainoastaan kun kärry on irti autosta?


Kannattaa laittaa rele väliin ettei vahingossa syö auton akkua seisoessa tyhjäksi,heräte parkeilta.

Voi laittaa valot toimimaan sillä akulla,kannattaa kuitenkin rakentaa joko rele tai diodi hässäkkä ettei kärryn akulla voi sytyttää auton parkkeja...

Ledit ja perinteiset rinnan
Käsittääkseni pitäisi onnistua laittamaan samaan kärryyn ledejä ja hehkuja rinnakkain ja tällöin ei pitäisi tulla varoituksia koska hehkut luovat oikean kuorman jokaiseen piiriin. Onko näin?


Voi laittaa.


Muistelisin että tuo napa 9 on oikeasti acc napa,eli siihen tulee virtaa kun autossa on virtalukko acc asennossa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa