MK2 Golf käynnistysvika!

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

MK2 Golf käynnistysvika!

ViestiKirjoittaja muska_25 » 16.12.2012 15:54

Kyseessä on -91 vuoden automaatti golffi 1.8 l bensakoneella. Eli auto ei käynnistä ilman apuvirtaa. Aluksi ajattelin etuakun olevan entinen, joten otin sen pois ja virta tulee takana olevalta akulta. Startti kyllä pyörii, mutta hieman "tahmeasti".
Akun jännitteet pysyvät levossa noin 12.5-8 voltissa, mikä ei riitä jostain syystä käynnistämään tuota autoa. Missä voisi olla vika? :o

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.12.2012 15:55

Startti tai sen johdotus?

jansku1989
-
Viestit: 23
Liittynyt: 24.6.2012 7:42

ViestiKirjoittaja jansku1989 » 17.12.2012 8:36

startti ja laturin kunnostat niin hyvä tulee. laturiin vaihat hiilet. kannattaa kaapelitkin uusia

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 17.12.2012 9:38

Akulta rungon kautta koneeseen maa-kaapeli tarkistukseen. Kato kontaktipinnat kuntoon.

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 18.12.2012 13:07

Mulla oli kakkiksesta startin helat niin kuluneet ettei jaksanut pyöräyttää käyntiin muuta apuvirralla.

muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 20.12.2012 16:51

Nyt on kokeiltu taas vähän käynnistellä golffia, tosin ilman tulosta :D Maakontakti on kunnossa. Otin nyt akun irti ja tarkoitus olisi ladata sitä yön yli sisätiloissa, josko siinä olisi vikaa. Nyt kun yritin käynnistää, niin startti pyöri vielä tahmeammin ja kun ei enää virta riittänyt pyörähtämään, niin alko tikittää sillai 'tiktiktiktik', kunnes lopetti starttaamisen :o
Anteeksi tyhmyyteni, mitä nuo startin helat on, kun ei tuolla nimellä ainakaan motonetin sivuilta löytynyt? :d
Kaapelit on ollut tarkotus uusia heti kun saa auton sisätiloihin. Onko äänentoistojärjestelmä saattanut rikkoa noita starttiosia?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.12.2012 17:22

Hiipuuko valot startissa? Jos ei niin akussa riittää jännite.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 20.12.2012 17:42

Valot on x-releen takana, että ei paljon kannata niitä tuijotella kun ne sammuu startissa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.12.2012 17:44

Tarkoitin lähinnä sisävaloa. Siihen on paras näköyhteys :)

muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 20.12.2012 17:47

En ole pitänyt valoja päällä starttaillessa, täytynee ensi kerralla pitää!

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 20.12.2012 17:49

Pyöriikö apuvirralakin tahmeasti ? Onko maa annettu akkuun vai koneeseen suoraan ?

muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 20.12.2012 17:55

Startti pyörii melko tahmeasti apuvirrallakin. Maa on taka-akun -navasta runkoon ja edestä akunkenkä pultattu runkoon ja sitä kautta maadoitettu.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 20.12.2012 18:18

Posted: 17.12.2012 9:38 Post subject:
Akulta rungon kautta koneeseen maa-kaapeli tarkistukseen. Kato kontaktipinnat kuntoon.

Onko tämä jo tarkistettu? Alkuperäinen "avokaapelihan" kulkee akun - navasta runkoon ja siitä koneen kylkeen, kuten edellä mainittu.

muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 20.12.2012 18:32

taka-akun miinusnavan kontakti on hyvä ja se on tehty kuukausi sitten ja tänään vielä tarkistin sen kiinnityksen. Koneen maadotuksia en ole vielä ehtinyt tutkimaan, mutta runkoon se on kiinnitetty akun kiinnitysraudan kohtaan ruuvvilla ja prikalla, joka menee akunkengän läpi ja prikka kiilaa sen paikoilleen.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 20.12.2012 18:44

Minkälainen kaapelointi on tuonne "taka- akulle". Alkujaan kai noissa ei takana ole akua ?
ps. siis se "positiivinen kaapeli".

muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 20.12.2012 18:51

Siis autossa on alkuperäisesti edessä akku, mutta lisääntyneen virran tarpeen takia sijoitin lisäakun taakse. Akkujen välinen kaapelointi on tehty 50mm OFC- kaapelilla molemmissa päissä sulake suojaamassa akkuja. Aluksi auto alkoi siis paukuttamaan käynnistettäessä sulakkeita akkujen väliltä, joten ajattelin että etuakku olisi entinen ja startatessa startti olisi hakenut virtaa taka-akulta. Otin etuakun pois ja korvasin sulakkeet 3 mm kuparilevyllä, jottei sulakerasioita tarvinnut ottaa pois. Eli siis edestä on plussasta vedetty 50mm kaapeli taka-akun plussaan ja maadoitukset runkoon samoisella kaapelilla.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 20.12.2012 19:12

Kiku Lähetetty: 17.12.2012 9:38 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Akulta rungon kautta koneeseen maa-kaapeli tarkistukseen. Kato kontaktipinnat kuntoon.



Jos ei vika tuosta löydy, siis nimenomaan tuo "rungon kautta koneeseen", niin sittenhän jää vaihtoehdoksi se startti.

Startin osalta, itse tuskailin tämän nykyisen kulkineen startin kanssa, kunnes "vikalista" kasvoi sen verran isoksi ja hain romikselta toisen.
Tämä purkaamolöytö vaati melkolailla irtaallaan herkistelyä, kun oli hapettumaa vähän siellä ja täällä (< "ominaisuus" edestävetävissä vuosituhannenvaihteen espanjalaisissa hopeahuolissa).
Elikkä summattuna starttia irti ja apuvirtakaapeleiden kanssa leikkimään =D

muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 20.12.2012 19:23

daamn. Mitenkäs mitä kaikkea osaa kannatanee ostaa, mikä voisi mahdollisesti saada auton käyntiin :D Eli siis pyörijää, virranjakajan kantta, tulppaa, tulpanjohtoa ymsyms kannattaako näitä ostella vai ostaa suoraan vaan uusi startti? :o

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.12.2012 19:31

Otin etuakun pois ja korvasin sulakkeet 3 mm kuparilevyllä
Onko noi liitokset tarpeeksi hyvät ettei tule liikaa resistanssia?

muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 20.12.2012 19:37

Tein kuparista suunnilleen sulakkeen muotoisia ja ovat kiinni samoilla puristavilla muttereilla, joten uskoisin että liitokset ovat tukevat.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 20.12.2012 19:41

Kokeile ennen kauppareissua antaa kaapeleilla startille suoraan apuvirtaa auton omasta akusta.

muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 20.12.2012 19:52

'eikö siihe starttii tuu jotku liittimet? Mietin jos modaisin ja tekisin kaiutinkaapelista (esim) ja liittimillä uudet kaapelit ja ottaisin niillä virtaa akusta starttiin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.12.2012 19:54

Startti ottaa niin paljon virtaa että siinä tarvii olla asianmukaiset paksut johdot ja liittimet. Ei se startin johto turhaan ole sellaista pikkurillin paksuista.

muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 20.12.2012 19:57

No siinä tapauksessa minkä paksuista kaapelia sille kannattaisi laittaa, esim riitttäisikö 25mm OFC kaapeli?

vagoilija
-
Viestit: 35
Liittynyt: 26.11.2012 14:14

ViestiKirjoittaja vagoilija » 21.12.2012 7:38

Jospa ihan ensin mittailisit yleismittarilla, että maadoitukset on varmasti kunnossa. Akunkenkä ruuvilla kiinni runkoon -tyyppiset viritykset eivät varsinaisesti vähennä potentiaalisten vikapaikkojen määrää.

Taka-akulta ei siis ole suoraa maajohtoa koneelle, vaan koneen maadoitus tapahtuu korin kautta?
Onko kaikki startin liitokset puhdistettu?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.12.2012 15:01

No siinä tapauksessa minkä paksuista kaapelia sille kannattaisi laittaa, esim riitttäisikö 25mm OFC kaapeli?
Kyllä tollasella voi lyhyillä etäisyyksillä kokeilla. Itellä muistaakseni puolisen metriä ja 35 mm² kun vaihdoin risan tilalle uuden. Päähän piti puristaa liikkeessä kunnollinen rengasliitin.

muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 21.12.2012 18:49

Nyt onkelmana on etten löydä startin sijaintia ): mittailemaan olisi ollut tarkotus mennä :D

muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 21.12.2012 22:39

internetin ihmeellisestä maailmasta löysin tietoa tuosta startin sijainnista näissä automaattikakkiksissa.. Se sijaitsee moottorin takana ja on kuulemma ikävä homma yrittää irroittaa :s

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.12.2012 23:43

Seuraa siitä lähtevää paksua johtoa ja tarjoa siihen seuraavan liitoksen kohdalla apujohdolla jännite?

muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 22.12.2012 18:22

Nyt on aloitettu startin irroitus. Startti sijaitsee siis pakosarjan alapuolella, vetoakselin yläpuolella perin ikävässä paikassa, mutta auton alta siihen pääsee jokseenkin käsiksi. Huono homma vain että mutterit ovat niin vanhoja ja haurastuneita, että hajoilevat irroituksessa. Lähin liitos akunnavasta kaapelia seuraamalla on startissa kiinni, johon en oikein millään saa mitään kiinni.. Huomenna varmaan saan nyittyä sen irti, koska ulkona alkaa olla turhan kylmä värkkäilyyn :(

muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 12.2.2013 21:33

Nyt on startti saatu vaihdettua, ja nyt lähtee taas käyntiin kovillakin pakkasilla!
Nyt tuli idea auton virittämisestä eli hieman tehoa pitäisi saada lisää, niin mistä kannattaisi teidän mielestä lähteä kokeilemaan?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 12.2.2013 22:13

Kyseessä on -91 vuoden automaatti golffi 1.8 l bensakoneella.

AND
Nyt tuli idea auton virittämisestä eli hieman tehoa pitäisi saada lisää, niin mistä kannattaisi teidän mielestä lähteä kokeilemaan?


Kannattanee unohtaa koko homma ihan suosiolla ja siirtää tarvittaessa katse vaihtoautohalliin.

Kokeilut voi tietty aloittaa ihan budjetti laskemalla ja edetä sen mukaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.2.2013 22:14

Auton vaihdosta :) Tuo automaatti vie aika hyvin niitä vähäisiäkin menohaluja.

muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 12.2.2013 22:40

dääm. No mielessä oli vielä tuo flexifuelin käyttö tuossa autossa, mutta yksipisteruiskuun sitä ominaisuutta ei oikein saa, niin olisiko mahdollista muuttaa tuo kannen ja suutinten ja ruiskun muutoksella monipisteruiskuksi? eli onko ylipäätään yhtään kakkista monipisteruiskulla? :o

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.2.2013 12:28

Onhan niitä. Osat vaan maksaa auton verran.

Jos virittäminen kiinnostaa niin vaihda auto manuaalivaihteiseen ruiskukoneiseen ilman katalysaattoria ja eti siihen nokka-akseli pakosarja ja putkisto.

muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 24.2.2013 13:48

Miten on käykö ajotietokoneellinen mittaristo suoraan, vaikka aikaisemmassa mittarissa ei ajotietokonetta? eli siis onko valmista liitintä ajotietokoneelle?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 24.2.2013 15:42


muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 24.2.2013 18:50

Kiitoksia!

muska_25
-
Viestit: 154
Liittynyt: 3.12.2010 16:33

ViestiKirjoittaja muska_25 » 23.3.2013 3:42

Laturilta akulle vedetty uusi piuha, jonka johdosta latausjännite nousi 13,2 --> 14,2 volttiin. Koneen maadoitus parannettu myös. Sitten ongelmaan (taas): Kylmänä käynnistettäessä kone prötää ja pätkii, eikä ota kierroksia juuri ollenkaan. Lämpimänä prötää vielä matalilla kierroksilla, muuten toimii kuin pitää. Olisiko ehdotuksia mikä vikana?
Imukaulasta on etsitty vikaa, mutta siellä ei vaikuttanut olevan vuotoja, Itse epäilen että olisiko lambda hajonnut?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa