1.9TDi 4Motion kulutus
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 15.4.2012 22:48
1.9TDi 4Motion kulutus
Moi.
Millaisissa lukemissa teillä pyörii 1.9TDi koneen kulutus nelivedossa? Kyseessä 99 vuotinen Passat 110hp koneella.
Millaisissa lukemissa teillä pyörii 1.9TDi koneen kulutus nelivedossa? Kyseessä 99 vuotinen Passat 110hp koneella.
Mulla nyt uudemmalla koneella oleva 1,9tdi avf 130hp -04 6v manuaali.
Renkaina nyt kesällä 215/50/17, niin keskikulutus pyörii 6,7l paikkeilla koko ajan. Pääosin matka-ajoa ja 100 rajoitukset.
Talvella 225/45/17 renkaat, niin kulutus oikeastaan samoissa lukemissa silloin.
Nämä lukemat vakkarilla ajaen. Jos jaksaa ajella polkimella, niin saa tippumaan helposti tuosta ainakin 0,5l
Renkaina nyt kesällä 215/50/17, niin keskikulutus pyörii 6,7l paikkeilla koko ajan. Pääosin matka-ajoa ja 100 rajoitukset.
Talvella 225/45/17 renkaat, niin kulutus oikeastaan samoissa lukemissa silloin.
Nämä lukemat vakkarilla ajaen. Jos jaksaa ajella polkimella, niin saa tippumaan helposti tuosta ainakin 0,5l
-97 AFN 81kW a4 B5 farkku quattron keulilla.
seiskassa pyörii kulutus, poljen aik reippaasti kaasua ja ajo pääosin motaria 130 km/h töihin ja takaisin + kaupunkiajoa. pumppu taitaa olla itsellä rikki + rengastus on 205-40r18 suht leveillä vanteilla eli en tiedä onko toi mitenkäänpäin vertailukelponen..
seiskassa pyörii kulutus, poljen aik reippaasti kaasua ja ajo pääosin motaria 130 km/h töihin ja takaisin + kaupunkiajoa. pumppu taitaa olla itsellä rikki + rengastus on 205-40r18 suht leveillä vanteilla eli en tiedä onko toi mitenkäänpäin vertailukelponen..
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 15.4.2012 22:48
Neliveto haukkaa melkopaljon tehoa, koska voimansiirron kokonaishyötysuhde on pienempi kuin vajaavetoisessa. Jousittamattoman massan vähennyksellä tuosta saattaisi saada muutamia desejä pois, esim erittäni kevyet vanteet sekä pienellä vierinvastuksella mainostetut renkaat saattaisivat jo vaikuttaakin. Myöskin pohjapanssarien, sisälokasuojien, yms alustan suojakatteiden puute saattaa vaikuttaa ilmanvastukseen. Ilmanvastusta lisää myös jos autosi on ns. keuliva, eli peräpää alempana kuin keula. Unohtamatta tekniikan, alustan sekä voimansiirto-linjan kunnossapitoa.
Oma AFN-nelikko A4 sedan vie talvella 5-6l kesällä pääsee jopa alle 5, nytkin ajettuna 1100km tälle tankille ja näyttäisi että 200km vielä pääsisi, mutta todennäköisesti kun nyt tankilla tänään käyn menee 50-55litraa.
Nollaamaton keskikulutusmittari näyttää nyt 4.6l/100km ja keskinopeus 71km/h. Tuo kulutusmittari näyttää yleensä pari desiä pienempää kuin tod. Normaalisti keskinopeus melkein 10km/h alhaisempi, mutta Norjan reissu ja tavallista suurempi moottoritieajomäärä viime viikkoina nostanut.
Talvella 15 ja kesällä 16-tuumaiset renkaat eli ei mitään painavaa. Pohjamuovi ei ole pariinkuukauteen ollut paikallaan. Alusta vakiokorkuinen eli mallia maasturi. Ei vakkaria.
Että omasta mielestä noi 6-7l kulutukset kuulostaa ihan V6 ruokahalulta.
Nollaamaton keskikulutusmittari näyttää nyt 4.6l/100km ja keskinopeus 71km/h. Tuo kulutusmittari näyttää yleensä pari desiä pienempää kuin tod. Normaalisti keskinopeus melkein 10km/h alhaisempi, mutta Norjan reissu ja tavallista suurempi moottoritieajomäärä viime viikkoina nostanut.
Talvella 15 ja kesällä 16-tuumaiset renkaat eli ei mitään painavaa. Pohjamuovi ei ole pariinkuukauteen ollut paikallaan. Alusta vakiokorkuinen eli mallia maasturi. Ei vakkaria.
Että omasta mielestä noi 6-7l kulutukset kuulostaa ihan V6 ruokahalulta.
3bg pd 130 4motion variant 85% kaupunki- ja 15% maantieajossa kesäkeleillä, vakio softalla, vakio rengastuksella 7.3-7.0 l/100km ja egr tulpattuna 6.7-7.0 L/100 km tankkauksista laskettuna. Kaasujalka ns. keskiraskas en siis pyri tarkoituksellisesti säästelemään. Pienin ajamanani tankillisen keskikulutus 6.2 l/100 km matka-ajossa. 1605 kg omamassan omaavaksi jatkuva nelivetoiseksi autoksi mielestäni kohtuullisia kulutuslukemia. Näissä vertailuissa kannattaa muistaa, että taitaa tehdaskin ilmoittaa jakajapumppu dieseleille ( 90 hv, 110 hv) Noin 0,5 l/100 km pienempiä kulutus lukemia, kuin pumppusuutin dieseleille ( 100 hv,115 hv, 130 hv, 150 hv).
Olen huomanut seuraavilla toimenpiteillä olevan kulutukseen vaikutusta, rikkinäisen lämpöanturin uusinta, puhdas ilmansuodatin, auraus kulmat kuntoon, jarrujen tarkistus, ettei laahaa, egr:n tulppaus, imusarjan puhdistin myös mutta sen vaikutusta kulutukseen epäilen, näiden lisäksi on tarkstettu maffin kunto, jos heikko saattaa lisätä kulutusta. Näiden lisäksi olisi tarkoitus katsella nokkien hienosäätöä kohdalleen ja tarkastaa, ettei ole ahtovuotoja ja sitten vois laittaa laadukkaan ohjelman, jos sillä saisi hiukan kulutusta pienenennettyä. Nuo virtaavammat takapöntöt vois kanssa olla mukava päivitys. takapönttöjen vastuksen voisi joskus testailla laittamalla pakopaine mittarin ja sitten mittaamalla pakopaine koko putkisto paikallaan ja katin jälkeisestä liitoksesta putkisto irti ja uusinta mittaus.
Olen huomanut seuraavilla toimenpiteillä olevan kulutukseen vaikutusta, rikkinäisen lämpöanturin uusinta, puhdas ilmansuodatin, auraus kulmat kuntoon, jarrujen tarkistus, ettei laahaa, egr:n tulppaus, imusarjan puhdistin myös mutta sen vaikutusta kulutukseen epäilen, näiden lisäksi on tarkstettu maffin kunto, jos heikko saattaa lisätä kulutusta. Näiden lisäksi olisi tarkoitus katsella nokkien hienosäätöä kohdalleen ja tarkastaa, ettei ole ahtovuotoja ja sitten vois laittaa laadukkaan ohjelman, jos sillä saisi hiukan kulutusta pienenennettyä. Nuo virtaavammat takapöntöt vois kanssa olla mukava päivitys. takapönttöjen vastuksen voisi joskus testailla laittamalla pakopaine mittarin ja sitten mittaamalla pakopaine koko putkisto paikallaan ja katin jälkeisestä liitoksesta putkisto irti ja uusinta mittaus.
"vakio rengastuksella 7.3-7.0 l/100km ja egr tulpattuna 6.7-7.0 L/100 km tankkauksista laskettuna. "
Noinko tuo egr:n tulppaus vaikutta kulutukseen? On käynyt vain mielessä tuo tulppaus imusarjan karstoittumisen takia, mutta jos sillä kulutus putoaa niin kai se näillä polttoaineen hinnoilla ja vuodessa tulevilla kilometreillä pitää ottaa hetimiten työnalle.
Noinko tuo egr:n tulppaus vaikutta kulutukseen? On käynyt vain mielessä tuo tulppaus imusarjan karstoittumisen takia, mutta jos sillä kulutus putoaa niin kai se näillä polttoaineen hinnoilla ja vuodessa tulevilla kilometreillä pitää ottaa hetimiten työnalle.
Meinasin kans tulpata omastani tuon egr:n, mutta tosiaankin sen sotkemisen takia. Tässä uudemmassa avf koneessa, vain naturit jotka haistelevat egr:n toimintaa. Tulee heti moottorinhäiriövalot ja ilmoitukset päälle jos tulppaa tämän pois käytöstä. Piti sitten jättää toimintaan. Eihän tuosta varoitusvaloista nyt muuten olisi haittaa, mutta jos tulee jotain muuta vikaa autoon, niin se ei enää sytytä uudelleen valoa joka palaa jo ennestään.
Edellisessä -01 passatissa (avb) sai vielä tulpattua tuon ongelmitta, eikä tullut mitään häiriöitä järjestelmään.
Edellisessä -01 passatissa (avb) sai vielä tulpattua tuon ongelmitta, eikä tullut mitään häiriöitä järjestelmään.
Tuollaisia kulutus eroja olen huomannut omassa ajossa tuolla egr: tulppaamisella muutaman tankillisen aikana. Liekkö ois enemmän vaikutusta, jos ohjelmallisesti otettas pois käytöstä ja samalla rikastusta pois silloin, kun egr käytössä. En kyllä tiedä onko siellä ohjelmassa rikastusta silloin mutta voisi olettaa, kun sinne kerran likasta ilmaa työnnetään niin pitää työntää myös lisää naftaa?
Tuna mulla -02 avf ja ei tuossa ainakaan mitään vikavaloja tule. Eikä tullut -03 asv:ssäkään egr:n tulppaamisesta. epäilen vahvasti, että vasta 2.0 tdi:issä tai uudemmissa 105 hv 1.9 pumppareissa tulee vikakoodi egr:n tulpaamisesta.
Tuna mulla -02 avf ja ei tuossa ainakaan mitään vikavaloja tule. Eikä tullut -03 asv:ssäkään egr:n tulppaamisesta. epäilen vahvasti, että vasta 2.0 tdi:issä tai uudemmissa 105 hv 1.9 pumppareissa tulee vikakoodi egr:n tulpaamisesta.
Kyllä täs mun omas ainakin sytytti sen moottorinhäiriövalon ja tuli vikakoodiksi joku egr system fault, tai jotain tuon suuntaista. Ja tuo häiriövalo ei edes suostunut sammumaan, ennenkö nollas vikakoodit. Joku anturi ilmeisesti liitetty johonkin linjaan näis viimeisis avf tuotoksis, jota ei oo vielä ensimmäisis ollut. Tämä on kuitenkin se facelift 3bg -04, jossa nyt erot mitättömiä siihen ensimmäiseen versioon, mutta jotain kuitenkin sorkittu, pääosin ulkoisia kosmeettisia muutoksia, mutta vissiin jotain tekniikkaankin puututtu.
Egr venttiilin tulppaamisesta.
Sen voi toteuttaa myös sillä tavalla että antaa niitten letkujen olla paikoillaa, mutta tekee laipan sinne putkeen mistä pakokaasu tulee. Itsellä tuo 1.9tdi ARL tein siihen alumiinilaipan 1.5mm levystä ja laitoin sinne pakosarjan päätyyn siihen putkeen jota pitkin pakokaasu tulee egr-venttiilille. Näin voi välttyä vikakoodeilta kun egr-venttiili toimii mutta ei saa pakokaasua -> Ei karstaa.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Oma AFN-nelikko A4 sedan vie talvella 5-6l kesällä pääsee jopa alle 5. Että omasta mielestä noi 6-7l kulutukset kuulostaa ihan V6 ruokahalulta.
AFN nelikko onkin pikkuruokanen verrattuna pumppariin. Mun kokemuksien mukaan 2.5 V6:n kulutus matka-ajossa on jopa hieman pienempi kuin 1.9 pumpparissa, mutta kokonaisylläpitokulut ovat sitten toki lukema erikseen.
takapönttöjen vastuksen voisi joskus testailla laittamalla pakopaine mittarin ja sitten mittaamalla pakopaine koko putkisto paikallaan ja katin jälkeisestä liitoksesta putkisto irti ja uusinta mittaus.
Pakosarjan pakopaine ei minun kokemuksieni mukaan kulje käsikädessä pakoputken virtauksen kanssa ainakaan VNT-ahtimella (itsellä kokemuksia aiheesta vain VNT:llä). Joskus pakosarjan pakopaine voi nousta kun pakoputken virtaus paranee, eli kun esimerkiksi jokin ahdistava pönttö tai KAT poistetaan. Olen pähkinöinyt sen näin: Avarempi pakoputkisto sallii suuremman kaasumäärän siirtymisen mutta ahtimen pakopuoli pysyy samanlaisena -> enemmän kaasua samankokoisesta reiästä -> enemmän painetta.
Passat syncro-99 110tdi, renkaina 215/55/16 hkpl7. 6.5" anteran keveillä vanteilla. pääasiallisesti maantiellä ajetaan. Kulutus pyörii seiskan huonommalla puolella. Kiinnostas tuo pakoputkiston vaikutus vakio vireisen kulutukseen.
Perheen SDI polo syö samalla ajolla 5.5/100km. 195/55/15 eli ylikoko rengastuksella.
Aina ajetaan vähintään suurinta sallittua, eli ajotapa ei ehkä taloudellisin mutta mielestäni toteutunut kulutus aikapaljon suurempi ohjekirjojen arvoihin.
kilometrejä päivittäin 60-70. siitä 40km. 100km/h. aluetta.
Perheen SDI polo syö samalla ajolla 5.5/100km. 195/55/15 eli ylikoko rengastuksella.
Aina ajetaan vähintään suurinta sallittua, eli ajotapa ei ehkä taloudellisin mutta mielestäni toteutunut kulutus aikapaljon suurempi ohjekirjojen arvoihin.
kilometrejä päivittäin 60-70. siitä 40km. 100km/h. aluetta.
Passat 1.9 TDi Syncro sedan 190/470nm. Keskikulutus:5.88. Huom. parina viimeisenä vuonna eberiä käytetyt joten talvikulutus noussut..
Linkki kulutuksiin http://www.spritmonitor.de/en/detail/162702.html
Linkki kulutuksiin http://www.spritmonitor.de/en/detail/162702.html
Kovasti tuntuu tuo AVF imevän polttoainetta näin talvisin. Juuri tehty Tre-Hki-Tre reissu motaria ajellen ja rengasvirheen jälkeen korjattu keskikulutus mennessä 7.0, palatessa 7.4. Nopeus 105-110km/h, ei juurikaan kaupunkipyöritystä kummassakaan päässä. Kesällä muistelen kulutuksen olleen 125-130km/h nopeuksilla jotain 6.5-7 litraa sataselle, joskin kesärenkaat on vakiokokoiset ja monta kiloa kevyemmät kuin talvisetti. Nyt alla 34mm halkaisijaltaan suuremmat 215 leveät nastat, mutta ennen talven saapumista (kuivilla plussakeleillä) noillakin mentiin helposti alle seiskan kulutuksella.
Jarrut ei ainakaan laahaa, eikä ahdinkaan ole temputellut limppauksen kera. EGR poistettu käytöstä ja perus ~170hp/400Nm virisofta sisällä.
Jarrut ei ainakaan laahaa, eikä ahdinkaan ole temputellut limppauksen kera. EGR poistettu käytöstä ja perus ~170hp/400Nm virisofta sisällä.
Aika normaali kulutus tuo on tuolle laitteelle pakkaskeleille ja tuolle rengastukselle. Samoissa lukemissa pyörii omakin laite jos motaria lähtee ajelemaan alla 225/45/17 continental nastat. Helposti vielä huomattavasti korkeampikin kulutus jos pakkasta on selvästi yli -20, tuo tekniikka vain sen verran raskas pyöritettävä ennenkö lämpenee ja lähtee pyörimään paikat notkeammin.
Samaa itsekin koitin järkeillä, eli onko siellä sitten voimansiirron häviöt niin suuret pakkaskeleillä, peräöljyt jähmeät vielä tunnin ajamisenkin jälkeen tjsp.
Pitääpä suorittaa sama reissu vielä uudestaan, tällä kertaa etumaskit 99% ummessa.
Jokerikorttina mietin myös pyöränlaakereita, ei niistä mitään ulvontaa tai rahinaa kuulu, mutta 380tkm jälkeen nekin varmaan jo alkaa vähän menettämään elämäntahtoaan?
Pitääpä suorittaa sama reissu vielä uudestaan, tällä kertaa etumaskit 99% ummessa.
Jokerikorttina mietin myös pyöränlaakereita, ei niistä mitään ulvontaa tai rahinaa kuulu, mutta 380tkm jälkeen nekin varmaan jo alkaa vähän menettämään elämäntahtoaan?
Normaalissa matka-ajossa mitä ite ajan työmatkaa, niin suurin osa matkasta on 80 aluetta, eli tulee ajeltua sitä vähä vajaata 90 nopeuta. Tankillisen keskikulutus pyörii siinä 6.3-6.5l paikkeillla näillä -15 keleillä.
Mulla nyt vasta mittarissa 191tkm tällä hetkellä. Mutta ei tuo kulutus ole ollut sen kummempi missään vaiheessa mitä nyt itsellä menossa neljäs talvi tällä laitteella ja ajanut pian sen 120tkm tällä.
Mulla nyt vasta mittarissa 191tkm tällä hetkellä. Mutta ei tuo kulutus ole ollut sen kummempi missään vaiheessa mitä nyt itsellä menossa neljäs talvi tällä laitteella ja ajanut pian sen 120tkm tällä.
Sama homma ARL golffissa. Pakkasta kun rupeaa olemaan -15c, niin maantiellä vie litran enemmän ku nolla keleillä. Plussa keleillä vie reilu 5l satkun vaudissa, nyt menee reilulla kuudella. Ja tilanne ei parane vaikka ajas 200km yhteen pötköön. Liekkö tuo diesel niin jäykkää pumpattavaa pakkas keleillä. Tuntuu myös että osa nyyttoneista ja kilowateista on talvi laitumilla mitä kylmempi keli.
Mulla alla lastutettu B5 AFN quattro avantti, 30km suuntaansa maantietyömatka ajossa kesällä 225/45/17 kumeilla semmosta kuutta litraa satkulle, 195/65/15 talvikumeilla mennäänki sitte 5.5l/100km. Tehdas lupaa tämmöiselle maantiekulutukseksi 4.9l, edellinen omistaja kehui kaposemmilla kesärenkailla ajaneensa 4.8 kun oikein pihistellen meni.
Ei voi pumpparimies kuin ihmetellä ja hämmästellä vanhemman tekniikan pieniruokaisuutta. Tosin tämä mun nykyinen pirssi painaa kuskin kera 1800kg että kyllä siinä A4 audit ja golffit saakin mennä muutaman desin pienemmällä kun massaakin on useita satoja kiloja vähemmän.
Omat pihistelyenkat tuli tältä kesältä työmatka-ajossa pelkkää 80km/h ajaessa 5.8l/100km parille tankille.
Omat pihistelyenkat tuli tältä kesältä työmatka-ajossa pelkkää 80km/h ajaessa 5.8l/100km parille tankille.
3B Passat variant syncro AFN, siinä 5,5 - 6,5 kesät talvet sekalaista ajoa, ~puolet maantietä.
Kesällä ajetaan keskimäärin kovempaa niin parempi rullaus katoaa siihen. Painoa on koko ajan liki 2 tonnia.
195/65/15 ns. rullaaja kesällä ja nastarengas talvella.
Kun isketään suunnilleen maksimi vetopaino perään, meneen kelistä riippuen 8-10 litraa satkulle.
Kesällä ajetaan keskimäärin kovempaa niin parempi rullaus katoaa siihen. Painoa on koko ajan liki 2 tonnia.
195/65/15 ns. rullaaja kesällä ja nastarengas talvella.
Kun isketään suunnilleen maksimi vetopaino perään, meneen kelistä riippuen 8-10 litraa satkulle.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa