3B Passatin lämmöistä
Valvoja: ffp jäsenet
3B Passatin lämmöistä
Pari kysymystä AEB moottorisen passatin lämmöistä.
1. Lämmöt nousee normisti tasan 90 asteeseen mittarin mukaan eikä nouse ylemmäs.
Mutta sitten kun päästelee moottorijarrulla alamäkeen edes hetken niin lämpö lähtee laskuun ja laskee hieman alle 70 asteeseen. tekee tätä +30 sekä -30 asteessa, lämpöanturi vaihdettu. Myös kiihdytyksissä lämpö lähtee laskuun pakkasella. Onkos tossa nyt termostaatti sökönä vai vesipumppu tai jokin muu rikki?
Puhaltimen lämpökin hieman viilenee kun oikein kauan menee moottorijarrutuksella.
2. Viskoflektin toiminta on hieman hakusessa vielä mutta kuuluuko viskoflektin pyöriä heti startin jälkeen?
1. Lämmöt nousee normisti tasan 90 asteeseen mittarin mukaan eikä nouse ylemmäs.
Mutta sitten kun päästelee moottorijarrulla alamäkeen edes hetken niin lämpö lähtee laskuun ja laskee hieman alle 70 asteeseen. tekee tätä +30 sekä -30 asteessa, lämpöanturi vaihdettu. Myös kiihdytyksissä lämpö lähtee laskuun pakkasella. Onkos tossa nyt termostaatti sökönä vai vesipumppu tai jokin muu rikki?
Puhaltimen lämpökin hieman viilenee kun oikein kauan menee moottorijarrutuksella.
2. Viskoflektin toiminta on hieman hakusessa vielä mutta kuuluuko viskoflektin pyöriä heti startin jälkeen?
"90 astetta" on käytännössä mitä tahansa siellä 65 ja 100-risat asteen välissä. Mittari on "normalisoitu" näyttämään 90 silloin kun lämmöt on auton mielestä normaalit.
Jos mittari alkaa tuosta pudota niin silloin mennään jo alle 60-asteen, yleensä.
Omassa kun mittari aikoinaan heitteli tuolla 60-70 hujakoilla niin Climatronicin diagnostiikkanäytön mukaan lämmöt oli siellä 40-42 astetta.
Eli mikäli anturi on kunnossa niin sitten termarissa lie jotain vikaa kun on auki noilla asteilla.
Jos mittari alkaa tuosta pudota niin silloin mennään jo alle 60-asteen, yleensä.
Omassa kun mittari aikoinaan heitteli tuolla 60-70 hujakoilla niin Climatronicin diagnostiikkanäytön mukaan lämmöt oli siellä 40-42 astetta.
Eli mikäli anturi on kunnossa niin sitten termarissa lie jotain vikaa kun on auki noilla asteilla.
Taitais sopia jutustelut allaolevan linkin #46:sta alkaen tähän vastauksesksi
http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... post952267
http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... post952267
Käyttäytyykö se muuten normaalisti?
Eli mittari ei nouse kovilla pakkasilla 2-3 kilometrin aikana sinne "täysiin" tai heitä alas missään vaiheessa? Jos tekee tuota niin mitä luultavimmin silloin anturi kyseessä.
Jos taas termostaatti jatkuvasti esim. auki niin silloin ei oikein riitä (kunnolla) lämmintä sisällekään ja esim. täysi lämpöpuhallus sisälle saa usein mittarin värähtämään alaspäin.
Eli mittari ei nouse kovilla pakkasilla 2-3 kilometrin aikana sinne "täysiin" tai heitä alas missään vaiheessa? Jos tekee tuota niin mitä luultavimmin silloin anturi kyseessä.
Jos taas termostaatti jatkuvasti esim. auki niin silloin ei oikein riitä (kunnolla) lämmintä sisällekään ja esim. täysi lämpöpuhallus sisälle saa usein mittarin värähtämään alaspäin.
Ei heittele mittari. Keula muurattu pahveilla ja lämmöt laskee mittarissa kun laittaan lämmintä tulemaan 4asennossa sisälle eli termari sieltä on sitte loppu. Flekti pyörii ilmeisesti ilmastoinnin takia? Vai voisiko johtua siitä kun termari on koko aika auki niin anturi antaa flektille käskyn lähteä pyörimään, koska jäähdnest. käy muka niin kuumana?
Mites vaihto, onnistuuko yläkautta? Tossa kävin kattelemassa äsken niin taitaa onnistua? Apu kone siis kyseessä. Jäähdytinnestesäiliön kun siirtää vähän sivuun niin on aika hyvätkin tilat vai kattelinko nyt vääriä letkuja?
Mites vaihto, onnistuuko yläkautta? Tossa kävin kattelemassa äsken niin taitaa onnistua? Apu kone siis kyseessä. Jäähdytinnestesäiliön kun siirtää vähän sivuun niin on aika hyvätkin tilat vai kattelinko nyt vääriä letkuja?
Flekti muistaakseni pyörii jos ilmastointi on päällä (V6:ssa Climatronicilla on kaksi flektiä joista toinen puhaltaa koko ajan jos se on päällä).
Vaihdosta en 1.8T:ssä sano mitään, mutta mitä luultavimmin siellä samassa "mukavassa" paikassa missä muissakin, eli vesipumpun lähistöllä ja jakohihna tietty edessä mukavasti. ;)
Vaihdosta en 1.8T:ssä sano mitään, mutta mitä luultavimmin siellä samassa "mukavassa" paikassa missä muissakin, eli vesipumpun lähistöllä ja jakohihna tietty edessä mukavasti. ;)
Noniin nyt on vaihdettu termostaatti. Tosiaan pohjamuovi irti, sitten alta näkyykin jo paikka missä termari on. Sen edestä joku moottorin tukirauta irti ja sitten termarin kaksi m8 pulttia irti. Sen jälkeen nesteet tulevatkin jo niskaan, osat takasin vaan käänteisessä järjestyksessä.
Todella hyvä video vaihdosta http://www.youtube.com/watch?v=UyWPTo4k ... QNNi228E8A
Todella hyvä video vaihdosta http://www.youtube.com/watch?v=UyWPTo4k ... QNNi228E8A
Laitetaan tänne avuksi tietoa vähän tuosta flekti ongelmasta. Itellä pyöri flekti koko ajan, oli ilmastointi päällä tai ei, anturin otin irti(syylärin reunassa kiinni) ja flekti pyöri silti, eli vika itsellä releessä. Rele löytyy sulakerasian takaa ja se on numero 370 ja varaosanumero 8D0 951 253. Ainakin omassa 1.8t passatissa näin. Toi rele 370 ohjaa montaa juttua, esim viilkut ei toimineet rele irti
Tuli ostettua tommonen 3B passatti 1.8 20v koneella. Kumpikohan mahtaa olla viallinen, termari vaiko anturi? Oireet: Lämpömittari nousee ajossa ainoastaan viisarin vahvuuden verran nollasta ylöspäin. Jos ajaa parkkiin vaikka huoltamolle, käy sisällä juomassa kahveet ja palaa käynnistämään auton niin mittari nousee sinne liki 90 asteeseen, josta se kuitenkin laskee takaisin pohjalle hyvinkin nopeasti. Sisälle tulee kyllä lämmintä, ei kyllä kovin tehokkaasti kun vertaa tuohon vanhaan kakkikseen, mutta eihän nää uudemmat vehkeet samanlaisia krematorioita olekkaan... :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kumpikohan motonetin termareista kannattaa ostaa, ja mikä toi "alalaippa" on mistä noissa puhutaan?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-6209
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-6158
Vai onko näiden kanssa myös se homma että tarviketermarit kannattaa unohtaa ja hakea marmorilta alkuperäinen?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-6209
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-6158
Vai onko näiden kanssa myös se homma että tarviketermarit kannattaa unohtaa ja hakea marmorilta alkuperäinen?
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa