S3 vm 2000 takapyörän laakeri

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

S3 vm 2000 takapyörän laakeri

ViestiKirjoittaja Kurdi » 21.1.2013 13:23

Pikaisella haulla en löytänyt niin onko minkälainen homma? Ilmeisesti prässättävä? Tarvitseeko muuta ihmeellistä kuin 12-kulmaisen hylsyn navan mutterille . Onko kokmuksia kuinka kovasti vetarin pooritus on kiinni navassa? Riittääkö leka vai pitääkö miettiä siihen muuta sitten. Laakerin hinta oli about 85 € alkuperäisenä.


-Kiitos

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 24.1.2013 10:25

Vaihdettu, voi poistaa.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 24.1.2013 12:45

Jos ei ole iso vaiva, niin kirjoita omat kokemukset tuosta vaihdosta niin seuraava kaveri sitten osaa vähän varautua hommaan eikä tee uutta topicia ja kysy. :)

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 24.1.2013 21:21

Yleisön pyynnöstä koitan kertoa laakerin vaihdon...)

-Pyörä pois

-Jarrusatula/ jarruies irti jonka jälkeen jarrulevy pois (oli yhdellä kuusiokolo-ruuvilla kiinni).

- Vetarin mutteri irti 12-kulmainen 30mm-hylsy muistaakseni.

-Tässä vaiheessa kannattaa alkaa vetarin päätä saamaan liikkeelle (sisäänpäin poorituksessa), itse painon hydraulipainimella sitä noin 20mm sisäänpäin.

-Sitten massaulosvetimellä pyörän navan irroitus.

- Koiranluun toinen mutteri irti.

-Ylempi tukivarsi irti sieltä olka-akselin puolelta

-Vetarin laippa irti perästä (6 kpl ZXN-ruuveja.. vai mitä ne nyt oikeelta nimeltä on).

-Vetarin irroitus (joutuu vähän taistelee mutta tulee pois)

- Laakerin sokka pois ja sitten ulosvetimellä laakeri pois ulosvetimellä (kierretanko ja sopivat holkit).

-Sitten pyörännavasta laakerin sisäkehän halkaisu vaikka pienellä vingulla.

-Laakerin takaisin prässääminen samalla menetelmällä kuin irroitttaminen.

-Uuden sokan kiinnitys

-Pyörännavan prässääminen paikoilleen (muista että tässä vaiheessa laakerin sisäkehästä täytyy prässätä, ei ulkokehästä).

-Sitten loput osat käänteisessä järjestyksessä

Siinä lyhykäisyydessään, toisella kerralla kun saman homman tekee niin ei kahta tuntia pitempään mene.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.1.2013 21:44

Millasella prässillä ton hoidit? Oliko joku tollanen?

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 24.1.2013 21:49

Juurikin tuon näköisillä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.1.2013 22:02

Oliko kenties joku ihan samanlainen? Ja hyvin toimi?

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 24.1.2013 22:06

Se millä prässäsin oli BMW:hen tarkoitettu sarja, mutta uskon että noilla Bilteman työkaluilla saa homman aivan yhtä hyvin tehtyä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa