Golf MK3 1.8 8v 66kw käynnistys/käyntiongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

kolmoskoppa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 26.10.2012 15:07

Golf MK3 1.8 8v 66kw käynnistys/käyntiongelma

ViestiKirjoittaja kolmoskoppa » 26.10.2012 15:13

Auto on seisonut pari vuotta. Kesällä auto startattiin ja huomattiin lämpöjen nouseva.
Termari oli paskana ja se vaihdettiin.

Eli auto starttasi kesällä vielä.

Nyt tällä viikolla yritin starttailla. Paukkuu ja poksuu vaan.

Pumppasin vanhat bensat pois ja nyt uutta tankissa.

Lähti käyntiin parin paukuttelun jälkeen. Pysyi n 5min tyhjäkäynnillä hyvin. Alkoi käymään epätasaisesti joten menin kyytiin ja nostin kierroksia 2000. Kuitenkin kun nostin kaasun niin auto sammui heti tyhjäkäynnillä. Nyt taas poksuu ja paukkuu muttei käynnisty.

Mistä kannattaisi aloittaa? Mistä johtuu tuo paukutus. Eli kun starttaa niin ei käynnisty, mutta sahaa. Heti kun vapautat avaimen niin poksuu ja paukkuu.

kolmoskoppa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 26.10.2012 15:07

ViestiKirjoittaja kolmoskoppa » 26.10.2012 15:46

Päivitys. Auto oli seisonut nyt pari tuntia. Moottori jäähtynyt. Auto lähti käyntiin suht helposti. Käynti taas alkuun tasaista ja aivan normaalia. Ajelin autolla ees taas pihalla. Kun kone alkoi saavuttaa 90 asteen lämmön niin sammui tyhjäkäynnillä. Kokeilin käynnistää niin käynnistyi heti. Sammui kylläkin heti kun moottori joutui tyhjäkäynnille. Ei lähtenyt enää käyntiin. Poksuu ja paukkuu vaan startatessa.

Auto siis nähtävästi toimii viileänä, mutta heti normaali lämmön saavutettuaan ei kestä käynnissä. Bensapumpu kyllä toimii. Mikä voisi olla ongelma?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.10.2012 15:48

Oliskohan lämpöanturi?

kolmoskoppa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 26.10.2012 15:07

ViestiKirjoittaja kolmoskoppa » 26.10.2012 15:58

Miten lämpöanturi vika yleensä oireilee? Aiheuttaako se juuri tätä, että sammuu lämpimänä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.10.2012 16:00

Se antaa moottorinohjaukselle väärää tietoa lämpötilasta ja säädöt menee pieleen.

Tuleeko mustaa putkesta kun alkaa köhiminen? Se viittais rikkaaseen seokseen joka voi tulla kun anturi näyttää lämpimän moottorin olevan kylmä.

kolmoskoppa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 26.10.2012 15:07

ViestiKirjoittaja kolmoskoppa » 26.10.2012 16:10

Okei. Kiitoksia. Vika saattaisi siis olla tuossa lämpöanturissa.
Tuossa kesällä termariremontin yhteydessä vaihdettiin tuon anturin "kotelo" tms. Kuitenkin se missä anturi on kiinni. Vanha oli halki ja vuotanut. Mustaa savua tulee vähän ja liian rikkaalta vaikuttaa silloin kun sammuu tai tukehtuu.

Samasta anturiviasta varmaankin johtunee myös huono käynnistyminen?

kolmoskoppa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 26.10.2012 15:07

ViestiKirjoittaja kolmoskoppa » 26.10.2012 16:20

Pakko vielä kysyä tarkennusta. Lämpöanturi eli lämpömittarin anturi vai? Saisiko virallisen koko nimen anturille vielä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.10.2012 17:47

Ei mittarille menevä vaan moottorinohjaukselle menevä lämpöanturi. Se kyllä voi olla samassakin. Lieneekö 6U0919501B?..

kolmoskoppa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 26.10.2012 15:07

ViestiKirjoittaja kolmoskoppa » 26.10.2012 19:14

Joo juuri tuo se on. Kiitoksia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.10.2012 19:18

Tuli mieleen että voi se vika olla happitunnistimessakin. Toi lämpöanturi vaan on halpa vaihtaa ihan kokeilumielessä.

kolmoskoppa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 26.10.2012 15:07

ViestiKirjoittaja kolmoskoppa » 27.10.2012 18:14

Nyt on moottorinlämpöanturi vaihdettu. Kokeilin vain nopeasti, että käynnistyy.

Tämän jälkeen vaihdoin sytytystulpat. Auto ei lähde käyntiin. Startti pyörii kyllä.
Kaveri oli apuna ja kokeiltiin johdon pätkällä tulpan hatusta, että antaako kipinää. Eli johto hatun pohjaan ja toinen pää maadoitettiin koneeseen. Auto hörähti käyntiin. Sammutettiin tietenkin ja laitettiin hattu takaisin. Ei lähtenyt enää käyntiin. Kokeiltiin tuota johto kikkaa vielä uudestaan, mutta enää ei kipinää tullut.

Nyt vanhat tulpat takaisin paikoillaan ja ei lähde.

Maadoitus häikkää tai jotain?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 28.10.2012 13:09

Puolapaketti tai hall-anturi. Luultavasti puola.

kolmoskoppa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 26.10.2012 15:07

ViestiKirjoittaja kolmoskoppa » 30.10.2012 11:03

Jep. Puolahan se oli se mikä alunperin oli kaiken takana. Lämmetessään alkoi puola vittuilemaan. Kiitos vinkeistä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa