eberin minimi käyttöaika

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

golfkimmo
-
Viestit: 109
Liittynyt: 25.10.2003 16:45

eberin minimi käyttöaika

ViestiKirjoittaja golfkimmo » 21.2.2006 11:53

paljonkohan on käytettävä vähintään Eberiä/Webastoa ettei palopesä rupea karstottumaan. Onko se jotakin 10 min luokkaa.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 21.2.2006 13:09

Heitän vastakysymyksen.

Ajatteletko asiaa niin, että ensin palotila karstoittuu ja sitten puhdistuu, kun on ollut päällä tarpeeksi kauan?

En näe suoraa yhteyttä karstoittumiseen ja aikaan. Pääasia, että Eberiä käytetään, siitä se tykkää. Eli toimii paremmin, kunhan et akkua tyhjennä pitämällä eberiä päällä ennen käynnistystä kovin pitkään, yli 60min ja kova pakkanen.

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 21.2.2006 13:16

Joo, kesälläkin sitä pitäis käytellä kerran kuukaudessa vähintään...

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 21.2.2006 13:17

Lyhyillä käyntijaksoilla poltin karstoittuu. Kaippa sitä se vartti pitäs ainakin käyttää? Mikäs estää pidemmät käytöt? Polttoaineen hinta? ;)

golfkimmo
-
Viestit: 109
Liittynyt: 25.10.2003 16:45

eberi

ViestiKirjoittaja golfkimmo » 21.2.2006 18:00

juuri niin arvelen että palopesä alussa karstottuu ja sitten puhdistuu. joskus esim 0 keli tuntuu että ei tarvitse (lämmin auto) käyttää eberiä sisätilan lämmittämiseksi kuin 10 min. ja eurojahan tässä säästetään. tietysti vähän tyhmää kun ostaa ensin kalliin lämmittimen.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 22.2.2006 10:47

Jos ilma/polttoaine seos kunnossa sekä suutin Ok, niin palopesä ei juuri karstoitu. Nyrkkisääntönä voi myös sanoa, että polttimen sytyttäminen ja sammuttaminen vähän väliä ei ole hyvä asia.
Siis, kovaa käyttöä!

porkkis
-
Viestit: 75
Liittynyt: 18.10.2004 20:57

ViestiKirjoittaja porkkis » 23.2.2006 15:14

4kw dieselimalli kuluttaa noin 6 desiä tunnissa. Aika sama taitaa autoilun kokonaiskuluihin suhteutettuna olla käyttääkö sitä 5 vai 50 minuuttia.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 23.2.2006 15:18

Varsinkin kun lämmin moottori kuluttaa lähdössä vähemmän polttoainetta kuin kylmä.

golfkimmo
-
Viestit: 109
Liittynyt: 25.10.2003 16:45

laihia

ViestiKirjoittaja golfkimmo » 24.2.2006 11:04

taitaa mulla olla vähän laihialaista verta. jo maksettu raha ei tunnu missään, mutta kun eberi höyryää niin alkaa heti kustannuslaskelmat.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 14.1.2013 13:54

Mitenkäs on jos autoa esilämmittää. Tämän jälkeen lähtee liikkeelle niin kannattaako eberi pitää silti päällä kunnes nesteen lämpö nousee johonkin tiettyyn lämpöön?

90 astetta on dieselin normi, mutta kuluttaako auto enemmän naftaa jos lämpötila on alle 90?

Missä raja, milloin eber kannattaa sammuttaa jotta pa säästyy?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 14.1.2013 18:33

Itse ainakin naputtelen käyttökytkimestä tuossa mun työkalussa (Skoda Superb -12 2.0TDI) lisälämmitintä päälle, jos moottorin lämpötila ei tunnu nousevan muuten normaaliin yheksäänkymppiin.
Itsellä ainakin on sellainen käsitys, että ei se ikinä tee moottorille hyvää käydä vajaalämpöisenä.
Eihän noissa kovemman virityssuhteen omaavissa laitteissakaan suositella monon antamista ennenkuin moottorin (useimmiten öljyn) lämpötila on riittävän korkea.

Janski78
-
Viestit: 55
Liittynyt: 29.12.2012 9:24

ViestiKirjoittaja Janski78 » 15.1.2013 15:46

15 min olen kuullut että pitäisi käyttää ettei nokea itseään umpeen.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 15.1.2013 19:01

30min vähintään oon itse pyrkiny käyttämään. Mutta on siellä palopesässä sellanen teräsvilla myös joka joskus palaa loppuun ja se paloputki on sitten vaihtokunnossa.

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 16.1.2013 12:26

Joo, viimeks kun Epelin purkasin, niin totesin että se teräsvilla on kadonnut huitsun kettuun...Mutta toimii silti.
Sitä ei vissiinkään voi vaihtaa, tai pitää uusia se koko "paloputki"?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa