JOM coilover alustasarja?
Valvoja: ffp jäsenet
JOM coilover alustasarja?
Niin mitenkäs ihmiset on suojannu noita alustasarjojaan talvea varten? Itellä sattuu olemaan tollanen JOM RS coilover Vw Golf III/Vento, setti alla ventossa tällä hetkellä ja olis todella mukava kuulla et millasia metodeja ja aineita ootte käyttäny vastaavien sarjojen suojaamiseen? muutenkin olis kiva kuulla vähän kokemuksia niiltä, kenellä on jo pidempään ollu jomin tuotoksia 3 koppasessa/ventossa! :)
Oletteko miten säätäneet korkeutta? Tuleeko koko paketti irrottaa edestä, että pystyy säätämään? On vaan aika vaikea tuota "yläpään" josuen sisällä olevaa kierrettä alkaaa paikoillaan putsaamaan hyvin ja muutenkin arvelluttas läheä kiertämään, jos jousikuorma on päällä...
<-- itsellä tuli kanssa kesällä hankitun golfin mukana joku alustasarja ja tässä vähän arvuutellu itseltäni pärjäänkö talvenyli tällä madalluksella vai tuleeko ongelmia.
Itsellä ei oikein ole vielä mitään kokemusta näistä alustasarjoista ja en siksi olekkaan vielä viitsinyt turhaan alkaa koko pakettia iroittelemaan.
<-- itsellä tuli kanssa kesällä hankitun golfin mukana joku alustasarja ja tässä vähän arvuutellu itseltäni pärjäänkö talvenyli tällä madalluksella vai tuleeko ongelmia.
Itsellä ei oikein ole vielä mitään kokemusta näistä alustasarjoista ja en siksi olekkaan vielä viitsinyt turhaan alkaa koko pakettia iroittelemaan.
Oisko tässä vimosen päälle kakkosjetsoniin? http://www.jom.de/products/gb/Special-O ... read7.html
Kyllä 269 euroa jom:in alustasta on ihan vitusti liikaa. Ja kyllä ihan vimosen päälle paska setti on, mut kaipa tollakin sen kiulun tonttiin saa. Mitään muuta tolla ei sitten saakkaan.
http://www.ebay.de/itm/JOM-GEWINDEFAHRW ... 0510267768
tosta saa samat paskat hieman edullisemmin.
http://www.ebay.de/itm/JOM-GEWINDEFAHRW ... 0510267768
tosta saa samat paskat hieman edullisemmin.
Jep. Hinta tässä ittelläkin ratkaisee. Alustana muutenkin tuommoinen ruoska, niin ei siihen oikein viitti tuplasti auton hintasta sarjaa laittaa, kun ajotuntuma muutenkaan ole tuon ikäisessä se paras mahdollinen eikä ainakaan Jetsonissa. Tonttiin pitää saada, että voi talvella pihan aurata. Ja jospa se homma tuolla naisrintamallakin siitä piristyis.
eikös noi kierteet aika hyvin puhdistu, kun ottaa varusteiks pari pulloa brake cleaneria ja suojalasit..
en ite ole mitenkään suojannut kierteitä.
Mulla on RACELAND merkkiset kynätolpat golffissa. (Hinnat kts. ebay, löytyy myös rokkor nimellä)
Pienellä madalluksella kunnon kivireki, alemmas laskettuna ok. Myös pienellä madalluksella + auto reilusti kuormattuna ok.
Kivireellä tarkoitan että huonolla asfalttitiellä "töyssyttää" jatkuvasti.
Eli jos mukavaa kyytiä haluaa niin tonttiin kunnolla sit. :)
en ite ole mitenkään suojannut kierteitä.
Mulla on RACELAND merkkiset kynätolpat golffissa. (Hinnat kts. ebay, löytyy myös rokkor nimellä)
Pienellä madalluksella kunnon kivireki, alemmas laskettuna ok. Myös pienellä madalluksella + auto reilusti kuormattuna ok.
Kivireellä tarkoitan että huonolla asfalttitiellä "töyssyttää" jatkuvasti.
Eli jos mukavaa kyytiä haluaa niin tonttiin kunnolla sit. :)
JOMit alla, olleet varmaan kuukauden. Pitkän ajan kokemuksia ei vielä ole, mutta kyllä sillä ajelee. Kovempi se on kuin normaali lullajousitus ja ehkä sillä ei Ahvenistoa kierretä samoilla kierrosajoilla kuin tonnin alustasatsilla.
Olen yrittänyt selvittää mikä siinä JOMmissa tai TA Tehniksissä mättää, tuloksetta. Kommentit on aina samaa "paska sarja"-tasoa. Miksi näin, ovatko muut ostaneet sen tonnin sarjan ja ovat kateellisia? Jos kierteet auki ruuvaa niin tuskin se pohjaanlyöntikumien päällä on sen mukavampi kuin mikään muukaan, mutta maltillisella normimadalluksella tuntuu olevan ihan mukavan jämäkkä.
Mukava ja jämäkkä harvoin ovat samassa lauseessa eli jos lullaa etsitte niin jättäkää sit ostamatta, mutta budjettikerhon madallukseen asiallisilla tieliikennekanttailuilla aivan bueno sarja jos ei halua sijoittaa 2x auton arvoa alustaan. Golf nyt ei kuitenkaan ole ihan se sporttisin kiesi jos sille tielle lähdetään. Jos argumentoit tähän, odotan asiallisia perusteluja. Kuten sanottua, talvi/pitkän aikavälin kokemuksia ei vielä ole, niistä raportoin sit joskus.
Olen yrittänyt selvittää mikä siinä JOMmissa tai TA Tehniksissä mättää, tuloksetta. Kommentit on aina samaa "paska sarja"-tasoa. Miksi näin, ovatko muut ostaneet sen tonnin sarjan ja ovat kateellisia? Jos kierteet auki ruuvaa niin tuskin se pohjaanlyöntikumien päällä on sen mukavampi kuin mikään muukaan, mutta maltillisella normimadalluksella tuntuu olevan ihan mukavan jämäkkä.
Mukava ja jämäkkä harvoin ovat samassa lauseessa eli jos lullaa etsitte niin jättäkää sit ostamatta, mutta budjettikerhon madallukseen asiallisilla tieliikennekanttailuilla aivan bueno sarja jos ei halua sijoittaa 2x auton arvoa alustaan. Golf nyt ei kuitenkaan ole ihan se sporttisin kiesi jos sille tielle lähdetään. Jos argumentoit tähän, odotan asiallisia perusteluja. Kuten sanottua, talvi/pitkän aikavälin kokemuksia ei vielä ole, niistä raportoin sit joskus.
Ei kai se kateutta ole jos ei pidä halppissarjoja hyvinä. Itse on joutunut tyytymään Weitecin kiinteeseen sarjaan(aika halppista sekin) ja oon lähinnä kateellinen muille niistä tonnin sarjoista.
Iskarit näistä halvoista sarjoista voi korkata aika nopeasti, mitä täältäkin lueskellut. Huonoimmillaan muutama kuukausi tai ekat kunnon pakkaset. Ja jos ei totaalisesti hajoa, niin vaimennus huononee huomattavasti nopeammin kuin laadukkaissa+jouset kuoleentuvat paljon nopsemmin.
Olen itselle joka nurkkaan vaihtanut orggis sport-iskarit Weitecien tilalle(vaimennusteho tipahti aika olemattomiin nopeasti ja yhdestä mehut pihalle) ja nekin toimii paremmin radalla kuin halppissarjan iskarit ja olivat paremmalla mitoituksella pituuden suhteen, vaikka sport alustan madallus -20mm ja Weitec -55mm, silti sportit hiukan lyhyemmät.
Että kai niillä halvoillakin pärjää, mutta ei ne hyväksi muutu jos on itse sattunut päätymään niihin. Uskon, että mitä painavampi auto niin halpuus vaan korostuu. Jossain kakkosgolfissa voi kestääkin siedettävän ajan, kunhan kovilla pakkasilla väistelee isoimmat routakuopat.
Iskarit näistä halvoista sarjoista voi korkata aika nopeasti, mitä täältäkin lueskellut. Huonoimmillaan muutama kuukausi tai ekat kunnon pakkaset. Ja jos ei totaalisesti hajoa, niin vaimennus huononee huomattavasti nopeammin kuin laadukkaissa+jouset kuoleentuvat paljon nopsemmin.
Olen itselle joka nurkkaan vaihtanut orggis sport-iskarit Weitecien tilalle(vaimennusteho tipahti aika olemattomiin nopeasti ja yhdestä mehut pihalle) ja nekin toimii paremmin radalla kuin halppissarjan iskarit ja olivat paremmalla mitoituksella pituuden suhteen, vaikka sport alustan madallus -20mm ja Weitec -55mm, silti sportit hiukan lyhyemmät.
Että kai niillä halvoillakin pärjää, mutta ei ne hyväksi muutu jos on itse sattunut päätymään niihin. Uskon, että mitä painavampi auto niin halpuus vaan korostuu. Jossain kakkosgolfissa voi kestääkin siedettävän ajan, kunhan kovilla pakkasilla väistelee isoimmat routakuopat.
no itse ajoin 2 ja puoli vuotta jomeilla ja n. 70tkm. kesti ei siinä ja pidin hyvänä. kunnes sijoitin tuon reilu touhutonnin h&r alustaan niin alko oikeastaan tuntumaan aika järkyttävältä alustalta näin jälkeenpäin mietittynä. ja vissiin jotain oikeasti vaikutti ku avopuolisoki kysy että mitä oon tehny ku tuntuu erinlaiselta.
jos haluat kokeilla eron niin tuu käymään rovaniemellä niin saat käyä ajamassa ventolla jossa on h&r sarja
jos haluat kokeilla eron niin tuu käymään rovaniemellä niin saat käyä ajamassa ventolla jossa on h&r sarja
TA:t on ollu alla nyt puolitoista vuotta ja eipä oo isompia valitteluita. Pohjaanlyöntikumit piti puolittaa, kun ruuvas tappiinsa. Matalimmillaan tai korkeimmillaan eivät ole mitkään häävit ajettavat verrattuna kalliimpiin, mutta voittaa kulahtaneen vakio alustan. Ei oo tullu pahemmin suojailtua tai mitään, hyvin säätyy vielläkin, mehut pysyy sisällä ja mitään nitinöitä sun muita ei oo ollut. Jousista on kyllä maali väistynyt ruosteen tieltä :D. Kaikenkaikkiaan oon ollut tyytyväinen ostokseeni, vakio alustan uusiminen kokonaan olis maksanu suurinpiirtein saman mitä TA:n sarja, niin olihan se selvä kumman niistä otti. Jos on matti kukkarossa, eikä kyydissä ole mummoja(tekarit vaarassa), eikä ole tarkoitus mennä ihan maahan asti, niin hyvä ostos. Ainakaan jossei paremmasta tiedä :D
jotku väittää että TA olis parempi mutta tiedä sitten. eiköhän ne samoista tehtaista tule.
kurvimies: tähän pieni ajatusleikki. miten voidaan saada parempaa tavaraa 200€ hintalapulla kun näyttäis melkein saman verran maksavan merkkijouset? puhumattakaan iskareista. koni sportteja kun kattelin tais maksaa 150€/kpl vai onko nuo ylihintasia tuotteita vain?
kurvimies: tähän pieni ajatusleikki. miten voidaan saada parempaa tavaraa 200€ hintalapulla kun näyttäis melkein saman verran maksavan merkkijouset? puhumattakaan iskareista. koni sportteja kun kattelin tais maksaa 150€/kpl vai onko nuo ylihintasia tuotteita vain?
Eiköhän tuo kallis vs. halpa alustasarja ole yksi niistä ikuisuuskysymyksistä.. Molemmilla on tarkoituksensa ja kannattajansa. Jos halvan sarjan haluaa niin siitä vaan. Varmasti ajo-ominaisuudet paranee vs. 200tkm ajettuun vakiolullaan. Toisin päin jos järjellä ajattelee, niin todennäköisesti jotain on tehty toisin siinä 5x kalliimmassa sarjassa kuin halvimmassa. Kuka arvostaa mitäkin..
Mukava ois ihan kiinnostuksen vuoksi löytää vertailu, missä samoilla spekseillä oleviin autoihin ois lyöty esim. 1,5 k€ alustasarja ja toiseen 200€ ja testattu käyttäytymistä.
Mites sitten vaihtoehdoksi Vogtland? Ainakin mutun perusteella asteen verran paremmassa "maineessa", mutta hyppääkö hinta liian paljon?
Mukava ois ihan kiinnostuksen vuoksi löytää vertailu, missä samoilla spekseillä oleviin autoihin ois lyöty esim. 1,5 k€ alustasarja ja toiseen 200€ ja testattu käyttäytymistä.
Kumpis nyt sitten on parempi/huonompi JOM vai TA? Vai ovatko noi ihan samaa kauraa? Veronpalautus aika lähenee, eli jompaa kumpaa pitäs kohta tilailla.
Mites sitten vaihtoehdoksi Vogtland? Ainakin mutun perusteella asteen verran paremmassa "maineessa", mutta hyppääkö hinta liian paljon?
Itsellä oli kakkis jetassa TuningArtin säädettävä vuoden verran.
Ainakin katsastuksessa vaimennusteho piisasi vielä vuoden jälkeenkin,
kun ympärivuotista ajoa oli takana noin 20tkm.
Tuntui tuo silloin hyvältäkin, eikä itsellä mitään kummempaa moittimista ollut.
Tietysti sitten kun venton vakioalustalla kävi ajelemassa ja sen jälkeen hyppäsi jetan rattiin niin eihän se mihinkään tuntunut joustavan. :D
Eipä se toisaalta saanutkaan ettei raapisi mihinkään..Takapää jäi omasta mielestä hiukan löysähköksi,
saattoi toki johtua jetan painavammasta perästä golffiin verraten.(?)
Nyt olen kanssa paininut sen ikuisuus kysymyksen kanssa, että ostaakko vaan samanmoinen halppisalusta,
vai riittäiskö paukut panostaa johonkin vähän laadukkaampaan n. 500€ sarjaan. (esim. FK Highsport, kokemuksia? suosituksia?)
ps. Viisaintahan se olis persaukisena opiskelijana unohtaa koko harrastus.
Ainakin katsastuksessa vaimennusteho piisasi vielä vuoden jälkeenkin,
kun ympärivuotista ajoa oli takana noin 20tkm.
Tuntui tuo silloin hyvältäkin, eikä itsellä mitään kummempaa moittimista ollut.
Tietysti sitten kun venton vakioalustalla kävi ajelemassa ja sen jälkeen hyppäsi jetan rattiin niin eihän se mihinkään tuntunut joustavan. :D
Eipä se toisaalta saanutkaan ettei raapisi mihinkään..Takapää jäi omasta mielestä hiukan löysähköksi,
saattoi toki johtua jetan painavammasta perästä golffiin verraten.(?)
Nyt olen kanssa paininut sen ikuisuus kysymyksen kanssa, että ostaakko vaan samanmoinen halppisalusta,
vai riittäiskö paukut panostaa johonkin vähän laadukkaampaan n. 500€ sarjaan. (esim. FK Highsport, kokemuksia? suosituksia?)
ps. Viisaintahan se olis persaukisena opiskelijana unohtaa koko harrastus.
FK:n halvat sarjat eivät ole ainakaan yhtään JOMia parempia. Ei ole yhtään parempia ajaa, eikä kestokaan ole ainakaan parempi. Mulla on sellainen käsitys, ettei olisi jopa huonompia kestoltaan.
Taitaa se seuraava pykälä olla hintaluokassa 600-800 euroa, BC Racing, D2, GAZ yms.
Weitecin halvimmat coiloverit (Hicon GT, Mk3 Golfiin alle 650 euroa) ovat aivan jäätävän pintakovia, mutta todella hyvälaatuisia. Tulevathan ne sentään samalta tehtaalta kuin KW.
Mutta mitä noita itse olen hypistellyt ja ajanutkin, niin ei se JOM ainakaan hinta/ominaisuus-suhteeltaan huono ole. Maksaa murto-osan "pykälää kalliimmasta" ja ajomukavuudeltaan liki samaa sarjaa.
Noiden seuraavan hintaluokan alustojen kestosta ei ole hajua, mutta kylläpä itsellä 1400€ H&R setistäkin vaan takaiskarit hajosi kolmen vuoden käytön jälkeen (noin 30tkm) + etupumput oli aivan jumalattoman väljät. Toimivat siis ihan ok, mutta kun purettiin jouset irti pöydällä, niin iskarin männänvarsi lonksui todella huomattavan paljon sylinterissä. Ei jotenkin oikein vastannut laatuvaikutelmaa, jonka ko. merkistä olin saanut.
Taitaa se seuraava pykälä olla hintaluokassa 600-800 euroa, BC Racing, D2, GAZ yms.
Weitecin halvimmat coiloverit (Hicon GT, Mk3 Golfiin alle 650 euroa) ovat aivan jäätävän pintakovia, mutta todella hyvälaatuisia. Tulevathan ne sentään samalta tehtaalta kuin KW.
Mutta mitä noita itse olen hypistellyt ja ajanutkin, niin ei se JOM ainakaan hinta/ominaisuus-suhteeltaan huono ole. Maksaa murto-osan "pykälää kalliimmasta" ja ajomukavuudeltaan liki samaa sarjaa.
Noiden seuraavan hintaluokan alustojen kestosta ei ole hajua, mutta kylläpä itsellä 1400€ H&R setistäkin vaan takaiskarit hajosi kolmen vuoden käytön jälkeen (noin 30tkm) + etupumput oli aivan jumalattoman väljät. Toimivat siis ihan ok, mutta kun purettiin jouset irti pöydällä, niin iskarin männänvarsi lonksui todella huomattavan paljon sylinterissä. Ei jotenkin oikein vastannut laatuvaikutelmaa, jonka ko. merkistä olin saanut.
Ebaysta noita kattelin yhessä vaiheessa tohon golfiin, niin siellä tuli vastaan toi TuningArt. Googleen pistmällä sitten löytyi keskustelu aiheesta, missä sitä haukuttiin ja puhuttiin, että JOM olisi parempi. Mutta onkohan nyt niin, että TuningArt=TA-Technix? Itselläni ei ole omassa autossa ole vielä ollut coiloverssejä, mutta kaverilla on tuon TA:n alusta ja ei se ainakaan kyydissä olleena ole tuntunut tuhoon tuomitulta.
Itse olen kaksi TA:n alustasarjaa ostanut/asentanut, toinen vanhaan ventoon ja toinen farkku kolmoseen, ventossa olivat ainakin 30tkm alla eikä mitään haukkumista ollut, JOM:lla en ole koskaan ajanut niin en osaa mitään niistä sanoa, mutta farkkuun tuli silloin ostettu tuo TA:n alusta kun siitä oli positiivisia kokemuksia venton alla.
H&R Street Performance (Monotube-tyyppisillä takapumpuilla, tuo sininen yläosa on vain muovinen suoja) oli mulla, en sen enempää pumpuista tiedä? Käsittääkseni H&R:n omia tekeleitä? Eli tällainen: http://img714.imageshack.us/img714/344/img9385m.jpg
Meni vähän ohi topicin kyllä. :D
Jettaan en viitsi niin paljoa panostaa ja tulossa onkin JOM Blueline. Tähän päädyin, kun tätä kaikki tahtoi kovasti suositella näistä edullisista sarjoista. Saa nähdä kauan kestää... Tosin, jos tästä ko. setistä jotain särkyy, niin samaan hintaan saa uuden, kuin mitä kalliimman setin korjaus kustantaa. :D
Meni vähän ohi topicin kyllä. :D
Jettaan en viitsi niin paljoa panostaa ja tulossa onkin JOM Blueline. Tähän päädyin, kun tätä kaikki tahtoi kovasti suositella näistä edullisista sarjoista. Saa nähdä kauan kestää... Tosin, jos tästä ko. setistä jotain särkyy, niin samaan hintaan saa uuden, kuin mitä kalliimman setin korjaus kustantaa. :D
Juu, ei me noita etutolppia siis niin paljoa purettu, että itse iskaripanoksen olisi nähnyt. Jouset vaan irti ja sit aivan jumalaton temuaminen, että saatiin säätökiekot pyörimään. Edellinen omistaja kun ei ollut laittanut tolppiin mitään suojaa/vahaa/rasvaa.
Pirun paksulla männän varrella noi tolpat kyllä oli, tuli heti Konin iskari mieleen. :D
Sen verran niitä tutkittiin, että se iskaripanos ei heilunut, vaan välys oli tosiaan ihan siellä panoksessa. En mä tiedä haittaako tollanen kauheasti loppupeleissä, mutta kyllähän siinä esim. pyöränkulma muuttuu mariginaalisesti kokoajan ajaessa, jos tolppa antaa puolesta välistä periksi. Ja kun se pääsee nyt lonksumaan vähän, niin miten paljon se lonksuu vuoden päästä jne...
Pirun paksulla männän varrella noi tolpat kyllä oli, tuli heti Konin iskari mieleen. :D
Sen verran niitä tutkittiin, että se iskaripanos ei heilunut, vaan välys oli tosiaan ihan siellä panoksessa. En mä tiedä haittaako tollanen kauheasti loppupeleissä, mutta kyllähän siinä esim. pyöränkulma muuttuu mariginaalisesti kokoajan ajaessa, jos tolppa antaa puolesta välistä periksi. Ja kun se pääsee nyt lonksumaan vähän, niin miten paljon se lonksuu vuoden päästä jne...
Juu, ittelläkin tuli noita TA:n alustasarjoja silloin katteltua ja harkittua useaa kertaan, mutta jotenkin päädyin vaan ostamaan kuitenkin tuon JOMin setin, kun oli ehkä kaikeista sopivin omalle budjetille ja olin kuitenkin tuttavilta kuullut ihan suhteellisen hyvää palautetta pariin otteeseen :) Itsehän en ole tuota vielä paljoa päässyt kokeilemaan kun vento on tällä hetkellä talviunilla ja herätellään vasta kevään tullen kun projekti ottaa jatkuakseen...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”