VW Bora 1.6 SR 1999 AKL n-y-k-i-i -> Vika KORJATTU
Valvoja: ffp jäsenet
VW Bora 1.6 SR 1999 AKL n-y-k-i-i -> Vika KORJATTU
Otsikon mukainen Volkkari AKL-moottorilla toimii hyvin kylmänä, mutta lämpöjen noustessa normaaliksi, niin vähän tämän jälkeen auton nykäisee hieman ja ongelmat alkavat. Eli auto alkaa nykimään kiihdyttäessä eikä se ota veto päällä kierroksia kuin 5200! Kytkin pohjassa auto kiertää normaalisti punarajalla asti. Auto käynnistyy myös lämpimänä huonommin, mitä kylmänä ja toisinaan näitä nykimisiä tulee myös ilman vetoakin.
Vikamuisti on luettu eikä sieltä löytynyt mitään jälkiä. Lambda toimii mittarin mukaan hyvin eikä sähköissäkään välttämättä ole mitään outoa. Tulpat on vaihdettu, uutta puolaa on kokeiltu ja ykkös sylinterin tulpanjohto on vaihdettu, koska se oli aivan hapettunut. Periaatteesta puhdistin myös kaasuläpän ja ilmansuodattimen sekä varmistin vielä akun maadoituksen.
Mistä tämmöinen vika voi oikein johtua? Lämpötila-anturi? Käyntinopeusanturi? Joku mystinen käynnistyksenesto-judanssi?!
Ja mainittakoon vielä, että lämpimänä auto alkaa myös "lainehtimaan" joutokäynnillä eli kierrokset eivät pysy tasaisena.
Vikamuisti on luettu eikä sieltä löytynyt mitään jälkiä. Lambda toimii mittarin mukaan hyvin eikä sähköissäkään välttämättä ole mitään outoa. Tulpat on vaihdettu, uutta puolaa on kokeiltu ja ykkös sylinterin tulpanjohto on vaihdettu, koska se oli aivan hapettunut. Periaatteesta puhdistin myös kaasuläpän ja ilmansuodattimen sekä varmistin vielä akun maadoituksen.
Mistä tämmöinen vika voi oikein johtua? Lämpötila-anturi? Käyntinopeusanturi? Joku mystinen käynnistyksenesto-judanssi?!
Ja mainittakoon vielä, että lämpimänä auto alkaa myös "lainehtimaan" joutokäynnillä eli kierrokset eivät pysy tasaisena.
Viimeksi muokannut Manu, 26.5.2008 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käyntinopeusanturia veikkasin, sopii hyvin omiin huomioihin AKL moottorisella golfilla. Tuolloin oli ajettu 131tkm.
Omat muistiinpanot xls huoltomuistiostani vian ajalta:
Nykii ja käynti epätasaista, varsinkin kiihdyttäessä 1,2,3 vaihteilla. Kylmällä yön tai päivän seisseellä autolla ilmiö tulee n. 10 … 15km ajon jälkeen. Joskus hieman aiemmin, joskus hieman myöhemmin. Vika tulee päälle kesken ajon, "rykäsee ja nykäsee" kerran kunnolla ja sen jälkeen ei toimi normaalisti.
Vaihdettu moottorin käyntinopeusanturi.
Omat muistiinpanot xls huoltomuistiostani vian ajalta:
Nykii ja käynti epätasaista, varsinkin kiihdyttäessä 1,2,3 vaihteilla. Kylmällä yön tai päivän seisseellä autolla ilmiö tulee n. 10 … 15km ajon jälkeen. Joskus hieman aiemmin, joskus hieman myöhemmin. Vika tulee päälle kesken ajon, "rykäsee ja nykäsee" kerran kunnolla ja sen jälkeen ei toimi normaalisti.
Vaihdettu moottorin käyntinopeusanturi.
Vaihdoin lämpötila-anturin, mutta yllättäen siitä ei ollut hyötyä. No, tuo ei sinänsä mennyt hukkaan, koska autossa oli vielä alkuperäinen anturi.
Jori: Tuo sinun Golffisi vikakuvaus kuulostaa juuri samalta, miten Bora käyttäytyy. Paikallisella VW-korjaamolla totesivat, että heidän pitäisi ajaa testejä ja kokeilla, missä vika voisi olla... Taidan suosiolla käydä ensin vaihdattamassa tuon käyntinopeusanturin ja katson, mikä vaikutus tuolla oikein on.
Jori: Tuo sinun Golffisi vikakuvaus kuulostaa juuri samalta, miten Bora käyttäytyy. Paikallisella VW-korjaamolla totesivat, että heidän pitäisi ajaa testejä ja kokeilla, missä vika voisi olla... Taidan suosiolla käydä ensin vaihdattamassa tuon käyntinopeusanturin ja katson, mikä vaikutus tuolla oikein on.
Vika taitaa olla joko nokka-akselin tai kampiakselin anturissa. Olen ite joutunu molemmat vaihtaan 200tkm kieppeillä.
Tämähän on helppo testata. Nyppäät ensin toisen anturin liittimen auki, auto mielellään sammuksissa... rikkinäisen anturin irrottaminen ei vaikuta käynnistymiseen, mutta kun irrotat ehjän anturin, ei auto enää lähde käyntiin.
Mulla nokka-akselin anturivika teki tuota pirullista nyppimistä, kun joutui kampiakselin varassa käymään. Nokka-akselianturilla taasen toimi ihmeen hyvin, mitä nyt veti varsin laiskasti ja tosiaan 5200 oli max rpm. Molemmista tuli kyllä ihan oikeat vikakoodit testeriin.
Vaihdoin anturit, ja homma oli yllättävän helppo, n. 15 min per kerta. Nokalle laitoin tarvikeosan, n. 85e, mutta kampiakselianturin otin originaalina (~120e :( ) kun tarvikeanturi ei toiminu, ilmeisesti liian heikko signaali..
E: niin anturit vaihdoin noin 10 tonnin välein, eli en kerralla. Jos joku ihmettelee miksi piti molemmat vaihtaa...
Tämähän on helppo testata. Nyppäät ensin toisen anturin liittimen auki, auto mielellään sammuksissa... rikkinäisen anturin irrottaminen ei vaikuta käynnistymiseen, mutta kun irrotat ehjän anturin, ei auto enää lähde käyntiin.
Mulla nokka-akselin anturivika teki tuota pirullista nyppimistä, kun joutui kampiakselin varassa käymään. Nokka-akselianturilla taasen toimi ihmeen hyvin, mitä nyt veti varsin laiskasti ja tosiaan 5200 oli max rpm. Molemmista tuli kyllä ihan oikeat vikakoodit testeriin.
Vaihdoin anturit, ja homma oli yllättävän helppo, n. 15 min per kerta. Nokalle laitoin tarvikeosan, n. 85e, mutta kampiakselianturin otin originaalina (~120e :( ) kun tarvikeanturi ei toiminu, ilmeisesti liian heikko signaali..
E: niin anturit vaihdoin noin 10 tonnin välein, eli en kerralla. Jos joku ihmettelee miksi piti molemmat vaihtaa...
Ilman nokka-akselin tunnistinta auto lähtee käyntiin, oli se ehjä tai rikkinäinen.
Ainoana merkkinä oikeastaan on hieman pidempi starttausaika ennen käynnistymistä.
Ilman kampiakselitunnistinta moottori ei käynnisty lainkaan missään tilanteessa. Tämä anturi on oikeastaan ainoa, jonka signaalin puuttuminen estää käynnistyksen totaalisesti.
Ainoana merkkinä oikeastaan on hieman pidempi starttausaika ennen käynnistymistä.
Ilman kampiakselitunnistinta moottori ei käynnisty lainkaan missään tilanteessa. Tämä anturi on oikeastaan ainoa, jonka signaalin puuttuminen estää käynnistyksen totaalisesti.
Vika korjaantui, kun käyntinopeusanturi vaihdettiin. Tällä kertaa vianluvun yhteydessä löytyi myös maininta tästä viasta.
Lasku muodostui seuraavasti:
Työt:
Käyntinopeusanturin uusiminen 0,7h -> 51,10€
Vianluku 1kpl -> 36,50€
Varaosat:
Anturi (06A906433C) 1kpl -> 123,80€
Pientarvikelisä 3,50€
Yhteensä 214,90€
Lasku muodostui seuraavasti:
Työt:
Käyntinopeusanturin uusiminen 0,7h -> 51,10€
Vianluku 1kpl -> 36,50€
Varaosat:
Anturi (06A906433C) 1kpl -> 123,80€
Pientarvikelisä 3,50€
Yhteensä 214,90€
Senverran kiinnosti tää homma, että kokeilin G28 irroitusta.
Ja toden totta, ainakin AKL/AEH -moottorit käynnistyy, vaikka kampuran asentotunnistimen signaalia ei ole. Startti pitenee kuitenkin selvästi.
G40 lienee senkaltainen triggeri, että synkan saaminen on mahdollista. Jaksottainen suihkutus tod näk lakkaa toimimasta samoin kuin G40-signaalin puuttuessakin.
Ja toden totta, ainakin AKL/AEH -moottorit käynnistyy, vaikka kampuran asentotunnistimen signaalia ei ole. Startti pitenee kuitenkin selvästi.
G40 lienee senkaltainen triggeri, että synkan saaminen on mahdollista. Jaksottainen suihkutus tod näk lakkaa toimimasta samoin kuin G40-signaalin puuttuessakin.
Vaikea selittää mutta katos olisko tosta kuvasta apua: imusarjan keskimmäisten kanavien alla, vaaleanharmaat liittimet. Toinen kuuluu kampiakselin anturille, toinen menee ECUlle. Nokka-akselin vastaava liitin löytyy moottorin yläosasta, venttiilikopan vasemmasta reunasta.
[url=http://images.forum-auto.com/mesimages/369526/IMG_7698.JPG]Kuva[/url].
[url=http://images.forum-auto.com/mesimages/369526/IMG_7698.JPG]Kuva[/url].
Työ kaverilla nyki kanssa Golffi aikalailla 2 vaihteella. Moottorina 1.6 ja vaihdelaatikkona DUU:n ruoska. No siinä jonkin aikaa meni ja alkoi pitämään naputtavaa ääntä, vähänkuin vetari olisi menossa. Loppupeleissä auto jäi kehä3:n varteen kun laatikko sanoi lopullisesti itsensä irti. Tasauspyörästön niitit pettivät (tyyppivika). Uusi kunnostettu laatikko 1300€ johon siis niittien tilalle laitettu pulttisarja. Uusi laaatikko kiinni ja kas, ei nyi enään pätkääkään ;)
Täällä myös AKL nykii vajaassa 2000 kierroksessa, ei kierrä yli 5200rpm (kytkin pohjassa kiertää kyllä rajottimelle) ja lämpimällä koneella tyhjäkäynti "hyppii". Eilen vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen ja kylmällä koneella oireet hävisivät melkein kokonaan, mutta kun kone lämpeni kaikki oireet palasivat..
Eli ilmeisestikkin täytyy vaihtaa tämä nokka-akselin tunnistin? Ja tähän lisäkysymys, mikä mahtaa olla tämän anturin oikea nimitys? Asentotunnistin, käyntinopeusanturi, anturi, tunnistin vai mikä?
Kiitoksia jo etukäteen.
Eli ilmeisestikkin täytyy vaihtaa tämä nokka-akselin tunnistin? Ja tähän lisäkysymys, mikä mahtaa olla tämän anturin oikea nimitys? Asentotunnistin, käyntinopeusanturi, anturi, tunnistin vai mikä?
Kiitoksia jo etukäteen.
Bora käyntinopeusanturi
Ongelmana oli toi nykiminen n. 15 km jälkeen josta täällä oli jo kirjoitus jonka perusteella tsekkasin netistä ko. osan http://www.aliexpress.com/home2.html josta ko. anturi 06A906433C löytyikin ja ko. osa tuli kotiin toimitettuna n. viikossa hintaa alle 50 €. Kiitokset vaan ongelmasta kirjoittaneelle.
Toledo 1,6 AKL -99, epämääräistä käyntiongelmaa, pitkä starttaus ennenkuin käynnistyy, uusittu motonet kampiakselin anturi, ei vaikutusta. Käy ilman kampiakselianturia, mutta ei ilman nokka-akselianturia, elikkä onko nokka-akselianturi kunnossa ja motonet anturi viallinen? Nokkapyörän suojan käytin pois, melko hiekkapölyinen sisältä, paineilmaputsausta sinne. Vikakoodeja en ole nyt katsonut.
Huohotinputki oli poikki, sen korjaus seuraavaksi.
Nokka-akselianturin vaihto vaatii nokkapyörän irroituksen?
Huohotinputki oli poikki, sen korjaus seuraavaksi.
Nokka-akselianturin vaihto vaatii nokkapyörän irroituksen?
Pitää vilkaista vielä nuo vikakoodit jokatapauksessa, on vaan niin hidas läppäri et se homma kestää kestää... Motonet kampiakselinanturia tutkin illalla et mahdollista olis ollu et liitin ei saa kunnolla kontaktia, vuolin senverran liittimen kuorta et varmasti tingit yltää. Toiseksi käytin anturin pois paikaaltaan, puhdistin reijän ympäristön, voitelin o-renkaan ja painelin anturin tarkasti paikalleen ennen kiinnitysruuvin laittoa. Sit auto käyntiin ja homma pelas. Tänään käyn ajelulla et kone lämpenee kunnolla, pelanneeko sitten...
Kyllä alkoi pelaamaan, eli vika oli anturin asennuksessa. Anturin o-rengas oli kai jäänyt ahdistuksiin eikäollut viimeisenpäälle perillä reijässä. Eli kyllä Motonet-anturi alkoi pelaamaan.
Nyt tuli muutaman päivän perästä uusi probleema: Pakkasella ei käynnisty kuin pitkän starttauksen jälkeen. Tyhjäkäynnillä vaan käynnistyy, jos hipaisee kaasuun niin heti sammuu. Kun käynnistynyt, vaatii tyhjäkäyntiä muutaman minuutin ennenkuin voi antaa kierroksia varovasti. Kannen päässä olevassa nelinapaisessa lämpötila-anturissa oli nestettä tiiviste vähän kitkee, ajattelin et se häiritsee ,mutta puhdistus eikummentanut tilannetta. Vaggomilla ei näytä vikakoodia. Moduli 02, measurement(vai mikäseoli) rivillä005, näkyy 2 kpl temperature arvoja. Keskellä oli 120 astetta ja oikealla puolella olevassa -6 , eli ulkokylmän koneen mukaan. Mikä tämä 120 astetta- lämpötila voisi olla? Ihmettelin et kun yöllä oli -20C ulkona, enkä käyttänut autoa koko päivänä, niin mikä arvo vois olla 120 astetta? Eli onko joku lämpötila-anturi vialla vai onko tuo joku laskennallinen arvo? Vaikka kuinka tutkin konetta ympäriinsä, niin muuta anturia en löytänyt kuin tuon nelinapaisen kannen päästä kytkimen puolelta.
Nyt tuli muutaman päivän perästä uusi probleema: Pakkasella ei käynnisty kuin pitkän starttauksen jälkeen. Tyhjäkäynnillä vaan käynnistyy, jos hipaisee kaasuun niin heti sammuu. Kun käynnistynyt, vaatii tyhjäkäyntiä muutaman minuutin ennenkuin voi antaa kierroksia varovasti. Kannen päässä olevassa nelinapaisessa lämpötila-anturissa oli nestettä tiiviste vähän kitkee, ajattelin et se häiritsee ,mutta puhdistus eikummentanut tilannetta. Vaggomilla ei näytä vikakoodia. Moduli 02, measurement(vai mikäseoli) rivillä005, näkyy 2 kpl temperature arvoja. Keskellä oli 120 astetta ja oikealla puolella olevassa -6 , eli ulkokylmän koneen mukaan. Mikä tämä 120 astetta- lämpötila voisi olla? Ihmettelin et kun yöllä oli -20C ulkona, enkä käyttänut autoa koko päivänä, niin mikä arvo vois olla 120 astetta? Eli onko joku lämpötila-anturi vialla vai onko tuo joku laskennallinen arvo? Vaikka kuinka tutkin konetta ympäriinsä, niin muuta anturia en löytänyt kuin tuon nelinapaisen kannen päästä kytkimen puolelta.
Re: VW Bora 1.6 SR 1999 AKL n-y-k-i-i -> Vika KORJATTU
Lainaan vanhaa keskustelua, tuossa ostin Audi A3 8L juurikin otsikossa mainitulla AKL koneella, auto tosiaan tekee kaikki täällä kuvatut asiat, nykii, tehoton ja ei kierrä yli 5000rpm muutakuin vapaalla.
Tässä nyt pähkäilly että onko vika nokka-akselin asento anturissa vai kampuran? Vagcomi kun ei anna mitään vika koodeja mutta auto sen kuin jatkaa nykimistä.
Tässä nyt pähkäilly että onko vika nokka-akselin asento anturissa vai kampuran? Vagcomi kun ei anna mitään vika koodeja mutta auto sen kuin jatkaa nykimistä.
Re: VW Bora 1.6 SR 1999 AKL n-y-k-i-i -> Vika KORJATTU
Itsellä oli aikanaan AKL Borassa nykimis- ja tehottomuusongelmaa. Aluksi vaihoin kampiakselin anturin ja nykiminen ehkä väheni sillä tai sitten vain kuvittelin. Nykiminen loppui kun vaihdoin puolan. Ja tosiaan vikakoodeja ei ollut minkäänlaisia.
Re: VW Bora 1.6 SR 1999 AKL n-y-k-i-i -> Vika KORJATTU
Joo, katsellut tuossa että kaikki, kampuran- & nokan anturit, puola, ilmamassa mittari omaavat 1996 leiman että ovat alkuperäisiä kaikki.
Re: VW Bora 1.6 SR 1999 AKL n-y-k-i-i -> Vika KORJATTU
Tänään tuli vaihdettua Kampi- ja Nokka-akselin asento anturit uusiin. Harmillisesti ei vaikutusta millään tavalla auton käytökseen.
Plus nyt ei pääse lukee vika koodeja millään, ei edes Vagcomilla pääse enään sisään, tulee aina vain Link Erroria.
Kuinka mielenkiintoista tästä vielä tuleekaan.
EDIT. Tuossa aiemmin sanottu että joutuu ottamaan nokka-akselin hihnapyörän irti että saa asento anturin vaihdettua. Tuossa itsellä ei ainakaan tarvinut kuin löysätä se nokka pyörän pultti ja vetää Nokan hihnapyörää ulospäin ja se anturi sopi sujahtamaan ulos sieltä.
Plus nyt ei pääse lukee vika koodeja millään, ei edes Vagcomilla pääse enään sisään, tulee aina vain Link Erroria.
Kuinka mielenkiintoista tästä vielä tuleekaan.
EDIT. Tuossa aiemmin sanottu että joutuu ottamaan nokka-akselin hihnapyörän irti että saa asento anturin vaihdettua. Tuossa itsellä ei ainakaan tarvinut kuin löysätä se nokka pyörän pultti ja vetää Nokan hihnapyörää ulospäin ja se anturi sopi sujahtamaan ulos sieltä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa