Pumppusuuttimien huolto
Valvoja: ffp jäsenet
Pumppusuuttimien huolto
Pumppusuuttimien vaihto edessä ja mietinnässä uusien käytettyjen toimivien pumppusuuttimien mahdollinen huolto. Suuttimilla ajettu kuitenkin 300tkm.
Suuttimien testaushinnat kyselyjen perusteella 60e/kpl- 85e/kpl.
Mutta miten tuon pumppusuuttimen huolto? purku ja mahdolliset osat ja kasaus, kukaan teettänyt ? Hintaa kertynyt/suutin?
Suuttimien testaushinnat kyselyjen perusteella 60e/kpl- 85e/kpl.
Mutta miten tuon pumppusuuttimen huolto? purku ja mahdolliset osat ja kasaus, kukaan teettänyt ? Hintaa kertynyt/suutin?
Monenlaista o-rengasta suuttimista irtoaa.Kumin ominaisuudet häipyneet aikapäiviä sitten. Näillä tiivisteillä on taatusti polttoaine falskannut läpi. Suuttimen kärjen kuparinen likkirengas lähti helposti irti, topparina toimii metallinen kuvassa näkyvä pienin o-rengas.
Jostain syystä suuttimen runkokin on hiertynyt kanteen, voisiko 0-renkailla olla osuutta asiaan?
Tuntuu oudolta että suutin pääsisi elämaan poterossaan koska suuttimen lukituskiila suhteellisen tukeva, tosin 6mm pultilla kiinni. Voi olla tietysti että aikoinaan suutin irroitettu jollain muulla kuin vetovasarallla ja näinollen vääntö suuttimeen aihettanut jäljet suuttimen runkoon.
Keinuviputankojen päihin tulevat pumppusuuttimien säätömutterit ovat kokeneet päivityksen alkuperäisestä versiosta. Alunperin näissä AJM moottorin suuttimissa on ollut tämä säätöpultti päästään kuppi mallinen johon pumppusuuttimen käyttöpäässä oleva pieni tappi on uponnut(näkyy ensimmäisessä kuvassa)
Pumppusuuttimen käyttöpään uusi päivitetty tappi päästään kuppimallinen joka tulee pumppusuuttimen päähän.
Varmasti jäykempi ja kestävämpi ratkaisu kuin alkuperäinen.
Kuvatuksia lisää osien saavuttua.

Jostain syystä suuttimen runkokin on hiertynyt kanteen, voisiko 0-renkailla olla osuutta asiaan?
Tuntuu oudolta että suutin pääsisi elämaan poterossaan koska suuttimen lukituskiila suhteellisen tukeva, tosin 6mm pultilla kiinni. Voi olla tietysti että aikoinaan suutin irroitettu jollain muulla kuin vetovasarallla ja näinollen vääntö suuttimeen aihettanut jäljet suuttimen runkoon.

Keinuviputankojen päihin tulevat pumppusuuttimien säätömutterit ovat kokeneet päivityksen alkuperäisestä versiosta. Alunperin näissä AJM moottorin suuttimissa on ollut tämä säätöpultti päästään kuppi mallinen johon pumppusuuttimen käyttöpäässä oleva pieni tappi on uponnut(näkyy ensimmäisessä kuvassa)

Pumppusuuttimen käyttöpään uusi päivitetty tappi päästään kuppimallinen joka tulee pumppusuuttimen päähän.
Varmasti jäykempi ja kestävämpi ratkaisu kuin alkuperäinen.
Kuvatuksia lisää osien saavuttua.
Pumppusuuttimen päivitetty käyttöpää

Pakolliset vaihdettavat keinuvipuakselirunkojen pultit ja suuttimien pultit
Seuraavana steppinä suutintestaus/suutin ja korjaavat toimenpiteet/suutin.
Tällä hetkellä kustannukset noin puolet uuden suuttimen hankintahinnasta käsittäen 4 kpl käytettyjä 038130073F suuttimia,4xtiivistesarja,pultit,säätöpultit.


Pakolliset vaihdettavat keinuvipuakselirunkojen pultit ja suuttimien pultit

Seuraavana steppinä suutintestaus/suutin ja korjaavat toimenpiteet/suutin.
Tällä hetkellä kustannukset noin puolet uuden suuttimen hankintahinnasta käsittäen 4 kpl käytettyjä 038130073F suuttimia,4xtiivistesarja,pultit,säätöpultit.
innostuko suutin seppä purkaan suutinta?
itelläni vuotaa löpöä yks suutin
kaveri joka nuita työkseen rappaa sano että tuo suuttimen rungon kuluminen on ihan normaalia ku pääsee elämään.
mulle vaihetaan suuttimiin tiivistesarjat kunhan tulevat saksan maalta.
melkonen hintaero ku marmorilla maksaa vajaan 50e sarja ja saksasta saa 10e sarja..
itelläni vuotaa löpöä yks suutin
kaveri joka nuita työkseen rappaa sano että tuo suuttimen rungon kuluminen on ihan normaalia ku pääsee elämään.
mulle vaihetaan suuttimiin tiivistesarjat kunhan tulevat saksan maalta.
melkonen hintaero ku marmorilla maksaa vajaan 50e sarja ja saksasta saa 10e sarja..
Innostuu varmasti kun löytyy vain sellaiset rungot jotka eivät päästä läpi ;)
Omaan silmään hyvännäköiset suuttimet ja kulumaa hieman toispuoleiseti niinkuin näissä aina on niin uusilla o-renkailla vuotivat testipenkissä rungon takia ja homma seis taasen siltä osin. Eli varsinaista suutintestiä ei päässy/kannattanutt ajaa edes.
Perusongelmana varmasti tuo pumppusuuttimen onneton kiinnitys ja täysin jousikuormitteisena suuttimen eläminen ja hankautuminen kanteen. suuttimella kun on takana se 300-400tkm niin ainoa oikea sijoituspaikka on kalastustarvikkeena ;)
tiivistesarjan hinta/suutin ~12e mitä itse maksoin Suomenniemellä, tosin sarjassa ei ole mukana keinuvipuakseliin tulevaa ns.kuulapulttia.
Vaihtoehtona kotimaan tarjontaan Darkside developementsin myymät AL loppuisten käyttärisuuttimet myyntihinta 300£/4kpl ? Kovasti vakuutavat spostilla että on testattu ja eivät vuoda heidän myymät käytetyt sarjat.
Nykykurssilla ~~550e kotiovelle tuotuna.
Omaan silmään hyvännäköiset suuttimet ja kulumaa hieman toispuoleiseti niinkuin näissä aina on niin uusilla o-renkailla vuotivat testipenkissä rungon takia ja homma seis taasen siltä osin. Eli varsinaista suutintestiä ei päässy/kannattanutt ajaa edes.
Perusongelmana varmasti tuo pumppusuuttimen onneton kiinnitys ja täysin jousikuormitteisena suuttimen eläminen ja hankautuminen kanteen. suuttimella kun on takana se 300-400tkm niin ainoa oikea sijoituspaikka on kalastustarvikkeena ;)
tiivistesarjan hinta/suutin ~12e mitä itse maksoin Suomenniemellä, tosin sarjassa ei ole mukana keinuvipuakseliin tulevaa ns.kuulapulttia.
Vaihtoehtona kotimaan tarjontaan Darkside developementsin myymät AL loppuisten käyttärisuuttimet myyntihinta 300£/4kpl ? Kovasti vakuutavat spostilla että on testattu ja eivät vuoda heidän myymät käytetyt sarjat.
Nykykurssilla ~~550e kotiovelle tuotuna.
Gryger, kuinka suutinhuollon kanssa kävi?
Veljellä on Octavia 2 jossa Bxe kone, pölläyttää käynnistäessä ja pilvi haisee dieselille, ilmeisesti suuttimien tiivistevuoto aiheuttaa juuri tällaista oiretta? Tiivisteiden vaihto ei ilmeisesti ole kovin vaikea toimenpide kunhan hankkii tai tekee kunnollisen liukuvasaran jolla nyyppii suuttimet pois.
Kuinkahan näiden pumppusuuttimien kärjet kestää kilometrejä, koska viimeistään olisi aiheellista huollattaa?
Veljellä on Octavia 2 jossa Bxe kone, pölläyttää käynnistäessä ja pilvi haisee dieselille, ilmeisesti suuttimien tiivistevuoto aiheuttaa juuri tällaista oiretta? Tiivisteiden vaihto ei ilmeisesti ole kovin vaikea toimenpide kunhan hankkii tai tekee kunnollisen liukuvasaran jolla nyyppii suuttimet pois.
Kuinkahan näiden pumppusuuttimien kärjet kestää kilometrejä, koska viimeistään olisi aiheellista huollattaa?
Mihin kohtaan tulee tuo pienin o-rengas?? Itse vaihoin yhden suuttimen ja samalla tietysti tiivisteet: Kolmelle o-renkaalle, lämpösuojalle ja sitä pitelevälle lukkorenkalle sekä käyttötapille löytyi paikkansa, mutta tuo pienin jäi ylimääräiseksi..:(
Vielä joutuu vaihtamaan loppuihin suuttimiin tiivisteet: Tandemin paineet karkaapi paluupuolelle...
Vielä joutuu vaihtamaan loppuihin suuttimiin tiivisteet: Tandemin paineet karkaapi paluupuolelle...
Omat suuttimet olivat 140tkm ajettuina mitattavina ja kyllähän niissä heittoja oli, yksikään ei ollut tehtaan toleransseissa. Mutta vaikuttaako se mihinkään käytössä, on asia toinen... Kyllähän valtaosa ajaa nuo uudesta paaliin asti samoilla suuttimilla, mutta eiköhän matkalla myös häviä osa voimasta ja päästöt eivåt ole sitä, mitä uutena.
Originaalit kärjet taisivat maksaa noin 150e/kpl, ettei niiden vaihtamisessa ole mitään järkeä, kun alle 300e/kpl saa kunnostettuja suuttimia saksanmaalta. Virikärjet sitten asia erikseen, mutta edellämainittua halvemmalla ei voi päästä.
Originaalit kärjet taisivat maksaa noin 150e/kpl, ettei niiden vaihtamisessa ole mitään järkeä, kun alle 300e/kpl saa kunnostettuja suuttimia saksanmaalta. Virikärjet sitten asia erikseen, mutta edellämainittua halvemmalla ei voi päästä.
Ilmeisesti vuota suutin voi aiheuttaa siniharmaan pölläyksen kylmänä ja mustan pölläyksen ja muutaman sekunnin savutuksen kuumana käynnistettäessä?
Pystyykö vuotavaa suutinta paikallistamaan tai tunnistamaan suuttimen arvoja testerillä lukemalla tai muulla tavalla kuin kaikki irti ja tarkistuttamalla ne?
Pystyykö vuotavaa suutinta paikallistamaan tai tunnistamaan suuttimen arvoja testerillä lukemalla tai muulla tavalla kuin kaikki irti ja tarkistuttamalla ne?
Ongelma on edelleen satunnainen, joten vaikuttaa siltä että koneen pysähtymisasennolla on merkitystä, välillä ei pölläytä lähes yhtään ja joskus ihan kunnollinen pilvi. Kone kun pysähtyy tiettyyn kohtaa jää vuotavaan suuttimeen paine, joka sitten vuotaa jää vuotamaan paineet ulos männän päälle?
Vaihdetaanko pumppusuuttimiin pelkiä kärkiä missään vai onko näissä siirytty jo täysin koko komponentin vaihtoon? Eli huolletaanko näitä oikeasti suomessa ja muuaalla kuin jossain vinku kiinassa mihin nämäkin taitaa mennä "huoltoon"?
Onko kukaan foorumilainen purkanut ja kasannut näitä onnistuneesti? Ultraäänipesuri olisi käytettävissä, mutta purkamatta ei taida uskaltaa laittaa pesuun, vai uskaltako jos laittaisi pesuaineeksi pelkkää dieseliä?
Olen yrittänyt hakea kuvia ja juttua näiden purkamisesta ja kasaamisesta, tuntuu vaan että kaikki "huolto" jutut käsittelee O-renkaiden vaihtoa. Missään ei ole menty suuttimen sisuksiin.
Vaihdetaanko pumppusuuttimiin pelkiä kärkiä missään vai onko näissä siirytty jo täysin koko komponentin vaihtoon? Eli huolletaanko näitä oikeasti suomessa ja muuaalla kuin jossain vinku kiinassa mihin nämäkin taitaa mennä "huoltoon"?
Onko kukaan foorumilainen purkanut ja kasannut näitä onnistuneesti? Ultraäänipesuri olisi käytettävissä, mutta purkamatta ei taida uskaltaa laittaa pesuun, vai uskaltako jos laittaisi pesuaineeksi pelkkää dieseliä?
Olen yrittänyt hakea kuvia ja juttua näiden purkamisesta ja kasaamisesta, tuntuu vaan että kaikki "huolto" jutut käsittelee O-renkaiden vaihtoa. Missään ei ole menty suuttimen sisuksiin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 38 vierailijaa