Passat -89 1.8i RP joutokäynti kokoajan 2000 tai yli!
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Passat -89 1.8i RP joutokäynti kokoajan 2000 tai yli!
Moro!
Paloi kannen tiiviste tossa noin kuukausi sitten. Vein suht. halvalle pajalle laitettavaksi. Päätin, että laitetaan samalla jakopää ja kaikki vähänkin vuotavat tiivisteet.
Eilen hain sitten auton pois. Varmaankin sovitut asiat oli tehty. Mutta ilmeisesti jotain sopimatontakin.
Koska nyt auto käy sekä kylmänä että lämpimänä tyhjäkäyntiä kierroksilla 2000 tai vähän yli. Väittivät, että heillä ei ole mitään osuutta asiaan. Ja että vika olisi 1-pisteruiskun ja imusarjan välisessä kumilaipassa, joka on yht´äkkiä hajonnut...
En tunne näitä koneita ollenkaan, mutta kun heiluttelin ruiskuyksikköä eri suuntiin, ei sillä ollut mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin. Niinpä luulen, ettei vika ole siellä.
Muita arvauksiani ovat tyhjäkäyntimoottori tai kaikesta todennäköisin: vioittunut lämpötila-anturi tai sen johto.
Eilen kone ylikuumeni tyhjäkäynnillä niin, että ehti vähän keittää. Vein auton takaisin korjaamolle, jotta saisivat edes sen jäähdytyspuolen toimimaan.
Mutta tästä tyhjäkäyntiproblemasta pesivät kätensä, joten sen suhteen pyydän vinkkejä.
Ja sitten: Miten voin lukea tästä vikakoodit analogisesti. Ja mistä löytyisi vikakoodien selitysopas?
Autohan on siis Passat 35i Variant vm. -89, 8v 66kW RP- koneella ja ruisku on Boschin 1- piste Monojetronic (tai Monotronic)
Niin. Moottori käy siis muuten aivan tasaisesti. Kierrosluku ei seilaa. Käynti ei pätki yhtään. Ja maantieajossa vikaa ei edes huomaa, vaan auto kulkee aivan tasaisesti. Mutta tyhjäkäynti käy koko ajan ylikierroksilla. Että tämmöinen tapaus...
Paloi kannen tiiviste tossa noin kuukausi sitten. Vein suht. halvalle pajalle laitettavaksi. Päätin, että laitetaan samalla jakopää ja kaikki vähänkin vuotavat tiivisteet.
Eilen hain sitten auton pois. Varmaankin sovitut asiat oli tehty. Mutta ilmeisesti jotain sopimatontakin.
Koska nyt auto käy sekä kylmänä että lämpimänä tyhjäkäyntiä kierroksilla 2000 tai vähän yli. Väittivät, että heillä ei ole mitään osuutta asiaan. Ja että vika olisi 1-pisteruiskun ja imusarjan välisessä kumilaipassa, joka on yht´äkkiä hajonnut...
En tunne näitä koneita ollenkaan, mutta kun heiluttelin ruiskuyksikköä eri suuntiin, ei sillä ollut mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin. Niinpä luulen, ettei vika ole siellä.
Muita arvauksiani ovat tyhjäkäyntimoottori tai kaikesta todennäköisin: vioittunut lämpötila-anturi tai sen johto.
Eilen kone ylikuumeni tyhjäkäynnillä niin, että ehti vähän keittää. Vein auton takaisin korjaamolle, jotta saisivat edes sen jäähdytyspuolen toimimaan.
Mutta tästä tyhjäkäyntiproblemasta pesivät kätensä, joten sen suhteen pyydän vinkkejä.
Ja sitten: Miten voin lukea tästä vikakoodit analogisesti. Ja mistä löytyisi vikakoodien selitysopas?
Autohan on siis Passat 35i Variant vm. -89, 8v 66kW RP- koneella ja ruisku on Boschin 1- piste Monojetronic (tai Monotronic)
Niin. Moottori käy siis muuten aivan tasaisesti. Kierrosluku ei seilaa. Käynti ei pätki yhtään. Ja maantieajossa vikaa ei edes huomaa, vaan auto kulkee aivan tasaisesti. Mutta tyhjäkäynti käy koko ajan ylikierroksilla. Että tämmöinen tapaus...
Kuulostaa hämärältä ;)
"Muita arvauksiani ovat tyhjäkäyntimoottori tai kaikesta todennäköisin: vioittunut lämpötila-anturi tai sen johto."
Hyvinkin vois olla tyhjäkäyntimoottori, itsellä ei ole samanlaisessa passatissa tuota ongelmaa ilmennyt mutta edellisessä opel omegassa oli ja tyhjäkäyntimoottorin putsattuani auto toimi jälleen normaalisti. Voi tietysti olla, että se on hajonnutkin.
Oletkin varmaan jo tyhjäkäyntiruuvia koittanu väännellä erisuuntiin, onko sillä mitään vaikutusta asiaan? Ainakin omassa 35i:ssä semmoinen löytyy..
Lämpöhuolista sen verran että tiedätkö onko termostaatti kunnossa? Voi hyvinkin nostaa lämpöjä jos ei toimi oikein. Ei ole kovin paha nakki vaihtaa kunhan vain katsoo että se o-rengas on hyvä eikä ala vuotaan.
Ihan mielenkiintosta saada tietää mikä tuossa lopulta sitten on.
"Muita arvauksiani ovat tyhjäkäyntimoottori tai kaikesta todennäköisin: vioittunut lämpötila-anturi tai sen johto."
Hyvinkin vois olla tyhjäkäyntimoottori, itsellä ei ole samanlaisessa passatissa tuota ongelmaa ilmennyt mutta edellisessä opel omegassa oli ja tyhjäkäyntimoottorin putsattuani auto toimi jälleen normaalisti. Voi tietysti olla, että se on hajonnutkin.
Oletkin varmaan jo tyhjäkäyntiruuvia koittanu väännellä erisuuntiin, onko sillä mitään vaikutusta asiaan? Ainakin omassa 35i:ssä semmoinen löytyy..
Lämpöhuolista sen verran että tiedätkö onko termostaatti kunnossa? Voi hyvinkin nostaa lämpöjä jos ei toimi oikein. Ei ole kovin paha nakki vaihtaa kunhan vain katsoo että se o-rengas on hyvä eikä ala vuotaan.
Ihan mielenkiintosta saada tietää mikä tuossa lopulta sitten on.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Passat -89 1.8i RP JOUTOKÄYNTI KOKO AJAN 2000 TAI YLI !
Moro!
Kun toi auto alkoi keittämään ihan normaalilla tyhjäkäynnillä, niin en ensin uskonut, että kyseessä olisi vuoto sylinteristä jäähdytysjärjestelmään.
Siksi otin mm. termarin pois ja ostin tilalle uuden, joka tuolla pajalla siihen vaihdettiin.
Lisäksi vaihdoin syylärin flektin anturin uuteen. Ja vesipumpun vaihdoin. Ei vaikutusta.
Eli aika paljon juttuja oli jo tehty, kunnes selvisi, että jäähdytysvedenkierron sotkeekin tuo pakokaasuvuoto sylinteristä jäähdytysjärjestelmään.
Eli lämpöongelman takia vein auton pajalle. Mutta silloin ei ollut tyhjäkäyntiongelmaa:)
Ja keväällä mulla oli Boshin 1-pisteruiskulla oleva Lada, joka alkoi laturin hihnan kiristyksen jälkeen käydä korkeaa tyhjäkäyntiä. Olin jotenkin onnistunut vähän rikkomaan lämpöanturin johtoa, joka resistanssin muuttuessa alkoi antaa väärää signaalia boksille. Siksi epäilen nytkin samaa. Mutta en edes vielä ole oppinut tunnistamaan kaikkia antureita tästä autosta.Siinä on 3 anturia samassa kohtaa. Musta, oranssi ja sininen.
Tyhjäkäyntimoottorin tunnistan. Sitä siis täytyy käydä ropeloimaan. Mutta en tiennyt, että siinä on olemassa tyhjäkäyntiruuvikin (kuten kaasareissa?) Täytyy etsiä. Onko se siinä tyhjäkäyntimoottorin lähellä vai ihan eri puolella?
Luultavasti kannatta se tk-moottori ostaa kokonaan uusi. Ei liene hurjan kallis.
Juuri nyt en pysty tekeen asialle mitään, sillä vein auton takaisin pajalle, jossa lupasivat vielä käydä koko jäähdytysjärjestelmän läpi (ilmata ym.), mutta kunhan saan sen siltä, alan hommiin. Se vain on outoa, että auto oli ennen pajalle vientiä täysin oireeton tuon tyhjäkäynnin suhteen:D
Kun toi auto alkoi keittämään ihan normaalilla tyhjäkäynnillä, niin en ensin uskonut, että kyseessä olisi vuoto sylinteristä jäähdytysjärjestelmään.
Siksi otin mm. termarin pois ja ostin tilalle uuden, joka tuolla pajalla siihen vaihdettiin.
Lisäksi vaihdoin syylärin flektin anturin uuteen. Ja vesipumpun vaihdoin. Ei vaikutusta.
Eli aika paljon juttuja oli jo tehty, kunnes selvisi, että jäähdytysvedenkierron sotkeekin tuo pakokaasuvuoto sylinteristä jäähdytysjärjestelmään.
Eli lämpöongelman takia vein auton pajalle. Mutta silloin ei ollut tyhjäkäyntiongelmaa:)
Ja keväällä mulla oli Boshin 1-pisteruiskulla oleva Lada, joka alkoi laturin hihnan kiristyksen jälkeen käydä korkeaa tyhjäkäyntiä. Olin jotenkin onnistunut vähän rikkomaan lämpöanturin johtoa, joka resistanssin muuttuessa alkoi antaa väärää signaalia boksille. Siksi epäilen nytkin samaa. Mutta en edes vielä ole oppinut tunnistamaan kaikkia antureita tästä autosta.Siinä on 3 anturia samassa kohtaa. Musta, oranssi ja sininen.
Tyhjäkäyntimoottorin tunnistan. Sitä siis täytyy käydä ropeloimaan. Mutta en tiennyt, että siinä on olemassa tyhjäkäyntiruuvikin (kuten kaasareissa?) Täytyy etsiä. Onko se siinä tyhjäkäyntimoottorin lähellä vai ihan eri puolella?
Luultavasti kannatta se tk-moottori ostaa kokonaan uusi. Ei liene hurjan kallis.
Juuri nyt en pysty tekeen asialle mitään, sillä vein auton takaisin pajalle, jossa lupasivat vielä käydä koko jäähdytysjärjestelmän läpi (ilmata ym.), mutta kunhan saan sen siltä, alan hommiin. Se vain on outoa, että auto oli ennen pajalle vientiä täysin oireeton tuon tyhjäkäynnin suhteen:D
Vai olisko vaan kaasuvaijeri säädetty vahingossa liian kireelle. Kannen kun ovat ottaneet irti, niin silloin joutuu ottamaan myös kaasuvaijerin irti. Siinä on semmoinen portaittain toimiva säätö joka on lukittu sokalla. Sijaitsee vähän ennen kaasaria. Tai sitten se kaasarin ja imusarjan välinen kumilaippa on voinut ottaa nokkiinsa. Jos se on tosi vanha, niin se ei tarvitse suurtakaan liikettä että se kumi repeytyy... Heiluttele sitä kaasaria kädellä kun auto käy, kuulee kyllä jos haukkaa ilmaa välistä. Tyhjäkäynti moottori sijaitsee kaasarin etupuolella, se on semmoinen tulitikkuaskin kokoinen musta muovi möhkäle johon tulee johtosarja sarjaliittimimellä.
Ei ole RP koneessa tyhjäkäyntiruuvia, se on noiden digifant laitteiden kotkotuksia ;) Mutta mulla oli RP koneisessa kakkisessa vuosi takaperin tyhjäkäynti juuttunut 2k kierrokseen ja syypää oli tyhjäkäyntimoottori josta oli rattaat porsinut.
EDIT: Tuo leevin tarinoima liian kireä kaasuvaijeri kuulostaisi hyvinkin mahdolliselle jos tosiaan remontin jälkeen ilmestyi tuo ongelma.
EDIT: Tuo leevin tarinoima liian kireä kaasuvaijeri kuulostaisi hyvinkin mahdolliselle jos tosiaan remontin jälkeen ilmestyi tuo ongelma.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Passat -89 1.8i RP koneen joutokäynti 2000rpm tai enemmän
Moro!
Joo. Tää RP- kone ja sen ruiskuyksikkö (en vieläkään tiedä, onko se Mono-Jetronic vai Mono-Motronic) näyttävät kyllä ihan erilaisilta kuin tuo Spliten systeemi, joka onkin sitten Digifantilla. Eli ruuvia ei tarvi käydä etsimään, kun sitä ei kerran ole olemassa...
PLe ehdottaa akun irrotusta. Onko siinä takana vikakoodien nollautuminen tai joku siirtyminen "closed loop"- tilaan? Voihan sitäkin kokeilla.
Toi liian kireä kaasuvaijeri olis varmasti onnellisin ratkaisu. Ei paljon työtä vaadi. Täytyykin tekstata "pojille":D Tilanne on sikäli hassu, että vein auton laitettavaksi tuonne maaseudulle, jossa 2 kuuskymppistä kaveria tekee hommia 40 vuoden kokemuksella kommandiittiyhtiönä. Ei ole pomoa niskassa eikä luullakseni velkojakaan. Ja sanoin vielä, että tämä ei ole kiireellinen projekti, kun täällä Kouvola-Cityssäkin olen kylliksi nähnyt hosumista ja sen seurauksia. Ja kuitenkin tää toinen kaveri tekee nykyisin vähän kaiken ylikierroksilla. Siltä pohjalta ajatellen tuli ekana mieleen, että sekä purkaminen (virtajohdot, imupuolen letkut ym.) ja kasaaminen on tehty liian kiireellä ja siksi jotain on kytketty väärin tai jopa se laippa rikottu.
Mutta, kuten aiemmin sanoin, heiluttelin sitä kaasaria aika reippaasti, mutta sillä ei ollut mitään vaikutuksia tyhjäkäyntiin eikä ääniin. Tuli jopa mieleen, että kun se on niin vanha auto, on se laippa varmaan jo vaihdettu kerran tai kahdesti.
Tyhjäkäyntimoottorin varmaan vaihdan siihen ja sen laipankin varmuuden vuoksi.
Mutta hosumisen seurauksena vois olla tosiaan kaasuvaijeri liian kireällä. Tai sitten jotkut alipaineletkut kytketty ristiin (sellaisen keissin löysin näiltä sivustoilta; tyhjäkäynti 1500rpm).
Kiittoksia runsaista neuvoista! Eiköhän jokin niistä osu kohdilleen. Saan auton torstaina tai perjantaina, jolloin voin sitä käydä syynäämään. Kunhan nyt saisivat sen jäähdytyspuolen kuntoon, jotta sen voi antaa rauhassa käydä tyhjäkäyntiä...
Ilmoittelen sitten, mistä kiikasti. Onpahan taas yksi tarina lisää:D
Joo. Tää RP- kone ja sen ruiskuyksikkö (en vieläkään tiedä, onko se Mono-Jetronic vai Mono-Motronic) näyttävät kyllä ihan erilaisilta kuin tuo Spliten systeemi, joka onkin sitten Digifantilla. Eli ruuvia ei tarvi käydä etsimään, kun sitä ei kerran ole olemassa...
PLe ehdottaa akun irrotusta. Onko siinä takana vikakoodien nollautuminen tai joku siirtyminen "closed loop"- tilaan? Voihan sitäkin kokeilla.
Toi liian kireä kaasuvaijeri olis varmasti onnellisin ratkaisu. Ei paljon työtä vaadi. Täytyykin tekstata "pojille":D Tilanne on sikäli hassu, että vein auton laitettavaksi tuonne maaseudulle, jossa 2 kuuskymppistä kaveria tekee hommia 40 vuoden kokemuksella kommandiittiyhtiönä. Ei ole pomoa niskassa eikä luullakseni velkojakaan. Ja sanoin vielä, että tämä ei ole kiireellinen projekti, kun täällä Kouvola-Cityssäkin olen kylliksi nähnyt hosumista ja sen seurauksia. Ja kuitenkin tää toinen kaveri tekee nykyisin vähän kaiken ylikierroksilla. Siltä pohjalta ajatellen tuli ekana mieleen, että sekä purkaminen (virtajohdot, imupuolen letkut ym.) ja kasaaminen on tehty liian kiireellä ja siksi jotain on kytketty väärin tai jopa se laippa rikottu.
Mutta, kuten aiemmin sanoin, heiluttelin sitä kaasaria aika reippaasti, mutta sillä ei ollut mitään vaikutuksia tyhjäkäyntiin eikä ääniin. Tuli jopa mieleen, että kun se on niin vanha auto, on se laippa varmaan jo vaihdettu kerran tai kahdesti.
Tyhjäkäyntimoottorin varmaan vaihdan siihen ja sen laipankin varmuuden vuoksi.
Mutta hosumisen seurauksena vois olla tosiaan kaasuvaijeri liian kireällä. Tai sitten jotkut alipaineletkut kytketty ristiin (sellaisen keissin löysin näiltä sivustoilta; tyhjäkäynti 1500rpm).
Kiittoksia runsaista neuvoista! Eiköhän jokin niistä osu kohdilleen. Saan auton torstaina tai perjantaina, jolloin voin sitä käydä syynäämään. Kunhan nyt saisivat sen jäähdytyspuolen kuntoon, jotta sen voi antaa rauhassa käydä tyhjäkäyntiä...
Ilmoittelen sitten, mistä kiikasti. Onpahan taas yksi tarina lisää:D
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Passat -89 1.8i RP koneen joutokäynti koko ajan 2 tonnia
Moro!
Haettiin eilen se auto pois sieltä korjaamolta, kun eivät suostuneet sille mitään tekemään. Kaveri tosin todensi väitteen vuotavasta kumijalasta, kun nosti voimalla kaasaria suoraan ylöspäin. Kyllä kierrokset nousi ja vikaa oli kumijalassa.
Eilen illalla hain sitten uuden kumijalan ja tänään vaihdoin sen. Se oli vaihtamisen tarpeessa, mutta oireet ei ilmeisesti johtuneet siitä ollenkaan. (olihan tuolla sellainenkin tapaus, että äijä rupesi korkeiden päästöjen takia tutkimaan MJ- ruiskua, ja koko ruiskuyksikkö lähti kokonaan irti ! Sitten vielä kyseli, onko tää normaalia:D )
Mut mun tapauksessa korkeat kierrokset johtunevat jostain muusta, ja kun sitä kumijalkaa tarpeeksi repi, sai kierrokset vielä nousemaan entisestään. Muuten imu piti sen lähes tiiviinä, luulen. No, se on nyt vaihdettu.
Yksi pieni imuletku ruiskun takapuolella oli puoliksi poikki, mutta senkään vaihtaminen ei tuottanut tulosta.
Oli jo pimeää, kun kävin vielä koeajolla. Viimeisenä juttuna ehdin tehdä sen sinisen lämpöanturin pistokkeen irrottamisen koneen käydessä (lämmöt 90 astetta). Ei mitään vaikutusta.
En ehtinyt tehdä tk- moottorin männän painelua ja akunkengätkin jäi irrottamatta, kun niihin on edellinen omistaja laittanut niin paljon lisäjohtoja. Nuo hommat teen huomenna.
Mutta tällä hetkellä luulen, että vika on tk- moottorissa tai lämpöanturissa.
Sitten on jonkinlainen blackout sen suhteen, mihin virranjakajalta lähtevä imujohto menee. Laitoin sen ainoaan vapaaseen paikkaan eli Pierburg- laatikon alapuoliseen liitospaikkaan. Yritän selvittää sitä asiaa kuvalla.
Mutta muuten päivän saldo: Kumijalka vaihdettu ja oireet entisellään...
Haettiin eilen se auto pois sieltä korjaamolta, kun eivät suostuneet sille mitään tekemään. Kaveri tosin todensi väitteen vuotavasta kumijalasta, kun nosti voimalla kaasaria suoraan ylöspäin. Kyllä kierrokset nousi ja vikaa oli kumijalassa.
Eilen illalla hain sitten uuden kumijalan ja tänään vaihdoin sen. Se oli vaihtamisen tarpeessa, mutta oireet ei ilmeisesti johtuneet siitä ollenkaan. (olihan tuolla sellainenkin tapaus, että äijä rupesi korkeiden päästöjen takia tutkimaan MJ- ruiskua, ja koko ruiskuyksikkö lähti kokonaan irti ! Sitten vielä kyseli, onko tää normaalia:D )
Mut mun tapauksessa korkeat kierrokset johtunevat jostain muusta, ja kun sitä kumijalkaa tarpeeksi repi, sai kierrokset vielä nousemaan entisestään. Muuten imu piti sen lähes tiiviinä, luulen. No, se on nyt vaihdettu.
Yksi pieni imuletku ruiskun takapuolella oli puoliksi poikki, mutta senkään vaihtaminen ei tuottanut tulosta.
Oli jo pimeää, kun kävin vielä koeajolla. Viimeisenä juttuna ehdin tehdä sen sinisen lämpöanturin pistokkeen irrottamisen koneen käydessä (lämmöt 90 astetta). Ei mitään vaikutusta.
En ehtinyt tehdä tk- moottorin männän painelua ja akunkengätkin jäi irrottamatta, kun niihin on edellinen omistaja laittanut niin paljon lisäjohtoja. Nuo hommat teen huomenna.
Mutta tällä hetkellä luulen, että vika on tk- moottorissa tai lämpöanturissa.
Sitten on jonkinlainen blackout sen suhteen, mihin virranjakajalta lähtevä imujohto menee. Laitoin sen ainoaan vapaaseen paikkaan eli Pierburg- laatikon alapuoliseen liitospaikkaan. Yritän selvittää sitä asiaa kuvalla.
Mutta muuten päivän saldo: Kumijalka vaihdettu ja oireet entisellään...
Viimeksi muokannut Pasaatimies, 28.10.2012 12:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Parasta pitää paussia remontista, kun en enää osaa edes linkittää.
Taisin lopulta onnistua, eli alla on kuva ruiskusta siltä puolelta, joka on vasten tulipeltiä,
Taisin lopulta onnistua, eli alla on kuva ruiskusta siltä puolelta, joka on vasten tulipeltiä,
Viimeksi muokannut Pasaatimies, 28.10.2012 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Passat -89 1.8i RP koneen joutokäynti koko ajan 2 tonnia
Moro!
Piti pitää tää päivä sapattia, mutten ihan malttanut, vaan tein vähän tutkimusta.
1. Tyhjäkäyntimoottorin mäntä liikkui vähän, mutta hyvin vähän. Näyttäisi olevan jumissa, joten vaihdan sen, kun saan ensin jostain torx- sarjan ja sitten tietysti uuden osan.
2. Akun plus- kengän otin irti. Sillä ei sinänäsä ollut käyntiin vaikutusta, mutta niillä kahdella johdolla, jotka myös olivat kiinni kengässä, kuten kaapelikin, niillä oli. Jos jomman kumman irrotti, sammui kone. Muuta en siitä oppinut...
3. Vielä äsken kävin tuhlaamassa 2 purkillista silikonispraytä kaikkiin mahdollisiin imuvuotopaikkoihin. Ei vaikutusta.
Joten seuraava homma on tk- moottorin vaihto ja sitten on vuorossa anturit ja sitten...

Piti pitää tää päivä sapattia, mutten ihan malttanut, vaan tein vähän tutkimusta.
1. Tyhjäkäyntimoottorin mäntä liikkui vähän, mutta hyvin vähän. Näyttäisi olevan jumissa, joten vaihdan sen, kun saan ensin jostain torx- sarjan ja sitten tietysti uuden osan.
2. Akun plus- kengän otin irti. Sillä ei sinänäsä ollut käyntiin vaikutusta, mutta niillä kahdella johdolla, jotka myös olivat kiinni kengässä, kuten kaapelikin, niillä oli. Jos jomman kumman irrotti, sammui kone. Muuta en siitä oppinut...
3. Vielä äsken kävin tuhlaamassa 2 purkillista silikonispraytä kaikkiin mahdollisiin imuvuotopaikkoihin. Ei vaikutusta.
Joten seuraava homma on tk- moottorin vaihto ja sitten on vuorossa anturit ja sitten...

-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Moro!
En ole lukenut SSP 94:ää enkä edes löydä sitä googlettamalla. Saisinko vinkin tai linkin?
Tänään taas tapahtui kuitenkin edistystä vianetsinnässä.
Ostin torx- avaimet ja irrotin tyhjäkäyntimoottorin ruiskun kyljestä. Kun sain sen irti, kokeilin huvikseni, miten auto käy ilman sitä. Siis ilman, että osa on kiinni ruuveilla ja ilman, että sähköjohdot ovat kiinni siinä.
Käynti oli yllättävän hyvää. Ylikierrokset katosivat saman tien, mutta kylmänä kone kävi vähän epätasaisesti, lämpinä tasaisemmin ja kierrokset olivat normaalit.
Toin motin sisään ja avasin sen. Päällepäin näyttäisi olevan kunnossa. On aivan puhdas ja muovikierteet eivät ole hajonneet. (klipsit kyllä hajosivat; olivat hauraita).
Laitoin tyhjäkäyntimoottorin takaisin kasaan ja kiinnitin siihen tulevan 4- napaisen koskettimen, mutten kiinnittänyt sitä torxeilla paikalleen.
Sitten huomasin koskettimeen tulevan johdon suojuksen olevan pahasti mutkallaan sieltä kaukaa, mistä se sukeltaa muiden johtonippujen seasta.
Taivuttelin sitä takaisin suoraksi, ja heti koneen käynti parani.
Niinpä kävin Motonetissä vain katsomassa uutta osaa. Totesin, että se on oikeanlainen, varustettu 4 navalla ja muutenkin identtinen nykyisen kanssa. Mutta maksaa 60E.
Jätin sen varaukseen, koska tällä hetkellä näyttää, että itse tyhjäkäyntimoottori olisi ehjä, mutta siihen tulevat johdot olisivat vahingoittuneet. Huomenna, kun on pitkästä aikaa sekä aurinkoa että plusasteita luvassa, aion tarkistaa ne piuhat niin kauas kuin mahdollista. Luulen, että ne voi vaihtaa tai jatkaa ilman pelkoa resistanssimuutoksista, koska kyseessä ei ole anturi.
Tämä rimmaisi yhteen sen kanssa, että vika tuli yht´äkkiä ja kansirempan jälkeen. Voi olla, että kiireinen korjausmies on ajanut auton yöpakkasen jälkeen sisään ja alkanut irroitella johtoja ja letkuja kiireellä ja ois siinä vaiheessa onnistunut taivuttamaan tämän johtonipun puoliväkisin pois tieltä, jolloin sisällä olevista 4 piuhasta ainakin yksi on vaurioitunut.
Ja koska myös tämä tk- moottori on osa ruiskujärjestelmää, se on saattanut lyödä päälle jonkin varajärjestelmän, jolla kone varmasti pelaa, vaikka käykin ylikierroksia tyhjäkäynnillä.
Tämä nyt on tällaista arvuuttelua, mutta nyt kuitenkin löytyi ekaa kertaa jokin komponentti, jolla selvästi on vaikutuksia korkeaan tyhjäkäyntiin.
Mutta toi SSP 94 on mulle täysin vieras.
Samoin en ole löytänyt MISTÄÄN sitä vaaleaa kaksipinnistä kosketinta, josta voisi analogisesti lukea vikakoodeja (ja etsitty on...)
Mutta kiitoksia taas uusista ajatuksista.
En ole lukenut SSP 94:ää enkä edes löydä sitä googlettamalla. Saisinko vinkin tai linkin?
Tänään taas tapahtui kuitenkin edistystä vianetsinnässä.
Ostin torx- avaimet ja irrotin tyhjäkäyntimoottorin ruiskun kyljestä. Kun sain sen irti, kokeilin huvikseni, miten auto käy ilman sitä. Siis ilman, että osa on kiinni ruuveilla ja ilman, että sähköjohdot ovat kiinni siinä.
Käynti oli yllättävän hyvää. Ylikierrokset katosivat saman tien, mutta kylmänä kone kävi vähän epätasaisesti, lämpinä tasaisemmin ja kierrokset olivat normaalit.
Toin motin sisään ja avasin sen. Päällepäin näyttäisi olevan kunnossa. On aivan puhdas ja muovikierteet eivät ole hajonneet. (klipsit kyllä hajosivat; olivat hauraita).
Laitoin tyhjäkäyntimoottorin takaisin kasaan ja kiinnitin siihen tulevan 4- napaisen koskettimen, mutten kiinnittänyt sitä torxeilla paikalleen.
Sitten huomasin koskettimeen tulevan johdon suojuksen olevan pahasti mutkallaan sieltä kaukaa, mistä se sukeltaa muiden johtonippujen seasta.
Taivuttelin sitä takaisin suoraksi, ja heti koneen käynti parani.
Niinpä kävin Motonetissä vain katsomassa uutta osaa. Totesin, että se on oikeanlainen, varustettu 4 navalla ja muutenkin identtinen nykyisen kanssa. Mutta maksaa 60E.
Jätin sen varaukseen, koska tällä hetkellä näyttää, että itse tyhjäkäyntimoottori olisi ehjä, mutta siihen tulevat johdot olisivat vahingoittuneet. Huomenna, kun on pitkästä aikaa sekä aurinkoa että plusasteita luvassa, aion tarkistaa ne piuhat niin kauas kuin mahdollista. Luulen, että ne voi vaihtaa tai jatkaa ilman pelkoa resistanssimuutoksista, koska kyseessä ei ole anturi.
Tämä rimmaisi yhteen sen kanssa, että vika tuli yht´äkkiä ja kansirempan jälkeen. Voi olla, että kiireinen korjausmies on ajanut auton yöpakkasen jälkeen sisään ja alkanut irroitella johtoja ja letkuja kiireellä ja ois siinä vaiheessa onnistunut taivuttamaan tämän johtonipun puoliväkisin pois tieltä, jolloin sisällä olevista 4 piuhasta ainakin yksi on vaurioitunut.
Ja koska myös tämä tk- moottori on osa ruiskujärjestelmää, se on saattanut lyödä päälle jonkin varajärjestelmän, jolla kone varmasti pelaa, vaikka käykin ylikierroksia tyhjäkäynnillä.
Tämä nyt on tällaista arvuuttelua, mutta nyt kuitenkin löytyi ekaa kertaa jokin komponentti, jolla selvästi on vaikutuksia korkeaan tyhjäkäyntiin.
Mutta toi SSP 94 on mulle täysin vieras.
Samoin en ole löytänyt MISTÄÄN sitä vaaleaa kaksipinnistä kosketinta, josta voisi analogisesti lukea vikakoodeja (ja etsitty on...)
Mutta kiitoksia taas uusista ajatuksista.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Moro vielä !
Kiitoksia Tumille ! Löytyi SSP 94 ja latasin sen jo koneellekin.
Ajatuksella ja ajan kanssa täytyy perehtyä, kun lyhyt saksa on ruosteessa ja koulussa ei opetettu teknistä sanastoa:D
Mutta ajan mittaan tollainen tarkka kaavio on varmaan aarre. Ihan akuuttiprobleemiin en sitä nyt pysty vielä käyttämään.
Jos jostain löytyisi sama englanniksi, olisi homma jo paljon helpompi, mutta hyvä näinkin.
Kiitos ja Hyvää Yötä :D
Kiitoksia Tumille ! Löytyi SSP 94 ja latasin sen jo koneellekin.
Ajatuksella ja ajan kanssa täytyy perehtyä, kun lyhyt saksa on ruosteessa ja koulussa ei opetettu teknistä sanastoa:D
Mutta ajan mittaan tollainen tarkka kaavio on varmaan aarre. Ihan akuuttiprobleemiin en sitä nyt pysty vielä käyttämään.
Jos jostain löytyisi sama englanniksi, olisi homma jo paljon helpompi, mutta hyvä näinkin.
Kiitos ja Hyvää Yötä :D
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Moro!
Tämä auto on vuosimallia 1989 ja siinä on ruiskujärjestelmänä Boschin Monojetronic.
Siksi autossa ei ole esim. Check Engine- valoa, jonka vilkkukoodeista voisi analogisesti lukea vikakoodit.
Mutta tästä autosta pitäisi löytyä VALMIINA keltainen 2- pinninen kosketin, johon voi vetää virrat akusta ja laittaa välille vaikkapa yksinkertaisen virtameisselin. Ja sen meisselin valojen vilkkumisesta voi sitten analogisesti lukea vikakoodit.
Kosketin pitäisi löytyä tulipellin läheltä tai jos on hytissä, niin vaihdekepin juurelta.
Kun sanoin, etten löytänyt mistään sitä kosketinta, tarkoitin tietysti, etten löytänyt sitä AUTOSTA.
Tietysti nettikaupoista pystyy ostamaan vaikka mitä kaapeleita, mutta tilanne on se, että näissä autoissa se pitäisi olla olemassa jo valmiina tehtaalta tullessa.
Tämän selvemmin en asiaa pysty ilmaisemaan:D
Tämä auto on vuosimallia 1989 ja siinä on ruiskujärjestelmänä Boschin Monojetronic.
Siksi autossa ei ole esim. Check Engine- valoa, jonka vilkkukoodeista voisi analogisesti lukea vikakoodit.
Mutta tästä autosta pitäisi löytyä VALMIINA keltainen 2- pinninen kosketin, johon voi vetää virrat akusta ja laittaa välille vaikkapa yksinkertaisen virtameisselin. Ja sen meisselin valojen vilkkumisesta voi sitten analogisesti lukea vikakoodit.
Kosketin pitäisi löytyä tulipellin läheltä tai jos on hytissä, niin vaihdekepin juurelta.
Kun sanoin, etten löytänyt mistään sitä kosketinta, tarkoitin tietysti, etten löytänyt sitä AUTOSTA.
Tietysti nettikaupoista pystyy ostamaan vaikka mitä kaapeleita, mutta tilanne on se, että näissä autoissa se pitäisi olla olemassa jo valmiina tehtaalta tullessa.
Tämän selvemmin en asiaa pysty ilmaisemaan:D
Multa löytyy golffista vaihdekepin juurelta nuo testiliittimet, mutta sen lisäksi löytyy yksinapainen keltainen liitin tulipellin läheltä roikkumasta. Tästä liittimestä voi myös tutkia vikakoodit, mutta testiä varten jännite ja maa täytyy ottaa akun navoista. Ohessa kuva omasta autostani, liitin ympäröity punaisella.


-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Moro!
Tänään tavailin tuota SSP94 pdf- tiedostoa. Hokasin, että tässä on sittenkin "check engine"- valo eli saksaksi "Kontrollampe", ja se sijaitsee ihan mittaritaulussa.
Mutta ei se kyllä ole palanut muuten kuin startatessa, joten lieneekö muistissa mitään vikakoodeja.
Vikakoodien lukua varten pitäisi koodilla T1b oleva pistokeliitäntä saada maadoitetuksi, jotta "Kontrollampe" alkaisi "morsettamaan" numerokoodeja.
Mutta kytkentäkaavio ei kerro, mistä tämä T1b- liitin löytyisi, ei myöskään mitään johtojen värikoodeja, joten homma tyssää siihen.
Pitäisi vissiin purkaa koko kojelauta, jotta pistoke löytyisi:D
Voisi kuvitella, että piuha(t) löytyisivät, kun lähtee sitä etsimään ECUn suunnsta, mutta se edellyttäisi kaikkien muovisuojien hajoittamista ja voisi johtaa vielä pahempiin seurauksiin, joten annan toistaiseksi olla. Tässä alla on ote SSP94:n ohjeista vikakoodien lukuun.
Joo. Aion kyllä vielä löytää sen pistokkeen, mutta muuten tuo tyhjäkäyntiongelma alkaa entistä enemmän viitata hajonneeseen tyhjäkäyntimoottoriin, joten aion huomenna käydä ostamassa ja vaihtaa. Saas nähdä, muuttuuko tilanne mitenkään.
Tänään tavailin tuota SSP94 pdf- tiedostoa. Hokasin, että tässä on sittenkin "check engine"- valo eli saksaksi "Kontrollampe", ja se sijaitsee ihan mittaritaulussa.
Mutta ei se kyllä ole palanut muuten kuin startatessa, joten lieneekö muistissa mitään vikakoodeja.
Vikakoodien lukua varten pitäisi koodilla T1b oleva pistokeliitäntä saada maadoitetuksi, jotta "Kontrollampe" alkaisi "morsettamaan" numerokoodeja.
Mutta kytkentäkaavio ei kerro, mistä tämä T1b- liitin löytyisi, ei myöskään mitään johtojen värikoodeja, joten homma tyssää siihen.
Pitäisi vissiin purkaa koko kojelauta, jotta pistoke löytyisi:D
Voisi kuvitella, että piuha(t) löytyisivät, kun lähtee sitä etsimään ECUn suunnsta, mutta se edellyttäisi kaikkien muovisuojien hajoittamista ja voisi johtaa vielä pahempiin seurauksiin, joten annan toistaiseksi olla. Tässä alla on ote SSP94:n ohjeista vikakoodien lukuun.

Joo. Aion kyllä vielä löytää sen pistokkeen, mutta muuten tuo tyhjäkäyntiongelma alkaa entistä enemmän viitata hajonneeseen tyhjäkäyntimoottoriin, joten aion huomenna käydä ostamassa ja vaihtaa. Saas nähdä, muuttuuko tilanne mitenkään.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Moro!
Vaihdoin tänään sen sinisen jäähdytysveden lämpötila-anturin, joka menee suoraan keskusyksikölle. Ei mitään vaikutusta.
Sitten ostin myös uuden tyhjäkäyntimoottorin, kun entinen näytti siten jumittuneelta, että sen ulospäin tuleva säädin, joka osuu kaasuläpän säätöruuviin, oli koko ajan äärimmäisessä asennossa eli siis mahdollisimman ulkona.
Jo vanhalla tk- moottorilla tein havainnon: 1. Jos tkm on kiinni ruiskun kyljessä ja jos sen kosketin on kiinnitettynä, on tulos aina sama eli se noin 2000rpm.
2. Jos tkm on kiinni torxeilla, mutta kosketin on irti, tilanne vaihtelee. Voi olla se 2k tai auto saattaa nykiä tai humpata välillä 500-1500.
3.Jos tyhjäkäyntimotti on kokonaan irti ja pois paikoiltaan, mutta ECUlta tuleva 4 johdon kosketin on kiinni motissa, auto käyttäytyy melko lailla normaalisti. Eli kylmänä kierrokset n. 1000rpm ja lämpimänä laskee noin 800rpm:ään. Käynti aavistuksen epätasaista, mutta voi johtua jakajasta, tulpanjohdoista tai tulpista.
Siksi epäröin pitkään, mutta ostin lopulta uuden tk-moottorin hintaan 60E.
Pimeässä illassa kiinnitin sen paikoilleen ja yhdistin johdot. Ja tulos: Ei mitään eroa entiseen.
Jo riittää tälle päivälle. Lopetan tältä erää tähän.
Vaihdoin tänään sen sinisen jäähdytysveden lämpötila-anturin, joka menee suoraan keskusyksikölle. Ei mitään vaikutusta.
Sitten ostin myös uuden tyhjäkäyntimoottorin, kun entinen näytti siten jumittuneelta, että sen ulospäin tuleva säädin, joka osuu kaasuläpän säätöruuviin, oli koko ajan äärimmäisessä asennossa eli siis mahdollisimman ulkona.
Jo vanhalla tk- moottorilla tein havainnon: 1. Jos tkm on kiinni ruiskun kyljessä ja jos sen kosketin on kiinnitettynä, on tulos aina sama eli se noin 2000rpm.
2. Jos tkm on kiinni torxeilla, mutta kosketin on irti, tilanne vaihtelee. Voi olla se 2k tai auto saattaa nykiä tai humpata välillä 500-1500.
3.Jos tyhjäkäyntimotti on kokonaan irti ja pois paikoiltaan, mutta ECUlta tuleva 4 johdon kosketin on kiinni motissa, auto käyttäytyy melko lailla normaalisti. Eli kylmänä kierrokset n. 1000rpm ja lämpimänä laskee noin 800rpm:ään. Käynti aavistuksen epätasaista, mutta voi johtua jakajasta, tulpanjohdoista tai tulpista.
Siksi epäröin pitkään, mutta ostin lopulta uuden tk-moottorin hintaan 60E.
Pimeässä illassa kiinnitin sen paikoilleen ja yhdistin johdot. Ja tulos: Ei mitään eroa entiseen.
Jo riittää tälle päivälle. Lopetan tältä erää tähän.
Viimeksi muokannut Pasaatimies, 5.11.2012 18:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Moro !
Kun auto kaiken muun lisäksi alkoi eilen vielä nostaa lämpöjä 80km/h vauhdissa ja samalla kenno meni niin paljon tukkeeseen, että puhalsi vain haaleaa ilmaa, oli seuraus, että kotipihaan päästyäni alkoi höyry nousta paisarista. Ja lämppärin puhaltimella ei voinut auttaa asiaa, kun se kenno on aika tukkeessa. Vitsit vähissä.
Kun auto kaiken muun lisäksi alkoi eilen vielä nostaa lämpöjä 80km/h vauhdissa ja samalla kenno meni niin paljon tukkeeseen, että puhalsi vain haaleaa ilmaa, oli seuraus, että kotipihaan päästyäni alkoi höyry nousta paisarista. Ja lämppärin puhaltimella ei voinut auttaa asiaa, kun se kenno on aika tukkeessa. Vitsit vähissä.
Viimeksi muokannut Pasaatimies, 5.11.2012 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Moro !
Eilen, kun tulin illalla espanjantunneilta, ihmettelin, kun tyhjäkäynti tosin alussa huusi yli 2 tonnin, mutta alkoi sitten laskea. Käyttelin siinä moottoria tyhjäkäynnillä, ja lopulta tyhjäkäynti asettui sinne vähän alle 1000rpm:ään ja auto kävi lähes tasaisesti.
Tänään oireilu parempaan suuntaan jatkui niin, että alkoi näyttää siltä, että tk- ongelmat ovat historiaa.
Niinpä päätin keskittyä jäähdytysjärjestelmän puhdistukseen.
Ostin 2 pulloa CRC- Radiator Cleaneria ja otin mukaan 20L kraanavettä. Sitten aloin ensin puhdistaa järjestelmää pakkasnesteestä, koska CRC:n ohjessa sitä neuvottiin käyttämään pelkän veden kanssa. En lopulta tiedä, kuinka hyvin asiassa onnistuin, koska viimeisen vedellätäytön aikana paisari alkoi taas kuplia.
Nyt näyttää siis siltä, että olen saanut tyhjäkäynnin hallintaan. Mutta se paljoa lohduta, koska kansipahvi on taas palanut tai kansi on haljennut.
Taas pitäisi ottaa kansi auki, oikaista se ja vaihtaa pahvi ja puhdistaa jäähdytyskanavat tarkkaan ja sitten lyödä kansi kiinni.
Yritän oikeusteitse saada firman tekemään homman takuuseen, en tiedä, miten onnistuu.
Muuten olen oppinut nyt tästä, että kannattaa vaikka vuokrata lämmin tila, jossa voi itse tehdä koneremontin, eikä antaa hommaa tollaisille tunareille (molemmilla 40 vuoden kokemus autonkorjaajina, mutta kun moraali ei ole kohdallaan, niin eipä se auta).
Eilen, kun tulin illalla espanjantunneilta, ihmettelin, kun tyhjäkäynti tosin alussa huusi yli 2 tonnin, mutta alkoi sitten laskea. Käyttelin siinä moottoria tyhjäkäynnillä, ja lopulta tyhjäkäynti asettui sinne vähän alle 1000rpm:ään ja auto kävi lähes tasaisesti.
Tänään oireilu parempaan suuntaan jatkui niin, että alkoi näyttää siltä, että tk- ongelmat ovat historiaa.
Niinpä päätin keskittyä jäähdytysjärjestelmän puhdistukseen.
Ostin 2 pulloa CRC- Radiator Cleaneria ja otin mukaan 20L kraanavettä. Sitten aloin ensin puhdistaa järjestelmää pakkasnesteestä, koska CRC:n ohjessa sitä neuvottiin käyttämään pelkän veden kanssa. En lopulta tiedä, kuinka hyvin asiassa onnistuin, koska viimeisen vedellätäytön aikana paisari alkoi taas kuplia.
Nyt näyttää siis siltä, että olen saanut tyhjäkäynnin hallintaan. Mutta se paljoa lohduta, koska kansipahvi on taas palanut tai kansi on haljennut.
Taas pitäisi ottaa kansi auki, oikaista se ja vaihtaa pahvi ja puhdistaa jäähdytyskanavat tarkkaan ja sitten lyödä kansi kiinni.
Yritän oikeusteitse saada firman tekemään homman takuuseen, en tiedä, miten onnistuu.
Muuten olen oppinut nyt tästä, että kannattaa vaikka vuokrata lämmin tila, jossa voi itse tehdä koneremontin, eikä antaa hommaa tollaisille tunareille (molemmilla 40 vuoden kokemus autonkorjaajina, mutta kun moraali ei ole kohdallaan, niin eipä se auta).
Viimeksi muokannut Pasaatimies, 5.11.2012 18:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Passat -89 1.8i RP JOUTOKÄYNTI KOKO AJAN 2000RPM !
TÄMÄN TARINAN OPETUS:
RP:n JA MONOJETIN OLLESSA KYSEESSÄ OVAT 3 YLEISINTÄ SYYTÄ TYHJÄKÄYNTIONGELMIIN:
1. RUISKUYKSIKÖN JUURESSA OLEVAN KUMILAIPAN VUOTO (vuoto imupuolella m. yleensä) UUSI MAKSAA 30E
2. TYHJÄKÄYNTIMOOTTORIN TAI SEN KOSKETTIMEN JOHTOJEN VIKA, UUSI 60E
3. SINISEN LÄMPÖTILA-ANTURIN VIKA (antaa väärää tietoa keskusyksikölle) UUSI 10E
4. AINAKIN TK- MOTTI TARVITSEE "TOTUTUSAJOA" JA AKUN KENKIEN IRROTTELUA ENNENKUIN UUSIKAAN TKM ALKAA TOIMIA. SYYTÄ EN IHAN YMMÄRRÄ.
Siinä tämän keissin opetus lyhyesti.
Kiitos neuvoista ja osallistumisesta. Vikakoodien lukuun tarvittava maadoituskosketin on yhä löytymättä. Hyvin on piilotettu :D
RP:n JA MONOJETIN OLLESSA KYSEESSÄ OVAT 3 YLEISINTÄ SYYTÄ TYHJÄKÄYNTIONGELMIIN:
1. RUISKUYKSIKÖN JUURESSA OLEVAN KUMILAIPAN VUOTO (vuoto imupuolella m. yleensä) UUSI MAKSAA 30E
2. TYHJÄKÄYNTIMOOTTORIN TAI SEN KOSKETTIMEN JOHTOJEN VIKA, UUSI 60E
3. SINISEN LÄMPÖTILA-ANTURIN VIKA (antaa väärää tietoa keskusyksikölle) UUSI 10E
4. AINAKIN TK- MOTTI TARVITSEE "TOTUTUSAJOA" JA AKUN KENKIEN IRROTTELUA ENNENKUIN UUSIKAAN TKM ALKAA TOIMIA. SYYTÄ EN IHAN YMMÄRRÄ.
Siinä tämän keissin opetus lyhyesti.
Kiitos neuvoista ja osallistumisesta. Vikakoodien lukuun tarvittava maadoituskosketin on yhä löytymättä. Hyvin on piilotettu :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Passat -89 1.8i RP JOUTOKÄYNTI KOKO AJAN 2000RPM !
Moro!
Ei tossa yhteenvedossa ollut kyse huutamisesta.
Kun olen tässä kuukauden aikana kahlannut monta tarinaa läpi, olen huomannut, että ketjun aloittaja on syystä tai toisesta jättänyt lopputuloksen kertomatta.
Ajattelin, että on hyvä laittaa tämän stoorin yhteenveto isoilla kirjaimilla, jotta satunnainen vierailija, joka ei ehkä jaksa kahlata kaikkia tekstejä läpi, voisi otsikon ja pari alkukommenttia luettuaan helposti nähdä, miten asiassa lopulta kävi.
Isojen kirjaimien käyttö on siis tarkoittu helpottamaan lukemista tässä loppuyhteenvedossa.
Ei tossa yhteenvedossa ollut kyse huutamisesta.
Kun olen tässä kuukauden aikana kahlannut monta tarinaa läpi, olen huomannut, että ketjun aloittaja on syystä tai toisesta jättänyt lopputuloksen kertomatta.
Ajattelin, että on hyvä laittaa tämän stoorin yhteenveto isoilla kirjaimilla, jotta satunnainen vierailija, joka ei ehkä jaksa kahlata kaikkia tekstejä läpi, voisi otsikon ja pari alkukommenttia luettuaan helposti nähdä, miten asiassa lopulta kävi.
Isojen kirjaimien käyttö on siis tarkoittu helpottamaan lukemista tässä loppuyhteenvedossa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kursiivi on sopivan hienovarainen korostus. Ja jos on oikein tärkeää asiaa niin alleviivaus.
Tai sitten listaus mitä on tullut tehtyä:
Tai sitten listaus mitä on tullut tehtyä:
- Asia yksi
- Asia kaksi
- Asia kolme
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa