Golf GT -91 -> G60 ja Golf 1.8 -90 -> kuntoon/myyntiin
Valvoja: ffp jäsenet
Golf GT -91 -> G60 ja Golf 1.8 -90 -> kuntoon/myyntiin
Tässä projektissa on 2 autoa samalla laitossa.
Auto 1:
Golf GT -91 191tkm ajettu
Auto on normaalissa ajossa ja tähän on tarkoitus vaihtaa G60 tekniikka kaikkineen osineen, JOM alusta (ostettu jo), walbron bensapumppu, tehdä uusi välitankki ja vaihtaa tankkiin uusi siirtopumppu.
Auto 2:
Golf 1.8 RP moottorilla ja ~300tkm ajettu. Tässä oli alunperin paikoillaan G60 auton alusta.
Tähän on tarkoitus laittaa tuosta autosta 1 koko alusta ja kunnostaa auto muutenkin kuntoon.
Tällä hetkellä tehty:
Autoon 1 tulevat:
G60 moottorin lohko maalattu, laitettu männät, kiertokanget, kampiakseli ja apuakseli paikoilleen.
Osina Mahlen männät, vakio kanget, ARP pultit kangissa, vakio kampiakseli, uudet laakerit kampiakselilla ja kiertokangissa.
Seuraavana olisi tarkoitus tutkia kannen kunto, kansi on käytetty aiemman omistajan puolesta koneistamolla ja siinä on tietääkseni uude ohjurit, vv kumit ja oikaistu pinta.
Kannen asennuksen jälkeen on vuorossa G-lader ahtimen korjaus. Ahdin on tällä hetkellä osina laatikossa.
Autoon 2 tulevat:
Autosta on tällä hetkellä purettuna sisusta ja auto on nostettu pukkien varaan.
Seuraavana tarkoitus purkaa iskarit, taka-akseli, etuakselisto, etuvakaaja, moottorin apurunko ja bensatankin pannat.
Jos joltain löytyy ylimääräistä torsenin lukkoa tuohon vaijerivälitteiseen G60 laatikkoon (taitaapi olla se 02A laatikko), niin tarjotkaa.
Myös jos on jäänyt joltain uutta Walbron bensapumppua 255L mallia, niin kiinnostaa.
Laitan tässä kuvia kunhan tulee tuosta kamerasta siirrettyä koneelle.
Auto 1:
Golf GT -91 191tkm ajettu
Auto on normaalissa ajossa ja tähän on tarkoitus vaihtaa G60 tekniikka kaikkineen osineen, JOM alusta (ostettu jo), walbron bensapumppu, tehdä uusi välitankki ja vaihtaa tankkiin uusi siirtopumppu.
Auto 2:
Golf 1.8 RP moottorilla ja ~300tkm ajettu. Tässä oli alunperin paikoillaan G60 auton alusta.
Tähän on tarkoitus laittaa tuosta autosta 1 koko alusta ja kunnostaa auto muutenkin kuntoon.
Tällä hetkellä tehty:
Autoon 1 tulevat:
G60 moottorin lohko maalattu, laitettu männät, kiertokanget, kampiakseli ja apuakseli paikoilleen.
Osina Mahlen männät, vakio kanget, ARP pultit kangissa, vakio kampiakseli, uudet laakerit kampiakselilla ja kiertokangissa.
Seuraavana olisi tarkoitus tutkia kannen kunto, kansi on käytetty aiemman omistajan puolesta koneistamolla ja siinä on tietääkseni uude ohjurit, vv kumit ja oikaistu pinta.
Kannen asennuksen jälkeen on vuorossa G-lader ahtimen korjaus. Ahdin on tällä hetkellä osina laatikossa.
Autoon 2 tulevat:
Autosta on tällä hetkellä purettuna sisusta ja auto on nostettu pukkien varaan.
Seuraavana tarkoitus purkaa iskarit, taka-akseli, etuakselisto, etuvakaaja, moottorin apurunko ja bensatankin pannat.
Jos joltain löytyy ylimääräistä torsenin lukkoa tuohon vaijerivälitteiseen G60 laatikkoon (taitaapi olla se 02A laatikko), niin tarjotkaa.
Myös jos on jäänyt joltain uutta Walbron bensapumppua 255L mallia, niin kiinnostaa.
Laitan tässä kuvia kunhan tulee tuosta kamerasta siirrettyä koneelle.
Pheo: Jarruiksi tulee G60 vakio jarrut, tarkoitus on tässä puhaltaa jarruosat ja maalata uusiksi.
Tarkoitus olisi tässä touko-kesäkuulle saada molemmat valmiiksi/ajokuntoon.
Dona: Eikös tuosta 8v kannestakin irtoa ihan kivasti etuvetoiseen tehoja? jos nyt sinne 160-190hp tehot asettuu niin riittää ainakin aluksi.
Mitenkäs se 16v kannen laitto? kun eikös katsastukseen pidä olla 8v kansi jos meinaa PG moottorin päästölapuilla saada auton muutoskatsastettua? Molemmat autot on nimittäin vähäpäästöisiä.
Se nykyinen 8v kansi on tosiaankin jo käytetty aiemman omistajan puolesta koneistamolla ja sen ainakin näillä näkymin pistän paikoilleen. Pitää nyt vielä tarkistaa se kansi että se on kaikinpuolin kunnossa.
Kävin iltapuurteiksi tuossa sumuttelemassa rutkasti CRC:tä noihin taka-akselin pultteihin jos vaikka huomenna koittaisi saada sen taka-akselin autosta 2 irti.
Kunhan saan nuo alustan osat autosat 2 irti, niin käytän ne puhalluksessa ja sen jälkeen sinkkipulveri pohjalle ja sitten musta pulveri päälle. Lopuksi vielä kiveniskumassa siihen pintaan, niin luulisi pysyvän ruostumatta ainakin muutaman vuoden.
Tarkoitus olisi tässä touko-kesäkuulle saada molemmat valmiiksi/ajokuntoon.
Dona: Eikös tuosta 8v kannestakin irtoa ihan kivasti etuvetoiseen tehoja? jos nyt sinne 160-190hp tehot asettuu niin riittää ainakin aluksi.
Mitenkäs se 16v kannen laitto? kun eikös katsastukseen pidä olla 8v kansi jos meinaa PG moottorin päästölapuilla saada auton muutoskatsastettua? Molemmat autot on nimittäin vähäpäästöisiä.
Se nykyinen 8v kansi on tosiaankin jo käytetty aiemman omistajan puolesta koneistamolla ja sen ainakin näillä näkymin pistän paikoilleen. Pitää nyt vielä tarkistaa se kansi että se on kaikinpuolin kunnossa.
Kävin iltapuurteiksi tuossa sumuttelemassa rutkasti CRC:tä noihin taka-akselin pultteihin jos vaikka huomenna koittaisi saada sen taka-akselin autosta 2 irti.
Kunhan saan nuo alustan osat autosat 2 irti, niin käytän ne puhalluksessa ja sen jälkeen sinkkipulveri pohjalle ja sitten musta pulveri päälle. Lopuksi vielä kiveniskumassa siihen pintaan, niin luulisi pysyvän ruostumatta ainakin muutaman vuoden.
Itsellä oli joskus 205 1.9GTI pösö ja jotenkin tuntui se 130hv jo ilman lukkoa olevan ihan sopiva teho. Aattelin sitten että jos tähän sen lukon hommailee, niin sitten on varmaan se ~180hv semmoinen ihan passeli teho.
Tietääkö joku mittoja noihin powerflexin pusliin? Shore näkyy olevan 80, niin taidan käydä hakemassa tankoa ja sorvata itse nuo puslat, jos vain kerkeän.
315€ täydellisestä puslasarjasta tuntuu hieman suolaiselta.
Tietääkö joku mittoja noihin powerflexin pusliin? Shore näkyy olevan 80, niin taidan käydä hakemassa tankoa ja sorvata itse nuo puslat, jos vain kerkeän.
315€ täydellisestä puslasarjasta tuntuu hieman suolaiselta.
T0uko: Tuu hämmästelemään taasen kun kerkiät. Nyt tuli tuo toinen golfi käytyä hakemassa, niin on tupla projekti meneillään.
Kohta rupeaa olemaan taka-akselisto irti Autosta 2, enää toisen kiinnityspultin rälläköinti. Oli pikkusen tiukassa kun piti 2 tonnin hallitunkilla nostaa 1/2" väännintä, ennen kuin lähti pultti aukeamaan. Toinen pultti jumahti sen verta tiukkaan, että pitää tarjota rälläkkää pultille.
Otin samalla toisen etunavan irti, raidetangon päät oli sen verta tiukassa, että jätin vielä crc liuokseen lillumaan.
Jarruputket näytti sen verran hapokkailta, että taitaa olla paras kun vetää kaikki putket uusiksi samalla kun nuo akselistot päästää irti.
Kohta rupeaa olemaan taka-akselisto irti Autosta 2, enää toisen kiinnityspultin rälläköinti. Oli pikkusen tiukassa kun piti 2 tonnin hallitunkilla nostaa 1/2" väännintä, ennen kuin lähti pultti aukeamaan. Toinen pultti jumahti sen verta tiukkaan, että pitää tarjota rälläkkää pultille.
Otin samalla toisen etunavan irti, raidetangon päät oli sen verta tiukassa, että jätin vielä crc liuokseen lillumaan.
Jarruputket näytti sen verran hapokkailta, että taitaa olla paras kun vetää kaikki putket uusiksi samalla kun nuo akselistot päästää irti.
Nyt on kuvia projekteista, ei tosin vielä montaa, mutta lisäilen tässä projektin edetessä lisää.
Autoon 1 liittyvät kuvat:
http://imageshack.us/g/1/9957080/
Autoon 2 liittyvät kuvat:
http://imageshack.us/g/1/9957081/
Kuvissa etunavat on 1,3l mallin perusnavat, olivat siirtoa varten paikoillaan.
Autoon 1 liittyvät kuvat:
http://imageshack.us/g/1/9957080/
Autoon 2 liittyvät kuvat:
http://imageshack.us/g/1/9957081/
Kuvissa etunavat on 1,3l mallin perusnavat, olivat siirtoa varten paikoillaan.
Taasen tuli käytyä purkuhommissa, Autosta 2 tuli otettua etuiskarit, etutukivarret, raidetangonpäät ja melkein sain jo apurungonkin irti.
2x4 parrulla ja liinoilla tuin koneen ilmaan, niin saa irroitella nuo konekiinnikkeet rauhassa.
Muutama kuva purkuhommista:
http://imageshack.us/photo/my-images/20 ... urkua.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/81 ... urkua.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/20 ... huone.jpg/
Taka-akselista pitää vielä rälläköidä apukuskin puoleinen kiinnityspultti poikki, kun on ruostunut aikas jämäkästi kiinni.
Sitten pääsee osat raepuhallukseen ja pulverimaalaukseen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
14.1.13 tuli käytyä purkamassa autoa 2 lisää.
Nyt on taka-akseli irti ja edestä apurunko irroitettu.
http://imageshack.us/photo/my-images/20 ... selii.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/20 ... puoli.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/69 ... enoss.jpg/
2x4 parrulla ja liinoilla tuin koneen ilmaan, niin saa irroitella nuo konekiinnikkeet rauhassa.
Muutama kuva purkuhommista:
http://imageshack.us/photo/my-images/20 ... urkua.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/81 ... urkua.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/20 ... huone.jpg/
Taka-akselista pitää vielä rälläköidä apukuskin puoleinen kiinnityspultti poikki, kun on ruostunut aikas jämäkästi kiinni.
Sitten pääsee osat raepuhallukseen ja pulverimaalaukseen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
14.1.13 tuli käytyä purkamassa autoa 2 lisää.
Nyt on taka-akseli irti ja edestä apurunko irroitettu.
http://imageshack.us/photo/my-images/20 ... selii.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/20 ... puoli.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/69 ... enoss.jpg/
Sain taasen tehtyä projektia eteenpäin.
Autosta numero 2 on nyt irroitettu kaikki alustan osat on purettu, pesty ja laitettu valmiiksi puhallusta ja pulverimaalausta varten.
G60 BBS vanteista möin kumit pois ja pitäisi vielä hioa hieman kiveniskuja pois, että saa vanteet maalaukseen.
Taka-akselista lähti puslat kätevästi 12mm kierretangolla ja parilla mutterilla.
http://img651.imageshack.us/img651/8905 ... roitus.jpg
Muuta puslat otin sorvatuilla holkeilla, prässillä ja ruuvipenkillä.
Tilasin uudet uretaanpuslat koko alustaan strong flexiltä. Sai koko alustan puslat postikuluineen 161€.
http://www.strongflex.eu/pl/
Ensi viikolla lähtee alustan osat pulverimaalaukseen, niin pääsee jo sitten parin viikon päästä kasaamaan alustan valmiiksi.
Pienet alustan osat aattelin käyttää keltapassivoinnissa, tai sähkösinkissä, pitää nyt tutkia kumpi kestää paremmin tuota tiesuolaa yms.
Pitäisikö noiden jarrusäätimien tappien liikkua molempien samanverran? Toinen liikku n.4mm ja toinen n.1mm? Mietin vain että onko tuo jumissa vai pitääkö sen liikkua tuolla tavalla?
http://img854.imageshack.us/img854/6747/sdin.jpg
Tilasin myös ebays g-laderin huoltosarjan, sisälsi kaikki silppeet ja hintaa oli posteineen 213€.
Autosta numero 2 on nyt irroitettu kaikki alustan osat on purettu, pesty ja laitettu valmiiksi puhallusta ja pulverimaalausta varten.
G60 BBS vanteista möin kumit pois ja pitäisi vielä hioa hieman kiveniskuja pois, että saa vanteet maalaukseen.
Taka-akselista lähti puslat kätevästi 12mm kierretangolla ja parilla mutterilla.
http://img651.imageshack.us/img651/8905 ... roitus.jpg
Muuta puslat otin sorvatuilla holkeilla, prässillä ja ruuvipenkillä.
Tilasin uudet uretaanpuslat koko alustaan strong flexiltä. Sai koko alustan puslat postikuluineen 161€.
http://www.strongflex.eu/pl/
Ensi viikolla lähtee alustan osat pulverimaalaukseen, niin pääsee jo sitten parin viikon päästä kasaamaan alustan valmiiksi.
Pienet alustan osat aattelin käyttää keltapassivoinnissa, tai sähkösinkissä, pitää nyt tutkia kumpi kestää paremmin tuota tiesuolaa yms.
Pitäisikö noiden jarrusäätimien tappien liikkua molempien samanverran? Toinen liikku n.4mm ja toinen n.1mm? Mietin vain että onko tuo jumissa vai pitääkö sen liikkua tuolla tavalla?
http://img854.imageshack.us/img854/6747/sdin.jpg
Tilasin myös ebays g-laderin huoltosarjan, sisälsi kaikki silppeet ja hintaa oli posteineen 213€.
ei pahalla enkä käännä veistä haavassa mut Dopilta sama ahtimen huoltosarja 170e
http://www.mdcomprex.fi/store/product_i ... cts_id=389
http://www.mdcomprex.fi/store/product_i ... cts_id=389
nico86: Tuohon ei taida tulla nuo laakerit mukaan?
Itse tilasin tuommoisen paketin:
http://www.ebay.com/itm/u-satz-g40-g-la ... 299&_uhb=1
Ahdin oli osina kun sain sen, niin aattelin samalla vaihtaa kaikki osat siihen, niin pitäisi olla ainakin sitten tikissä.
Itse tilasin tuommoisen paketin:
http://www.ebay.com/itm/u-satz-g40-g-la ... 299&_uhb=1
Ahdin oli osina kun sain sen, niin aattelin samalla vaihtaa kaikki osat siihen, niin pitäisi olla ainakin sitten tikissä.
Jahas, jotain uutta taasen saatu aikaiseksi:
Taka-akseli puhallettu ja pulverimaalattu. Laitoin myös strongflexin puslat paikoilleen.
Vanteet kävi myös pulverissa, mutta pinta jäi karkeaksi, joten pitää vielä hioa vanteet ja maalata uusiksi. Kuvassa ensimmäinen vanne pohjamaalissa.
Apurunko pulverimaalattu ja odottaa kasausta / asennusta.
Etutukivarret, taka-akselin kiinnikkeet ja takajarrukilvet pulverimaalattu. Etutukivarsiin tuli myös nuo strongflexin puslat.
Myös etukallistuksenvakaaja pulverimaalattu.
G-laderin otin myös operointiin. Ahdin on muokkaamaton ja seuraavaksi pitää ottaa hiomakone kouraan ja hieman isonnella kanavia.
68mm ahdinpyöräkin näkyi olevan laatikossa. Osaako joku suositella hyvin toimivaa lastua tuon 68mm pyörän kanssa?
korjattu: Juu on tosiaan strongflexin puslat, tuli illasta kirjoiteltua ajatuksissaan powerflexin puslista, niitä kyllä alunperin tuohon etsiskelin, mutta oli aikas suolasen hintaiset.
Taka-akseli puhallettu ja pulverimaalattu. Laitoin myös strongflexin puslat paikoilleen.
Vanteet kävi myös pulverissa, mutta pinta jäi karkeaksi, joten pitää vielä hioa vanteet ja maalata uusiksi. Kuvassa ensimmäinen vanne pohjamaalissa.
Apurunko pulverimaalattu ja odottaa kasausta / asennusta.
Etutukivarret, taka-akselin kiinnikkeet ja takajarrukilvet pulverimaalattu. Etutukivarsiin tuli myös nuo strongflexin puslat.
Myös etukallistuksenvakaaja pulverimaalattu.
G-laderin otin myös operointiin. Ahdin on muokkaamaton ja seuraavaksi pitää ottaa hiomakone kouraan ja hieman isonnella kanavia.
68mm ahdinpyöräkin näkyi olevan laatikossa. Osaako joku suositella hyvin toimivaa lastua tuon 68mm pyörän kanssa?
korjattu: Juu on tosiaan strongflexin puslat, tuli illasta kirjoiteltua ajatuksissaan powerflexin puslista, niitä kyllä alunperin tuohon etsiskelin, mutta oli aikas suolasen hintaiset.
Viimeksi muokannut mippo84, 6.3.2013 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muutama viesti ylempää:
Tilasin uudet uretaanpuslat koko alustaan strong flexiltä. Sai koko alustan puslat postikuluineen 161€.
http://www.strongflex.eu/pl/
Projekti etenee:
Taka-akseliin laitettu jarrukilvet, uudet laakerisuojat, napatapit, jarruputket, uudelleen sinkityt jarruputken kiinnikkeet ja iskareiden muttereiden lukituslevyt.
Moottoriin tehty seuraavaa:
- Kansi kiristetty momenttiin uudella tiivisteellä ja uusilla pulteilla.
- Nostimet ja nokka-akseli laitettu paikoilleen.
- Venttiilikopantiiviste asennettu.
- G-lader ahdin pesty.
Edelliseltä omistajalta kyselin lastusta ja se onkin jo kuulemma paikoillaan ECU:ssa, pitääkin vilkaista. Pitäisi olla kuulemma superchip nimisenä ostettu lastu.
Seuraavaksi on vuorossa tuo taka-akseliin viimeistely (takasatuloiden purku ja tiivisteiden korjaus) ja asennus tuohon autoon 1. G-ahtimen soodapuhallus/maalaus ja kanavien avarrus on myös tarkoitus tehdä lähiaikoina.
Taka-akseliin laitettu jarrukilvet, uudet laakerisuojat, napatapit, jarruputket, uudelleen sinkityt jarruputken kiinnikkeet ja iskareiden muttereiden lukituslevyt.
Moottoriin tehty seuraavaa:
- Kansi kiristetty momenttiin uudella tiivisteellä ja uusilla pulteilla.
- Nostimet ja nokka-akseli laitettu paikoilleen.
- Venttiilikopantiiviste asennettu.
- G-lader ahdin pesty.
Edelliseltä omistajalta kyselin lastusta ja se onkin jo kuulemma paikoillaan ECU:ssa, pitääkin vilkaista. Pitäisi olla kuulemma superchip nimisenä ostettu lastu.
Seuraavaksi on vuorossa tuo taka-akseliin viimeistely (takasatuloiden purku ja tiivisteiden korjaus) ja asennus tuohon autoon 1. G-ahtimen soodapuhallus/maalaus ja kanavien avarrus on myös tarkoitus tehdä lähiaikoina.
Jaahas alkuperäiset aikataulut tuppaa venymään.
Autoon 1 laitettu:
JOM korkeussäädettävä sininen alusta.
Kierteiden suojaksi laitoin 50mm viemäriputkea, jonka halkaisin toiselta sivulta. Sinistä ohjainrengasta joutui hieman sorvaamaan sisältä, mutta sitten kävi hyvin paikoilleen.
Estää kitinää ja rutinaa aika tehokkaasti.
G60 280mm etujarrut, eturunko ja G60 kallistuksen vakaaja.
G60 taka-akseli, uudet bensatankin pannat ja uudet käsijarruvaijerit.
Jarrupääsylinterin vaihdoin myös 22,2mm:ksi. Entinen olikin vuotanut kivasti ja jarrutehostajassa oli 1,2 litraa jarrunestettä :), rupesi jarrut pelaamaan huomattavasti napakammin, kun otin jarrunesteet tehostajasta.
Oireena oli välillä helkatinmoinen valkeasavu putkesta, ilmeisesti imaisi hieman jarrunestettä välillä koneeseen.
Koneesen sain nyt imusarjan, pakosarjan, suuttimet ja virranjakajan paikoilleen.
Jos nyt menee suunnitelmien mukaisesti, niin laitan moottorin paikoilleen tuossa kesälomalla.
Autoon 1 laitettu:
JOM korkeussäädettävä sininen alusta.
Kierteiden suojaksi laitoin 50mm viemäriputkea, jonka halkaisin toiselta sivulta. Sinistä ohjainrengasta joutui hieman sorvaamaan sisältä, mutta sitten kävi hyvin paikoilleen.
Estää kitinää ja rutinaa aika tehokkaasti.
G60 280mm etujarrut, eturunko ja G60 kallistuksen vakaaja.
G60 taka-akseli, uudet bensatankin pannat ja uudet käsijarruvaijerit.
Jarrupääsylinterin vaihdoin myös 22,2mm:ksi. Entinen olikin vuotanut kivasti ja jarrutehostajassa oli 1,2 litraa jarrunestettä :), rupesi jarrut pelaamaan huomattavasti napakammin, kun otin jarrunesteet tehostajasta.
Oireena oli välillä helkatinmoinen valkeasavu putkesta, ilmeisesti imaisi hieman jarrunestettä välillä koneeseen.
Koneesen sain nyt imusarjan, pakosarjan, suuttimet ja virranjakajan paikoilleen.
Jos nyt menee suunnitelmien mukaisesti, niin laitan moottorin paikoilleen tuossa kesälomalla.
Kakkosnelonen oli poikittain koneen päällä ja tuettu joustintukien etupuolelle muistaakseni. Siihen lokarin liitoskohdan päälle. Kahdella liinalla tuin koneen. Toinen liina vaihteiston ali ja toinen öljypohjan ali. Tunkilla voi sitten öljypohjasta hieman siirellä konetta kun laitat apurungon takaisin.
Nyt on projekti taasen edennyt, moottori on jo paikoillaan, bensapumppu vaihdettu 2-pumppuisesta 1-pumppuiseksi, johtosarjat vaihdettu.
Ongelmana on seuraava:
Bensapumppu ei lähde päälle kun avain käännetään starttiä edeltävään vaiheeseen. Pumppu ei lähde päälle myöskään startatessa.
Pumpun releelle(80) tulee jatkua + napaan 30 ja ohjaus napaan 86 kun avainta käännetään, mutta sieltä puuttuu se navan 85 - ohjaus eculta pinnistä 3.
Kipinää ei tule, eikä suuttimet aukea:
ilmeisesti ecusta johtuva vika.
Pitkän diagnoosin jälkeen tuli mieleen että mahdollisesti ecu on pimeä.
Löytyykö joltain G60 digifantin ylimääräistä ecua vakio lastulla tai 68mm ahdinpyörän lastulla?
Bosch
0 261 200 342
DF1
037 906 022 CN
Kytkin tuon eculta tulevan 3 pinnin suoraan maahan ja silloin lähtee bensapumppu päälle, mutta kipinää ei vieläkään tule, eikä ilmeisesti suuttimet aukea, koska tulpat oli kuivat (hieman kasaus öljyä oli mutta ei bensaa)
Ongelmana on seuraava:
Bensapumppu ei lähde päälle kun avain käännetään starttiä edeltävään vaiheeseen. Pumppu ei lähde päälle myöskään startatessa.
Pumpun releelle(80) tulee jatkua + napaan 30 ja ohjaus napaan 86 kun avainta käännetään, mutta sieltä puuttuu se navan 85 - ohjaus eculta pinnistä 3.
Kipinää ei tule, eikä suuttimet aukea:
ilmeisesti ecusta johtuva vika.
Pitkän diagnoosin jälkeen tuli mieleen että mahdollisesti ecu on pimeä.
Löytyykö joltain G60 digifantin ylimääräistä ecua vakio lastulla tai 68mm ahdinpyörän lastulla?
Bosch
0 261 200 342
DF1
037 906 022 CN
Kytkin tuon eculta tulevan 3 pinnin suoraan maahan ja silloin lähtee bensapumppu päälle, mutta kipinää ei vieläkään tule, eikä ilmeisesti suuttimet aukea, koska tulpat oli kuivat (hieman kasaus öljyä oli mutta ei bensaa)
No niin nyt on auto läjässä ja on muutoskatsastusta vaille valmis.
Laitoin aluksi koko tekniikan vakioksi, niin ei pitäisi olla ainakaan muutoskatsastuksessa mitään ongelmia.
Linkin takaa löytyy läjä kuvia projektista:
http://imageshack.us/g/1/9957080/
Tuli siis vaihdettua:
- molemmat bensapumput pois ja tilalle tankkiin vain yksi korkeapainepumppu
- vaihdekeppi muuttui tankovälitteisestä vaijerivälitteiseksi
- moottoritilan piuhasarjat g60 autosta
- välijäähdytin mallia iso G60
- syyläri
- flekti
- moottori
- vaihdelaatikko
- jarrutehostin uusi ate 9" (50€ www.merteil.fi)
- Jarrunestesäiliö vw polo vm 2002
- vetarit golf g60
- kytkin muuttui nestekäyttöiseksi (molemmat sylinterit motonetistä).
- kytkimen pääsylinterin alle tuli tukirauta tuosta g60 abs pumppu yksiköstä
- pakoputkisto G60
- lamppujen kehysrautaa piti hieman rälläköidä
- varashälytin poistettu johtosarjasta
- ecun piiri vaihdettu vakioksi, (paikallaan oleva oli rikki)
Laitoin aluksi koko tekniikan vakioksi, niin ei pitäisi olla ainakaan muutoskatsastuksessa mitään ongelmia.
Linkin takaa löytyy läjä kuvia projektista:
http://imageshack.us/g/1/9957080/
Tuli siis vaihdettua:
- molemmat bensapumput pois ja tilalle tankkiin vain yksi korkeapainepumppu
- vaihdekeppi muuttui tankovälitteisestä vaijerivälitteiseksi
- moottoritilan piuhasarjat g60 autosta
- välijäähdytin mallia iso G60
- syyläri
- flekti
- moottori
- vaihdelaatikko
- jarrutehostin uusi ate 9" (50€ www.merteil.fi)
- Jarrunestesäiliö vw polo vm 2002
- vetarit golf g60
- kytkin muuttui nestekäyttöiseksi (molemmat sylinterit motonetistä).
- kytkimen pääsylinterin alle tuli tukirauta tuosta g60 abs pumppu yksiköstä
- pakoputkisto G60
- lamppujen kehysrautaa piti hieman rälläköidä
- varashälytin poistettu johtosarjasta
- ecun piiri vaihdettu vakioksi, (paikallaan oleva oli rikki)
Auto on nyt muutoskatsastettu ja paperit on kunnossa.
Katsastukseen tarvisi seuraavat laput:
- Moottorin päästömittauspaperi
- VV-autolta tarvittavien vaihto-osien lappu
- TUV hyväksyntä lappu iskareihin
- Päästömittaus moottorista
Seuraavaksi olisi tarkoitus hieman piristää golfia ja seuraavat osat jo tilattu/ostettu:
- Supersprintin keskiputki ja keskivaimennin
- 68mm ahdinpyörä
- lastu
- isompi / sileä imuputki suodattimelta ahtimelle
- Säädettävä bensanpaineensäädin
Tarkoitus olis käyttää tässä kuukauden sisällä dynossa powerbytellä ja tutkailla mitä siitä moottorista noilla piristyksillä irtoaa.
Katsastukseen tarvisi seuraavat laput:
- Moottorin päästömittauspaperi
- VV-autolta tarvittavien vaihto-osien lappu
- TUV hyväksyntä lappu iskareihin
- Päästömittaus moottorista
Seuraavaksi olisi tarkoitus hieman piristää golfia ja seuraavat osat jo tilattu/ostettu:
- Supersprintin keskiputki ja keskivaimennin
- 68mm ahdinpyörä
- lastu
- isompi / sileä imuputki suodattimelta ahtimelle
- Säädettävä bensanpaineensäädin
Tarkoitus olis käyttää tässä kuukauden sisällä dynossa powerbytellä ja tutkailla mitä siitä moottorista noilla piristyksillä irtoaa.
Sen verran taasen tapahtunut, että auto 2 purettu hyvin pitkälti ja koppa odottaa paalausta, jos ei joku sitä halua ostaa. Koppa muuten todella hyvä mutta pohjaa pitäisi varmasti käydä läpi ja hitsailla.
Autoon 1 askarreltu sisäilmansuodatin. Kävin romuttamolta hakemassa Golf 3 malliin tuon suodatinkotelon ja muokkasin siitä sopivan tuohon omaan. Suodattimeksi tuli Renault Twingon sisäilmansuodatin, koska se näytti kokonsa puolesta ainoalta hyvältä vaihtoehdolta.
Dremelillä ja rautasahalla pistin kotelon osiksi ja sitten kolvilla lämmittelin osat toisiinsa kiinni, äkkiseltään vaikutti aika jämäkältä tuo uusi kotelo, että ei pitäisi ihan helposti mennä palasiksi.
Kuvat löytyy tuosta linkistä jos kiinnostaa kattella:
https://imageshack.com/a/SZZq/1
Aikaa kului joku 3,5h koko hommassa. Lopputulos ei ole kovin kaunis, mutta piiloon se jää tuonne vesikaukaloiden taakse.
Autoon 1 askarreltu sisäilmansuodatin. Kävin romuttamolta hakemassa Golf 3 malliin tuon suodatinkotelon ja muokkasin siitä sopivan tuohon omaan. Suodattimeksi tuli Renault Twingon sisäilmansuodatin, koska se näytti kokonsa puolesta ainoalta hyvältä vaihtoehdolta.
Dremelillä ja rautasahalla pistin kotelon osiksi ja sitten kolvilla lämmittelin osat toisiinsa kiinni, äkkiseltään vaikutti aika jämäkältä tuo uusi kotelo, että ei pitäisi ihan helposti mennä palasiksi.
Kuvat löytyy tuosta linkistä jos kiinnostaa kattella:
https://imageshack.com/a/SZZq/1
Aikaa kului joku 3,5h koko hommassa. Lopputulos ei ole kovin kaunis, mutta piiloon se jää tuonne vesikaukaloiden taakse.
Mustaa golfia (auto 1) päivitelty sen verran, että asensin 68mm ahdinpyörän, Powerbyten tekemän lastun, 60mm keskiputken ja läpivirtaavan pöntön alkuperäisen keskipöntön tilalle. Ahdinpyörä toi kivasti lisää vääntöä ja koneen kuminauhamaisuus hieman väheni.
Tuo motonetin vaimennin lisäsi ääniä jonkun verran ja tarkoitus on asentaa vielä yksi lisävaimennin heti katalysaattorin jälkeen.
Ahtimen ja ilmansuodattimen välinen kurttuputki vaihtui 70mm sileään putkeen ja tehoa tuli persdynon mukaan ehkä hitusen lisää.
Talvella tuli ajettua yhteen routakuoppaan kahteenkin kertaan, niin oikea etuvanne oli ottanut kipeää. vanteessa oli kahdessa kohtaa sisäkehällä painuma. Painuma oli n. 8cm matkalla ja halkaisija oli kutistunut 6mm, toinen painuma oli 6cm matkalla ja n.3mm syvä.
Vannetta ei saanut tasapainotettua, joten otin sen tuossa pihassa irti ja oikaisin sen tunkilla ja muovitangolla koputtelemalla.
Ennen vanteen irroitusta laiton 15mm teräslevyn vanteen viereen ja kiinnitin heittokellon siihen teräslevyyn, sitten sain merkittyä vanteeseen vääntyneet kohdat tussilla.
Tein 2x4 puupalikasta sopivan kaaripalan vanteen sisäpinnalle ja sitten pienemmän puupalan painamista varten. Sitten vain tunkilla varovasti tunkkaamaan vannetta suoraksi. Vanteen reunan oikaisin mustalla muovitangolla ja kuparivasaralla.
Tuli yllättävän suora, taisi jäädä 0,7mm heittoa ja ainakin pikaisen testin jälkeen ei täristä 0-120km/h, mutta 140-170km/h rupeaa täristämään. Pitää vielä käyttää tasapainotuksessa vanne, kun tuli tasapainotettua se omatekoisessa moottoripyörän renkaan tasapainotuslaitteessa.
6.5 on varattu dyno, niin näkee sitten onko tullut yhtään vakiota enempää hepoja vai onko viimeisetkin karanneet muille laitumille.
Tuo motonetin vaimennin lisäsi ääniä jonkun verran ja tarkoitus on asentaa vielä yksi lisävaimennin heti katalysaattorin jälkeen.
Ahtimen ja ilmansuodattimen välinen kurttuputki vaihtui 70mm sileään putkeen ja tehoa tuli persdynon mukaan ehkä hitusen lisää.
Talvella tuli ajettua yhteen routakuoppaan kahteenkin kertaan, niin oikea etuvanne oli ottanut kipeää. vanteessa oli kahdessa kohtaa sisäkehällä painuma. Painuma oli n. 8cm matkalla ja halkaisija oli kutistunut 6mm, toinen painuma oli 6cm matkalla ja n.3mm syvä.
Vannetta ei saanut tasapainotettua, joten otin sen tuossa pihassa irti ja oikaisin sen tunkilla ja muovitangolla koputtelemalla.
Ennen vanteen irroitusta laiton 15mm teräslevyn vanteen viereen ja kiinnitin heittokellon siihen teräslevyyn, sitten sain merkittyä vanteeseen vääntyneet kohdat tussilla.
Tein 2x4 puupalikasta sopivan kaaripalan vanteen sisäpinnalle ja sitten pienemmän puupalan painamista varten. Sitten vain tunkilla varovasti tunkkaamaan vannetta suoraksi. Vanteen reunan oikaisin mustalla muovitangolla ja kuparivasaralla.
Tuli yllättävän suora, taisi jäädä 0,7mm heittoa ja ainakin pikaisen testin jälkeen ei täristä 0-120km/h, mutta 140-170km/h rupeaa täristämään. Pitää vielä käyttää tasapainotuksessa vanne, kun tuli tasapainotettua se omatekoisessa moottoripyörän renkaan tasapainotuslaitteessa.
6.5 on varattu dyno, niin näkee sitten onko tullut yhtään vakiota enempää hepoja vai onko viimeisetkin karanneet muille laitumille.
Käytin vanteen tasapainotuksessa ja oman tasapainotuksen jälkeen oli heittoa 15g + 20g, joten otettiin itse laittamat painot pois ja sitten tasapainoitus uudelleen. Rengas saatiin "heitottomaksi" eli 5g sisään taitaa olla se nuo normikoneet säädetty.
Painoja meni yhteensä joku 50g, kun aiemmin oli 80g eikä vannetta saanut silloinkaan vielä tasapainoon.
Eli ainakin vielä vaikuttaa että vanteen oikaisu onnistui.
Painoja meni yhteensä joku 50g, kun aiemmin oli 80g eikä vannetta saanut silloinkaan vielä tasapainoon.
Eli ainakin vielä vaikuttaa että vanteen oikaisu onnistui.
Jahas tässäpä kuvia alkuunsa:
Tuommoinen 60mm vaimennin tuli askarreltua sen vakio pöntön tilalle, myös vakio 42mm keskiputki vaihtui 60mm putkeksi.
Ilmanputsari sisäpuolelta muutoksen jälkeen.
Ilmanotto muutoksen jälkeen.
Kurttuputken tilalle tuli tuommoinen teräsmutka ja silikoniletkun pätkä.
Ahdinpyöräksi vaihtui tosiaan tuo 68mm. Kuvassa näkyy paremmin myös tuo teräsmutka.
Tuossa vielä dynossa käynnistä lappu, ihan ok tehot löytyi.
Tuommoinen 60mm vaimennin tuli askarreltua sen vakio pöntön tilalle, myös vakio 42mm keskiputki vaihtui 60mm putkeksi.
Ilmanputsari sisäpuolelta muutoksen jälkeen.
Ilmanotto muutoksen jälkeen.
Kurttuputken tilalle tuli tuommoinen teräsmutka ja silikoniletkun pätkä.
Ahdinpyöräksi vaihtui tosiaan tuo 68mm. Kuvassa näkyy paremmin myös tuo teräsmutka.
Tuossa vielä dynossa käynnistä lappu, ihan ok tehot löytyi.
Tuli tuossa hetken mielijohteesta ostettua STP Black Gold paketti 4,5m^2. Vuorasin alkuun ovet, sitten meni takakontti ja nyt viimeisimpänä takapenkin sivukotelot takarenkaan rengaskotelot. Ulkoa tulevat äänet vaimeni aika merkittävästi, nyt kuuluu enää suhina ikkunoista.
Takapenkin sivukoteloiden alkuperäinen vaimennus oli jo osittain irronnut:
Tässä jo osittain valmista:
Tässä lokarin sisusta valmiina:
Laitoin mattoa tosiaan tuohon takarengas koteloonkin, mutta siitä ei tullut kuvaa otettua.
Seuraavaksi pitäisi laitella mattoa konepeltiin ja kuskin/apukuskin jalkatilaan.
Aika hyvin riitti tuo 4,5m^2 paketti tuommoiseen peruseristykseen. Tietty jos katon yms. haluaisi eristellä, niin menisi varmaan toinenkin paketti autoon.
17kg/paketti tulee vaan autolle lisää painoa, niin ei hirveästi nappaisi toista laittaa.
Takapenkin sivukoteloiden alkuperäinen vaimennus oli jo osittain irronnut:
Tässä jo osittain valmista:
Tässä lokarin sisusta valmiina:
Laitoin mattoa tosiaan tuohon takarengas koteloonkin, mutta siitä ei tullut kuvaa otettua.
Seuraavaksi pitäisi laitella mattoa konepeltiin ja kuskin/apukuskin jalkatilaan.
Aika hyvin riitti tuo 4,5m^2 paketti tuommoiseen peruseristykseen. Tietty jos katon yms. haluaisi eristellä, niin menisi varmaan toinenkin paketti autoon.
17kg/paketti tulee vaan autolle lisää painoa, niin ei hirveästi nappaisi toista laittaa.
Pakoputkeen tuli askarreltua lisävaimennin katin jälkeen, kun äänet oli jossain määrin jo häiritsevät tuossa motonetin suoralla vaimentimella.
Nyt sitten tein koko RST vaimentimen tuohon katin taakse, äänet vaimeni jonkun verran ja varsinkin 2300-2900 rpm alueella pörinä väheni huomattavasti.
Matka-ajosta tuli huomattavasti kivempaa.
Meinaisin aluksi ostaa valmiin 60mm vaimentimen, mutta ei oikein löytynyt sopivia, joten tein sitten 102x2 putkesta ulkoputken, 60x2 putkea olikin jo auton alla valmiina ja sitten 3mm rst laipat sain kaverin kautta laserilla. Putken sisään tuli bilteman vaimennusvillaa. Keskiputken reiät tuli 4mm poralla.
Kun on sitten joskus golfi maatunut, niin löytyypähän kiiltävä rosteri vaimennin vielä mullan seasta :)
Hintaa vaimentimelle kertyi ulkoputki 15€, sisäputki 15€, laipat 6€/kpl, villa 8€ = 44€. Työtunteja varmaan 5h, poratessa meni suurin aika.
Nyt sitten tein koko RST vaimentimen tuohon katin taakse, äänet vaimeni jonkun verran ja varsinkin 2300-2900 rpm alueella pörinä väheni huomattavasti.
Matka-ajosta tuli huomattavasti kivempaa.
Meinaisin aluksi ostaa valmiin 60mm vaimentimen, mutta ei oikein löytynyt sopivia, joten tein sitten 102x2 putkesta ulkoputken, 60x2 putkea olikin jo auton alla valmiina ja sitten 3mm rst laipat sain kaverin kautta laserilla. Putken sisään tuli bilteman vaimennusvillaa. Keskiputken reiät tuli 4mm poralla.
Kun on sitten joskus golfi maatunut, niin löytyypähän kiiltävä rosteri vaimennin vielä mullan seasta :)
Hintaa vaimentimelle kertyi ulkoputki 15€, sisäputki 15€, laipat 6€/kpl, villa 8€ = 44€. Työtunteja varmaan 5h, poratessa meni suurin aika.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa