uutta akkua tdi boraan
Valvoja: ffp jäsenet
uutta akkua tdi boraan
huomenna pitäisi tulevien pakkasten takia uutta akkua hommata, meinaa näissä lämpötiloissa jo lähtee turhan heikosti käyntiin.. ajattelin että samalla pistäis sitten hiukan tehokkaampaa akkua tilalle, ei haittaa vaikkei täysin samankokoinen olisi tuohon tarkotetun kanssa. kunhan paikalleen sopii. 74ah akkuhan siinä nyt on, hifilaitteistoahan autossa on. millasta akkua suosittelisitte esim motonetistä boschin tekeleistä? olisiko esim. tällänen hintansa arvonen?
Jos tuo 90Ah Boschi sinne mahtuu, niin mikä ettei. On niitä tosin edullisempiakin "ihan hyviä" vaihtoehtoja. Akuissa ainakaan ei tuo Bosch tee autuaaksi... Niinkuin ei tee Exide eikä Vartakaan.
Ja toki näistä nyt on mielipiteitä monenlaisia ja niitä varmaan kuullaan tässä vielä. :D
Mutta eikös tuohon hintaluokkaan saisi jo Optiman..?
Ja toki näistä nyt on mielipiteitä monenlaisia ja niitä varmaan kuullaan tässä vielä. :D
Mutta eikös tuohon hintaluokkaan saisi jo Optiman..?
sehän nyt vaan on hyvä, jos mielipiteitä tulee :D varmasti saisi halvemmallakin hyvää, markkinoilla on vaan kohtuu paljon noita akkujakin ja.nyt kun pitäisi äkkiä hommata uusi kun pakkaset tulee. tuo 90ah bosch on vähä pidempi kuin alkuperäinen, laittaa vaikka jonkun peltiläpyskän sen alle jatkoksi niin ei tyhjän päälle jää...
Joo, tosiaan jos sulla ei ole mitään paljoa virtaa vieviä laitteita (webasto/eberi/kilowatti vahvistimia tjsp), niin kyllä mä laittaisin ainakin ihan vakiota vastaavan akun.
Ei se 90Ah akku kestä ajallisesti sen pidempään ehjänä, eikä starttivirroissakaan ole todennäköisesti suurta eroa vrt siihen vakioon 74Ah patteriin.
Mutta kuten sanoin jo, jos välttämättä haluat toista sataa euroa siihen akkuun sijoittaa, niin osta keltakantinen Optima. Kestää syväpurkausta, eli ei tarvitse jännittää jos akku menee tyhjäksi ja VARMASTI riittää starttivirta. :)
Ei se 90Ah akku kestä ajallisesti sen pidempään ehjänä, eikä starttivirroissakaan ole todennäköisesti suurta eroa vrt siihen vakioon 74Ah patteriin.
Mutta kuten sanoin jo, jos välttämättä haluat toista sataa euroa siihen akkuun sijoittaa, niin osta keltakantinen Optima. Kestää syväpurkausta, eli ei tarvitse jännittää jos akku menee tyhjäksi ja VARMASTI riittää starttivirta. :)
-
- -
- Viesti:
Jos suhteutat äänentoiston kuluttavan vaikkapa 100 W keskiarvoistettuna niin se on suunnilleen sama mitä ajovalot vie. Ja takalasin lämmitin 250 W.
Ei tuollaisten takia mitään ihmeellisiä akkuja tarvita? Kiinnitä mielummin huomio riittävään lataukseen.
Isoin paikalleen sopiva normaali tunnetun valmistajan akku ja kovaa ajoa. Jos jotain haluaa vertailuarvoksi eri akuille niin kylmäkäynnistysvirta.
Ei tuollaisten takia mitään ihmeellisiä akkuja tarvita? Kiinnitä mielummin huomio riittävään lataukseen.
Isoin paikalleen sopiva normaali tunnetun valmistajan akku ja kovaa ajoa. Jos jotain haluaa vertailuarvoksi eri akuille niin kylmäkäynnistysvirta.
Voiko akkua muuten ladata liittämällä laturi hauenleuoilla virtaliittimiin, niin että akku on kiinni myös autossa samaan aikaan? Muistaakseni jossain autoissa laturia ei saanut liittää suoraan akun napoihin, vaan johonkin erikseen tätä tapausta varten tarkoitettuun kohtaan. Sen verran tulee kuitenkin tota lyhyttä kaupunkiajoa, että tekisi mieli parittaa akkulaturin lohkolämppärin kylkeen kiinni, mutta toi kytkentä vähän epäilyttää (auto oli siis passat 3C omassa tapauksessani).
-
- -
- Viesti:
Yksi Euroglobe ja joku toinen itämainen on hajonnut moottoripyörässä viimeisten kuuden vuoden aikana. Napajännite (ja lataus) on kohdallaan mutta virtaa ei riitä edes merkkivaloille. Toinen hajosi tankkauksen aikana, toinen kyläreissulla. Merkkiakuissa ei ilmeisesti ole kovin paljoa tuollaisia kerrasta poikki- hajoamisia.
Mk146: Mihin sä tarvitset 75Ah mallia? Kyllä se normaalikäyttöön ja vähän siitä pidemmällekin riittää se 55Ah versio. Dieselissäkin. Ja vaikka olisi lisälämmitinkin.
Ja kyllä mulla on kaksi "merkkiakkua" (Varta ja Exide) hajonnut ihan luvattoman lyhyen ajan käytön jälkeen. Tosin nämä oli silloin autohifiharrastuksen aikoihin, mutta ei mulla mitään ihan älyttömiä lankkuja kyllä ollut edes. Vahvistimien yhteenlaskettu antoteho jäi reilusti alle kilowattiin.
Näiden jälkeen olen hankkinut muistaakseni kolme akkua, kaikki Midac-merkkisiä ja yksikään näistä ei ole minun käytön aikana hajonnut.
Jos normaalikäyttöön tavallista, edullista akkua etsii, niin Midac / Westa / Trane / Banner (ei ole muuten oikeasti huonoja akkuja vaikka Honkkari näitä myykin!) tms. pelaa kyllä aivan hienosti. Boschissa / Vartassa maksaa merkki, ainakin mun mielestä, useita kymppejä.
Ja kyllä mulla on kaksi "merkkiakkua" (Varta ja Exide) hajonnut ihan luvattoman lyhyen ajan käytön jälkeen. Tosin nämä oli silloin autohifiharrastuksen aikoihin, mutta ei mulla mitään ihan älyttömiä lankkuja kyllä ollut edes. Vahvistimien yhteenlaskettu antoteho jäi reilusti alle kilowattiin.
Näiden jälkeen olen hankkinut muistaakseni kolme akkua, kaikki Midac-merkkisiä ja yksikään näistä ei ole minun käytön aikana hajonnut.
Jos normaalikäyttöön tavallista, edullista akkua etsii, niin Midac / Westa / Trane / Banner (ei ole muuten oikeasti huonoja akkuja vaikka Honkkari näitä myykin!) tms. pelaa kyllä aivan hienosti. Boschissa / Vartassa maksaa merkki, ainakin mun mielestä, useita kymppejä.
Isompi on aina parempi mitä pienempi, uudet humppakamatki tuntuu imasevan kohtalaisesti virtaa ja uus akku/akut olit harkinnassa tässä. Tilaa piisaa kontissa kyllä. Niitä 55:sia kauppasivat kyllä siihen 200 luokkaan, mutta alle eivät niissäkään menneet, 38:sin olisi saanut jo reippaasti alle 200. Joten jos viidelläkympillä saa sen 20ah isomman, niin turhaa pientä ostaa noin pienellä erolla. Että paikkoja ja hintoja vaan esiin niin saisivat asiakkaita, kun täällä on ilmeisesti sitten kallista!
mulla oli vakioakku, jossa vielä oli tehoa, mutta ajattelin vaihtaa ennenkuin se hajoaa. Olin siis asentanut lisälämmittimen.
Ostin siihen 80Ah (tjsp) joku Hankook Silver. No, kestihän se akku jotain kuukaisia, jonka jälkeen kyllä virtaa riitti webastolle, mutta heti kuin yritti starttia niin ei.
Empä sitten enään miettinyt, kävin mätänetistä hakemassa Boschin S6 70Ah AGM akun, eipä ole onglemia enää ollut.
Ostin siihen 80Ah (tjsp) joku Hankook Silver. No, kestihän se akku jotain kuukaisia, jonka jälkeen kyllä virtaa riitti webastolle, mutta heti kuin yritti starttia niin ei.
Empä sitten enään miettinyt, kävin mätänetistä hakemassa Boschin S6 70Ah AGM akun, eipä ole onglemia enää ollut.
Lainataas nyt tätä topiccia. Pitäisi ocuun uusi akku hankkia ja vaihtoehtoja nyt on kaksi mielessä tällä hetkellä. Eli perus bosch 95ah/830a tai sitten halppis agm sznajder 95ah/780a. Noita sznajderin akkuja ei ainakaan kukaan oikein kehu, mitä pikaisella googletuksella selvisi. Ocussa webasto on ja sitä käytetään 2 kertaa päivässä ja ajoa tulee ainakin sen 30min edestä mitä weba on päällä.
Mutta kertokaas nyt kokemuksia tuosta sznajderin agm akusta jos löytyy? Hinnat motonetissä näköjään boschille 135€ ja sznajderin agm 150€, joten hinnan puolesta nyt aivan sama kummanko ostaa.
Mutta kertokaas nyt kokemuksia tuosta sznajderin agm akusta jos löytyy? Hinnat motonetissä näköjään boschille 135€ ja sznajderin agm 150€, joten hinnan puolesta nyt aivan sama kummanko ostaa.
Eberi/webasto käytössä AGM akku ehdoton.
Tavan lyijyakku ei kestä syväpurkaus/lataus syklejä,jota eberin käyttö aiheuttaa, vaan se syö/tappaa akun.
AGM akku taas kestää huomattavasti paremmin tuota syväpurkausta. sekä ottaa nopeammin virtaa vastaan ja antaa isomman käynnistys virran myös pienellä akun varauksella.
vartaa suosittelen. Juuri eilen ostin 70Ah start stop plus akun (eli AGM) 152eur...
Tavan lyijyakku ei kestä syväpurkaus/lataus syklejä,jota eberin käyttö aiheuttaa, vaan se syö/tappaa akun.
AGM akku taas kestää huomattavasti paremmin tuota syväpurkausta. sekä ottaa nopeammin virtaa vastaan ja antaa isomman käynnistys virran myös pienellä akun varauksella.
vartaa suosittelen. Juuri eilen ostin 70Ah start stop plus akun (eli AGM) 152eur...
minulla Mersu 412D, jossa minulla on juuri tuo 95Ah Sznajderin AGM akku, ei ainakaan minulla ollut mitään ongelmia. Olin tuossa pari viikkoa jenkeissä, jonka aikana veti akun tyhjäksi (en mitannut jännitettä, mutta ei mitään eloa autossa). Laitoin CTEK 25A laturin kiinni, lähti heti lataamaan (eli viittaisi että ainakin jokin jännite siellä oli) ja hyvin on toiminut senjälkeen.
Niin ja tämä on siis pikkubussi, missä on lukuvaloja, lisävaloja, webasto ym ja hyvin riittää tuo yksi akku. Penkin alla on toinen, mutta se on irrotettu, koska se oli pienempi sekä vanha, eli rikkoi toisen akun. Nyt ei ollut mitään ongelmia vaikka on vain yksi akku. Voi olla että laitan toisen takakonttiin ja vedän piuhan sieltä eteen. Penkin alle ei mahdu kuin joku 60Ah akku.
Niin ja mätänetistä ostin sen Sznajderin, olisko hinta ollut 150€?
Niin ja tämä on siis pikkubussi, missä on lukuvaloja, lisävaloja, webasto ym ja hyvin riittää tuo yksi akku. Penkin alla on toinen, mutta se on irrotettu, koska se oli pienempi sekä vanha, eli rikkoi toisen akun. Nyt ei ollut mitään ongelmia vaikka on vain yksi akku. Voi olla että laitan toisen takakonttiin ja vedän piuhan sieltä eteen. Penkin alle ei mahdu kuin joku 60Ah akku.
Niin ja mätänetistä ostin sen Sznajderin, olisko hinta ollut 150€?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”