Valokatkaisimen 0-asennossa ei edes parkit pala, normaalia?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Gideon
-
Viestit: 12
Liittynyt: 21.3.2012 21:27

Valokatkaisimen 0-asennossa ei edes parkit pala, normaalia?

ViestiKirjoittaja Gideon » 20.1.2013 17:25

Eli autona juuri ostettu 3bg passat saksantuonti ja yritin kyllä selata aiheita läpi va en vastausta löytänyt. Eli onko siis ihan normaalitilanne, että valokatkaisijan 0-asennossa ei edes parkkien kuulu palaa? Jos on mahdollista saada parkit palamaan niin miten (ja mahdollisesti takavalot myös)?

VCDS:llä en löytänyt mitään vaihtoehtoja tähän. Ajovaloautomatiikkaa en halua, koska xenonien ei tarvi automaattisesti syttyä joka kerta. Sitä en oo tosin vielä kattonu, onko mahdollisesti molemmat parkkipolttimot yksinkertaisesti vain palanut..

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 20.1.2013 17:58

Normaalia, noin tuo omakin tekee, manuaalisesti aina valot päälle.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 20.1.2013 20:27

Yhden hyppylangan irroittamalla saa ajovaloautomatiikan pois käytöstä. Jos automatiikka on, niin normaalisti avainta käännettäessä virtalukossa ajovalot syttyy päälle vaikka valokytkin on 0:ssa. Siirtämällä vipu parkkiin ajovalot sammuu ja parkit syttyy.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 20.1.2013 22:06

Noin sen pitäs ollakin. Ajomies osaa kyllä laittaa napit ajoasentoon ja valita itse millä valoilla milloinkin ajetaan.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 22.1.2013 1:08

Eli onko siis ihan normaalitilanne, että valokatkaisijan 0-asennossa ei edes parkkien kuulu palaa?

Mitähän se tuo 0-asento lienee tarkoittaa? Onko ihan normaalia, että auto ei käy, kun virta-avain on 0-asennossa?
Ihan pakko oli :D

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.1.2013 3:58

Et ole tainnut ennen ajella 90-luvun (tai uudemmalla) vag-konsernin tuotoksella jos valokatkaisijan 0-asento on vieras käsite? Nimimerkkisi taitaa olla joukkoon sopeutumisen huonon yrityksen esimerkkitapaus tai puutteellista mielikuvitusta? :)

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 22.1.2013 4:11

Tähän mennessä ei yhdessäkään tuontiautossa ole palanut ajovalot 0-asennossa. Jokaikisestä "Suomi-autosta" taasen olen purkanut sen pois, koska osaan kytkeä kyllä valot päälle jos niitä tarvitsen. Enkä ole kyllä edes omistanut muita kuin 90-luvun lopun tai 2000-luvun Vag(inoita)

edit. Sami ei selvästikään ole omistanut yhtään Saksantuontiautoa

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 22.1.2013 10:12

Eipä normi polttimoiden kanssa ole juurikaan mitään väliä meneekö heti päälle virta-avaimesta vaikko pitääkö erikseen nypätä päälle. Xenoneita ite tykkään säästää turhalta räpyttelyltä joten ei syty valot ennenkuin vääntää valokatkaisijasta.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 22.1.2013 14:50

Sami- , golpero:n aikaisempi nimimerkki oli vw_golf, joten eiköhän se selitä tuota käytöstä aika paljon :).

Gideon
-
Viestit: 12
Liittynyt: 21.3.2012 21:27

ViestiKirjoittaja Gideon » 10.2.2013 17:47

Mitähän se tuo 0-asento lienee tarkoittaa? Onko ihan normaalia, että auto ei käy, kun virta-avain on 0-asennossa?
Ihan pakko oli :D

Tähän mennessä ei yhdessäkään tuontiautossa ole palanut ajovalot 0-asennossa.

Mun aiempi auto oli saksantuonti b7 Audi xenoneilla ja siinä palo himmeät vakiona olleet valot (ei xenonit) valokatkaisijan 0-asennossa. Ja auto KÄVI!

Tällaisen ratkaisun jos ois Passattiin saanu ni ois ollu hyvä.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 11.2.2013 10:48

Niin, B7:ssa on erilliset päiväajovalot, BG:ssä sellaisia ei ole.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 11.2.2013 15:15

Ja ainakin joissain B7:ssa (ja muissakin uudemmissa VAG-tuotteissa) päivävalot toimivat valoisuusanturilla, katkaisijassa silloin 4 asentoa. 0 - Auto - Parkit - Ajovalot, jolloin:

0-asennossa ei pala mikään valo
Auto-asento haistelee anturilla, että käytetäänkö päiväajovaloja vai xenoneita
Parkit - juu nou
Ajovalot - pakotettu ajovaloasento, eli xenonit palaa aina

Mutta lähtökohtaisesti ilman päiväajovaloja olevat VAG:t on Saksanmaalla varustettu ilman ajovaloautomatiikkaa = 0-asennossa mikään valo ei pala, Suomeen tuotavissa on ajovaloautomatiikka kytkettynä toimintaan = 0-asennossa palaa ajovalot & takavalot, muttei mittariston & kojetaulun kytkimien valot.
Erona tietty nämä nykymallit, joissa on päivävaloja jne hämäräautomatiikkaa.
Omassa Jetassa tuo ajovaloautomatiikka-asento polttaa ajovaloja tämän lisäksi vähän himmeämmin, kuin ajovalot katkaisijasta päällä-asento (Tuttu ominaisuus mm. Fordeista, tosin niissä paljon selkeämmin huomattava ero).

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 11.2.2013 16:52

Ajomies osaa kyllä laittaa napit ajoasentoon ja valita itse millä valoilla milloinkin ajetaan

Ei taida ajomies tietää että suomessa ajovalot tulee olla aina kytkettynä, eli tuo valoautomatiikka on oiva varuste kun sytyttää ajovalot samalla kun se ajomies käynnistää moottorin.
Tuo mikä on normaalia on sitten eri juttu, se kun riippuu siitä miten ne ajovalot kyseiseen autoon on ohjelmoitu, omassa tuontiautossa 0-asennossa palaa ajovalot ilman mittarivaloja. Mut saa sen ohjelmoitua niin et palaa parkit tai sitten ei mitään.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 11.2.2013 20:42

Parkit päälle ja kone käyntiin niin ei mahdollinen virta piikki riko/lyhennä polttimoiden ikää.. Tuossa taannoin ollut yli 40e polttimot lyhyt ikäisiä kunnes tajusin tuon (täs nykyisessä ei automaattisii valoja ole)

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 12.2.2013 8:49

ja ainakin volkkareissa tuntuu olevan pienempi jännite automaatti asennossa kuin päällä asennossa valoilla.

sekin jo säästää käynnistyksen jälkeiseltä jännitepiikiltä.

tosin esim. opelilla on jokusen sekunnin viive automatiikassa jolloin polttimot alkoi säästyä todella hyvin (6kk vs. noin 2 v.)

en tiedä mikä himo joillakin on ettei automaatikka valoja sytytä, mutta itse kyllä vaadin autoon moisen ominaiisuuden. ei osais olla ilman.

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 12.2.2013 8:58

Ja ainakin joissain B7:ssa (ja muissakin uudemmissa VAG-tuotteissa) päivävalot toimivat valoisuusanturilla, katkaisijassa silloin 4 asentoa. 0 - Auto - Parkit - Ajovalot, jolloin:
0-asennossa ei pala mikään valo
Auto-asento haistelee anturilla, että käytetäänkö päiväajovaloja vai xenoneita
Parkit - juu nou
Ajovalot - pakotettu ajovaloasento, eli xenonit palaa aina


Muissa tuotteissa kuin Audissa,josta minulla ei ole kokemusta, et voi käyttää moodia, että 0-asennossa ei pala mitään ja auto-moodissa olisi päiväajovalot.

Auto-moodissa valot syttyvät vain hämärässä/tunnelissa.
Tuo himmeneminen (tavallisissa polttimoissa) on koodattavissa,
eli ero on juuri niin huomattava kuin itse haluat konfiguroida (esim vagcomilla).

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 5.3.2013 21:04

A6 audi vm. 2002. Miten saisi automaattisesti valot kytkeytymään auton käynnistyttyä. Autossa on orggis bixenonit. 3 golffiin aikanaan mulkkasin tuon toiminnon jotenkin valokatkaisijan takaa. Mitenkä audista?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa