Passat -03 1,9 TDI kulutus ja kummallinen kaasuttelu
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 14.7.2010 1:44
Passat -03 1,9 TDI kulutus ja kummallinen kaasuttelu
Onko n. 7 litraa sataselle otsikossa mainitunlaiselle farkku-Passatille (3BG) tavallista, kun keskikulutuksesta puhutaan ajon ollessa pääasiassa matka-ajoa? Autossa on nelivaihteinen automaattilaatikko ja Steinbauerin viriboxi (74 kW --> 88 kW), jonka aikaisempi omistaja on asennuttanut papereiden mukaan -06. Pienillä nopeuksilla auto vie ajotietokoneen mukaan tosi paljon dieseliä, ja paras nopeus sille näyttäisi olevan 90-100 km/h vauhti.
Samassa autossa on myös sellainen "vika/ominaisuus", että se heittää pienempää pykälää päälle pienissäkin ylämäissä, jos vauhti on säädetty vakionopeussäätimellä reiluun 80 km/h. Jos vakionopeudensäädin ei ole päällä, moista ei esiinny. Auton mittari narraa muutaman kilometrin, joten nopeus on navigaattorista tarkistettu. Jos vauhti taas on säädetty 90 km/h ja yli, ei mokomaa ongelmaa enää ole. Tosi ärsyttävää, kun jokaisen ylämäen päällä pasuuna yhtäkkiä ärjäisee ja heittää kolmosta silmään... Ja sillä hetkellä tankissa pyörähtää häränsilmä.
Toisikohan vaivoihin parannusta esim. softan päivitys? Mitähän sellainen kustantaisi ja missä se olisi parasta tehdä? Vai onko jollakulla parempaa neuvoa?
Samassa autossa on myös sellainen "vika/ominaisuus", että se heittää pienempää pykälää päälle pienissäkin ylämäissä, jos vauhti on säädetty vakionopeussäätimellä reiluun 80 km/h. Jos vakionopeudensäädin ei ole päällä, moista ei esiinny. Auton mittari narraa muutaman kilometrin, joten nopeus on navigaattorista tarkistettu. Jos vauhti taas on säädetty 90 km/h ja yli, ei mokomaa ongelmaa enää ole. Tosi ärsyttävää, kun jokaisen ylämäen päällä pasuuna yhtäkkiä ärjäisee ja heittää kolmosta silmään... Ja sillä hetkellä tankissa pyörähtää häränsilmä.
Toisikohan vaivoihin parannusta esim. softan päivitys? Mitähän sellainen kustantaisi ja missä se olisi parasta tehdä? Vai onko jollakulla parempaa neuvoa?
Heivaa se viriboksi sieltä mäkeen ja vie auto softattavaksi. Ne säätää siellä sun moottorinohjauksen sekä vaihdelaatikon paremmin toimiviksi sekä tehokkaammiksi (kulutuksen kuitenkin yleensä laskiessa). Hinnat on noille päivityksille kai yleensä n.500e riippuen vähän paikasta yms. Ja paikka kannattaa katsoa sen mukaan missä päin asut?
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 14.7.2010 1:44
Laatikosta
Tämä viriboxin heivaaminen kuulostaa hyvältä. Entinen AFN koneinen Audi nelivaihteisena käyttäytyi niin kulutuksen kuin laatikonkin puolesta positiivisesti. Tarvitsisikohan kukaan tuota Steinbaueria? :) Mites, jos jättäisi pasuunan 74 kw tehoiseksi, ennättääkö sillä enää töihin? Ja toimisiko vaihteisto paremmin?
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 14.7.2010 1:44
ag4: 5-vaihdetta?!?
Laskettiin tuossa isännän kanssa vaihteiden vaihdot, nelivaihteisena pitämäni tomaatti kuitenkin osoittautui 5-vaihteiseksi!?! Vaihdot selkeitä, eli ei erehdyksen vaaraa. Eli kysymys kuuluu: liekö vaihtolaatikko, koska tarra kertoo vaihteiston olevan AG4? Mitään "tip- mahdollisuutta" ei kepissä ole. Kiitos Tupajumi, mutta emmeköhän huomaa itsekin tehon muutoksen mikäli irrotamme boxin :)
Osta tie, eli by the way; voisiko juuri tuo mahd. laatikon vaihto vaikuttaa tuohon vakkarin outoon käytökseen sekä kulutukseen, jos ei softattu? Ja vielä; tarrassa myös merkintä EPU moottorikoodin oikealla puolella...
Osta tie, eli by the way; voisiko juuri tuo mahd. laatikon vaihto vaikuttaa tuohon vakkarin outoon käytökseen sekä kulutukseen, jos ei softattu? Ja vielä; tarrassa myös merkintä EPU moottorikoodin oikealla puolella...
Viriboksit tekevät välillä mielenkiintoisia ilmiöitä. Niiden toiminta perustuu siihen, että mottorinohjain (ecu) luulee syöttävänsä vähemmän polttoainetta kuin koneeseen todellisuudessa menee.
Yleisin ilmiö on että ajotietokoneen kulutusnäyttö näyttää todellisuutta pienempää lukemaa. Tämä on helppo selvittää ajomatkan ja tankkausmäärän perusteella.
Jos ecu ja vaihdelaatikon ohjain keskustelevat keskenään, vaihdelaatikon ohjain saa tietoa todellisuutta pienemmästä vääntömomentista, ja voi olla että laatikko vaihtaa pienemmälle tämän takia. Jos laatikko on mekaanisesti erilainen kuin "äly" joka sitä ohjaa, voi käytös olla kaukana järkevästä. Viriboksin huijausta vastaavia softamuutoksiakin on olemassa, ja sitten toisessa ääripäässä oikein tehty moottorinohjaimen sekä laatikon softamuutos, sekä jotain näiden väliltä.
Yleisin ilmiö on että ajotietokoneen kulutusnäyttö näyttää todellisuutta pienempää lukemaa. Tämä on helppo selvittää ajomatkan ja tankkausmäärän perusteella.
Jos ecu ja vaihdelaatikon ohjain keskustelevat keskenään, vaihdelaatikon ohjain saa tietoa todellisuutta pienemmästä vääntömomentista, ja voi olla että laatikko vaihtaa pienemmälle tämän takia. Jos laatikko on mekaanisesti erilainen kuin "äly" joka sitä ohjaa, voi käytös olla kaukana järkevästä. Viriboksin huijausta vastaavia softamuutoksiakin on olemassa, ja sitten toisessa ääripäässä oikein tehty moottorinohjaimen sekä laatikon softamuutos, sekä jotain näiden väliltä.
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 14.7.2010 1:44
5-vaihdetta...
Ja mikä tässä asiassa vielä ei mättäisi; pitäisi vaihtaa laatikon öljyt sekä suodatin, nyt kun ei vaan tiedä tomaatin tyyppiä??? Paikallinen marmori kertoi tyypin olevan stanssattu laatikon kylkeen, käytin eilen autoa korjaamolla ja etsittiin koodimerkintää --> eipä löytynyt. Mitähän öljyä tuonne laatikkoon uskaltaisi laittaa? Viriboxi lähtee, se alkaa olla varma, ja softaamassa ollaan ajateltu käyttää Digituningilla Oulussa, lähin paikka...
Edittiä; onko kellään hajua mikä tuo laatikon tyyppi voisi olla; Tippiä ei ainakaan ole?
Edittiä; onko kellään hajua mikä tuo laatikon tyyppi voisi olla; Tippiä ei ainakaan ole?
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 14.7.2010 1:44
Softausta
Kiitti Golf, täytyy katsella yht. tietoja netistä ja soitella noihin mainitsemiisi paikkoihin. Ja kiitos muuten muillekin vastailleille :)
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 14.7.2010 1:44
Momentinmuuntimen lukitus...
ilpopi: tuota samaa tarjosi joku automaattilaatikoihin perehtynyt firmakin, mutta vaikuttaako se mahdollinen lukitus ikäänkuin ylimääräiseltä vaihteelta--> kierrokset tippuvat ns. nelosen jälkeen n.2500rpm:sta n.1800 kierrokseen noin 80kmh vauhdissa? Ainakaan nelivaihteisessa Audi A4:n DMX laatikossa ei mokomaa tapahtunut.
Tavallaan tuntuu ylimääräiseltä vaihdolta.
Ex V70:ssä tuon havaitsi pintakaasulla ajaessa, nopeuden noustessa n. 90kmh:iin kierrokset tippui muutamalla sadalla.
Jos mahdollista, kiihdytä lähes täydellä kaasulla niin "vaihtoa" ei nelosen jälkeen pitäisi tulla, ellei sitten todella ole 5-vaihteinen loota.
Edit: tuo 700rpm pudotus tuntuu kyllä paljolle, jos lukitus kyseessä.
Ex V70:ssä tuon havaitsi pintakaasulla ajaessa, nopeuden noustessa n. 90kmh:iin kierrokset tippui muutamalla sadalla.
Jos mahdollista, kiihdytä lähes täydellä kaasulla niin "vaihtoa" ei nelosen jälkeen pitäisi tulla, ellei sitten todella ole 5-vaihteinen loota.
Edit: tuo 700rpm pudotus tuntuu kyllä paljolle, jos lukitus kyseessä.
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 14.7.2010 1:44
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 25 vierailijaa