Vaimon autosta hajosi mekaaninen bensapumppu ja näppäränä ajattelin sen vaihtaa. Kaupasta uusi ja vaihtamaan. Monimutkainen hommahan tuon ei pitänyt olla. 2 pulttia auki ja vanha pumppu oli kädessä. Siitä sitten irroittelin letkut ja laitoin ne uuteen kiinni. Uusi pumppu sitten kanteen paikalleen ja pultteja takas. Molemmat pultit lähti ihan kivasti kiristymään, toinen meni kiinnikin asti. Toinen sen sijaan päätti katketa, kun se oli mennyt noin sentin nyt näin jälkikäteen oletetulle kierteelle.
Pulttia koitin irroittaa poraamalla sen keskelle reiän ja vastakierretapilla. Ei irtoa, joten onko nyt vaihtoehtona laittaa bensapumpun paikalle peittolevy toisen pultin avulla ja tiivisteliimalla? Ja mekaanisen pumpun tilalle sähköinen?
Jos jollakulla on kokemuksia aiheesta, niin mieluusti otan vinkkejä vastaan. Olisi kiva saada nelikko vielä lopputalven lumille liikkeelle.
Sähköinen bensapumppu kaasutinkoneeseen
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 6.10.2010 23:18
Oisko mahdollisuutta porata vanha pultti pois ja tehdä kierretapilla astetta isommat kierteet...
Joutunee irroittamaan kannen, tätä vaihtoehtoa pyrkinyt välttämään viimeiseen asti.
Jos kuitenkin vielä koittaisi sitä ruuvia pois, mutteri hitsaamalla siihen ruuvintynkään ?
Kokematonta kyllä tämäkin hirvittää :)
Vähän isompien ruuvien kanssa (m6-m10) olen todennut, että torx kärki toimii hyvin. Pikkaisen kärkeä pienempi reikä pulttiin ja vasaralla kärki sisään. Sen jälkeen voikin räikällä tai jollain pienellä siirtoleukavasaralla ruuvata vanhan pultin pois.
Tätä voisin nyt ensikäteen vielä kokeilla. Sitten koetan tuota hitsaamista. Toivoen ei pala koko auto.
Tuolla on sen verta ahrasta, että en usko kierteen teon onnistuvan ilman kannen irroittelua. Pultin keskelle onnistuin juuri reiän tekeen, mutta koko pultin poraaminen pois vaatisi porakoneen saamisen vielä parempaan asentoon ja kierteen teko vaatisi vielä enemmän raivuuta. Joten melkeinpä helpoin olisi tuolloin nostaa koko kansi ruustukkiin.
Kierteen tekoon ei kyllä pitäis tarvita läheskään sitä tilaa mitä poraamiseen - ja kierretapinhan saa vaikka siihen porakoneeseenkin kiinni.
Mutta jos poraamisessa jo ongelmaa niin sitten siihenkin voi koittaa katsella jotain erikoisempia vehkeitä kuten esim. kulmavaihteellisia lisäosia, mahdollisimman pientä konetta, lyhennettyä terää...
Mutta jos poraamisessa jo ongelmaa niin sitten siihenkin voi koittaa katsella jotain erikoisempia vehkeitä kuten esim. kulmavaihteellisia lisäosia, mahdollisimman pientä konetta, lyhennettyä terää...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa