Jousen yläpäät ja jousilautaset Ventoon

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

Jousen yläpäät ja jousilautaset Ventoon

ViestiKirjoittaja XecToni » 4.1.2013 6:59

Moikka!

Vaihoin eilen Jousen yläpäät tuohon ventoon, huomasin että ovat erilaiset kun ne mitkä olivat kiinni, mutta sopi täysin kaikkialle muuhun kun jousilautaseen.
Jousilautasen ja jousen yläpään väliin jää _väljää_ sentti kun keulaa heiluttelee.. Ei kellään sattuis löytyy tietoa että millanen on jousilautanen mikä tuonne oikeasti kuuluu, kuvaa tms?

Kiitos.

XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja XecToni » 4.1.2013 6:59

-95/96 vento 1.8

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 4.1.2013 9:38

onkos siellä itse laakeri paikallaan?

XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja XecToni » 5.1.2013 0:59

On tietysti? eikä se sinne edes eripäin voi mennä?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 5.1.2013 12:20

olisko mahdollista saada kuva siitä sinun paketista?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 5.1.2013 14:08

Jos tolpat on paikallaan ja konehuoneen puolella tuo sentti väljää kun auton keulaa tunkilla nostaa niin se on normaalia.

Etutolppien yläpäät muuttuu 94-95, vanhemmassa erilainen se laakerisysteemi verrattuna uudempaan.
Eli vanhemmissa se konehuoneen puolelle tuleva lautanen on keltapassivoitu eli kellertävä, uudemmissa musta.
vanhemmissa tuon yläpään paketin purkuun tarvitaan erikoisavain, uudemmat saa purettua tavallisilla työkaluilla.

XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja XecToni » 5.1.2013 18:35

siis jos ostin -95 vuosimallin iskarin yläpään sen laakeri&kumi yhdistelmän niin se mun tänhetkinen lautanen on siis vanhempaa mallia vai uudempaa vai mikä nyt ei mee 1:1?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 5.1.2013 20:28

En tarkkaan muista enää mutta sekaisin niitä ei voi koota, vanhemmassa oman malliset kumit ja laakerit.
Mutta jos oot koonnu sen oikeilla osilla ja konehuoneen puolella se sentti on väljää iskarin yläpäässä kun autoa nostat niin se on normaalia.

XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja XecToni » 5.1.2013 23:22

Ihan oikean osan kyllä ostin tuolta motonetistä (alkuperäisen), mutta se sentti mikä siinä on välystä, kolisee töyssyissä aivan jumalattomasti, ja varmasti rikkoo uudelleen sen jousen yläpään.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.1.2013 23:54

Tosta kuvasta vasemmanpuoleiset kamat pitäisi olla -95 1,8:ssa.

XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja XecToni » 6.1.2013 2:40

Nohmm.. tuosta kuvasta nyt ei paljoa ota selkoa, molemmat lähes samannäkösiä, itselläni on alla jomin säädettävä alustasarja. Jos nyt ihan oikein kuvia kumminkin luen niin itselläni on vasemman puolen kaikki muu paitsi jousilautanen, mutteri ja tuo -39 härpäke. Mulla on tuon oikeanpuolen jousilautanen ja mutsku, kait.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.1.2013 3:04

Nro 39 on vaan koriste.

Sulla pitäis olla joko oikea tai vasen paketti. Ei sekaisin osia.

XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja XecToni » 6.1.2013 3:08

Niin pitäisi, mutta mistä mä oisin voinu tietää että autossa on ollu kiinni eri osia mitä pitäisi, ostamani osa / osat ovat juuri tuohon autoon.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.1.2013 3:13

Voisitko tarkentaa mikä/mitkä osat sulla on erilailla miten tuossa kuvassa? Noilla osien numeroilla mieluiten.

XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja XecToni » 6.1.2013 3:21

Mulla tais olla ennen tuossa autossa 34, 27, 36, 32 ja nyt mitä ostin niin siinä on vaan se 30/31 ja 35 ennen tuota moottorihuoneen osuutta

XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja XecToni » 6.1.2013 3:22

Saako tuota mitenkään toimimaan uusilla lautasillakaan, vai menikö toi nyt vituiks koko homma kun laitettiin eri osat kiinni mitä piti? tai noi mitä laitettiin piti vissiin alkuperinkin olla kiinni, mutta ei ollut vai häh oon pihalla :D

XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja XecToni » 6.1.2013 3:25

Motonetin mukaan, lautaset on kaikkiin vuosimalleihin samat mutta iskarin yläpää (laakeri ja kumi) muuttuu 95 vuosimallista --> 96 vuosimalliin jollaintapaa erilaiseksi.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 6.1.2013 4:37

Eikös jomeissa (ilmeisesti joku tämän näköinen korkeus-säädettävä setti?) tullut mukana ihan omat yläjousilautasensa joita ei voi sekoittaa venton vakioihin mitenkään jo jousen eri halkaisijan takia? Jos sinä sinne Venton jousien alkuperäisiä yläjousilautasia olet tälläämässä niin ihan varmasti on väljä ja kolisee. Tuossa kuvassa yllä on nuo hopeat lautaset ne mitkä sielä pitää olla jousten yläpäässä. Seuraavana kääntölaakeri mutterilla kirittynä, sitten yläpään kumi, ja ei muuta kuin paikalleen ja konehuoneen puolelta ylälautanen kiinni jonka varaan jo voi tolpan jättää roikkumaan alapään asennusta varten.

Ja jos sun vento on loppuvuodesta -95 valmistettu, niin pitäisi olla uudemmat yläpään osat, niinkuin itselläni.

XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja XecToni » 6.1.2013 12:24

Ei tuossa kuvassa kyllä jousilautasia ole, ilmeisesti ostin siis vaan väärän laakeri&kumi yhdistelmän

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.1.2013 12:39

ai tuossa jomin kuvassa? vai missä? jos on coilit niin silloin käy kummankin mallin yläpäät. ainaski oman käsityksen mukaan. itsellä on -95 maaliskuussa valmistunu yksilö ja on uudemman mallin meylen hd-kumit ja ei oo epämääräisiä välyksiä

XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja XecToni » 6.1.2013 13:02

Siis tossa jomin kuvassahan ei näy edes niitä jousilautasia?
Niin, siis tässä nyt ihmettelinkin että mikä mulla kusee, se että on väärät lautaset vai ei sopivat kumit&laakeri :D kun vanhalla kumilaakeri yhdistelmällä ei tuota välystä ja kolinaa ollut..

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.1.2013 13:07

on tuossa jomin omat jousilautaset. vakiot on erinlaiset kuin nuo johtuen jousen halkaisijasta

XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja XecToni » 6.1.2013 13:18

Okei, eli siinätapauksessa nuo kumit ja laakerit ovat vääränlaiset..?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.1.2013 13:38

luultavasti. hommaa uudemman mallin hilut päälle. oliko siis sulla alkuperäinen alusta vai joku coili?

Jännämies
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.5.2012 20:34

ViestiKirjoittaja Jännämies » 6.1.2013 13:39

Mää en tiedä mikä on pielessä sulla tarkalleen mutta tuo jomin sarja ei pitäs kauhean hankala olla mitä muutama oon lyöny alle. Tuon JOMin jousilautasen ja sen mutterin joka sitä jomin lautasta pitää kiinni, sen päälle löin venton oman lautasen ja paikallee ja kone huoneen puolelle se lautanen johonka tulee toinen mutteri, nostaessa on se sentin välys suunnillee kuten sanottu kun se iskari tipahtaa sen lautasen varaan roikkumaan. Tietenkin jos meinaat että ennen ei oo ollut sitä sentin välystä voi johtua siitä kumi/laakeri pakasta joka on vaa nii kiinni juuttunut sinne omaan ''kuppiinsa'' ettei se tipu autoa nostaessa.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 6.1.2013 13:40

...Kuten mainittu, niin jossain kohtaa 95 vaihtuu tuo yläpää erilaiseksi. Tappelin aikoinaan saman asian kanssa. Toisen mallin lautanen on leveämpi ja korkeampi ja toinen taas kapeampi ja matalampi. Kumpikaan ei ollut hyvä ko. jousien kanssa... Aikani tuota pähkäiltyäni päädyin teettämään paikallisella metallipajalla sopivat lautaset. Sopivuus oli 100%, kustannukset muutaman kympin mummorahaa...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.1.2013 13:44

ei siellä tarvi olla mitään omia jousilautasia. tuohon jomiin ei muutakuin iskarin yläpää (siis se kumi ja laakeri) ja konehuoneen puolelle tuo lautanen pitämään paikallaan.

ja muistaakseni jousilautasen päälle laitetaan laakeri ja sitten mutteri kiinni. (muistikin voi pettää)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 6.1.2013 14:32

Tämä sekoittaa vielä asentajaa enemmän kun puhutaan yläpään kumista ja jousilautasista ristiinrastiin samoilla nimikkeillä, tai sitten on kasattu itse päin prinkkalaa joidenkin ylimääräisten jousilautasten kanssa... Tekee yksinkertaisesta hommasta hiton vaikean. :)

Tallillekaan ei jaksaisi lähteä yhden asian takia ottamaan kuvaa tuosta kasausjärjestyksestä. Sopivasti olisi irtotolpat lattialla. Ensvkloppuna otan kuvat jos et siihen mennessä saa kasaan.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.1.2013 15:16


XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja XecToni » 6.1.2013 15:57

Juu anteeks oon nyt ehkä tuottanu aika paljon hämmennystä. Mutta olen tarkottanu jousilautasella sitä konehuoneen puolella olevaa iskarin yläpään lautasta johon tulee vaan se mutteri kiinni... Se mulla taitaa olla vääränlainen tai sitten mulla on just se kumi&laakeri yhdistelmä vääränlainen koko autoon

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.1.2013 16:00

joo eli auton ollessa ilmassa tuossa kuuluukin olla välys.

XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja XecToni » 6.1.2013 16:25

Mutta se kolina

XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja XecToni » 7.1.2013 17:54

Tais selvitä se onkelma, mulla on iskarin yläpäädyssä joku patentti viritys siihen kiinnitykseen sen alkuperäisen mutterin tilalla, jonkatakii toho jää välystä ja se paukkuu, onneks niitä pitäs löytyy ku sienii sateel just sen kokosia.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 7.1.2013 22:44

Vinkki:

Jos coilovereita asennettaessa on epäselvää mitkä osat etujoustintukien yläpäässä ovat, helpointa on hankkia 2 kpl seuraavista vaihtoehdoista
Motonet kirjoitti:18-1117 Etujousijalan ylätuki+laakeri "tavalliset" [1992-1995]
18-1235 Etujousijalan ylätuki+laakeri aito VW-osa [1992-1995]
18-1285 Etujousijalan ylätuki+laakeri VAHVISTETTU [1992-1995]

sekä 2 kpl
Motonet kirjoitti:18-1471 Etujousijalan kierrehylsy (M14x13mm) [1992-1998]

Kuvassa osat 30 ja 35

Poistetaan joustintuen mukana tullut mutteri(t), laitetaan tukilaakeri coiloverin yläjousilautasta vasten, kasataan paketti kierrehylsyllä.
Asennetaan joustintuki autoon, laitetaan jousikuppi (konehuoneen puolelle tuleva) paikoilleen ja kiritään joustintuen mukana tulleella mutterilla.

Pätee Mk2 Golf / Jetta sekä Mk3 Golf / Vento (Jetta) ajoneuvoihin vuosimallista riippumatta.

XecToni
-
Viestit: 119
Liittynyt: 20.11.2012 18:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja XecToni » 8.1.2013 1:46

Homma on se että hommasin alkuperäset, ja mulla ei ole vielä tota holkkia, tai en ole varma onko se se mikä siellä onkaan kiinnni tällähetkellä, mutta se ei sovi sinne. Sinne tarvitaan mutteri sen tilalle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 51 vierailijaa