Golf mk2 nykii vasemmalle käännyttäessä [RATKAISTU]

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

Golf mk2 nykii vasemmalle käännyttäessä [RATKAISTU]

ViestiKirjoittaja eGetin » 24.2.2013 23:20

Että sellaista. Juuri kun sitä luuli saaneensa koslan toimimaan niin se päätti heittää entistäkin härömmän vian kehiin. Autohan on siis Golf 1.6 PN -91.

Eli, autossa moottori alkaa nykimään kun autoa käännetään liikkeessä vasemmalle. Ongelma ei siis ilmene kun auto on paikoillaan ja rattia käännetään tai autoa heilutetaan. Oikealle käännyttäessä ja suoraan ajaessa mitään ongelmaa ei ole. Vika on vain pahentunut jokaisella kerralla ja nyt vasemmalle käännyttäessä kuuluu myös outoa surinaa kojelaudasta. Näiden lisäksi mittaristossa alkaa vilkkua jäähdytysnesteen merkkivalo samaan tapaan kuin autoa käynnistettäessä, olettaisin tämän liittyvän siihen että auto käy sammumisen rajamailla mutta pääsee vielä eloon. Jäähdytysnesteen taso on maksimissa ja vika ilmenee käytännössä heti liiikkeelle lähdettyä.
Jos kytkintä pidetään pohjassa vasemmalle käännyttäessä tippuu kierrokset 500rpm tienoille pariin kertaan ja ne nousevat sieltä takaisin tyhjäkäynnille. Moottorijarrulta kytkintä pohjaan painaessa ei ole mitään ongelmaa. Kertaalleen auto on myös sammunut kokonaan kun kytkin on ollut pohjassa ja on käännytty vasemmalle.

Mistähän tätä lähtisi tutkimaan?

E: Ongelma on korjattu, lyhyesti sanottuna vika oli tarvikepuolassa.
Viimeksi muokannut eGetin, 3.3.2013 14:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

VilleVee
-
Viestit: 104
Liittynyt: 12.11.2012 19:56

ViestiKirjoittaja VilleVee » 25.2.2013 6:54

Kato ettei mitkää johdot ole kiertynyt rattiakselin nivelen ympärille.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 25.2.2013 7:01

Viiksikytkimille ja virtalukolle tulevat johtimet liitoksineen tarkistuslistalle.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 25.2.2013 8:29

Jos johdot olisivat kiertyneet rattiakseliin, luulisi vian ilmenevän myös paikallaan kääntäessä. Nyt vika ilmenee vain liikkuvassa autossa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 25.2.2013 10:54

^tuo osuus kyllä kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta.
Onnistuuko vasemmalle kääntyminen siis ongelmitta, mikäli ohjauspyörää kääntää ennen liikkeellelähtöä vasemmalle ja auton liikkuessa vain oikealle? Onko vika "päällä" jatkuvasti vai ilmeneekö se vain ajoittain?

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 25.2.2013 10:57

Itse pääsen auton äärelle vasta perjantaina ja viikonlopun aikana olisi hyvä saada kuntoon että sillä pääsisi 500km ilman pelkoa :P

Vika on päällä jatkuvasti, noin ei ole taidettu testata että rattia käännettäisiin heti vasemmalle esim. pakitettaessa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.2.2013 21:32

Imuvuoto jossain, sellainen joka ilmenee vain koneen heilahtaessa sopivaan suuntaan? Tai kosketushäiriö jossain sähköpuolella.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 26.2.2013 11:40

Joo jotain samanlaista Kuin SS arvailisin minäkin eli kannattaa katsoa ja miettiä olisko tosiaan jotain johtoa tai letkua joka koneen hieman kääntyessä kiristyisi ja sitten tulisi kosketus vikaa vioittuneeseen johtoon tai letkussa repeämä aukeaisi.
Alkuperäinen syy tuommoselle vois olla vaikka moottorin viallinen tukikumi joka sallii johonkin suuntaa liian suuret liikkeet joka päässyt rikkomaan jotain.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 2.3.2013 16:52

Joopa joo. Ongelma ei ole sidonnainen ratin asentoon, jos vetää kylkimyyryä vasemmalle niin ongelma ilmenee. Ongelma ei myöskään tule kävelyvauhdissa vaan vain jos vauhtia on enemmän tai vauhtia kiihdyttää samalla.
Mittaristosta ei kuulu sirinää, sieltä kuuluu naksahdus kun öljynpainevalo syttyy mikäli kierrokset käyvät erittäin alhaalla. Jäähdytysnesteen merkkivalo välkkyy sen saman kolmisen kertaa kuin käynnistettäessä auto.

Vika on samanlainen kuin että sytytys pätkisi, ikäänkuin puola olisi rikki. Rattiakselin ympärillä oli vain ehjiä johtoja paitsi yksi siististi katkaistu harmaa johto (takalasin pyyhin/pesuri?) joka ei pääse koskemaan mihinkään. Muitakaan rikkinäisiä johtoja ei silmiin osunut. Sytytyspuola on Mätänetin tavaraa mutta voiko se oireilla nimenomaan käännyttäessä?

E: Kertaalleen auto löi kaasua aika reippahasti pihaan tultaessa. Tätä se ei ole kuitenkaan ennen tehnyt eikä sitä saatu toistettua.

E2: Ja vika tosiaan vain pahenee jokaisella kerralla.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 2.3.2013 18:12

Moottorin maadoitus kannattaa tarkistaa ja sytkän kannen sisään vois vilkaista, onko klappia tms? Mites löysällä menee sytytysjohdot, voiko ne heilua ja osua toisiinsa/metalliin ja oireilla?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 2.3.2013 18:36

PN:stä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta omassa PL:ssä oli aikoinaan Eculta virranjakajan viereen tulevan maadoitusjohdin katkeamaisillaan ja kone pätki/sammui kuormitettaessa (ennen vian paikallistamista pystyi ajamaan enää ryömittämällä).

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 2.3.2013 18:37

Maadotukset kävin läpi jo pari kuukautta sitten satunnaisia käyntihäiriöitä korjaillessa. Niissä ei siis pitäisi olla vikaa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 2.3.2013 18:46

yksi siististi katkaistu harmaa johto (takalasin pyyhin/pesuri?)
taitaa olla puoliparkit poistettu käytöstä, eli virta-avain I-asennossa/poistettuna virtalukosta ei syty vas/oikeanpuoleiset parkkivalot vilkkuviiksestä vastaavasti käännettäessä.

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

ViestiKirjoittaja hartsi » 2.3.2013 20:02

Juu,harmaa johto on puoliparkit niinkuin Ike mainitsi.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 2.3.2013 20:53

Jepjep, enemmän kiinnostaisi kuitenkin että mikä tämän nykimisen aiheuttaa :D

Lambdan piuha revittiin irti hetkeksi, ei vaikutusta. Tankki tankattiin täyteen, ei vaikutusta. Nyt öljynpaineen varoitussummeri (oletettavasti) rääkyy mittaristossa kun sopivasti nyksyttelee, todennäköisesti johtuen moottorin sammumispisteessä käymisestä.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 2.3.2013 21:14

Laitetaas vielä yhteenvetona uuteen viestiin pääkohdat:
Ongelma ilmenee kun auto kääntyy vasemmalle - pakitettaessa ja eteenpäin mentäessä.
Ongelma ei ole sidonnainen ratin asennosta (todettu vetämällä käsijarrusta ja auto on itsekseen kääntynyt vasemmalle ratin ollessa suorassa ja mittaristo on ollut kuin joulukuusi jälleen).
Ongelma ei ole sidonnainen bensatankin täyttöasteesta - se käytiin tankkaamassa juuri täyteen 98E:tä (mitä siellä oli edellinenkin tankillinen).
Ongelma ei johdu lambda-anturista, ilmiö tapahtuu myös ilman lambdaa.
Ongelma ei ilmene kun autoa heiluttaa paikoillaan tai jos rattia kääntää paikallaan tai jos autoa tunkkaa ilmaan vasemmalta puolellta autoa.
Ongelma ei aiheuta esimerkiksi ajovalojen välkettä.
Ongelma ei aiheuta moottorin savuttamista (eli ainetta se ei saa liikaa).
Ongelma ilmenee aina vähintään jäähdytysnesteen merkkivalon vilkkumisella, sen jälkeen mukaan liittyy nykiminen aivan kuin sytytys pätkisi ja lopulta tämän johdosta öljynpaineen merkkivalo syttyy ja saattaa jopa huudattaa mittariston summeria.
Ongelma ei voi johtua lämpötila-antureista - ne on uusittu syksyllä.
Ongelma ei johdu irtonaisista sähköjohdoista - rattiakselin ympäriltä on käyty johdot läpi ja mikään johto ei ole rikki eikä hiero itseään mitään vasten. Moottorihuoneessa ei ole mitään mikä pääsisi heilumaan niin paljoa että se ottaisi mihinkään kiinni.
Ongelma ei johdu tulpanjohdoista saati puolan johdosta - konehuoneesta on heiluteltu kaikkea mahdollista letkua ja sähköjohtoa mitä vain on voinut moottorin ollessa käynnissä.
Ongelma ei johtune jäähdytysnesteen määrästä - paisari on kylmällä koneella max-viivalla ja kuumalla koneella vähän sen yli. Öljykin on ylärajalla ja öljy on terveen väristä eikä korkissa ole mitään sopimatonta.
Ongelma ei ilmene oikealle käännyttäessä tai suoraan ajettaessa :P
Ongelma ilmenee myös kun käsijarrulla heittää vasemmalle mutta ei jos heittää perää oikealle.
Ongelma pahenee jokaisella käynnistyskerralla.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 2.3.2013 21:26

Villi veikkaus, Akusta kenno irti ja akku menee oikoseen?

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 2.3.2013 22:04

Eikös valotkin sammuisi silloin? Samoiten kun auto menisi sammumiseen asti niin autohan ei saisi sähköä käynnistystä varten.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 2.3.2013 22:44

Tuli tuota listausta lukiessa ihan sama kuin Ikoselle mieleen eli jotain "päävirtoihin" liittyvää ja juurikin akkua ajattelin kanssa että olisikohan yks mahdollinen vikapaikka.

Tietysti virtalukon temppuilukin saattaisi tehdä tuommoista -onko "raskaskin? avainnippu ?

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 2.3.2013 23:37

Avainnipussa ei ole kuin yksi kevyt avaimenperä auton avaimen perässä :)

Ja jos koko sähköjärjestelmässä olisi jotain erityistä häikkää niin kyllä siinä autossa silloin valotkin räpsyisivät - nyt ne eivät sellaista tee. Akkua nyt voi kuitenkin testata, tuohon hankittiin viime syksynä uusi akku kun vanha alkoi olla vähän kulahtanut. Vanhalla akulla voisi silti testata että tekeekö auto sen kanssa samaa häikkää.

Toinen mitä ajattelin huomenissa testata olisi vaihtaa vanha sytytyspuola takaisin ja katsoa tekeekö auto sen kanssa mitään samanlaista. Kaukaa haettu vikakohde mutta motonetin osien kanssa mikään ei yllättäisi :D

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 3.3.2013 10:48

Joopa joo... tällä hetkellä vaikuttaa siltä että ongelma korjautui vaihtamalla vanha orkkispuola motonetistä ostetun tilalle.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 3.3.2013 12:53

Kävinpä juuri heittämässä n. 30km lenkin ja auto käy ja kukkuu. Puola vaihdettiin viime kesänä kun sen kuviteltiin aiheuttaneen käyntihäiriöitä ja nykimistä kiihdytyksissä mutta silloin vika olikin sitten muualla. Nyt vanha puola päätyi takaisin paikoilleen ja se toimii erittäin hyvin ja tyhjäkäyntikin vaikutti parantuneen.

Kun puolia heilutteli käsissä niin motonetin puolassa kuulosti olevan jotain litkua sisällä mikä hölskyi siinä missä Boschilaista heilutellessa ei kuulunut yhtään mitään. Oli viimeinen kerta kun motonetistä tulee mitään palikkaa konehuoneen puolelle...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 3.3.2013 12:58

Niissä on öljyä sisällä jäähdytyksen takia, jotkut puolat pitää laittaa esim.pystyyn, että öljy jäähdyttää ne.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 3.3.2013 14:36

Ok, tuo motonettiläinen on siis todennäköisesti vuotanut öljynsä pihalle - on se sen verran rimpulan näköinenkin verrattuna Boschin tekemään osaan.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 4.3.2013 17:48

Se öljy toimii myös eristeenä käämien välissä, eli jos on osa karannut niin voi hyvinkin tehdä välillä oikosen suurjännitepuolelle ja kipinä hukkuu.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 16 vierailijaa