vw jetta 1.6l 1990 jakohihnan vaihto?
Valvoja: ffp jäsenet
vw jetta 1.6l 1990 jakohihnan vaihto?
eli mitä työkaluja tarttee ja onko kovakin homma?
Eipä oo kova homma, perustyökaluilla pärjää.mm. 10mm, 13mm, 14mm hylsyt + räikkä, 6koloavaimia, momenttiavain, lukkorengaspihdit.
Jos vaihdat vaan pelkän hihnan ja kiristimen niin aika nopea homma.
Sit jos on tarvetta ja haluaa vähän perusteellisemman huollon tehdä niin vaihtaa vesipumpun (+runko jos on tarpeen), kampi, nokka ja apuakselin stefat, kampiakselin hammashihnapyörä, termari + ehjä kotelo (jos vanha on halkeillut sisältä), ja kasata kannattaa uudella kiilahihnalla/hihnoilla, nekun eivät paljoa maksa.
Kampiakselin stefan tai/ja hammashihnapyörän vaihtamisessa pulttipyssy on hyvä apuväline kunkkupultin avaamisen, kunkkupultti tulee myös vaihtaa uuteen jos sen avaa. Sit nokka ja apuakselin hihnapyörät ovat jollain isohkokantaisilla pulteilla kiinni.
Tuossa nyt jotain tietoa suuripiirteisesti, silmäilemällä jakopään ympäristöä löydät suurimman osan pulttien kannoista ja näet työkalutarpeet.
Jos vaihdat vaan pelkän hihnan ja kiristimen niin aika nopea homma.
Sit jos on tarvetta ja haluaa vähän perusteellisemman huollon tehdä niin vaihtaa vesipumpun (+runko jos on tarpeen), kampi, nokka ja apuakselin stefat, kampiakselin hammashihnapyörä, termari + ehjä kotelo (jos vanha on halkeillut sisältä), ja kasata kannattaa uudella kiilahihnalla/hihnoilla, nekun eivät paljoa maksa.
Kampiakselin stefan tai/ja hammashihnapyörän vaihtamisessa pulttipyssy on hyvä apuväline kunkkupultin avaamisen, kunkkupultti tulee myös vaihtaa uuteen jos sen avaa. Sit nokka ja apuakselin hihnapyörät ovat jollain isohkokantaisilla pulteilla kiinni.
Tuossa nyt jotain tietoa suuripiirteisesti, silmäilemällä jakopään ympäristöä löydät suurimman osan pulttien kannoista ja näet työkalutarpeet.
joo en tehny ku sen perus vaihdon, hihna+kiristin. vesipumpun runkoa ei tarttenu uusia kun meni tuossa pari kuukautta sitten vesipumppu rikki. Se tuli silloin vaihdettua. Kiristin oli vain vähän hankala saaha siihen ns oikeaan kohtaan. Kun siinä suojakotelossa jakohihnalle on se lovi mihin pitää sattua kiristin. Siinä piti vähän aikaa miettiä, mutta kyllä se jetta käy ja kukkuu "vielä"
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa