Jousen yläpäät ja jousilautaset Ventoon
Valvoja: ffp jäsenet
Jousen yläpäät ja jousilautaset Ventoon
Moikka!
Vaihoin eilen Jousen yläpäät tuohon ventoon, huomasin että ovat erilaiset kun ne mitkä olivat kiinni, mutta sopi täysin kaikkialle muuhun kun jousilautaseen.
Jousilautasen ja jousen yläpään väliin jää _väljää_ sentti kun keulaa heiluttelee.. Ei kellään sattuis löytyy tietoa että millanen on jousilautanen mikä tuonne oikeasti kuuluu, kuvaa tms?
Kiitos.
Vaihoin eilen Jousen yläpäät tuohon ventoon, huomasin että ovat erilaiset kun ne mitkä olivat kiinni, mutta sopi täysin kaikkialle muuhun kun jousilautaseen.
Jousilautasen ja jousen yläpään väliin jää _väljää_ sentti kun keulaa heiluttelee.. Ei kellään sattuis löytyy tietoa että millanen on jousilautanen mikä tuonne oikeasti kuuluu, kuvaa tms?
Kiitos.
Jos tolpat on paikallaan ja konehuoneen puolella tuo sentti väljää kun auton keulaa tunkilla nostaa niin se on normaalia.
Etutolppien yläpäät muuttuu 94-95, vanhemmassa erilainen se laakerisysteemi verrattuna uudempaan.
Eli vanhemmissa se konehuoneen puolelle tuleva lautanen on keltapassivoitu eli kellertävä, uudemmissa musta.
vanhemmissa tuon yläpään paketin purkuun tarvitaan erikoisavain, uudemmat saa purettua tavallisilla työkaluilla.
Etutolppien yläpäät muuttuu 94-95, vanhemmassa erilainen se laakerisysteemi verrattuna uudempaan.
Eli vanhemmissa se konehuoneen puolelle tuleva lautanen on keltapassivoitu eli kellertävä, uudemmissa musta.
vanhemmissa tuon yläpään paketin purkuun tarvitaan erikoisavain, uudemmat saa purettua tavallisilla työkaluilla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tosta kuvasta vasemmanpuoleiset kamat pitäisi olla -95 1,8:ssa.
Nohmm.. tuosta kuvasta nyt ei paljoa ota selkoa, molemmat lähes samannäkösiä, itselläni on alla jomin säädettävä alustasarja. Jos nyt ihan oikein kuvia kumminkin luen niin itselläni on vasemman puolen kaikki muu paitsi jousilautanen, mutteri ja tuo -39 härpäke. Mulla on tuon oikeanpuolen jousilautanen ja mutsku, kait.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eikös jomeissa (ilmeisesti joku tämän näköinen korkeus-säädettävä setti?) tullut mukana ihan omat yläjousilautasensa joita ei voi sekoittaa venton vakioihin mitenkään jo jousen eri halkaisijan takia? Jos sinä sinne Venton jousien alkuperäisiä yläjousilautasia olet tälläämässä niin ihan varmasti on väljä ja kolisee. Tuossa kuvassa yllä on nuo hopeat lautaset ne mitkä sielä pitää olla jousten yläpäässä. Seuraavana kääntölaakeri mutterilla kirittynä, sitten yläpään kumi, ja ei muuta kuin paikalleen ja konehuoneen puolelta ylälautanen kiinni jonka varaan jo voi tolpan jättää roikkumaan alapään asennusta varten.
Ja jos sun vento on loppuvuodesta -95 valmistettu, niin pitäisi olla uudemmat yläpään osat, niinkuin itselläni.
Ja jos sun vento on loppuvuodesta -95 valmistettu, niin pitäisi olla uudemmat yläpään osat, niinkuin itselläni.
Mää en tiedä mikä on pielessä sulla tarkalleen mutta tuo jomin sarja ei pitäs kauhean hankala olla mitä muutama oon lyöny alle. Tuon JOMin jousilautasen ja sen mutterin joka sitä jomin lautasta pitää kiinni, sen päälle löin venton oman lautasen ja paikallee ja kone huoneen puolelle se lautanen johonka tulee toinen mutteri, nostaessa on se sentin välys suunnillee kuten sanottu kun se iskari tipahtaa sen lautasen varaan roikkumaan. Tietenkin jos meinaat että ennen ei oo ollut sitä sentin välystä voi johtua siitä kumi/laakeri pakasta joka on vaa nii kiinni juuttunut sinne omaan ''kuppiinsa'' ettei se tipu autoa nostaessa.
...Kuten mainittu, niin jossain kohtaa 95 vaihtuu tuo yläpää erilaiseksi. Tappelin aikoinaan saman asian kanssa. Toisen mallin lautanen on leveämpi ja korkeampi ja toinen taas kapeampi ja matalampi. Kumpikaan ei ollut hyvä ko. jousien kanssa... Aikani tuota pähkäiltyäni päädyin teettämään paikallisella metallipajalla sopivat lautaset. Sopivuus oli 100%, kustannukset muutaman kympin mummorahaa...
Tämä sekoittaa vielä asentajaa enemmän kun puhutaan yläpään kumista ja jousilautasista ristiinrastiin samoilla nimikkeillä, tai sitten on kasattu itse päin prinkkalaa joidenkin ylimääräisten jousilautasten kanssa... Tekee yksinkertaisesta hommasta hiton vaikean. :)
Tallillekaan ei jaksaisi lähteä yhden asian takia ottamaan kuvaa tuosta kasausjärjestyksestä. Sopivasti olisi irtotolpat lattialla. Ensvkloppuna otan kuvat jos et siihen mennessä saa kasaan.
Tallillekaan ei jaksaisi lähteä yhden asian takia ottamaan kuvaa tuosta kasausjärjestyksestä. Sopivasti olisi irtotolpat lattialla. Ensvkloppuna otan kuvat jos et siihen mennessä saa kasaan.
iskarin yläpäät
http://www.clausvonessen.de/media/image ... taerkt.jpg
jousilautanen
http://merteil.fi/verkkokauppa/client/view/21350/77/8
http://www.clausvonessen.de/media/image ... taerkt.jpg
jousilautanen
http://merteil.fi/verkkokauppa/client/view/21350/77/8
Juu anteeks oon nyt ehkä tuottanu aika paljon hämmennystä. Mutta olen tarkottanu jousilautasella sitä konehuoneen puolella olevaa iskarin yläpään lautasta johon tulee vaan se mutteri kiinni... Se mulla taitaa olla vääränlainen tai sitten mulla on just se kumi&laakeri yhdistelmä vääränlainen koko autoon
Vinkki:
Jos coilovereita asennettaessa on epäselvää mitkä osat etujoustintukien yläpäässä ovat, helpointa on hankkia 2 kpl seuraavista vaihtoehdoista
sekä 2 kpl
Kuvassa osat 30 ja 35
Poistetaan joustintuen mukana tullut mutteri(t), laitetaan tukilaakeri coiloverin yläjousilautasta vasten, kasataan paketti kierrehylsyllä.
Asennetaan joustintuki autoon, laitetaan jousikuppi (konehuoneen puolelle tuleva) paikoilleen ja kiritään joustintuen mukana tulleella mutterilla.
Pätee Mk2 Golf / Jetta sekä Mk3 Golf / Vento (Jetta) ajoneuvoihin vuosimallista riippumatta.
Jos coilovereita asennettaessa on epäselvää mitkä osat etujoustintukien yläpäässä ovat, helpointa on hankkia 2 kpl seuraavista vaihtoehdoista
Motonet kirjoitti:18-1117 Etujousijalan ylätuki+laakeri "tavalliset" [1992-1995]
18-1235 Etujousijalan ylätuki+laakeri aito VW-osa [1992-1995]
18-1285 Etujousijalan ylätuki+laakeri VAHVISTETTU [1992-1995]
sekä 2 kpl
Motonet kirjoitti:18-1471 Etujousijalan kierrehylsy (M14x13mm) [1992-1998]
Kuvassa osat 30 ja 35
Poistetaan joustintuen mukana tullut mutteri(t), laitetaan tukilaakeri coiloverin yläjousilautasta vasten, kasataan paketti kierrehylsyllä.
Asennetaan joustintuki autoon, laitetaan jousikuppi (konehuoneen puolelle tuleva) paikoilleen ja kiritään joustintuen mukana tulleella mutterilla.
Pätee Mk2 Golf / Jetta sekä Mk3 Golf / Vento (Jetta) ajoneuvoihin vuosimallista riippumatta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa