Jetta mk2 VR5 & Passat GT32 & Passat GLX
Valvoja: ffp jäsenet
Jetta mk2 VR5 & Passat GT32 & Passat GLX
Auto on perus Scirocco II 1.8 8v koneella, vuosimallia 1990. Näin Scirocco "ihastuksen" johdosta tuollainen oli pakko saada ja kaverilta kun sellainen sattui saksan tuliaisina löytymään niin oli kauppa varma. Ensimmäiset pari vuotta meni melkein auton seistessä milloin missäkin, vuodesta 2003 tähän päivään kilometrejä on kertynyt vajaat 3000km. Viime talvena vaihdettiin alusta coilovereihin ja vanteet oz turbot tuningmiehenmekasta eli ebaysta.
Tämän vuoden tammikuussa rupesi käyttöauton myynnin jälkeen rahat polttelemaan taskussa joten piti mennä moottori ostoksille ja sopiva löytyikin ihan tuosta naapurista samaa tuttua kauraa eli 1.8 8v muutamalla vireistys osalla. Tietenkin luonnollisena jatkumona oli se että kun vanha kone oli nostettu pois niin konehuone pitää saada maaliin ja kun konehuone maalataan niin miksikäs ei koko auto?!
...eli tilanne on nyt tämä ja auto on näillä näkymin menossa maalaamoon viikon päästä.
Kuva viime kesältä kun oz turbot oli saatu ruuvattua alle ja haettiin oikeaa korkeutta alustaan.
Tällä rengastuksella ja alusta mallia KOVA, auto ajettiin saksasta suomeen. Varmasti ollut ikimuistoinen matka jos Mika (aka plusevo) siitä enää mitään muistaa, ainakin mitä tarinoita keskinopeudesta ja matkaan kulutetusta ajasta voi päätellä. Pisteet Mikalle siitä!
Saamme nähdä miten käy, kesällä Bugrunin rientoihin pitäisi tällä ehtiä. Talliin mars!
Tämän vuoden tammikuussa rupesi käyttöauton myynnin jälkeen rahat polttelemaan taskussa joten piti mennä moottori ostoksille ja sopiva löytyikin ihan tuosta naapurista samaa tuttua kauraa eli 1.8 8v muutamalla vireistys osalla. Tietenkin luonnollisena jatkumona oli se että kun vanha kone oli nostettu pois niin konehuone pitää saada maaliin ja kun konehuone maalataan niin miksikäs ei koko auto?!
...eli tilanne on nyt tämä ja auto on näillä näkymin menossa maalaamoon viikon päästä.
Kuva viime kesältä kun oz turbot oli saatu ruuvattua alle ja haettiin oikeaa korkeutta alustaan.
Tällä rengastuksella ja alusta mallia KOVA, auto ajettiin saksasta suomeen. Varmasti ollut ikimuistoinen matka jos Mika (aka plusevo) siitä enää mitään muistaa, ainakin mitä tarinoita keskinopeudesta ja matkaan kulutetusta ajasta voi päätellä. Pisteet Mikalle siitä!
Saamme nähdä miten käy, kesällä Bugrunin rientoihin pitäisi tällä ehtiä. Talliin mars!
Viimeksi muokannut Ripa, 28.8.2015 13:08. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
Tuli hommattua tuossa pari viikkoa takaperin toinenkin volkkari tähän talouteen. Ostin Jetan nimikkeellä "käyttöauto" jotta mammakin ymmärtää että täytyyhän meikäläisenkin tässä päästä jollain liikkumaan. On tuo toistaiseksi ihan hyvin toiminutkin, tosin on siihen pientä remonttia tullut tehtyäkin jo.
Jettaan on joku vaihtanut aikoinaan 1.8 16V (kr) koneen ja edellinen omistaja ruiskinut uutta maalia pintaan. Ei tuo nyt mikään näyttelyauto ole mutta kelpaa itselle.
Jettaan on joku vaihtanut aikoinaan 1.8 16V (kr) koneen ja edellinen omistaja ruiskinut uutta maalia pintaan. Ei tuo nyt mikään näyttelyauto ole mutta kelpaa itselle.
Viimeksi muokannut Ripa, 8.8.2008 7:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Väristä on ollu itselläkin arvailuja LY3D suuntaan. Harmi kun en muistanut kysyä edelliseltä omistajalta tuota väri koodia.
Kone on ihan perus GTi Golfin kone eli 139hp ja tuntuu että ruutia on, tuohon kun on tehty kansiremontti muutama tuhat kilometriä sitten (vaihdettu koko kansi). Joku peltipakosarja ja pörinäputkikin tuohon on laitettu. Startti tuli tuossa vaihdettua kun vanha rupesi osoittamaan puutumisen merkkejä ja laatikkokin pitäisi irroittaa stefojen vaihtoon, itkee pikkasen öljyä.
Kone on ihan perus GTi Golfin kone eli 139hp ja tuntuu että ruutia on, tuohon kun on tehty kansiremontti muutama tuhat kilometriä sitten (vaihdettu koko kansi). Joku peltipakosarja ja pörinäputkikin tuohon on laitettu. Startti tuli tuossa vaihdettua kun vanha rupesi osoittamaan puutumisen merkkejä ja laatikkokin pitäisi irroittaa stefojen vaihtoon, itkee pikkasen öljyä.
Viimeksi muokannut Ripa, 9.8.2008 8:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiitoksia vaan, täytyy myös antaa edelliselle omistajalle pisteitä että on pitänyt auton orkkis kuosissaan. Maalipinta on ihan ok, lukuunottamatta pieniä valumia takakyljissä. Ne ei tosin menoa haittaa. Ainoa mikä itseä häiritsee on nuo kirkkaat etu- ja kylkivilkut jotka vaihdan vakio oransseihin takavalotkin kun on alkuperäiset. Katselin kyllä noita punakirkkaita takavaloja mutta jotenkin ne on typerän näköiset ja kun itse tykkään enemmän alkuperäisestä.
Vielähän tuo coilovereita kaipaa ja ihan pikkasen leveämpää vannetta. Joitain piste osia myös puuttuu sieltä täältä. Nuo Oz Turbot on vaan lainassa Scirocosta.
Vielähän tuo coilovereita kaipaa ja ihan pikkasen leveämpää vannetta. Joitain piste osia myös puuttuu sieltä täältä. Nuo Oz Turbot on vaan lainassa Scirocosta.
Ei tule tummia valoja. Vakio oranssia ajattelin enemmin. :)
Tulipa tehtyä pieni pikapyrähdys keski-suomeen. Näin se Jetta taas palveli melkein 700km ja kenkääkin tuli annettua kun ohitteli. Ei vaan entinen dieselmies meinaa uskaltaa antaa kierroksia tuolle koneelle, mutta uskomattoman hyvin laulaa, 6000 uskalsin jopa kierrättää. No hui.
Lievää pahennusta kai tuo tuolla tien päällä aiheuttaa kun haastamassa ollaan. Ainakin Volvo kuskeille tuo punainen väri ja kauhea mökä oli liikaa.
Tulipa tehtyä pieni pikapyrähdys keski-suomeen. Näin se Jetta taas palveli melkein 700km ja kenkääkin tuli annettua kun ohitteli. Ei vaan entinen dieselmies meinaa uskaltaa antaa kierroksia tuolle koneelle, mutta uskomattoman hyvin laulaa, 6000 uskalsin jopa kierrättää. No hui.
Lievää pahennusta kai tuo tuolla tien päällä aiheuttaa kun haastamassa ollaan. Ainakin Volvo kuskeille tuo punainen väri ja kauhea mökä oli liikaa.
Pientä "anti-thuuninkia" eli vaihdoin nuo kirkkaat vilkut vakio oransseihin. Kirkkaat valot on niiiiiin last season. Myös etuspoileri vaihtui vw omaan ja sirompaan. Vielä kun saisi coiloverit hommattua niin perääkin saisi tiputettua oikeaan linjaan. K&W ja H&R coilovereita ja puslien vaihtoa miettinyt koska ajatuksena että jos tuolla joskus erehtyisi vaikka radalle ajelemaan. Joten ebayn 200euron alustat ei tule kyseeseen. Mutta niistä sitten joskus...
Auto valmiina starttaamaan aamulla Räyskälän suuntaan.
Auto valmiina starttaamaan aamulla Räyskälän suuntaan.
No niin mitäs sitä on mun Jettaa käyty kuolaamassa jos itellä on noinkin näpsäkkä kakkos korinen Jedi? Oikeen kidutusta noi sun Jetan vanteet. Kauan jo kuolannu samanmoisia, piti hankkiakkin tässä, mutta ehtis menemään ennen ku kerkis paljoo mitään tekemään. Ei muuta kun jaksamista scirocco projektin kanssa tyylitajua ainakin löytyy!
Yksi konsernin tuote lisää tähän talouteen. Emäntä päätti vaihtaa MB Vitonsa tuollaiseen Caravelleen. Koneena 2.5TDi (111kw) mittarissa vasta 102tkm, muutenkin auto on TODELLA siistissä kunnossa vaikka suomiauto onkin.
Tottahan sitä piti heti kesäksi vanteet tuohon hommata kun talvellakin sellaiset alla on. Löytyi yllättäen ebaysta sopivat 18" 3C Passatin lisävaruste vanteet. Itselle oli yllätys että nuo ovat BBS valmistavat.
Koiria kun tuolla pääasiassa kuskaillaan harrastuksiin yms. niin piti rakennella tuollainen pieni korotus tuohon häkkien alle. Nyt saa hyvin tavaraa tuonne häkkien alle ja koirat voi katsella vaihtuvia maisemia.
Tottahan sitä piti heti kesäksi vanteet tuohon hommata kun talvellakin sellaiset alla on. Löytyi yllättäen ebaysta sopivat 18" 3C Passatin lisävaruste vanteet. Itselle oli yllätys että nuo ovat BBS valmistavat.
Koiria kun tuolla pääasiassa kuskaillaan harrastuksiin yms. niin piti rakennella tuollainen pieni korotus tuohon häkkien alle. Nyt saa hyvin tavaraa tuonne häkkien alle ja koirat voi katsella vaihtuvia maisemia.
^Kunhan Harri saa jossain välissä ne tarvittavat huolto-osat tilattua niin täytyy tulla pyörähtämään siellä Caravellillä.
Oli muuten harvinaisen helppo asentaa se cruise tuohon Caravelleen. Ainoa mikä tuotti päänvaivaa oli löytää oikea liitin sieltä piuha viidakosta. Muuten kaikki oli ihan palanen kakkua.
Oli muuten harvinaisen helppo asentaa se cruise tuohon Caravelleen. Ainoa mikä tuotti päänvaivaa oli löytää oikea liitin sieltä piuha viidakosta. Muuten kaikki oli ihan palanen kakkua.
et varmaa tunnistanu tänää ku corradolla ajoin ohi:P kaverin tuore hankinta! Propsit sun jetalle! tosi makee, hyvännäköset noi golfin pikkuvalot, vasta tajusin että se olit sä ku menit ohi:) Bugissa sitte tavataa.
Itseasiassa jäin miettimään että kenen Corrado? Kuskin jossakin nähnyt mutta nythän sekin selvis kuka sitä ajo. Pirun nätti Corrado, piti heti lähtee perään.
Tosiaan Jetta on taas pyörillään alustaremontin jälkeen. Auto muuttui aika paljon täsmällisemmäksi ajaa kun tuli vaihdettua aika paljon osia tuonne alustaan. Vielä kun ohjauskulmat säädättää ja pari muuta pikku juttua saa tehtyä niin eiköhän tuolla Bugruniin uskalla lähteä.
Jahas, muillakin samat keulaperverssiot kuin mullakin.
Itsellä vaan tyssäsi nahkahousun kans kaupat ku myyjä katosi kuin pieru saharaan talvella.
E:Ei munkaan perse eBayn hintoja kestä,tämä olis tullut omien kontaktien kautta suht edullisesti. Liekö myyjä tajunnut osien arvon.
Itsellä vaan tyssäsi nahkahousun kans kaupat ku myyjä katosi kuin pieru saharaan talvella.
E:Ei munkaan perse eBayn hintoja kestä,tämä olis tullut omien kontaktien kautta suht edullisesti. Liekö myyjä tajunnut osien arvon.
Viimeksi muokannut Sebastian, 3.5.2009 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jahas, muillakin samat keulaperverssiot kuin mullakin.
Itsellä vaan tyssäsi nahkahousun kans kaupat ku myyjä katosi kuin pieru saharaan talvella.
Itsekkin noita joskus katselin Ebaysta mutta sen yhden minkä sieltä bongasin oli niin järkyttävän hintainen että jätin homman sikseen. Tämän keulan ostin ihan suomesta, sellaista kun minulle tarjottiin. Hintakin oli jotain ihan muuta kuin tuo Ebayn vastaava.
Tuo keula on vaan jotenkin jo niin mossesta tempastun olonen että siitä ei voi muuta kuin tykätä. Tietty olishan ne enkelinsilmä valot enemmän tuuninkkk.
Äläs Tipu epäile.. volkkareissa koskaan mitään vikaa ole?! Ne aikaisemmin mainitsemina pari pikku juttua on venttiilin nostajien vaihto ja pitäisi saada selville ihmeellisen vinkunan aiheuttaja. Muuten auto tuntuu liikkuvan todella hyvin ja laatikkoonkin kun vaihtelin jo talvella tiivisteet ja vaihdevivuston puslat niin ei senkään toiminnassa valittamisen sijaa. Mutta mistäs sitä koskaan tietää tällästen 22v. vanhojen pommien kanssa mitä käy?
Laitetaan nyt kuva vielä emännän koirankuljettimesta vahattuna ja kesäpyörillä. Näyttää auttamattoman pieniltä nuo 18" vanteet Caravellen alla mutta tuolla alustalla ja rengastuksella auto todella hyvä ajettava.
Jos tuo olisi allekirjoittaneen paku niin ihan pikkaisen tuota madaltaisin lisää ja ja ja.. ehkä ihan hyvä että se on emännän auto.
Jos tuo olisi allekirjoittaneen paku niin ihan pikkaisen tuota madaltaisin lisää ja ja ja.. ehkä ihan hyvä että se on emännän auto.
Oho tänne on kirjoteltu jotain. Scirocco on toivon mukaan kesällä ajossa, sitä on nyt tässä tullut kursittua kasaan ja öljynpaineetkin palasivat koneeseen toisen öljypumpun avustuksella. Ei mitään hajua mikä tuota vanhaa öljypumppua vaivasi kun ei paineita nostanut, täysin välyksetön ja sihdit yms. tuli tarkastettua. Pumpun vaihdolla paineet nousi samantien ja tuntuu toimivan. Nyt sitten kasaillaan auto muuten kuntoon ja kun vähän ilmat lämpenee niin säätöihin ja testilenkille.
Jettaan vähän himoillut uutta tekniikkaa jos jostain löytys PG tai ABF tekniikka. Nuo KR:t on omalta osalta nähty.. tietty voishan tuon K-Jetin korvata jollain fiksummalla ruiskulla niin sais auton pidettyä 16V eikä tarvis muutoskatsastella taas.
Nuo vanteet on jo myyty mutta specsit oli muistaakseni 8x15" ja takana 8,5x15" offsettejä en muista ulkoa mutta vakio BBS RM:stä levitetty joiden offset oli 33.
Jettaan vähän himoillut uutta tekniikkaa jos jostain löytys PG tai ABF tekniikka. Nuo KR:t on omalta osalta nähty.. tietty voishan tuon K-Jetin korvata jollain fiksummalla ruiskulla niin sais auton pidettyä 16V eikä tarvis muutoskatsastella taas.
Millasia specsejä noissa jetan vanteissa on? Lähinnä tuo koko kiinnostaa.
Nuo vanteet on jo myyty mutta specsit oli muistaakseni 8x15" ja takana 8,5x15" offsettejä en muista ulkoa mutta vakio BBS RM:stä levitetty joiden offset oli 33.
Pakollinen puolivuotispäivitys tähän topicciin.
Menneen kesän Bugrun reissu aiheutti allekirjoittaneessa pienen vw kuumeen kun sain eräältä Jetan omistajalta kuulla että hänen Coupe Jettansa saattaisi olla myynnissä. Ehkä kahden sekunnin miettimisen jälkeen olin varma että tuo Jetta pitää saada. Olin nimittäin jo viime vuoden 2010 Bugrunissa kuolannut ko. auton perään. Kesäloma meni melkein auton hakureissua odotellessa ja kun kaikki auton paperiasiat ja kuljetus Borås-Tukholma saatiin myyjän kanssa sovittua niin homma oli selvä. Nyt sitä ollaan tuollaisen tuoreen '85 Jetta CL 2D omistaja, auto on varustettu hurjalla 1.6 kaasutinmoottorilla (HM), mittarissa karvan päälle 86tkm. Auton papereita Tullille täyttäessä lisävaruste sarakkeeseen meinasin ruksia kohdan "audiolaitteet" mutta pienen naurun saattelemana lisävaruste sarake jäi tyhjäksi ;) Hetken aikaa Tullin vaatimien ruotsin rekisteripapereiden kanssa taisteltuani sain vihdoin autoon veropäätöksen joka oli niinkin huikea kuin 90,46€.
Nyt kun oli kaksi Coupe Jettaa pihassa piti tuo punainen Coupe laittaa kiertoon joka pääsikin onneksi toisen harrastajan hoteisiin josta taas vähän vahingossa tuli vaihdossa tuollainen B4 Passatti jonka joku saattaakin tunnistaa. Tämä Passatti taas inspiroi tiettyihin alusta ratkaisuihin tuon beigen Jetankin suhteen :)
Kuitenkin joku ehtii kysyä että mites Scirocco jaksaa? Niin voin vastata että motivaatiota odotellessa. Liikaa kalustoa, liian vähän harrastetilaa.
Menneen kesän Bugrun reissu aiheutti allekirjoittaneessa pienen vw kuumeen kun sain eräältä Jetan omistajalta kuulla että hänen Coupe Jettansa saattaisi olla myynnissä. Ehkä kahden sekunnin miettimisen jälkeen olin varma että tuo Jetta pitää saada. Olin nimittäin jo viime vuoden 2010 Bugrunissa kuolannut ko. auton perään. Kesäloma meni melkein auton hakureissua odotellessa ja kun kaikki auton paperiasiat ja kuljetus Borås-Tukholma saatiin myyjän kanssa sovittua niin homma oli selvä. Nyt sitä ollaan tuollaisen tuoreen '85 Jetta CL 2D omistaja, auto on varustettu hurjalla 1.6 kaasutinmoottorilla (HM), mittarissa karvan päälle 86tkm. Auton papereita Tullille täyttäessä lisävaruste sarakkeeseen meinasin ruksia kohdan "audiolaitteet" mutta pienen naurun saattelemana lisävaruste sarake jäi tyhjäksi ;) Hetken aikaa Tullin vaatimien ruotsin rekisteripapereiden kanssa taisteltuani sain vihdoin autoon veropäätöksen joka oli niinkin huikea kuin 90,46€.
Nyt kun oli kaksi Coupe Jettaa pihassa piti tuo punainen Coupe laittaa kiertoon joka pääsikin onneksi toisen harrastajan hoteisiin josta taas vähän vahingossa tuli vaihdossa tuollainen B4 Passatti jonka joku saattaakin tunnistaa. Tämä Passatti taas inspiroi tiettyihin alusta ratkaisuihin tuon beigen Jetankin suhteen :)
Kuitenkin joku ehtii kysyä että mites Scirocco jaksaa? Niin voin vastata että motivaatiota odotellessa. Liikaa kalustoa, liian vähän harrastetilaa.
Vuosipäivityksen aika taas.
Jetta sai ilmajousensa jotka purettiin tuosta VR6 Passatista. Viime talven aikana tuli myös kunnosteltua BBS RS 001 joihin haettiin hieman lisää leveyttä 2" rosterikehillä ja keskiöihin otettiin sävy Jetan kojelaudasta. Lopuksi koko komeus nippuun rosterikehäpulteilla ja kiillotetuilla keskimuttereilla.
Ilmajousien venttiilit ja mittarit tuli soviteltua tuohon keskikonsoliiin. Kuvista poiketen mittarit vaihtuivat KPC mittareihin matalamman syvyytensä vuoksi. Sisustaan löytyi myös ruotsista Mk1 GTi Golfin ratti. Sekä hetki sitten hommasin Digifiz mittariston joka on hieman käynyt mielessä tuonne laitella kun sellainenkin tuli hommattua, mutta se jää nähtäväksi.
Jetta sai ilmajousensa jotka purettiin tuosta VR6 Passatista. Viime talven aikana tuli myös kunnosteltua BBS RS 001 joihin haettiin hieman lisää leveyttä 2" rosterikehillä ja keskiöihin otettiin sävy Jetan kojelaudasta. Lopuksi koko komeus nippuun rosterikehäpulteilla ja kiillotetuilla keskimuttereilla.
Ilmajousien venttiilit ja mittarit tuli soviteltua tuohon keskikonsoliiin. Kuvista poiketen mittarit vaihtuivat KPC mittareihin matalamman syvyytensä vuoksi. Sisustaan löytyi myös ruotsista Mk1 GTi Golfin ratti. Sekä hetki sitten hommasin Digifiz mittariston joka on hieman käynyt mielessä tuonne laitella kun sellainenkin tuli hommattua, mutta se jää nähtäväksi.
^Koitin etsiä kuvia itse pussien asennuksesta mutta johonkin olen onnistunut hävittämään ne. Alla kuva painesäiliön ja kompuran asennusvaiheesta. Takakonttiin tehtiin välipohja jossa on luukku jotta vedenerottimeen yms. pääsee käsiksi eli kaikki mahdollisimman piilossa katseilta, en nähnyt mitään järkeä esitellä tankkia ja kompuraa.
Toisessa kuvassa jo myymäni takatolpat Jetassa on samanlaiset. Etupäässä on Universal Air Aero Sportit FK Königsport tolpaan kasattuna. Asennus varsin yksinkertainen, coilover tolpasta jousi pois ja palje tilalle. Katsotaan jos kuvia etupusseista jostain vielä löytyy niin täytyy lisäillä.
Ainiin ja voisi kai sitä mainita että tuo edellä mainittu VR6 Passat tuli myytyä kesällä eteenpäin ja hommattua tilalle toinen Passat. Ihastus tällaiseen G60 Syncroon tuli viime keväänä Wörtherseen reissulla, kyseinen yksilö sattui löytymään ihan suomesta vaikka saksan tuonti onkin. Mutta tästä projektista lisää kun saadaan auto miellyttävään kuntoon.
Toisessa kuvassa jo myymäni takatolpat Jetassa on samanlaiset. Etupäässä on Universal Air Aero Sportit FK Königsport tolpaan kasattuna. Asennus varsin yksinkertainen, coilover tolpasta jousi pois ja palje tilalle. Katsotaan jos kuvia etupusseista jostain vielä löytyy niin täytyy lisäillä.
Ainiin ja voisi kai sitä mainita että tuo edellä mainittu VR6 Passat tuli myytyä kesällä eteenpäin ja hommattua tilalle toinen Passat. Ihastus tällaiseen G60 Syncroon tuli viime keväänä Wörtherseen reissulla, kyseinen yksilö sattui löytymään ihan suomesta vaikka saksan tuonti onkin. Mutta tästä projektista lisää kun saadaan auto miellyttävään kuntoon.
Jos sitä tännekin päivittäisi kun taas jotain harrastamiseksi luokiteltavaa tallissa tapahtuu.
Tuohon "käyttöauto" Passattiini upotetun rahamäärän ja ajan laskien luulisi auton olevan kohta jo uusi. Perus katsastuksessa päästöjen kanssa tappelussa meni hetki jos toinenkin ja päästölappua yritettiin ottaa useaan otteeseen. Loppujen lopuksi vaihdettujen osienlistalle päätyi kaiken muun lisäksi. Bensapaineensäädin, pakosarja (oli muuten vaikea löytää), katalysaattori, imusarjan ja pakosarjan tiivisteet. Autoon saatiin kuitenkin leima loppujen lopuksi ja nyt kilometrejä on jo takana muutama tuhat. Kyllä Syncrokin on ihan hauska liukkailla vaikka niitä onkin tänä talvena hieman joutunut odottelemaan.
Jetalle ei oikein muuta viime kesänä tullut tehtyä kuin pestyä ja ajeltua. Vanteita tietenkin pitää vaihdella välillä jotta säilyy mielenkiinto. Löytyikin sopivasti Virosta Audi A8 winterfelgenit jotka kiilloteltiin ja varsin erilaiset niistä tuli, itse tykästyin. Näillä ensi kesään. Täytyy myös kiittää niin Suomen Volkkariyhdistystä FVWA kuin FFp suuntaan Jetan saamista tunnustuksista kesällä 2013.
Syksyllä alkoi tuntua että ensi kesäksi täytyy keksiä jotain.. jotain auton henkeen sopivaa ja jotain uutta pitää saada. Vähän aikaa päätä seinään ja kohti tuntematonta.
Jetta herätetty hetkeksi talviunilta, tallin siivouksen vuoksi. (Kuva: Jani "Sensei" Mikkonen)
Nyt joulukuun alussa kiikutin varaston nurkasta vanhat Recarot verhoilijalle joka kursi koko sarjan valmiiksi parissa viikossa vaikkakin tämä joululahja myöhästyi muutamalla päivällä. Tosin sitä kannatti odottaa, sisustasta tuli kaikkinensa juuri sitä mitä haettiin. Kaikki kiitos Jarko Design suuntaan hienosta verhoiluprojektista.
Sneak peek!
Välipäivinä tuli erehdyttyä selailemaan nettivaraosa.com -sivua josta silmiin sattui sopiva tekniikan luovuttaja Jettaa ajatellen. Kyseinen tekniikka kummitellut ajatuksissa jo muutaman vuoden. Soitto myyjälle ja seuraavana päivänä koeajamaan elinluovuttaja, hinnan hieromista ja kaupat tuli. Nyt pihassa seisoo '99 Bora josta sydän jo siirretty tallin nurkkaan odottamaan jatkokäsittelyä.
Elinluovuttajan syntymätodistus.
Nyt ollaankin vailla isoa kasaa osia joilla tämä projekti saadaan eteenpäin. Hakusessa VR6 Golfin apurunko ja moottorin kannakkeet. Mk2 levyjarrullinen taka-akseli, VR6 Corrado/Passat etuapurunko, VR6 syyläri ja flekti(t). Hydraulinen poljinasetelma/jarrutehostin (Corrado G60, Passat 35i jne.)
Näillä mennään ja päivitellään kun projekti etenee. Tarkoitus on saada Jetta kulkemaan uuden tekniikan voimin ensi kesäksi.
Tuohon "käyttöauto" Passattiini upotetun rahamäärän ja ajan laskien luulisi auton olevan kohta jo uusi. Perus katsastuksessa päästöjen kanssa tappelussa meni hetki jos toinenkin ja päästölappua yritettiin ottaa useaan otteeseen. Loppujen lopuksi vaihdettujen osienlistalle päätyi kaiken muun lisäksi. Bensapaineensäädin, pakosarja (oli muuten vaikea löytää), katalysaattori, imusarjan ja pakosarjan tiivisteet. Autoon saatiin kuitenkin leima loppujen lopuksi ja nyt kilometrejä on jo takana muutama tuhat. Kyllä Syncrokin on ihan hauska liukkailla vaikka niitä onkin tänä talvena hieman joutunut odottelemaan.
Jetalle ei oikein muuta viime kesänä tullut tehtyä kuin pestyä ja ajeltua. Vanteita tietenkin pitää vaihdella välillä jotta säilyy mielenkiinto. Löytyikin sopivasti Virosta Audi A8 winterfelgenit jotka kiilloteltiin ja varsin erilaiset niistä tuli, itse tykästyin. Näillä ensi kesään. Täytyy myös kiittää niin Suomen Volkkariyhdistystä FVWA kuin FFp suuntaan Jetan saamista tunnustuksista kesällä 2013.
Syksyllä alkoi tuntua että ensi kesäksi täytyy keksiä jotain.. jotain auton henkeen sopivaa ja jotain uutta pitää saada. Vähän aikaa päätä seinään ja kohti tuntematonta.
Jetta herätetty hetkeksi talviunilta, tallin siivouksen vuoksi. (Kuva: Jani "Sensei" Mikkonen)
Nyt joulukuun alussa kiikutin varaston nurkasta vanhat Recarot verhoilijalle joka kursi koko sarjan valmiiksi parissa viikossa vaikkakin tämä joululahja myöhästyi muutamalla päivällä. Tosin sitä kannatti odottaa, sisustasta tuli kaikkinensa juuri sitä mitä haettiin. Kaikki kiitos Jarko Design suuntaan hienosta verhoiluprojektista.
Sneak peek!
Välipäivinä tuli erehdyttyä selailemaan nettivaraosa.com -sivua josta silmiin sattui sopiva tekniikan luovuttaja Jettaa ajatellen. Kyseinen tekniikka kummitellut ajatuksissa jo muutaman vuoden. Soitto myyjälle ja seuraavana päivänä koeajamaan elinluovuttaja, hinnan hieromista ja kaupat tuli. Nyt pihassa seisoo '99 Bora josta sydän jo siirretty tallin nurkkaan odottamaan jatkokäsittelyä.
Elinluovuttajan syntymätodistus.
Nyt ollaankin vailla isoa kasaa osia joilla tämä projekti saadaan eteenpäin. Hakusessa VR6 Golfin apurunko ja moottorin kannakkeet. Mk2 levyjarrullinen taka-akseli, VR6 Corrado/Passat etuapurunko, VR6 syyläri ja flekti(t). Hydraulinen poljinasetelma/jarrutehostin (Corrado G60, Passat 35i jne.)
Näillä mennään ja päivitellään kun projekti etenee. Tarkoitus on saada Jetta kulkemaan uuden tekniikan voimin ensi kesäksi.
Etenee ne projektit tälläkin suunnalla, hitaan varmasti ja päivitykset tulee pienellä viivellä jotta amatöörin kaikki mokat ei tule suoraan arvostelevien silmien alle ;)
Tästä se lähtee, moottori irroita! Ai miten niin ahdasta? Kyllähän tuonne vielä yhden auton purkaa.
Vanha koneen irroitus meni jo varsin rutinoituneesti muutamassa tunnissa. Ilmajousista oli tässäkin hommassa apua kun koneen alle laittoi korvaamattomaksi avuksi osoittautuneet juomarullakot ja sen jälkeen vain laski koneen rullakon päälle ja koneenkorvakoista pultit auki. Pienessä tallissa moottorin siirtely pyörien päällä oli varsin helppoa.
"Uusi" tekniikka 2.3 10V AGZ. Kunnon pesu, jakopää remontti, vesipumppua ja kasa tiivisteitä sen jälkeen maalia pintaan.
Jottei ihan viheltelyksi menisi tämäkään projekti niin löytyi tuollainen huohotusreikä uuden tekniiikan DZL laatikon perästä ja öljyjen mukana jokunen gramma rautamalmia. Joten vaihdelaatikkokauppassa oli käytävä vaikkakin laatikko toimi hienosti ja ei pitänyt mitään ylimääräisiä ääniä :silent:
Uuden patin koesovitus Jetan konehuoneeseen. Kaikki istuu aika nätisti, moottorin takakannakkeelle joutuu tekemään adapterin muuten kone istuu paikalleen bolt on. Laturi siirtyy alemmas koska ohjaustehostimen pumppu jää pois joka aiheuttaa taas muutoksia hihnankiristimelle. Suunnitteilla on poistaa hihnankiristin ja tehdä laturin jalkaan säätö jolla hihnankireys säädetään.
Moottorin etukannakkeen ja öljynlämmönvaihtimen väliin jää ruhtinaalliset 2mm tilaa, sekin riittää.
'
Sähköjen osalta ollaan siinä vaiheessa että alkuperäinen johtosarja on selvitetty ja tarkoitus on laittaa Digifiz mittaristo joka pitäisi saada toimimaan ihan suoraan noilla VR5 omilla sähköillä. Ecu kävi avuliaan FFpläisen luona ajoneston poistossa sekä pienessä sytkäkartta muokkauksessa, iso KIITOS siitä!. Sähköjen suhteen päästään varmasti vielä kiroilemaan kun kaikki muu saadaan pultattua paikoilleen.
Myös etupään alustan osia apurungot, vakaaja ja Westy-lukkopelti lähti hiekkapuhallukseen ja maalaukseen paikalliselle puhaltamolle. Myös konehuoneen maalausta on valmisteltu ja osteltu turhia osia.
Vähän päivässä, paljon viikossa. Näillä mennään.
Tästä se lähtee, moottori irroita! Ai miten niin ahdasta? Kyllähän tuonne vielä yhden auton purkaa.
Vanha koneen irroitus meni jo varsin rutinoituneesti muutamassa tunnissa. Ilmajousista oli tässäkin hommassa apua kun koneen alle laittoi korvaamattomaksi avuksi osoittautuneet juomarullakot ja sen jälkeen vain laski koneen rullakon päälle ja koneenkorvakoista pultit auki. Pienessä tallissa moottorin siirtely pyörien päällä oli varsin helppoa.
"Uusi" tekniikka 2.3 10V AGZ. Kunnon pesu, jakopää remontti, vesipumppua ja kasa tiivisteitä sen jälkeen maalia pintaan.
Jottei ihan viheltelyksi menisi tämäkään projekti niin löytyi tuollainen huohotusreikä uuden tekniiikan DZL laatikon perästä ja öljyjen mukana jokunen gramma rautamalmia. Joten vaihdelaatikkokauppassa oli käytävä vaikkakin laatikko toimi hienosti ja ei pitänyt mitään ylimääräisiä ääniä :silent:
Uuden patin koesovitus Jetan konehuoneeseen. Kaikki istuu aika nätisti, moottorin takakannakkeelle joutuu tekemään adapterin muuten kone istuu paikalleen bolt on. Laturi siirtyy alemmas koska ohjaustehostimen pumppu jää pois joka aiheuttaa taas muutoksia hihnankiristimelle. Suunnitteilla on poistaa hihnankiristin ja tehdä laturin jalkaan säätö jolla hihnankireys säädetään.
Moottorin etukannakkeen ja öljynlämmönvaihtimen väliin jää ruhtinaalliset 2mm tilaa, sekin riittää.
'
Sähköjen osalta ollaan siinä vaiheessa että alkuperäinen johtosarja on selvitetty ja tarkoitus on laittaa Digifiz mittaristo joka pitäisi saada toimimaan ihan suoraan noilla VR5 omilla sähköillä. Ecu kävi avuliaan FFpläisen luona ajoneston poistossa sekä pienessä sytkäkartta muokkauksessa, iso KIITOS siitä!. Sähköjen suhteen päästään varmasti vielä kiroilemaan kun kaikki muu saadaan pultattua paikoilleen.
Myös etupään alustan osia apurungot, vakaaja ja Westy-lukkopelti lähti hiekkapuhallukseen ja maalaukseen paikalliselle puhaltamolle. Myös konehuoneen maalausta on valmisteltu ja osteltu turhia osia.
Vähän päivässä, paljon viikossa. Näillä mennään.
Yllättävän hyvin mahtuu vitonen kakkosen konehuoneeseen. Luulin että pitäisi enemmänkin soveltaa. Mut tosin, laittaahan ne maailmalla VR6:siakin näihin.
Tuon ekan tallikuvan kun katsoin lukematta sen pidemmälle, niin mietinkin, että tuossa Jetan vieressähän olisi oiva moottori kyseiseen koriin. :D
Edit: ja sit tajusin, että tuossa ylempänähän se oli jo kerrottu, kuvan muodossa... :D
Jokos se on kohta ajossa, kesällä vitosen purinoita ilmoille? ;) Iso peukku vähän massasta poikkeavasta paketista. Niin ja penkeistä parempaa kuvaa!
Tuon ekan tallikuvan kun katsoin lukematta sen pidemmälle, niin mietinkin, että tuossa Jetan vieressähän olisi oiva moottori kyseiseen koriin. :D
Edit: ja sit tajusin, että tuossa ylempänähän se oli jo kerrottu, kuvan muodossa... :D
Jokos se on kohta ajossa, kesällä vitosen purinoita ilmoille? ;) Iso peukku vähän massasta poikkeavasta paketista. Niin ja penkeistä parempaa kuvaa!
VR5 Jettaan projekti jatkuu kesän hiljaiselon jälkeen. Osia on haalittu sieltä sun täältä, hakattu päätä seinään väärien osa hankintojen kanssa. Ja kun ymmärtäisi keskittyä yhteen projektiin kerralla.. mutta nyt voi taas sanoa että saan ehkä jotain konkreettista aikaan.
Vein juuri viikonloppuna kasan jarruosia koneistajavelholle joka tekee toisen jaon tuleviin jarrulevyihin ja napoihin, sekä adapterin takamoottorin kannakkeelle. Jakopäähän tuli uudet ketjut ja laahaimet, kytkin uusitaan ja näillä näkymin kaksoismassavp. myös vaihtuu kiinteään VR6 pyörään.
90% kaikki tarvittavat osat alkaa olla kasassa mutta rahaa tämä projekti syö vielä varmasti maalauksien ja muiden osalta x määrän. Siinäpä ne suurimmat hidasteet ja sitten kun sais vielä itsensä pakotettua talliin joka ilta töiden jälkeen.
Ei ehkä pitäisi mennä sanomaan että ajossa kesällä 2015??? Melkein pakko ei muuten kehtaa naamaansa isolla kirkolla näyttää.
Vein juuri viikonloppuna kasan jarruosia koneistajavelholle joka tekee toisen jaon tuleviin jarrulevyihin ja napoihin, sekä adapterin takamoottorin kannakkeelle. Jakopäähän tuli uudet ketjut ja laahaimet, kytkin uusitaan ja näillä näkymin kaksoismassavp. myös vaihtuu kiinteään VR6 pyörään.
90% kaikki tarvittavat osat alkaa olla kasassa mutta rahaa tämä projekti syö vielä varmasti maalauksien ja muiden osalta x määrän. Siinäpä ne suurimmat hidasteet ja sitten kun sais vielä itsensä pakotettua talliin joka ilta töiden jälkeen.
Ei ehkä pitäisi mennä sanomaan että ajossa kesällä 2015??? Melkein pakko ei muuten kehtaa naamaansa isolla kirkolla näyttää.
Jos vaihdelaatikon joudut hankkimaan, niin kannattaa tutkia välityksiä. Vr5 vakiolootalla jää aika korkeeksi kierrokset maantienopeuksissa (minulla 185/55/15 pyörät).
Olisikohan vr6:n 02a laatikko suoraan järkevämpi tai sitten haeskelee dieselmallista rattaita. Lohkon kylkeen ei varmaan käy muut laatikot kuin vakio ja vr6:n laatikko.
edit: Paljonko koneella ajettu, oliko jakopään osat kuluneet?
Olisikohan vr6:n 02a laatikko suoraan järkevämpi tai sitten haeskelee dieselmallista rattaita. Lohkon kylkeen ei varmaan käy muut laatikot kuin vakio ja vr6:n laatikko.
edit: Paljonko koneella ajettu, oliko jakopään osat kuluneet?
Kyllä, tää on siisti projekti... jos saan vaan auton vielä liikkumaan tuon uuden tekniikan voimin ;) Sitä kun ei olla mitään ammattimekaanikkoja ja tutuksi on lähinnä tullut nuo perus 80-luvun maamoottorit. Mutta tee ja erehdy menttaliteetilla sitä on ennenkin menty ja ihan hirveästi ei olla saatu rikki.
Tosiaan tuli jo hommattua vastaava DZL merkinnällä oleva 02J tuohon koneen kylkeen ja sillä mennään nyt alkuun. Katsotaan sitten jatkossa jos innostuu noita välityksiä muuttamaan kunhan saa tuntumaa.
Tekniikalla oli ajettu muistaakseni 181tkm kun nostin sen Boran keulalta pois ja ainakaan itse en huomannut ketjun rallattavan kovinkaan pahasti mutta sen nyt kuitenkin päätin vaihtaa varmuuden vuoksi. Koko jakopääsarja ketjuineen ja laahaimineen tuli sen 200€ maksamaan pääasiassa Febin osia kaikki.
Ei muuta kuin ohjeet esiin ja hommiin. Huom. ylemmän ketjun kiristäjä jo kuvassa irti. Nokkien lukitusta varten piti askarrella omin pienin kätösin tuollainen apuväline.
Moottorinkannakkeelle tosiaan tuon viisipyttyisen kanssa joutuu askartelemaan adapterin tai toinen vaihtoehto olisi ollut siirtää apurungon kannakkeen paikkaa. Köyhän-miehen-CADi eli Windows Paint vedos adapterista :D
Vaihteensiirto otettiin myös tuosta Borasta ja sitä muokkailtiin kakkosen tunneliin sopivaksi näin. Toivottavasti vaijereiden pituus on edes sinnepäin.
Tähän loppuun vielä muutama kuva tuosta toisesta rahareiästä. Passattiin etsin hetken omaan silmään sopivia vanteita ja lopulta sopivat löytyivät bemarin alta. Ebay auki ja Sofort kaufen -nappia painamaan. Viikossa kotiin saapui sarja BBS RC042. Pidemmän aikaa jo tuskailin auton huonoa maalipintaa ja etenkin noita muoviosia joilla puoli autoa on peitetty. Erittäin hyvä ystäväni (Kiitos Timo!!!) Järjesti Passatille ajan maalarille ja sillä välin itse paukkupullolla värjäsin kaikki muoviosat ovenkahvoja myöten mattamustalla. Lopputulokseen olen varsin tyytyväinen muutamaa virhettä luukuunottamatta.
Sisusta on tuosta minulle päätyneestä entisestä Zero-Teron VR6 Passatista jonka myin eteenpäin. Ratti on S2 Audista uudelleen verhoiltuna ja vaihdenuppi nelos juhlamallin Golfista, sopivat niin nätisti yhteen tuon sisustan kanssa niin oli pakko ostaa.
Sanokaahan viisaammat jos tuon kaksoimassavp:n heitän ojaan ja hommaan kevennetyn VR6 kiinteän vauhtipyörän. Muuttuuko moottorin käytös jotenkin huonommaksi ja onko haittaa esim. laatikolle? Onhan niillä insinööreillä joku ajatus ollut kun tuon kasoismassavp:n ovat suunnitelleet tämänkin moottorin jatkoksi.
Tosiaan tuli jo hommattua vastaava DZL merkinnällä oleva 02J tuohon koneen kylkeen ja sillä mennään nyt alkuun. Katsotaan sitten jatkossa jos innostuu noita välityksiä muuttamaan kunhan saa tuntumaa.
Tekniikalla oli ajettu muistaakseni 181tkm kun nostin sen Boran keulalta pois ja ainakaan itse en huomannut ketjun rallattavan kovinkaan pahasti mutta sen nyt kuitenkin päätin vaihtaa varmuuden vuoksi. Koko jakopääsarja ketjuineen ja laahaimineen tuli sen 200€ maksamaan pääasiassa Febin osia kaikki.
Ei muuta kuin ohjeet esiin ja hommiin. Huom. ylemmän ketjun kiristäjä jo kuvassa irti. Nokkien lukitusta varten piti askarrella omin pienin kätösin tuollainen apuväline.
Moottorinkannakkeelle tosiaan tuon viisipyttyisen kanssa joutuu askartelemaan adapterin tai toinen vaihtoehto olisi ollut siirtää apurungon kannakkeen paikkaa. Köyhän-miehen-CADi eli Windows Paint vedos adapterista :D
Vaihteensiirto otettiin myös tuosta Borasta ja sitä muokkailtiin kakkosen tunneliin sopivaksi näin. Toivottavasti vaijereiden pituus on edes sinnepäin.
Tähän loppuun vielä muutama kuva tuosta toisesta rahareiästä. Passattiin etsin hetken omaan silmään sopivia vanteita ja lopulta sopivat löytyivät bemarin alta. Ebay auki ja Sofort kaufen -nappia painamaan. Viikossa kotiin saapui sarja BBS RC042. Pidemmän aikaa jo tuskailin auton huonoa maalipintaa ja etenkin noita muoviosia joilla puoli autoa on peitetty. Erittäin hyvä ystäväni (Kiitos Timo!!!) Järjesti Passatille ajan maalarille ja sillä välin itse paukkupullolla värjäsin kaikki muoviosat ovenkahvoja myöten mattamustalla. Lopputulokseen olen varsin tyytyväinen muutamaa virhettä luukuunottamatta.
Sisusta on tuosta minulle päätyneestä entisestä Zero-Teron VR6 Passatista jonka myin eteenpäin. Ratti on S2 Audista uudelleen verhoiltuna ja vaihdenuppi nelos juhlamallin Golfista, sopivat niin nätisti yhteen tuon sisustan kanssa niin oli pakko ostaa.
Sanokaahan viisaammat jos tuon kaksoimassavp:n heitän ojaan ja hommaan kevennetyn VR6 kiinteän vauhtipyörän. Muuttuuko moottorin käytös jotenkin huonommaksi ja onko haittaa esim. laatikolle? Onhan niillä insinööreillä joku ajatus ollut kun tuon kasoismassavp:n ovat suunnitelleet tämänkin moottorin jatkoksi.
Tsemppiä projektin kanssa.
Vaihdelaatikkoasiaan vielä sellainen huomio, että matkanopeus hoituu varmasti noilla tdi:n 5-rattailla jotka on kaiketi helppo vaihtaa, mutta eräänlainen haitta on myös turhan pieni ykkönen, jota ei normaalissa ajossa ole juurikaan tarvinnut käyttää edes liikkeelle lähdössä.
Vaihdelaatikkoasiaan vielä sellainen huomio, että matkanopeus hoituu varmasti noilla tdi:n 5-rattailla jotka on kaiketi helppo vaihtaa, mutta eräänlainen haitta on myös turhan pieni ykkönen, jota ei normaalissa ajossa ole juurikaan tarvinnut käyttää edes liikkeelle lähdössä.
Kiitos. Ihan hyvin on Passatti toiminut näin talvellakin. Jaksaa se ainakin noilla 185/55/16 kitkoilla kolmosellakin pyöriä jos on vaan tarpeeksi liukas alusta. Kierrokset kun pitää 4000rpm päällä niin kyllä pyörii. Kyllä siellä ihan mukavasti potkua on mutta pari kertaa kun päässyt G60 Golfia testaamaan niin Passatti painavampana ja nelikkona tuntuu niin raskaalta.
Oma Passatti kaipaisi jo kokovaltaista tekniikan läpikäyntiä, öljyä joutuu lisäilemään vähän väliä. Ei se pölläyttele mutta kampuran stefoista tai jostain se öljyä tiputtelee kun laatikon pohja ja alusta aina kosteana öljystä.
Oma Passatti kaipaisi jo kokovaltaista tekniikan läpikäyntiä, öljyä joutuu lisäilemään vähän väliä. Ei se pölläyttele mutta kampuran stefoista tai jostain se öljyä tiputtelee kun laatikon pohja ja alusta aina kosteana öljystä.
Projekti etenee pienin haparoivin askelin, tässä todisteita siitä. Kesällä ajoon...?
Jarru puoli alkaa hahmottua. Siirryttiin kertaheitolla jarruista ->jarruihin eli 239 -> 288. Odotettavissa on että Jetta noilla saadaan pysähtymäänkin. Samalla koneistajavelho loihti 5x100 jaon levyihin ja napoihin. Kiitos jjjkkk!!
Samainen koneistajavelho askarteli edellä esittelemäni piirrelmän fyysiseen olomuotoon. Kyseessä moottorin takakannakkeen adapterilevy.
Lohko ja vaihdelaatikko sai VHT kuumankesto mattamustaa.
Tällähetkellä ollaan tässä vaiheessa, hiontavärit konehuoneessa ja kohta pitäisi varsinaista LA1N pintaväriä alkaa suihkimaan.
Jarru puoli alkaa hahmottua. Siirryttiin kertaheitolla jarruista ->jarruihin eli 239 -> 288. Odotettavissa on että Jetta noilla saadaan pysähtymäänkin. Samalla koneistajavelho loihti 5x100 jaon levyihin ja napoihin. Kiitos jjjkkk!!
Samainen koneistajavelho askarteli edellä esittelemäni piirrelmän fyysiseen olomuotoon. Kyseessä moottorin takakannakkeen adapterilevy.
Lohko ja vaihdelaatikko sai VHT kuumankesto mattamustaa.
Tällähetkellä ollaan tässä vaiheessa, hiontavärit konehuoneessa ja kohta pitäisi varsinaista LA1N pintaväriä alkaa suihkimaan.
Jarrut samasta luovuttajasta kuin tekniikkakin eli VR5 Borasta. Jarrujen kannakeraudoista sipaistiin koneistajan toimesta muutama milli pois että satulan offset saatiin kohdalleen. Noissa kannakeraudoissa kun oli tavaraa aika reilusti mistä koneistaa niin että materiaalin vahvuus ei kärsisi olennaisesti.
Vetarit, olka-akselit ja navat on 4x100 jakoisista 100mm vetarinlaipoilla. Tuohon 02J laatikkoon vaihdoin neloskopan TDin laatikosta sopivat 100mm laipat vetareille.
Vetarit, olka-akselit ja navat on 4x100 jakoisista 100mm vetarinlaipoilla. Tuohon 02J laatikkoon vaihdoin neloskopan TDin laatikosta sopivat 100mm laipat vetareille.
Olikohan takajarrujen osalta niin, että mk4 kannakeraudoilla ei natsaa suoraan. Joutuu hommaamaan joko mk2/mk3 raudat tai gti lupon kannakeraudan kiinnikelevyt napatapin alle (johon sitten mk4 raudat sopii).
Minä sain etujarrut helpoiten kasaan 5x100 jakoisena perusmallin mk4 variant etulevyllä joka on 280mm.
Minä sain etujarrut helpoiten kasaan 5x100 jakoisena perusmallin mk4 variant etulevyllä joka on 280mm.
Sarjassamme "turhien viritysten tuningkerho". Viime syksystä hyllyssä lojuneet osat löysivät paikkansa Passattiin. Vanhat pyyhkijän varret olivat aika heikossa kunnossa ja jouset kuoleentuneet joka aiheutti suuremmissa nopeuksissa ikävää ääntelyä ja pyyhkijät hyppivät ikävästi.
Joten "retrofit" päivitys seuraavilla osilla:
Lupo GTin pyyhkijän varsi (vasen): 6X1 955 409 C
Passat 3BG pyyhkijän varsi (vasen): 3B1 955 409 C
Passat 3BG Aerotwin sulat: 3B0 998 002 (530mm sulat)
Suojatulpat pyyhkijänvarsiin : 1J0 955 205 A
Samat osat toimii ainakin Corradossa.
Kuskinpuolen pyyhkijää varaa säätää vielä vähän alemmaksi ja pelkääjän puolella voisi olla hieman lyhyempikin sulka, jää hieman ilmaan tuulilasin reunasta lepoasennossa. Ovat ainakin siistimmän näköiset ja todella äänettömät.
Näin on saatu taas rahaa kulutettua ja vanhaan volkkariin himpun verran tätä päivää.
Joten "retrofit" päivitys seuraavilla osilla:
Lupo GTin pyyhkijän varsi (vasen): 6X1 955 409 C
Passat 3BG pyyhkijän varsi (vasen): 3B1 955 409 C
Passat 3BG Aerotwin sulat: 3B0 998 002 (530mm sulat)
Suojatulpat pyyhkijänvarsiin : 1J0 955 205 A
Samat osat toimii ainakin Corradossa.
Kuskinpuolen pyyhkijää varaa säätää vielä vähän alemmaksi ja pelkääjän puolella voisi olla hieman lyhyempikin sulka, jää hieman ilmaan tuulilasin reunasta lepoasennossa. Ovat ainakin siistimmän näköiset ja todella äänettömät.
Näin on saatu taas rahaa kulutettua ja vanhaan volkkariin himpun verran tätä päivää.
Ei jarrukilpiä? Miten leimamies suhtautuu?
Konehuone on kliini, onko tossa jo kakki?
Jarrukilvet pitäis vielä hommata. Kuten huomaat autosta puuttuu vielä paljon muutakin. Nämä ovat lähinnä tälläisiä motivaation kohotus kuvia allekirjoittaneelle. Sitä kun keräilee projektiin osia pitkin maailmaa ja saa josku jotain läjään niin se luo tunnetta ja toivoa että joku päivä se ehkä vielä on kasassa ja liikkuu :D
Onko nuo beiget ovipahvit verhoiltu vai ihan orkkikset?
Ovipahvit on orkkikset, tuossa kun oli kokolailla ruskea-beige sisusta.
Paljon on tapahtunut taas viime aikoina Jetta rintamalla. Aina kun vaan saa itsensä raahattua autotalliin ja vaihteen päälle niin tapahtuu.
Yleisesti, taka-akseli, jarrut, tankki, bensapumppu ja bensalinjat on nyt 95% nipussa. Pakoputki teettää vielä vähän töitä ja se nyt näin alkuun tulee 16V GTi Golfista. Tarkoitus on teettää ihan kunnon putkisto kunhan auto saadaan ajoon.
Konehuoneen puolella apulaitteet (laturi) on paikallaan jota jouduin tuomaan 80mm ulospäin kun tähän ei tule ohjaustehostinta eikä ilmastointia niin hihnalinjan kanssa oli vähän ihmeteltävää. Vaihteensiirtotornin nypläsin läpi ja sekin löysi paikkansa.
Seuraava suurempi savotta onkin sähköjen kanssa joita olen jo aloittanut. Myös jäähdytyspuolen kanssa joutuu hetken päätä raapia mutta sanotaan että pientä kajastusta tunnelin päässä alkaa jo näkyä... kesällä ajoon?? ;)
Jottei hommasta häviä mielenkiinto piti tehdä arvometalli-investointeja :D Tuohon palapeliin saa sitten keräillä osia ympäri maailmaa.
Yleisesti, taka-akseli, jarrut, tankki, bensapumppu ja bensalinjat on nyt 95% nipussa. Pakoputki teettää vielä vähän töitä ja se nyt näin alkuun tulee 16V GTi Golfista. Tarkoitus on teettää ihan kunnon putkisto kunhan auto saadaan ajoon.
Konehuoneen puolella apulaitteet (laturi) on paikallaan jota jouduin tuomaan 80mm ulospäin kun tähän ei tule ohjaustehostinta eikä ilmastointia niin hihnalinjan kanssa oli vähän ihmeteltävää. Vaihteensiirtotornin nypläsin läpi ja sekin löysi paikkansa.
Seuraava suurempi savotta onkin sähköjen kanssa joita olen jo aloittanut. Myös jäähdytyspuolen kanssa joutuu hetken päätä raapia mutta sanotaan että pientä kajastusta tunnelin päässä alkaa jo näkyä... kesällä ajoon?? ;)
Jottei hommasta häviä mielenkiinto piti tehdä arvometalli-investointeja :D Tuohon palapeliin saa sitten keräillä osia ympäri maailmaa.
Jone kirjoitti:Possun jako?
Kyyllä, keskireikä on vaan kokoa 84,8mm. Kuulemma ovat noita samoja keskiöitä käyttäneet centerlock kiinnityksellä.. liekkö sen takia noin iso??
Pitää vaan etsiä 6-6,5" leveät takakannut jostain että nuo saa Jetan alle mahtumaan. Ei ihan 7,75" + 1" ulkokehä yhdistelmä mahtunut :D
Hhhmm.. Nättiä👍.
Mistäs päästä tuo kombo otti kiinni??
Itsellä meni ne 8.5" heittämällä kaposella kumilla, mittailin että juuri tuommonen taikka jopa 9" leveä olisi mahtunut alle. Onkos tähän koppiin vaihdettu leveämpi taka-akseli?
Kuinka paksut takatolpat ovat? Vaiko kentiäs ilmoilla, joka selittäisi tilan puutteen.
Toki tankin puolella ahdistaa täyttöputki..
Mistäs päästä tuo kombo otti kiinni??
Itsellä meni ne 8.5" heittämällä kaposella kumilla, mittailin että juuri tuommonen taikka jopa 9" leveä olisi mahtunut alle. Onkos tähän koppiin vaihdettu leveämpi taka-akseli?
Kuinka paksut takatolpat ovat? Vaiko kentiäs ilmoilla, joka selittäisi tilan puutteen.
Toki tankin puolella ahdistaa täyttöputki..
Markku M. kirjoitti:E50:t on kyllä pornoa. Saattaa vaan olla kannut a) kiven alla b) arvokkaita c) molempia
Pitää paikkansa. Varsinkin kun tällä hetkellä kaikki vanhat BBS Rennsportit, Ronal Racingit jne. on kuuminta hottia keski-euroopassa. Hinnat on taivaissa ja kysyntä kovaa. Oma sarjanikin keräilty osissa, Ruotsista löysin ihan sattumalta taka- ja ulkokehät ja keskiöt tuli rapakon takaa Floridasta.
eki80 kirjoitti:
Mistäs päästä tuo kombo otti kiinni??
Itsellä meni ne 8.5" heittämällä kaposella kumilla, mittailin että juuri tuommonen taikka jopa 9" leveä olisi mahtunut alle. Onkos tähän koppiin vaihdettu leveämpi taka-akseli?
Kuinka paksut takatolpat ovat? Vaiko kentiäs ilmoilla, joka selittäisi tilan puutteen.
Toki tankin puolella ahdistaa täyttöputki..
Pussithan siellä on ja vanteiden leveydeksi olisi tullut 8,75" eli ei millään. Taka-akseli on kakkiksen, 20mm adaptereilla ja 7-7,5" leveydellä on just eikä melkein.
Ripalla homma hallussa. 👍
Rc041 pulttikehän halkaisia väärä. Bbs motorsport käyttää taas eri osia kuin rs kehät ja rc 041 kehien halkaisia taas eri. Rc041 on hyvä porailla lisää reikiä mulla 16 pulttia niissä kun rs764 keskiöt paikassa.
Vanteiden sovittelu ja suunnittelu on tätä harrastusta parhainmillaan.
Rc041 pulttikehän halkaisia väärä. Bbs motorsport käyttää taas eri osia kuin rs kehät ja rc 041 kehien halkaisia taas eri. Rc041 on hyvä porailla lisää reikiä mulla 16 pulttia niissä kun rs764 keskiöt paikassa.
Vanteiden sovittelu ja suunnittelu on tätä harrastusta parhainmillaan.
Re: Jetta mk2 "Coupe" & Passat 35i G60 Syncro
Olen ehkä huonoin projektikertomusten tekijä ja dokumentoija (laiska). Mutta kertokoon kuvat sen mitä ollaan saatu aikaan. Lupailin että Jetta ACS/TCS näytille ja lupaus piti pitää. Messuja edeltävät vuorokaudet mentiin aika kiitolaukkaa että auto saatiin kasattua mukavan näköiseksi. Koneesta ensi savut otettu ulos ja tuli vielä oikean väriset ja oikeasta paikasta ne savut niin voi olla tyytyväinen. Vielähän tuon kanssa joutuu hieromaan mm. ilmanputsari, jarrut ja jäähdytysjärjestelmän kanssa joutuu nikkaroimaan. Mutta valoisalta näyttää että tällä tänä kesänä ajellaan.
Re: Jetta mk2 "Coupe" & Passat 35i G60 Syncro
On se hieno!
Mikä rengaskoko ACT vanteilla?
Mikä rengaskoko ACT vanteilla?
Re: Jetta mk2 "Coupe" & Passat 35i G60 Syncro
Jone kirjoitti:On se hieno!
Mikä rengaskoko ACT vanteilla?
Kiitos!
185/35/17 Nankangit.
Re: Jetta mk2 "Coupe" & Passat 35i G60 Syncro
Hienoa lukea tätä topiccia näin viiden vuoden hiljaiselon jälkeen. Vieläkin kovasti tässä topicissa olevia volkkareita ruuvailen ja harrastelen, ei näistä eroon pääse vaikka ukko vaan vanhenee. Ei kai näistä halua päästä eroon?
Omistan edelleen Jetan jolla ollaan ajeltu jo VR5 tekniikalla huoletta viisi kesäkautta. Auto on toiminut hyvin mitä nyt viime kesänä alkoi kuumilla keleillä sammuilemaan satunnaisesti. Vikaa tästä olen selvitellyt ja katsotaan ehtiikö sille mitään tänä kesänä tekemään kun projekteja on muitakin. Vika liittyy jotenkin MAF tai vialliseen ecuun. Toinen ecu jo hommattu.
Muutama kuva Jetan nykukuosista.
*click*
*click*
*click*
Myös G60 syncro Passat löytyy vielä joka on ollut jo viimeiset neljä vuotta tallin täytteenä. G60 tekniikka myytiin pois ja lähdettiin raiskaamaan autoa ensin 1.8T tekniikalla joka vaihtui 24V VR6 tekniikkaan. Uusi tekniikka on käytetty koneistamolla ja sille tehtiin miltei täydellinen remontti. Myös syncro vaihtuu Haldex gen1. Jälkeenpäin olisi ollut fiksua vaan entisöidä tämä mutta itseni tuntien tykkään enemmän rakennella ja kuin entisöidä. Ehkä älyttömien idea oli rueta tallin lattialla maaten putsaamaan koko auton pohja pellille ja kaivaa kaikki ruostepaikat esiin. Niitä sieltä löytyikin ja auto kävi Paraisten vw-kuiskaajalla peltikorjauksessa. Tällä hetkellä autonpohja on epoksissa ja saumojen suojausta suoritan. Lopuksi vielä suihkin U-pol Raptorit. Syksyllä jos pääsisi konehuoneen maalamaan ja aloiteltua uuden tekniikan kasaamista.
Kuvia matkan varrelta.
*click*
*click*
*click*
*click*
*click*
*click*
*click*
Ostinpa viime talvena myös toisen Passatin joka on aikoinaan tälläkin foorumilla nähty ´94 VR6 alkuperäinen US-malli. Tämä piti vaan saada pelastettua sillä sen tulevaisuus ei näyttänyt valoisalta. Autossa on aika hyvin historiaa tiedossa ja osia varsin vähän hävinnyt vuosien saatossa. Tätä palautellaan entiseen loistoonsa aina kun ehtii. Katostaan mitä tämän kanssa tehdään, pidetäänkö kokoelmassa vai lähteekö kiertoon?
Mutta kiva olla takaisin vanhalla kunnon FFp foorumilla. Kai tätä täytyy rueta harrastamaan taas jotta saadaan foorumit uuteen nousuun.
Ja meikäläisen autotouhuilua voi seurata Instagaramin puolella @retro.risto
Omistan edelleen Jetan jolla ollaan ajeltu jo VR5 tekniikalla huoletta viisi kesäkautta. Auto on toiminut hyvin mitä nyt viime kesänä alkoi kuumilla keleillä sammuilemaan satunnaisesti. Vikaa tästä olen selvitellyt ja katsotaan ehtiikö sille mitään tänä kesänä tekemään kun projekteja on muitakin. Vika liittyy jotenkin MAF tai vialliseen ecuun. Toinen ecu jo hommattu.
Muutama kuva Jetan nykukuosista.
*click*
*click*
*click*
Myös G60 syncro Passat löytyy vielä joka on ollut jo viimeiset neljä vuotta tallin täytteenä. G60 tekniikka myytiin pois ja lähdettiin raiskaamaan autoa ensin 1.8T tekniikalla joka vaihtui 24V VR6 tekniikkaan. Uusi tekniikka on käytetty koneistamolla ja sille tehtiin miltei täydellinen remontti. Myös syncro vaihtuu Haldex gen1. Jälkeenpäin olisi ollut fiksua vaan entisöidä tämä mutta itseni tuntien tykkään enemmän rakennella ja kuin entisöidä. Ehkä älyttömien idea oli rueta tallin lattialla maaten putsaamaan koko auton pohja pellille ja kaivaa kaikki ruostepaikat esiin. Niitä sieltä löytyikin ja auto kävi Paraisten vw-kuiskaajalla peltikorjauksessa. Tällä hetkellä autonpohja on epoksissa ja saumojen suojausta suoritan. Lopuksi vielä suihkin U-pol Raptorit. Syksyllä jos pääsisi konehuoneen maalamaan ja aloiteltua uuden tekniikan kasaamista.
Kuvia matkan varrelta.
*click*
*click*
*click*
*click*
*click*
*click*
*click*
Ostinpa viime talvena myös toisen Passatin joka on aikoinaan tälläkin foorumilla nähty ´94 VR6 alkuperäinen US-malli. Tämä piti vaan saada pelastettua sillä sen tulevaisuus ei näyttänyt valoisalta. Autossa on aika hyvin historiaa tiedossa ja osia varsin vähän hävinnyt vuosien saatossa. Tätä palautellaan entiseen loistoonsa aina kun ehtii. Katostaan mitä tämän kanssa tehdään, pidetäänkö kokoelmassa vai lähteekö kiertoon?
Mutta kiva olla takaisin vanhalla kunnon FFp foorumilla. Kai tätä täytyy rueta harrastamaan taas jotta saadaan foorumit uuteen nousuun.
Ja meikäläisen autotouhuilua voi seurata Instagaramin puolella @retro.risto
Re: Jetta mk2 VR5 & Passat GT32 & Passat GLX
Ehdottomasti, onhan se ihan eri fiilis täältä lueskella laajempaa tarinaa projektien etenemisestä. :)
Re: Jetta mk2 VR5 & Passat GT32 & Passat GLX
Kyllä näitä sun hienoja laitteita tutkii useammastakin paikasta mielellään. Jokos sen usa passatin käyntiongelmat on selätetty.
Re: Jetta mk2 VR5 & Passat GT32 & Passat GLX
Vuosi päivityksen aika. Yhtään autoa ei ole myyty eikä onneksi ostettu lisääkään. Koitetaan rakennella ensin nämä nykyiset valmiiksi, vaikka onhan tuossa hieman mielessä pyörinyt mk1 Scirocon hankinta. Puuttuu vaan tilat missä näitä kaikkia kohta säilyttää kun nykkyisetkin joutuu muiden nurkkiin työntämään talveksi säilöön.
Asiaan. Jetan kävin hakemassa kesäkuun puolen välin maissa ajoon ja suoritin muutamia pikku ehostuksia. Auto on toiminut hyvin ja ajoa on tullut muutama tuhat kilometriä. Tuli käytyä Jetalla myös Tanskassa Danes 'n' Dubs tapahtumassa porukalla. Mukava tapahtuma ja hienoa kalustoa vaikka kuinka. Tästä reissusta voi lukea tulevaisuudessa Volkkariyhdistyksen jäsenlehdestä.
*click*
*click*
*click*
*click*
Valkoinen Passat a.k.a Muumipeikko talvisäilytyksestä päästyään päätti rueta vuotamaan jäähdytinnestettä ja se seisoikin hyvin pitkälti koko kesän omassa tallissani odottamassa motivaatioita ja osia. Kasan jäähdytyspuolen osia vaihdettua nesteet taas pysyy sisällä ja auto olisi leimaa vaille taas. Pientä maalipinnan fiksausta tuli kokeiltua konepeltiin ihan hyvin tuloksin. Lähtökohta on aivan karmea, valumaa ja appelsiinipintaa riittää. Täydellistä tästä ei saa millään mutta parannettua kyllä.
*click*
*click*
*click*
Tämän auton tulevaisuutta olen pohtinut paljon, myydäkkö vai pitää? Kuitenkin kesällä tein suurehkon investoinnin jolla sinetöin Muumipeikon tulevaisuuden. Satuin löytämään Belgiasta uuden Kamein X1 korisarjan joka oli pakko ostaa talteen niin erikoisesta korisarjasta oli kyse.
*click*
*click*
*click*
Farkku projekti Passattia sain potkaistua kevättalvella taas hyvän matkaa eteenpäin ja konehuoneen sain maalattua, alusta ja akselit paikalleen, jarruputkien vetoa ym. Tämän kanssa jatketaan nyt syksyllä, moottorin niputuksella ja sovittamisella paikalleen.
*click*
*click*
*click*
Asiaan. Jetan kävin hakemassa kesäkuun puolen välin maissa ajoon ja suoritin muutamia pikku ehostuksia. Auto on toiminut hyvin ja ajoa on tullut muutama tuhat kilometriä. Tuli käytyä Jetalla myös Tanskassa Danes 'n' Dubs tapahtumassa porukalla. Mukava tapahtuma ja hienoa kalustoa vaikka kuinka. Tästä reissusta voi lukea tulevaisuudessa Volkkariyhdistyksen jäsenlehdestä.
*click*
*click*
*click*
*click*
Valkoinen Passat a.k.a Muumipeikko talvisäilytyksestä päästyään päätti rueta vuotamaan jäähdytinnestettä ja se seisoikin hyvin pitkälti koko kesän omassa tallissani odottamassa motivaatioita ja osia. Kasan jäähdytyspuolen osia vaihdettua nesteet taas pysyy sisällä ja auto olisi leimaa vaille taas. Pientä maalipinnan fiksausta tuli kokeiltua konepeltiin ihan hyvin tuloksin. Lähtökohta on aivan karmea, valumaa ja appelsiinipintaa riittää. Täydellistä tästä ei saa millään mutta parannettua kyllä.
*click*
*click*
*click*
Tämän auton tulevaisuutta olen pohtinut paljon, myydäkkö vai pitää? Kuitenkin kesällä tein suurehkon investoinnin jolla sinetöin Muumipeikon tulevaisuuden. Satuin löytämään Belgiasta uuden Kamein X1 korisarjan joka oli pakko ostaa talteen niin erikoisesta korisarjasta oli kyse.
*click*
*click*
*click*
Farkku projekti Passattia sain potkaistua kevättalvella taas hyvän matkaa eteenpäin ja konehuoneen sain maalattua, alusta ja akselit paikalleen, jarruputkien vetoa ym. Tämän kanssa jatketaan nyt syksyllä, moottorin niputuksella ja sovittamisella paikalleen.
*click*
*click*
*click*
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa