Passat 3b 1.8T -98 Mittaristo ongelma?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

Passat 3b 1.8T -98 Mittaristo ongelma?

ViestiKirjoittaja Mizaa » 15.8.2012 13:50

Kuulin huhua että ois passatin tyyppivika et häviää lämpö/polttoaine mittari kylmä juotosten takia..eikai jomman kumman oma anturi pistä molempia pimiäksi?? taitaa helpoimmalla päästä ku ostaa uuden mittariston..mittarin tkm lukeman bixelitki on kateissa.



järkeviä ehdotuksia otetaa vastaan.

Niko-90
-
Viestit: 37
Liittynyt: 1.8.2011 19:32

ViestiKirjoittaja Niko-90 » 9.10.2012 17:07

Samanlaista ongelmaa itellä. Kyseessä 1.8T AEB -98 Passatti ja kävi tuos kauppareissulla silleen että nopeusmittari jäi "jumiin" 60 kohdalle. Kokeilin sitte käynnistää auton uusiks niin mittari ei enää toiminu ollenkaan. Joskus ennenkin kovan kiihdytyksen jälkeen kävi silleen että nopeusmittari jäi seilaamaan 40-65km/h kohdalle, mutta se korjaantui käynnistämällä auto uudelleen.

Elikkäs kiekka, lämpö, ja bensamittarit on ainoat joka toimii. Tietenkin kun kulutus ja kilometrit on riippuvaisia nopeusmittarista. (Ilmaiset kilometrit ei kyllä haittaa yhtään).

Johtuuko tuokin huonoista juotoksista, vai onkohan kenties anturi mennyt rikki? Miten tuota anturin toimivuutta voi testata ja mistä se löytyy?

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 10.10.2012 9:26

Koko mittariston vaihtoa suunnittelevien kannattaa muistella että se käynnistyksenesto on edelleen mittaristossa 3B ja 3BG mallin Passateissa, eli ei mene paikalleen kovin helposti ilman merkkihuollossa koodaamista...

Niko-90
-
Viestit: 37
Liittynyt: 1.8.2011 19:32

ViestiKirjoittaja Niko-90 » 11.10.2012 20:42

Osaako kukaan sanoa mistä kannattais vikaa lähtee ettimään. Tänään taas mittaristo toimi aamulla kun menin töihin ja tulin pois. Mutta sitten lähdin käymään toisella paikkakunnalla ~60km ja mittari ei toiminut mennessä eikä palatessa. Nyt kun taas kävin ajelemassa niin mittari toimii niinkuin pitääkin.

Huomasin sellasen asian että siinä vaiheessa kun mittari sekoaa niin auto nykäisee pari kertaa. Mistähän vois johtua?

Kingis_
-
Viestit: 185
Liittynyt: 18.11.2004 17:31

ViestiKirjoittaja Kingis_ » 12.10.2012 8:11

Vikakoodit kannattais vilkaista aluksi jos sieltä jotain viitteitä tuohon vikaan löytyisi.

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 12.10.2012 18:13

Ota mittari irti ja käy kolvilla läpi kaikki suuremmat tinaukset , varsinkin liittimien kohdalta. Omassa kulkineessa auttoi,

serious-sam
-
Viestit: 37
Liittynyt: 5.3.2009 21:44

ViestiKirjoittaja serious-sam » 15.10.2012 14:07

Onko noissa bensa passateissa kaikissa sama mittaristo? Näkyykö noi ajotietokoneen näyttämät mittaristossa, jos siis vaihtaa mittariston autosta missä ajotietokonetta ei ole ollut? Kukaan koodannut tollasta tuota mittarinvaihtoa, että sen yleensä saisi siis toimimaan ja mitään hajua mitä tollanen duuni sitten kustantaa...

mil3b
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 28.10.2012 17:24

ViestiKirjoittaja mil3b » 28.10.2012 17:34

Itelläni on -98 vuotinen 1.8 20v koneella oleva passatti, josta hävisi yhenäkin kesken ajon tolkku polttoaine- ja lämpömittarista. Viisarit nousevat ehkä viisarin paksuuden verran kun autoon laittaa virran päälle tai auton käyntiin. Vikakoodit kävin luetuttamassa Autocomin testerillä, ja tulos oli että antureiden plus virtapiiri oikosulussa tai avoin, eli viittaisi että johtoja on jostain katki poikki. Ainakin korjaamolla sanovat että mittaristo on vikakoodin mukaan ehjä. Onkohan kenelläkään mitään tietoa onko mittareille mitään relettä tai johtoliitosta tai tiettyä paikkaa mistä vikaa kannattaa ruveta etsimään? Mittariston olen käyttänyt irti, ja kummankaan mittarin johdolle ei tule jännitettä kun laittaa autoon virrat päälle. Ja lämpömittarin anturin kaikki johdot mittasin yleismittarin kanssa anturista rintapeltiin asti ja ovat ehjät, ja polttoainemittarin anturilta mittariston liittimeen asti mittarin johto on ehjä. Vituttaa sen verran etten ole jaksanut asiaan sen kummemmin perehtyä...

Kingis_
-
Viestit: 185
Liittynyt: 18.11.2004 17:31

ViestiKirjoittaja Kingis_ » 28.10.2012 21:04

Mulla oli ihan sama vika, bensa ja lämpömittari pimeänä ja vikakoodia tuli polttoaine anturista. Mittaristo testien mukaan ehjä mutta silti vika oli/on itse mittaristossa.
Viimeksi muokannut Kingis_, 7.11.2012 17:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mil3b
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 28.10.2012 17:24

ViestiKirjoittaja mil3b » 29.10.2012 15:45

Se vähä ihmetyttää, ettei mittariston johtoliittimeen tuu jännitettä polttoaine tai lämpömittarin johtoon kun virrat on päällä, kun kai niihin pitäsi tulla jos vika olisi mittaristossa? Ja polttoainemittarin anturillekkaan ei tuu jännitettä mihinkään johtoon ku virrat on päällä, mutta bensan merkkivalo kyllä toimii...

Kingis_
-
Viestit: 185
Liittynyt: 18.11.2004 17:31

ViestiKirjoittaja Kingis_ » 7.11.2012 14:22

Sain nyt Vag tachon jolla kaivelin mittaristoista pinkoodit, homma ok ja "uuteen" mittaristoon sain mittarilukemankin oikeaksi. Vag-comilla muutin uuteen mittaristoon soft.codingin ja tein ecu/mittaristo sopeutuksen. Tähän asti kaikki ilmeisesti ok mutta avainten koodaus ei onnistu, ei sitten millään. Kun yritän koodata avaimen silti joka kerta jää saved value 0 ja ajonestonvalo vaan vilkkuu kun laittaa virrat päälle. Vag tacholla avaimen koodaus olevinaan onnistuu kun ohjelma tuumaa että homma ok mutta silti sama ongelma.

Olisko hyviä ideoita miten tuon saisi toimimaan? Vanha mittaristo on Magneti marelli ja uusi VDO, auto on '97 Passat tosin valmistenumeron mukaan '98 ja tuo uusi mittaristo on '98 Passatista peräisin.
Viimeksi muokannut Kingis_, 7.11.2012 17:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 7.11.2012 16:41

Joko olet saanut VAG k+Can commanderin? Sillä pitäisi onnistua , jopa immon poisto.

Kingis_
-
Viestit: 185
Liittynyt: 18.11.2004 17:31

ViestiKirjoittaja Kingis_ » 7.11.2012 17:22

Ei ole vielä tullut, Kiinasta tulossa niin kestää toimituksessa. Tuolla vag tacholla sai kyllä näppärästi pinkoodin esille ja mittarilukeman muutettua "uuteen" Vdo mittaristoon mutta ei pysty lukemaan eepromia vanhasta Magneti marellista eikä siitä pystyisi mittarilukemaakaan muuttamaan kun huvikseen kokeilin.

aamuna87
-
Viestit: 13
Liittynyt: 8.9.2011 10:29

Passat -98 mittarivalot kränää ?

ViestiKirjoittaja aamuna87 » 12.11.2012 13:34

Joo elikkä -98 passatti. Mittarivalot menee päälle kun kääntää valot päälle mutta virrat on pois, sit ku kääntää virrat päälle, katoaa mittarivalot. Virrat pois ja valot päälle niin mittarivalot syttyy taas ja kaiken lisäksi silloin ku painaa oikeasta viiksestä sitä nappia jolla selataan ajotietokonetta niin joka painalluksella mittarivalot välähtää. APUJA ?

Kingis_
-
Viestit: 185
Liittynyt: 18.11.2004 17:31

ViestiKirjoittaja Kingis_ » 21.11.2012 15:08

Olisko virtalukonpohjassa häikkää?


Nyt sain itselle tuo k-can commanderin. En minä silti saa tuota toimimaan, lukee entisestä eepromin ja kirjoittaa uuteen, ajonestonvalo kyllä katoaa vilkkumasta mutta trippinäytössä alkaa lukea def. ja ei pelaa. Eikä tuon magneti marellin tilalle voi laittaa vdo:ta vai mikä tässä mättää? Kun mitä olen foorumeja lukenut niin immo3 mittariston voi vaihtaa immo2 tilalle mutta itse en saa edes immo2-->immo2 toimimaan :)

aamuna87
-
Viestit: 13
Liittynyt: 8.9.2011 10:29

ViestiKirjoittaja aamuna87 » 23.11.2012 9:55

Virtalukonpohja vaihdettu, ei vaikutusta.

Kingis_
-
Viestit: 185
Liittynyt: 18.11.2004 17:31

ViestiKirjoittaja Kingis_ » 1.12.2012 15:40

No nyt on uusi mittaristo ja toimii. Myin vdo:n pois ja ostin magneti marellin tilalle. Heti alkoi pelaamaan.

Kingis_
-
Viestit: 185
Liittynyt: 18.11.2004 17:31

ViestiKirjoittaja Kingis_ » 5.12.2012 18:35

Nyt tuli toiseenkin passattiin sopeutettua uusi mittaristo onnistuneesti. Helppo homma kun vähän harjoittelee :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 26 vierailijaa